Gå til innhold

Den store militære infotråden V2


aklla

Anbefalte innlegg

2. battaljon er oppløst, fikk jeg opplyst av sesjonsoffiser.

 

Det er en grunn til at slike kjøttmeiser er sesjonsoffiserer. Nettopp av den grunn at de er kjøttmeiser...

 

Kjempebra sagt. Såå, hvis man ikke er i en grønn/operativ stilling eller noe annet som du føler er mer "viktig" så er du en kjøttmeiser? Si det til en sesjonsoffiser som har vært i Afganistan et par runder, men tok seg en sesjonsoffiser jobb for å roe ned hverdagen. Hvem er kjøttmeiser? Du som sier sånt ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om dette er rett tråd å spørre i, men jeg har et par spørsmål som jeg lurer på.

 

Etter å ha vært på en omvisning på den norske fregattaen, Fridtjof Nansen har jeg blitt helt frelst. jeg kunne ikke tenkt meg noe bedre enn å leve på en slik båt med de pliktene og tjenestene som er tilstede.

 

Nå er det to år til jeg drar til forsvaret. Er det noen mulighet for å have på en fregatta under en førstegangstjeneste?

Lenke til kommentar

Skal ringe VPV i morgen og høre hva de har tenkt (om de har tenkt..). Var på sesjon for et par år siden, fikk utsettelse til jan.2012 og har ikke hørt noe siden..

 

Har et par spørsmål her..

1. Må man svømme e.l. i løpet av førstegangstjenesten? Ser det er et krav å svømme 200/300m for videre utdannelse, men finner ikke noe info om det sammen med FGT..

2. Åssen funker det med over- og underkøye på rommene? Er det "førstemann til mølla" uansett, eller blir ferskingene plassert nederst/øverst?

 

Og nei, jeg kan ikke å svømme. Hater vann :D

Lenke til kommentar

1) Hvis du skal i sjøforsvaret så tar man en svømme-test for å se om man kan tjenestegjøre på båt. Andre avdelinger som har tjeneste i / ved / på vann vil nok utsette nye mannskaper for de tester de føler er nødvendige. Er du i hæren, type infanterist, antar jeg at du ikke vil bli utsatt for en svømmeprøve. Utenom det så må du nok regne med å isbade, ettersom så å si alle går igjennom dette (veit at sjøforsvaret og luftforsvaret IKKE gjør dette på sine rekruttskoler).

 

2) Det finnes forskjellige systemer, og det er veldig individuelt. På Madla rekruttskole (Sjø+Luft) så inndeles alle nye rekrutter etter nummer, og det nummeret sier "alt" om deg. ta f.eks en rekrutt som får nummer 42105, Det er 4.komp, 2.tripp, 1 rom, seng 5. Partall senter er underkøyer, oddetalls senger er overkøyer. Etter rekruttskolen så er det forskjellig igjen, og kommer helt ann på. Selv opplevde jeg "førstemann til mølla" prinsippet, jeg kom først og gikk for den fine deilige underkøya ^^

 

P.s. hvis du har fått utsettelse, og ikke hørt noe fra dem, Ring Vernepliktsverket og sjekk med dem =)

Lenke til kommentar

Utenom det så må du nok regne med å isbade, ettersom så å si alle går igjennom dette (veit at sjøforsvaret og luftforsvaret IKKE gjør dette på sine rekruttskoler).

Dem på mandla går ikke igjennom "dirkete" isbading, men er ikke langt ifra, alle kull unntatt 06 kullet har krigenskrav hvor man ligger i bekken som nærmer seg 0, også hadde såfall jeg kompaniløp hvor jeg var alt forlenge i havet, hvor det ikke kan ha vært mange gradene.

Lenke til kommentar

Da har plutselig Vernepliktsverket, 4,5 år etter jeg var på sesjon og gjorde det klart at jeg har NULL interesse for forsvaret og fikk svar at jeg ikke ville bli innkalt til førstegangstjeneste, funnet ut at det å innkalle meg til Sjøforsvaret i januar, er en god idè. Det er det overhodet ikke.

 

Jeg har søkt skole i USA fra januar og har akkurat som for 4,5 år siden null interesse for å tjenestegjøre i forsvaret. Jeg har ikke blitt akseptert enda, så jeg er ikke student, ENDA.

 

Hva gjør jeg? Hvis forsvaret nå ødelegger studieplanene mine, så kommer jeg seriøst til å flippe helt. Har gått to år uten å komme inn på skole i Norge, så nå var planen å studere i USA.

Lenke til kommentar

Jeg er alt annet enn noe tilhenger av pasifist-"utgangen," men har Forsvaret først fått kloa i deg så gir de ikke lett slipp på deg.

Selv ble jeg innkalt 2 år etter VGS og hadde nettopp begynt på universitet. Var lite gira og gjorde det meste jeg kunne for å slippe innrykk (har diverse pollenallergi, skjev fot), men de ville absolutt ha meg med. Den dag i dag angrer jeg ikke. Har nettopp gått av vakt og dimitterer neste uke. :) Men har du bestemt deg for hva du vil gjøre så synes jeg det er dumt at Forsvaret skal stå i veien for det.

 

Har du snakket med VPV om dette? Husk at de MÅ ha håndfaste bevis på at du faktisk skal studere der oppe hvis det skal være et argument.

