Gå til innhold

Den store militære infotråden V2


aklla

Anbefalte innlegg

okei takk, da vet man vertfall det :)

 

ikke det at man skal være usosial med nesa i en laptop hver gang man får fri men sikkert greit å ha.

 

Men jeg har en del spørsmål som jeg tror dere har svar på:

 

1. har man mulighet til å vaske klær i leiren?

 

2. hvis man har personlige ting med seg, er det lovt å ha dette oppbevart i skapet på rommet? (eks. klokker, fritids klær, laptop, div. verdisaker)

 

3. kom over et innlegg på et annet forum at noen hadde brukt solide sikkerhets nåler for å få lakenet tight, er dette lovt til å bruke "jukse middler" ? :p

 

 

ja det skulle egentlig ha vert en egen tråd for de som skal inn i første gangs tjenesten, som har en 1000 spørmål :p haha

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

okei takk, da vet man vertfall det :)

 

ikke det at man skal være usosial med nesa i en laptop hver gang man får fri men sikkert greit å ha.

 

Men jeg har en del spørsmål som jeg tror dere har svar på:

 

1. har man mulighet til å vaske klær i leiren?

 

2. hvis man har personlige ting med seg, er det lovt å ha dette oppbevart i skapet på rommet? (eks. klokker, fritids klær, laptop, div. verdisaker)

 

3. kom over et innlegg på et annet forum at noen hadde brukt solide sikkerhets nåler for å få lakenet tight, er dette lovt til å bruke "jukse middler" ? :p

 

 

ja det skulle egentlig ha vert en egen tråd for de som skal inn i første gangs tjenesten, som har en 1000 spørmål :p haha

 

1. Jepp. Er vaskemaskiner på kasernen.

 

2. I utgangspunktet skal det vel være sivilskap på kasernene hvor f,eks. sivile bager skal plasseres. Det er noen små hyller i skapene hvor du kan ha småting som f.eks. klokker. Vi fikk også lov til å ha PC-sekker på rommet, men det var etter rekrutten og kommer sikkert uansett an på hvor strengt befal du har.

 

3. Hva befalet ikke vet har de ikke vondt av. ;) Hos oss er det ganske populært å knyte lakenet sammen under madrassen. Det gir etter min erfaring bedre stretch enn sikkerhetsnål. Men gjør man det for stramt er det lett for at madrassen ser ganske rar ut på endene, noe som i alle fall vårt befal ikke likte noe særlig.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hei, skrev tidligere inne her på forumet at jeg var kommet inn i CSS til neste August, men har noen spørsmål som jeg håper noen som har erfaring fra dette tjenestestedet kunne svart på :) Når man leser på forsvaret sine nettsider fremstår det som en tjeneste der man BARE kjøre lastebil, kranbil, osv.... lurer da på om det er mye felt, og hva man gjør på eventuelle feltturer. Er det mye skyting og action? (er ikke sånn avhengi av dette, men har jo selvfølgelig lyst å prøve litt forskjellig). Eventuelt hvilke våpen får man prøvd iløpet av et år? Hvordan er miljøet; mye jenter/gutter, mange vernepliktige på avdelingen? Og om du som har tjenestegjort i css hadde hatt muligheten, hadde du byttet til noe annet?

 

Litt mye spørsmål her, men håper å få svar på litt :)

Lenke til kommentar

Hei, skrev tidligere inne her på forumet at jeg var kommet inn i CSS til neste August, men har noen spørsmål som jeg håper noen som har erfaring fra dette tjenestestedet kunne svart på :) Når man leser på forsvaret sine nettsider fremstår det som en tjeneste der man BARE kjøre lastebil, kranbil, osv.... lurer da på om det er mye felt, og hva man gjør på eventuelle feltturer. Er det mye skyting og action? (er ikke sånn avhengi av dette, men har jo selvfølgelig lyst å prøve litt forskjellig). Eventuelt hvilke våpen får man prøvd iløpet av et år? Hvordan er miljøet; mye jenter/gutter, mange vernepliktige på avdelingen? Og om du som har tjenestegjort i css hadde hatt muligheten, hadde du byttet til noe annet?

 

Litt mye spørsmål her, men håper å få svar på litt :)

Hey hey! Har nå vært inne i CSS i 3 måneder++, så skal prøve å svare på spørsmålene dine.

