Gå til innhold

Den store militære infotråden V2


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Varsel om planlagt inkalling Januar 2013. Har luftforsvaret innrykk i januar? Trodde det var mot våren jeg

 

Har søkt litt på siden til forsvaret om når innrykk er men kunne ikke finne det.

 

Noen som har erfaring fra luftforsvaret, som evt kan fortelle litt hva en burde velge for og få noe ut av førstegangstjenesten i luftforsvaret (Jeg har sendt brev om og få bytte til hæren)? :)

 

Takk!

 

Oversikt over innrykk: http://forsvaret.no/verneplikt/muligheter/Sider/innrykkskalender.aspx

 

Oversikt over muligheter i luftforsvaret: http://forsvaret.no/verneplikt/muligheter/forstegangstjeneste/Sider/default.aspx

 

Jeg ville anbefale at du leser på de ulike stillingene da du sikkert har forskjellige interesser som kan ha betydning for hvor du ender opp. Møter du opp med en viss formening om stillingene vil du også kunne vise befalet at du virkelig er motivert for stillingen. Da vil også sjansen for at du får stillingen øke.

Lenke til kommentar

Har tenkt å bruke militæruniform på halloween fest, men blei i tvil på om det eigentleg er lov?

Er snakk om full uniform (M09) med unntak av beret/lue.

Tenker ang. 22 Juli.

 

Er det nokon som veit om det er lovlig/straffbart å bære uniform? Er vell og merke ikkje inne i aktiv teneste lenger.

 

Straffeloven:

 

§ 165. Misbruk av offentlig uniform, kjennetegn eller tittel mv.

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som

a) ved uhjemlet bruk av uniform eller på annen måte offentlig utgir seg for å ha offentlig myndighet på en slik måte at det er egnet til å skape uleilighet for noen eller svekke tilliten til den offentlige myndigheten.

 

Du må gjerne tolke den som at paramilitært er lovlig, men jeg ville revurdert "kostymet" da M04 (tror det er det du mener med M09) bukse fortsatt er en del av forsvarets uniform.

Lenke til kommentar

Har tenkt å bruke militæruniform på halloween fest, men blei i tvil på om det eigentleg er lov?

Er snakk om full uniform (M09) med unntak av beret/lue.

Tenker ang. 22 Juli.

 

Er det nokon som veit om det er lovlig/straffbart å bære uniform? Er vell og merke ikkje inne i aktiv teneste lenger.

 

Straffeloven:

 

§ 165. Misbruk av offentlig uniform, kjennetegn eller tittel mv.

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som

a) ved uhjemlet bruk av uniform eller på annen måte offentlig utgir seg for å ha offentlig myndighet på en slik måte at det er egnet til å skape uleilighet for noen eller svekke tilliten til den offentlige myndigheten.

 

Du må gjerne tolke den som at paramilitært er lovlig, men jeg ville revurdert "kostymet" da M04 (tror det er det du mener med M09) bukse fortsatt er en del av forsvarets uniform.

Feil lov. Det der er den nye straffeloven, den er ikke trådt i kraft ennå. Den gamle (og gjeldende) bestemmelsen lyder:

§ 328. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den som

1. uhjemlet offentlig bærer eller lar noen i sin tjeneste bære den for en offentlig tjenestemann foreskrevne drakt eller andre kjennetegn på et offentlig tjenesteforhold, eller drakt eller kjennetegn, som lett kan forveksles med disse, eller

Privat kan du bruke uniform så mye du vil, men offentlig er det ulovlig å bruke militæruniform om det ikke er "hjemlet".

 

§ 7 bestemmer hva som er offentlig i strl. forstand:

2. En Handling ansees forøvet offentlig, naar den er forøvet ved Udgivelse af trykt Skrift eller i Overvær af et større Antal Personer eller under saadanne Omstændigheder, at den let kunde iagttages fra et offentligt Sted og er iagttaget af nogen der eller i Nærheden værende.

Med andre ord: Er du på fest kommer det an på hvor mange personer som er på festen (hjemmefester faller nok klar utenfor), men du må holde deg innendørs (står du på verandaen og blir sett fra gaten er det ulovlig).

