Gå til innhold

Den store militære infotråden V2


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hver femte soldat «dimmer» før tiden

Forsvaret vil ha slutt på at tyve prosent av vernepliktige blir sendt hjem før tiden. Nå blir sesjonsordningen lagt om.

(....)Den nye ordningen blir todelt. Hele årskullet, rundt 60.000 unge kvinner og menn, må først besvare et egenopplysningsskjema på internett. Her blir de spurt om alt fra motivasjonen for å gjennomføre førstegangstjenesten til hvordan den fysiske formen er.(....)

- Når svarene er kommet inn, vil Vernepliktsverket på Hamar velge ut 25.000 jenter og gutter som blir innkalt til den tradisjonelle sesjonen, sier oberstløytnant Norman.

 

Saken er nå til behandling i Forsvarsdepartementet. Per-Ivar Norman vil derfor ikke gå ut med hvor store merkostnadene er til det nye opplegget. Nyordningen vil senest tre i kraft neste år, og Norman regner med at den vil redusere frafallet betraktelig.

 

Dette var nytt for meg!

Vil dette påvirke meg som blir 18 i år?

Lenke til kommentar

Skopusstrikset er vel egentlig bare relevant om du skal i garden. Vis du er i hæren og bruker begge par marsjstøvler aktivt (sommer/vintersko) og du vil ha tuppen glinsende, smør på skokrem med skobørsten, kjøp damestrømper på rimi og poler i vei med strømpene. Da får du den beste finishen uten at du gjør tuppen sprø og skjør i motsettning til opprinnelig sko-tips.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Ein del linkar under 'Hæren' fungerar ikkje. Ellers mykje bra og nyttig info ! :D

 

oppdatert.

det er forresten alt som er nevt lengre opp her tidligere, tar det etterhvert som jeg ser ting her :)

 

ser det er flere ting som ikke funker helt som det skal, skal ta det ved ledig tid...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Ser at det som står om strukturen til SBBN er feil. Telekp, kommadokp og Sambandskompani. Eksister lengre ikke. Hvert kompani har nå en komando, tele og radiotropp ( radiotroppen er slippet ut fra det gamle telekompaniet.)

 

En annen ting er at det er ikke bestandig lurt å ha bereten i varmt vann, hvis det passer godt fra før av. Pga det vil den krympe.

Lenke til kommentar
Skopusstrikset er vel egentlig bare relevant om du skal i garden. Vis du er i hæren og bruker begge par marsjstøvler aktivt (sommer/vintersko) og du vil ha tuppen glinsende, smør på skokrem med skobørsten, kjøp damestrømper på rimi og poler i vei med strømpene. Da får du den beste finishen uten at du gjør tuppen sprø og skjør i motsettning til opprinnelig sko-tips.

Viss du vil gjøre et godt inntrykk gjør det ikke noe å gjøre dette uansett hvor du havner :)

Lenke til kommentar
Skopusstrikset er vel egentlig bare relevant om du skal i garden. Vis du er i hæren og bruker begge par marsjstøvler aktivt (sommer/vintersko) og du vil ha tuppen glinsende, smør på skokrem med skobørsten, kjøp damestrømper på rimi og poler i vei med strømpene. Da får du den beste finishen uten at du gjør tuppen sprø og skjør i motsettning til opprinnelig sko-tips.

Viss du vil gjøre et godt inntrykk gjør det ikke noe å gjøre dette uansett hvor du havner :)

Tull. Støvlene er helt ubrukelige til alt annet enn å gå på asfalt når de er spitta.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal skoene pusses bra. Men ditt innlegg kan tolkes dithen at "skopussetrikset" (aka spitting) kan brukes uansett hvor du er. Det er rett og slett feil. Det er ikke bare sandpapir osv. som utgjør forskjellen. De bruker varmepistol og fire-fem bokser skopuss per sko. Det er det som gjør skoen sprø og ubrukelig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Heisann! Skal i millitæret i Januar, 21! Var med legen og der fikk jeg ett bevis på at jeg har pollenalergi og avrevene leddbånd i ankelen! Ankelen blir fort stiv og det ender at jeg må ta mange pauser! Hva tror dere, er dette god nokk grunn til å slippe millitæret? Er sånn delt om jeg har lyst eller ikke.

 

 

Heisann! Skal i millitæret i Januar, 21! Var med legen og der fikk jeg ett bevis på at jeg har pollenalergi og avrevene leddbånd i ankelen! Ankelen blir fort stiv og det ender at jeg må ta mange pauser! Hva tror dere, er dette god nokk grunn til å slippe millitæret? Er sånn delt om jeg har lyst eller ikke.
Lenke til kommentar

Du kan nok antagligvis slippe om du vil. Hvis du vil inn går det kanskje, hvis du ikke kan jogge f.eks. vil du antagligvis kun ha lov til å drive med innetjeneste, som jeg tipper kommer til å bli et ganske kjedelig år.

 

Ang. allergi (har det selv) blir du sikkert spurt om hvor mye det plager deg, hvis du vil slippe sier du at det plager deg mye, hvis du vil inn sier du at det ikke plager deg noe spesielt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...