Endret av heanwi
Lenke til kommentar

Nei, har ikke snakket med VPV enda. Jeg åpnet brevet for en times tid siden. Har som sagt søkt skole, men har ikke sendt inn alle dokumenter enda, så må vente på svar enda. Utrolig kjedelig at Forsvaret er så jævlig sta, når det er mer enn nok folk å ta av.

 

Jeg har overhodet ingen problemet med at folk ønsker seg inn i Forsvaret, jeg skjønner at folk har et fantastisk år mens de er inne, men for meg personlig så har jeg aldri hatt noe som helst forhold til Forsvaret og jeg trodde ikke at de plutselig skulle finne på å kalle meg inn over fire år senere.

Lenke til kommentar

Jeg begynner og bli litt irritert.. Jeg fikk beskjed at jeg skulle inn i sjøforsvaret rundt i mai-juni 2013

 

Idag fikk jeg brev at jeg er blitt innkalt til luftforsvaret JANUAR 2013.. Kjempegøy for meg som har fått fast jobb som IT+lærer.

 

Har jeg egentlig noe muligheter til og få utsatt dette nå?

 

Vist jeg først skal inn så har jeg utrolig lyst til og få veldig mye ut av førstegangstjenesten. Jeg håpet på Hæren, hva er muligheten for og få endra på det?

 

Det ville vært så mye bedre for meg personlig at jeg heller går inn til sommeren istedenfor Januar. Det er virkelig krise for meg at det skjer akkurat nå, siden jeg har ansvar for lærling og diverse ting. Jeg har også tenkt og ta laseroperasjon før sommeren, (noe som ikke blir mulig vist jeg ikke jobber)

 

Burde jeg sende email/brev til dem og si det jeg akkurat har sagt? (bare mer utfyldt)

Endret av ddarkyy
Lenke til kommentar

Har ett spørsmål. Ifjor rundt november/desember fikk jeg innkalling til sesjon del 1, den fylte jeg ut etter hva som var riktig og hva jeg ville. Også fikk jeg svar etter en stund hvor det sto noe som at jeg ikke var kvalifisert til å tjene eller at de ikke hadde bruk for meg fordi jeg gikk El-energi vg2. Men nå som jeg er ferdig med og ikke gjør noe for tiden så vil jeg gjerne inn i forsvaret, har alltid hatt de i bakhodet at jeg vil inn. Og når jeg svarte på sesjon del 1. Så veit jeg at jeg svarte at jeg gjerne ville inne i forsvaret. Men så sier en i familien at jeg aldri kommer til å bli kalt inn igjen osv osv å at hvis jeg ikke skaffer meg jobb blir jeg kasta ut hjemme og havner på nav osv.

 

Så da lurer jeg på om jeg blir kalt inn i år igjen eller hva jeg må gjøre for å komme inn til førstegangstjeneste?

 

Takker for all hjelp ;)

Lenke til kommentar

Jeg begynner og bli litt irritert.. Jeg fikk beskjed at jeg skulle inn i sjøforsvaret rundt i mai-juni 2013

 

Idag fikk jeg brev at jeg er blitt innkalt til luftforsvaret JANUAR 2013.. Kjempegøy for meg som har fått fast jobb som IT+lærer.

 

Har jeg egentlig noe muligheter til og få utsatt dette nå?

 

Vist jeg først skal inn så har jeg utrolig lyst til og få veldig mye ut av førstegangstjenesten. Jeg håpet på Hæren, hva er muligheten for og få endra på det?

 

Det ville vært så mye bedre for meg personlig at jeg heller går inn til sommeren istedenfor Januar. Det er virkelig krise for meg at det skjer akkurat nå, siden jeg har ansvar for lærling og diverse ting. Jeg har også tenkt og ta laseroperasjon før sommeren, (noe som ikke blir mulig vist jeg ikke jobber)

 

Burde jeg sende email/brev til dem og si det jeg akkurat har sagt? (bare mer utfyldt)

 

Ring VPV forklar situasjonen.

Ingen problem å skifte fra Luftforsvaret til sjø/hæren, sålenge det ikke er fullt ved innrykket. Ring VPV.

 

Har ett spørsmål. Ifjor rundt november/desember fikk jeg innkalling til sesjon del 1, den fylte jeg ut etter hva som var riktig og hva jeg ville. Også fikk jeg svar etter en stund hvor det sto noe som at jeg ikke var kvalifisert til å tjene eller at de ikke hadde bruk for meg fordi jeg gikk El-energi vg2. Men nå som jeg er ferdig med og ikke gjør noe for tiden så vil jeg gjerne inn i forsvaret, har alltid hatt de i bakhodet at jeg vil inn. Og når jeg svarte på sesjon del 1. Så veit jeg at jeg svarte at jeg gjerne ville inne i forsvaret. Men så sier en i familien at jeg aldri kommer til å bli kalt inn igjen osv osv å at hvis jeg ikke skaffer meg jobb blir jeg kasta ut hjemme og havner på nav osv.

 

Så da lurer jeg på om jeg blir kalt inn i år igjen eller hva jeg må gjøre for å komme inn til førstegangstjeneste?

 

Takker for all hjelp ;)

Forsvaret liker folk med fagbrev/utdannelse så tror sjansen er temmelig god for at de vil ha deg, men hvis du ikke er tjenestedyktig er løpet kjørt. Ring VPV :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...