 

Men for guds skyld, gi faen. Uniform på fylla er særdeles ukult, straffbart eller ei.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke bærer noe tegn (distinksjoner, norsk flagg, ol) så kan de ikke "ta deg for" noe. Det blir som at man skal ta på seg en skinnjakke med refleks og bli tatt for å utgi seg for å være politi. Kamuflasje brukes jo hyggig av jegere, og kjenner flere folk som aktivt bruker militærbuksen når de skal jobbe i hus / hage ol. Militære effekter selges jo også av forsvaret til sivile når de ikke har bruk for det. Naboen bruker en gammal feltjakke når han jobber i hagen.

 

Det kan også ha litt å si om de er i tjeneste da (type førstegangstjeneste), da er det nok ganske uheldig å løpe rundt i militærutstyr når folk veit at du er i forsvaret (selv om det ikke er med navn, flagg, distinksjoner ol).

 

Men en para-militær / rambo stil kommer du alltid unna med ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er forsvaret mer som et fritid for voksne menn? Altså annerledes en å ha en vanlig jobb i kontor, snekker eller lærer?

 

Beklager for et tåpelig spørsmål men min tidligere naturfagslærer sa at forsvaret er som en lekeplass for voksne. Antar at han er ikke noe særlig fan av militæret. :p

For det første, så har forsvaret som organisasjon forvandlet seg til det fullstendig ugjenkjennelige siden din naturfagslærer var inne.

For det andre er det åpenbart forskjell på å være inne til førstegangstjeneste (som vel er det din lærer snakker om), og "forsvaret som sådan". Et mindretall av de som til daglig arbeider i forsvaret er vernepliktige soldater.

 

Men uansett hvordan du ser på det: Nei, forsvaret er ikke "som et fritid for voksne menn".

 

Så lenge du ikke bærer noe tegn (distinksjoner, norsk flagg, ol) så kan de ikke "ta deg for" noe. Det blir som at man skal ta på seg en skinnjakke med refleks og bli tatt for å utgi seg for å være politi. Kamuflasje brukes jo hyggig av jegere, og kjenner flere folk som aktivt bruker militærbuksen når de skal jobbe i hus / hage ol. Militære effekter selges jo også av forsvaret til sivile når de ikke har bruk for det. Naboen bruker en gammal feltjakke når han jobber i hagen.

Hvor er det du har dette fra? For norges lover er ganske uomtvistelig uenige med deg her.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke bærer noe tegn (distinksjoner, norsk flagg, ol) så kan de ikke "ta deg for" noe. Det blir som at man skal ta på seg en skinnjakke med refleks og bli tatt for å utgi seg for å være politi. Kamuflasje brukes jo hyggig av jegere, og kjenner flere folk som aktivt bruker militærbuksen når de skal jobbe i hus / hage ol. Militære effekter selges jo også av forsvaret til sivile når de ikke har bruk for det. Naboen bruker en gammal feltjakke når han jobber i hagen.

Hvor er det du har dette fra? For norges lover er ganske uomtvistelig uenige med deg her.

 

Det var det jeg fikk beskjed om ila førstegangstjenesten. Jeg kunne forsette å bruke vinterjakka mi når jeg var sivil hvis jeg tok av flagget og merkene som hadde forsvarets symboler på seg (noe som var litt kjipt, sidene knappene hadde sjøforsvarsmerket, så jeg måtte sy på nye knapper). Samma informasjonen hører jeg fra andre venner som var på helt andre avdelinger. Men hvis du virkelig sitter på informasjon om at det ikke er lov, hvor finner man det?

 

Men igjen, så sa jeg mye i det du siterte, så er ikke helt sikker på hva du sa jeg bomma på. Hvor jeg har det fra at jegere bruker kammo eller at å gå med en skinnjakke som har vært politijakke før men som det ikke står politi på lenger ikke kan få deg i noe trøbel? xD

Lenke til kommentar

Er forsvaret mer som et fritid for voksne menn? Altså annerledes en å ha en vanlig jobb i kontor, snekker eller lærer?

 

Beklager for et tåpelig spørsmål men min tidligere naturfagslærer sa at forsvaret er som en lekeplass for voksne. Antar at han er ikke noe særlig fan av militæret. :p

For det første, så har forsvaret som organisasjon forvandlet seg til det fullstendig ugjenkjennelige siden din naturfagslærer var inne.

