Gå til innhold

Den store militære infotråden V2


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette jeg også tenker. Mener å ha lest og forstått at soldater i Fjernoppklaring er ganske håndplukket, og er dermed ganske unike når det kommer til både det teoretiske og det praktiske. Og du bør ha særdeles gode resultater på sesjon, så må være noe feil her.

 

Tviler nok på at det er Fjernoppklaring det er snakk om, men var i hvert fall Etterrettningsbataljonen.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Man får ikke førstegangstjeneste i FjernEsk.... heller E.bat som tar imot vernepliktige. Var selv i oppklaring, så kan skrive under på at det både er HARDT og jæævli gøy!!!

 

Fjernesk er en eskadron i Etterretningsbataljonen, og jo, man kan ha førstegangstjeneste i fjernesk.

 

PS: Det heter ikke E.bat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fjernesk er en utdanna profesjonell eskadron med verva personell, dette vet jeg 100%, gjør du ?. Et fett hvordan man skriver navnet. Er kun i selve Ebat man kan få førstegangstjeneste i støttefunksjoner.

 

Det er ingenting som heter "selve Ebat". Fjernesk er del av EBN på samme måte som den andre eskadronen som tar inn vernepliktige. Og jo, fjernesk tar inn folk til førstegangstjeneste, Bare se her. Hvorfor uttaler du deg om ting du ikke vet noe som helst om? Hold deg til å snakke om kavesk du, om det var der du tjenstegjorde. Det er forresten ikke et fett hvordan man skriver navnet så lenge å forkorte bataljon som "bat." er feil. Kall det EBN, Etterretning eller Etterretningsbataljonen. Ikke Ebat.

Endret av Henrik B
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg skal på sesjon del 2 til fredagen og lurer på hva jeg skal ha som ønsker til tjeneste? Jeg ønsker en mest mulig grønn tjeneste, med mye felt, osv. Altså en "skikkelig soldat"-tjeneste. Jeg har tenkt litt på stormsoldat eller fjernoppklaringssoldat. Er dette "grønne" tjenester? Anbefaller dere noe annet? Det kan ikke være helt syke fysiske krav, men er relativt sterk/rask. (Btw, jeg er jente, hvis det har noe å si)

Lenke til kommentar

Jeg skal på sesjon del 2 til fredagen og lurer på hva jeg skal ha som ønsker til tjeneste? Jeg ønsker en mest mulig grønn tjeneste, med mye felt, osv. Altså en "skikkelig soldat"-tjeneste. Jeg har tenkt litt på stormsoldat eller fjernoppklaringssoldat. Er dette "grønne" tjenester? Anbefaller dere noe annet? Det kan ikke være helt syke fysiske krav, men er relativt sterk/rask. (Btw, jeg er jente, hvis det har noe å si)

 

Fjernoppklaringssoldat er nok en av de mest fysisk krevende tjenestene du kan velge utenom fallskjermjeger og marinejeger. De går veldig langt med latterlig tung sekk. Det er så vidt jeg har hørt ingen jenter som har kommet gjennom opptaket.

 

Stormsoldat i panser eller KESK, stormingeniør i IngBN eller infanterist i 2BN er veldig grønne tjenester med litt mer overkommelige krav. De driver stort sett med "skikkelig soldat"-tjeneste og har mye felt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann

 

Jeg har blitt innkalt til førstegangstjeneste i Januar 2014 i Sambandsbataljonen og jeg gleder meg veldig mye. Men jeg bekymrer meg litt angående det narkotiske da jeg røyker en "rev" i ny og ne.. Når man da er på innrykk på Sessvollmoen, blir det da foretatt narkotiske tester på deg som f.eks urinprøve og blodprøve?

 

Takker for seriøse svar.

Lenke til kommentar

Det VIL være en narkohund som snuser på deg, og det VIL være en kjapp test etter spor fra narko på deg og dine eiendeler. Eventuelle utslag her vil utløse utvidet prøve som F. eks urinprøve på stedet. Er den positiv er det rett ut med en sivil anmeldelse i lomma. Du kan også forvente å måtte gjennomføre en urinprøve etter permisjoner underveis i tjenesten. Forsvaret har en streng - meget streng - policy mot narko, og med god grunn. Hadde jeg tjenestegjort med en jeg visste røyka jevnlig, ville jeg ikke følt meg bekvem dersom denne håndterte våpen eller tunge kjøretøy.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Heisann

 

Jeg har blitt innkalt til førstegangstjeneste i Januar 2014 i Sambandsbataljonen og jeg gleder meg veldig mye. Men jeg bekymrer meg litt angående det narkotiske da jeg røyker en "rev" i ny og ne.. Når man da er på innrykk på Sessvollmoen, blir det da foretatt narkotiske tester på deg som f.eks urinprøve og blodprøve?

