Gå til innhold

Den store militære infotråden V2


aklla

Anbefalte innlegg

Noget dårlig oppdatert på PBU-fronten skjønner jeg. Kanskje ikke så rart mtp. at det er 10 år og 6 dager siden jeg dimmiterte, og i HV-I er det ikke akkurat så mye fokus på "kaserneutstyr".

 

Hvordan er det med multi-tool og hodelykt, får man det utdelt? Jeg har kun fått førstnevnte, og det er langt fra alle som har det (avhenger av når man kom inn). Sistnevnte har jeg måtte kjøpe selv.

 

(Zippo)Lighter er forøvrig også noe man med fordel kan dra med seg i felt da det alltid er noen som klarer å miste eller bløtlegge fyrstikkene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk høre noe om at om man driver med en sport, så kan man få fri fra militæret til å dra på dette, i hvert fall til en viss grad. Stemmer dette? Jeg kjører roadracing, og hadde jo vært kjekt om jeg kunne vært med og kjørt til neste år også.

Lenke til kommentar

Du kan søke om permisjon til dette, turneer og konkurranser er vanligvis nok til gyldig permisjon men i enkelte tilfeller kan det hende at søknaden blir avvist av spesielle grunner, f.eks hvis du er vognfører på en m113 vogn og kompaniet ikke har tilgang til en annen vognfører på en større øvelse. Men som sagt, det er kun enkelte tilfeller og det er svært sjeldent.

 

EDIT:

Det er kompanisjefen som tar avgjørelsen, så hvis man går direkte til han/hun bruker det vanligvis å være enklere :)

Endret av Ilcapo93
Lenke til kommentar

Du kan søke om permisjon til dette, turneer og konkurranser er vanligvis nok til gyldig permisjon men i enkelte tilfeller kan det hende at søknaden blir avvist av spesielle grunner, f.eks hvis du er vognfører på en m113 vogn og kompaniet ikke har tilgang til en annen vognfører på en større øvelse. Men som sagt, det er kun enkelte tilfeller og det er svært sjeldent.

 

EDIT:

Det er kompanisjefen som tar avgjørelsen, så hvis man går direkte til han/hun bruker det vanligvis å være enklere :)

Flott! Men hvor ofte kan man i så fall få slik permisjon? Jeg trenger strengt tatt ikke noe før sommeren (mai-august), men da er det atpåtil snakk om kanskje 5-7 helger. Det ene stedet pleier jeg også å være en hel uke grunnet at det er 103 mil dit, og da er det greit å kunne være der mer enn bare én helg. Er det i det hele tatt mulig å få tatt ut så mye som en hel uke sammenhengende?

 

Vær forsiktig med sånt. Blir av og til rimelig dårlig stemning når ting tas utenom tjenestevei.

Hvorfor det?

Lenke til kommentar

Fordi det generelt er slik ting gjøres i militæret. Man går til lagfører eller troppsjef og så tar de det videre. Noen befal bryr seg ikke noe særlig om man ikke følger dette, andre blir fly forbanna.

Høres fremdeles litt rart ut, men men. Det er vel kanskje en grunn til at det er slik man skal gjøre det. Takk for advarselen :)

Lenke til kommentar

Høres fremdeles litt rart ut, men men. Det er vel kanskje en grunn til at det er slik man skal gjøre det. Takk for advarselen :)

Det handler om at ting skal tas på lavest mulig nivå og at man siler ut hva som faktisk må oppover i systemet, slik at ikke høyere befal "jammes" ned av saker som kunne vært løst av lavere befal. I fredstid synes det kanskje unødvendig enkelte ganger, men dette er jo et prinsipp som er ment for et stridsscenario og da gir det plutselig mye mer mening.

Lenke til kommentar

Vi fikk multitool som en del av fagsatsen (ISTAR) og hodelykt som del av standard sats

 

Edit: Hæren..

Hodelykt inngår i standardsats i alle grener i forsvaret, multitool får man utlevert i egen sats hvis troppsjef/kp.sjef bestemmer det er noe man trenger :)

HV er med andre ord litt bakvendtland, skjønner jeg. Her blir multitool nå utdelt til alle (ikke kun I-styrken) som en del av den nye standardsatsen, mens hodelykt har jeg til nå ikke sett utdelt overhodet. Mini-maglight er dog på plass, men det er kjedelig å måtte holde denne i kjeften hver gang man skal gjøre noe som tar to hender, særlig når det er snakk om litt mer enn et par minutter. I tillegg blir filtrene som følger med borte på nullkommaniks, og hvitt lys liker vi jo ikke ;)

Lenke til kommentar

HV er med andre ord litt bakvendtland, skjønner jeg. Her blir multitool nå utdelt til alle (ikke kun I-styrken) som en del av den nye standardsatsen, mens hodelykt har jeg til nå ikke sett utdelt overhodet. Mini-maglight er dog på plass, men det er kjedelig å måtte holde denne i kjeften hver gang man skal gjøre noe som tar to hender, særlig når det er snakk om litt mer enn et par minutter. I tillegg blir filtrene som følger med borte på nullkommaniks, og hvitt lys liker vi jo ikke ;)

Jeg ble nytilført i HV12 i juni i år og fikk verken multitool, hodelykt eller maglite.

 

EDIT: Men fikk den nye stridssekken istedet for Ludvigen!

Endret av Jonern
Lenke til kommentar

Jeg ble nytilført i HV12 i juni i år og fikk verken multitool, hodelykt eller maglite.

 

EDIT: Men fikk den nye stridssekken istedet for Ludvigen!

Hehe, ok, da kan vi også rolig konstatere at det ikke finnes noen standardsats i HV, for jeg fikk Ludvik, ikke stridssekk. Hvor ny er den stridssekken du fikk egentlig? Er det den helt nye, altså den brune, eller den i norsk kamuflasje?

 

Er så til de tusen grader takknemlig for at jeg kom unna HV <3

HV er et kjærkomment avbrekk i min verden :)

Lenke til kommentar

Noen som har noen anbefalinger for grener innenfor luftforsvaret?

 

Kommer an på om du vil være i nærheten av der du bor eller ikke. I tillegg til om du vil ha action og spenning eller avslappet og rolig tjeneste.

Ikke vært i luft selv, men tror jeg hadde prøvd å havne i luftvern ved Bodø eller Ørland

 

http://forsvaret.no/verneplikt/muligheter/Sider/luftvernartillerist.aspx

 

Ellers er det mange andre muligheter du kan se på:

http://forsvaret.no/om-forsvaret/organisasjon/luftforsvaret/verneplikt/Sider/default.aspx

Lenke til kommentar

Jeg fikk høre noe om at om man driver med en sport, så kan man få fri fra militæret til å dra på dette, i hvert fall til en viss grad. Stemmer dette? Jeg kjører roadracing, og hadde jo vært kjekt om jeg kunne vært med og kjørt til neste år også.

 

Dette går vel stort sett på hvilket nivå dette ligger på, slik jeg forstod det gjelder dette kun dersom man er leder eller deltager i en større nasjonalt, eller internasjonalt mesterskap.

Lenke til kommentar

Dette går vel stort sett på hvilket nivå dette ligger på, slik jeg forstod det gjelder dette kun dersom man er leder eller deltager i en større nasjonalt, eller internasjonalt mesterskap.

 

Det er vel i utgangspunktet opp til esk/kp-sjef? En i min tropp fikk fri for å delta på et åpent skirenn i alle fall.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...