Nei, man kjører ikke bare større kjøretøy (lastebil, feks), det kommer ann på våpenvalget ditt - hvilken stilling du har. Dersom du er i krok- eller forskyningstropp så vil du mest sansynlig ende opp med lastebillappen, og dermed også kjøre lastebil, men hvis du sitter i vakta, eller jobber i velferden vil du ikke det. Det kommer helt ann på hva du vil. Mange forskjellige stillinger i CSS der du ikke kjører lastebil, men fortsatt har veldig grønn tjeneste (BV-skyttere, feks).

 

Felt. Tja, det er ikke mye felt, vi skal ut i felt for tredje gang nå straks; vi hadde ett feltdøgn ganske tidlig i rekrutten, og vi hadde feltuke i slutten av rekrutten. Da hadde vi enda ikke fått utdelt noen stillinger, så arbeidsoppgavene i felt ble veldig generelle. Grave ildstillinger (og bemanne dem, huff), kamuflasjeleksjoner, GSU (grunnleggende soldatutdanning) osv. Teltoppsett, primus, våpenpuss (ja, i skogen), marsing, ikke minst, er mange av tingene du helt sikkert kommer til å være borti. Bottom line: ikke mye felt. Samband, for å nevne noe, har visstnok mye mer enn oss.

 

Det er ikke mye skying, og ikke noe særlig med action - dessverre. Vi skøyt drøye 60(ja, seksti) skudd i rekrutten totalt. Men, siden jeg søkte meg til vakt og sikring, så fikk vi skyteuke, der vi skøyt nærmere 1000(det er tre nuller) på en uke. Så akkurat på dette punktet er det veldig forskjellig hvor mye man skyter. Av våpen har vi ikke vært borte i så mye, vi har jo vår kjære HK 416, og vi har hatt 12.7 kurs (som var noe herk). Jeg tror en liten gruppe fra kompaniet har skutt med noe annet, men det er veldig få. Det er nok større rom for dette i andre avdeliger enn CSS.

 

Det er rimelig få jenter her (slik som over alt i forsvaret?), drøye 6(?) i et kompani av 150 soldater, så de er, ikke overraskende, i undertall. Dette også er litt forskjellig fra samband, der det er flere jenter.

 

De aller fleste soldatene her er vernepliktige. Det er noen grenaderer som går rundt, men de ser man bare nå og da.

 

Vanskelig å si om jeg ville byttet, jeg er tross alt bare tre måneder inn i tiden, men hittil viker avdelingen og leieren ganske solid. Jeg vil heller være her enn på Skjold (som jeg egentlig skulle til).

Lenke til kommentar

Hey hey!

Hei! Takk for langt og utfyllende svar, ga meg litt bedre innblikk. Får se hva jeg gjør, skulle tenkt på dette litt før desverre. Kunne helst tenkt meg å havne på båt eller å oppfylle en gammel drøm å kjøre Leo eller Cv90, men vet ikke hvordan mulighetene for å bli vognfører eller skytter er i førstegangstjenesten. Blir nok litt tenking, selv om css ikke høres så alt for gale ut. Har jo selvfølgelig lyst på en gøy tjeneste som jeg kan tenke tilbake til senere.

Lenke til kommentar

Noe går min vei for en gangs skyld! :)

 

Har fått innvilget førstegangstjenesten frem til Sommeren som gjør alt lettere i form av Laseroperasjon og jobb. Fikk også innvilget ønske om og bytte fra Luftforsvaret til Hæren(Sambandsbataljonen)

 

Så spørsmålet mitt er, noen her som selv har vært i Sambandsbataljonen som kan fortelle litt :)?

 

Hadde vært utrolig greit og høre din historie :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Var på innrykk i dag, men røyk ut pga legghinnebetennelse. Problemet er egentlig det at jeg hadde med legeattest for dette på sesjon del 2, men der fikk jeg bare litt nedsatt på gange og ble sendt videre. På trass av at jeg ikke ville inn på det tidspunktet. Nå tenkte jeg meg derimot et år i forsvaret, og jeg ville dra god nytte av ekstra poengene etter endt tjeneste. Legen på innrykket sa selv at jeg aldri i verden burde vært sendt videre fra del to. Så nå sitter jeg her med et år i dass og ingenting godt å ta meg til det neste halve året.