For det andre er det åpenbart forskjell på å være inne til førstegangstjeneste (som vel er det din lærer snakker om), og "forsvaret som sådan". Et mindretall av de som til daglig arbeider i forsvaret er vernepliktige soldater.

 

Men uansett hvordan du ser på det: Nei, forsvaret er ikke "som et fritid for voksne menn".

 

 

 

Visste at naturfagslæreren min tok feil. Føler at jeg ikke får spørmålet mitt helt besvart. Er det sånn at i forsvaret (snakker om de fleste retningslinjene som stormsoldat, grensekontroll, hundepatrulje, MPetc..) så er det mer aktiv jobbing ute i naturen enn i kontor der hvor du skriver tekster og sånt.

 

 

Et spørsmål som ikke angår mitt forrige spørsmål. Hvordan klarer dere som bruker linser i hverdagen, rekke å ta på linsen og rykke ut til tjeneste. Er det ikke sånn av sersjanten "kaster" dere ut fra sengen, 1 min å kle på seg og deretter komme seg ut? Det var sånn faren min beskrev sin førstegangstjenesten i utlandet.

Lenke til kommentar

Et spørsmål som ikke angår mitt forrige spørsmål. Hvordan klarer dere som bruker linser i hverdagen, rekke å ta på linsen og rykke ut til tjeneste. Er det ikke sånn av sersjanten "kaster" dere ut fra sengen, 1 min å kle på seg og deretter komme seg ut? Det var sånn faren min beskrev sin førstegangstjenesten i utlandet.

 

Det der høres ut som en KTS-drill, dvs. at du skal få på deg fullt utstyr og være klar så fort som mulig. Er en fordel å ha briller tilgjengelig i så fall, tror ikke sjantene blir helt glad om du stiller deg foran speilet og begynner å fikle med linser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,vet ikke om dette er rette tråden men det får så være :)

 

Jeg skal inn i artilleri bataljonen på setermoen , men først rekrutten på sessvollmoen nå den 10. Januar.

Så har jeg fått med meg at det er enkelte ting man burde ta med seg, noen som har noen bra tips?

 

Har hørt at pc/laptop med filmer serier er lurt å ha med seg.

Hodelykt.

Eget undertøy.

 

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

1: Du skal ikke ha rekrutten på Sessvollmoen, det er kun innrykkssjekk med lege, optiker osv osv som foregår der. Sannsynligvis er du på Setermoen samme kveld \ natt.

 

2: PC i rekrutten er ikke nødvendig (i hæren..), da du får nok å gjøre utover kveldene, og når du først har fritid bør den brukes for å bli kjent med dine medrekrutter.

Eget undertøy og håndkler er dog et must! Forsvarets boksere går på rundgang, og er ekstremt ubehaglige...

 

3: Siden du skal inn i artilleri, vær oppmerksom! De hadde et bomskudd med en skarp 155mm granat da jeg var inne, den landa 2 km fra der den skulle gå av....

Lenke til kommentar

Eget undertøy og håndkler er dog et must! Forsvarets boksere går på rundgang, og er ekstremt ubehaglige...

 

Håndklær er ikke et must. Man får utdelt 2 relativt store håndklær som de aller fleste bruker.

 

Ullbokserne er for så vidt ikke så ille å gå med. Men egne boksere er greit å ha uansett. Og da snakker jeg mange, så slipper du å vaske så ofte.

 

Hei,vet ikke om dette er rette tråden men det får så være

Jeg skal inn i artilleri bataljonen på setermoen , men først rekrutten på sessvollmoen nå den 10. Januar.

Så har jeg fått med meg at det er enkelte ting man burde ta med seg, noen som har noen bra tips?

Har hørt at pc/laptop med filmer serier er lurt å ha med seg.

Hodelykt.

Eget undertøy.

 

Takk på forhånd

 

Hodelykt får du utlevert nå, så det trenger du ikke ta med. Det kan være kjekt å ha med en PC med litt underholdning på. Mange som fraråder det pga. du heller bør bruke tiden på å være sosial, men kan fint være sosialt å sitte og se film/serier sammen. Spesielt hvis du kan koble PC-en til TV-en i tv-stuen så hele troppen kan sitte og se.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...