 

Takker for seriøse svar.

 

Da jeg startet rekruttskolen på Madla var det narkotikahunder som luktet på det vi hadde med oss. Det var også befaler som gikk gjennom en del av bagasjen sammen med oss.

 

Da jeg var på sanitetskurs på Sessvollmoen ble vi vekket halv 5 en tilfeldig morgen, for å gi urin.

Dette kan skje når som helst under hele tjenesten.

Endret av Larsifk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Var på sesjon i dag. Hadde i utgangspunktet lyst å tjenestegjøre ved grensa, men var visst fult nå til sommeren! Så da ble det sambandsbataljonen i august istedet:) fikk ikke så mye informasjon om det så vet igrunn veldig lite... Hvor i landet f. Eks havner jeg? Vil det bli veldig hardt for meg som er jente?:p

Lenke til kommentar

Sesjon om nøyaktig 11 dager! Gru-gleder meg veldig! Har dog allerede skaffet med læreplass, men blir da mest sannsynlig Forsvaret om ca. 1,5-2 år :)

Planen er vel da å prestere bra på sesjon så jeg blir kalt inn på nytt igjen etter endt læretid.

 

Og til gutta:

Hva klarte dere på sesjon (både løpingen og styrke), og i hvilken bataljon tjenestegjør dere i nå? Lurer litt på hvor jeg ligger.

Lenke til kommentar
Sesjon om nøyaktig 11 dager! Gru-gleder meg veldig! Har dog allerede skaffet med læreplass, men blir da mest sannsynlig Forsvaret om ca. 1,5-2 år :) Planen er vel da å prestere bra på sesjon så jeg blir kalt inn på nytt igjen etter endt læretid.
Hvis du allerede har skaffet deg læreplass tar du med arbeidskontrakt og kopi, da slipper du å søke utsettelse senere, noe som kan ta lang tid.

Gjør en god innsats på sesjon og påpek at du faktisk vil inn så skal du ikke se bort i fra at du får et konkret innrykk allerede på sesjon.

Såpass langt frem i tid vil ingenting være fullt og du kan velge det innrykket som passer deg best, anbefaler deg dermed å gjøre en del research på forhånd.

Lenke til kommentar

Jeg på sesjon del 2. Hvor jeg da fikk beskjed om at jeg kan kalles inn til førstegangstjeneste, men at det ikke er avgjort om jeg blir kalt inn. Det som står på papiret iallefall er at jeg kan kalles inn august 2015, i infanteribataljon nr.2/brig n. Sesjonsoffiseren anbefalte også at jeg kontaktet VPN fort som mulig hvor jeg også forklarte jeg var svært motivert, og kunne gjerne ta det meste f.eks. Men jeg kontaktet uansett VPN hvor jeg forklarte dette, samt at jeg var ganske motivert og lurte på måter å få sikret en førstegangstjeneste på. For som sagt, på papiret mitt står det at det er enda ikke avgjort om jeg kalles inn,m en jeg tenker jo at å snakke med VPN som jeg da gjør noe bør iallefall hjelpe. Tjenesteudyktig ble jeg jo ikke, og militæret er noe jeg svært mye vil inn i. Har dere noen forslag til ting jeg bør prøve på evt gjøre?

Lenke til kommentar

Var på sesjon i dag. Hadde i utgangspunktet lyst å tjenestegjøre ved grensa, men var visst fult nå til sommeren! Så da ble det sambandsbataljonen i august istedet:) fikk ikke så mye informasjon om det så vet igrunn veldig lite... Hvor i landet f. Eks havner jeg? Vil det bli veldig hardt for meg som er jente? :p

 

Du vil havne i Bardufoss hvis du er i Sambandsbataljonen, såklart er det tungt i starten, men alle jentene i min tropp kom seg greit gjennom, det gjelder bare å ha en positiv innstilling :) Si ifra om du har spørsmål

Lenke til kommentar

Er det fordel og søke skole FØR man går inn i førstegangstjeneste, og få reservert denne til året etter. Eller er det best å søke mens man er inne? Er det sånn at man mister førstegangsvitnemålet om man ikke søker før, ettersom man får tilleggspoeng etter fgt?

 

Det er ingen ulempe å søke nå, men det går fint å søke etterpå også. Du vil søke med både førstegangs- og ordinært vitnemål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...