 

Hvilke rettigheter har jeg egentlig? Om jeg i det hele tatt har noen?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Var på innrykk i dag, men røyk ut pga legghinnebetennelse. Problemet er egentlig det at jeg hadde med legeattest for dette på sesjon del 2, men der fikk jeg bare litt nedsatt på gange og ble sendt videre. På trass av at jeg ikke ville inn på det tidspunktet. Nå tenkte jeg meg derimot et år i forsvaret, og jeg ville dra god nytte av ekstra poengene etter endt tjeneste. Legen på innrykket sa selv at jeg aldri i verden burde vært sendt videre fra del to. Så nå sitter jeg her med et år i dass og ingenting godt å ta meg til det neste halve året.

 

Hvilke rettigheter har jeg egentlig? Om jeg i det hele tatt har noen?

Jeg ville da ringt til forsvaret, kanskje du kan få muligheten til og søke. Si at du er kjempemotivert til ett år i forsvaret. Hvis du skulle bli kalt inn så blir du da mest sannsynlig plassert i en service stilling, mest sannsynlig en assistent stilling. Jeg var selv adm.ass og jeg syns det var en glimrende stilling, man blir ofte satt til en del dritt oppgaver, men jeg fikk muligheten til og gjøre mye gøy som ikke de andre fikk lov til.

Lenke til kommentar

Jeg er 16 år og har veldig lyst til å komme inn i militæret da jeg blir 18. Jeg vet om fallskjermjeger (som er i hæren?) og synes dette høres fryktelig spennende ut! men jeg har noen spørsmål. Er man fallskjermsjeger i en lengre periode eller kan man bare være det 1 gang ett år? Har ikke tenkt mye på hva jeg vil bli/jobbe med ellers, er det mange utfordrende jobber man kan ha i hæren/militæret?

Og en ting til. Før slet jeg litt med ryggplager, (aldri trent rygg, bare spilt fotball), men har startet å trene rygg for en stund siden og plagene er helt borte. har også gress og bjørkepollen allergi. Vil dette hindre meg isåfall fra å bli fallskjermjeger(eller noe annet)

Lenke til kommentar

Jeg er 16 år og har veldig lyst til å komme inn i militæret da jeg blir 18. Jeg vet om fallskjermjeger (som er i hæren?) og synes dette høres fryktelig spennende ut! men jeg har noen spørsmål. Er man fallskjermsjeger i en lengre periode eller kan man bare være det 1 gang ett år? Har ikke tenkt mye på hva jeg vil bli/jobbe med ellers, er det mange utfordrende jobber man kan ha i hæren/militæret?

Og en ting til. Før slet jeg litt med ryggplager, (aldri trent rygg, bare spilt fotball), men har startet å trene rygg for en stund siden og plagene er helt borte. har også gress og bjørkepollen allergi. Vil dette hindre meg isåfall fra å bli fallskjermjeger(eller noe annet)

 

1) Det at du har to allergier kan og vil mest sannsynlig ha noe å si for hvor du kommer inn. Tommelregelen er, plager det ikke deg så plager det ikke forsvaret.

 

2) Hæren og forsåvidt forsvaret generelt har veldig mye å by på som kan virke spennende og utfordrende! Så jeg ville lest litt på de forskjellige stillingene ikke bare i Hæren men også i sjø og luft.

http://forsvaret.no/verneplikt/muligheter/forstegangstjeneste/Sider/default.aspx

 

3) Kommer du gjennom opptaket til FSK avtjener du førstegangstjenesten din på 12 mnd i FSK. Etter dette vil du mest sannsynlig bli tilbudt en kontrakt om forlengelse. Da verver du deg til en lengre tjeneste. Førstegangstjenesten er derimot på 12 mnd per dags dato.

 

Har du hatt ryggproblemer før så ville jeg fortsette å trene opp ryggen slik at den tåler belastningen fra å bære tungt. Men uansett så er en sterk rygg et pluss for din egen helse! Dessuten har du jo 2 år på deg... God tid! Nyt heller tiden din som tenåring! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Plager det deg plager det gjerne forsvaret og omvendt. Du vil neppe kunne bli fallskjermjeger, spesialjeger osv som har et ekstremt trangt nåløye.

 

Utifra det du skriver tolker jeg det som du kanskje er i faresonen for å bli ikke tjenestedyktig i fredstid.

Om du blir tjenestedyktig vil være opp til sesjonslegen, og det vil du heller aldri finne ut om du ikke prøver.

 

Ønsker deg lykke til, men sørg for å hatt en backup-plan. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...