Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen av dere med SSD som har en tid på faktisk oppstart av maskinen, altså fra du trykker på powerknappen til du kan logge deg inn på brukeren? Har vel kanskje forstått det slik at SSD kun påvirker tiden fra når windows begynner å loade? Jeg bruker ca 46 sekund på alt, med en Intel X-25M 80GB v2. Dette er kun et eller to sekund snauere enn en pc uten SSD som vi har her.

 

Sån ellers så er maskinen fin og kjapp i Windows, merker klart fordelen med SSD her! :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg orka ikkje tanken på å installere alt sammen på nytt når eg fekk ssd, så eg klona windowsinstallen min over på ssd disk isteden. Forskjellen fra windows starta å laste til logon var klar var kanskje 5 sekunder max. Forskjellen fra eg starta å logge på brukeren min til eg kunne starte å bruke maskina var 5 minutt minimum.

Endret av sjukheit
Lenke til kommentar

Tallet for faktisk oppstart av maskinen er forsåvidt uinteressant mtp SSD vs HDD, da store deler av oppstarten består av BIOS- og hovedkortrelaterte prosesser. Dette segmentet av boot kalles gjerne POST. På mitt halvt år gamle ASUS HK, tar POST ca 15 s. Det er som du sier først etter dette at SSDen får vist seg frem. Med ulike verktøy for å måle boottiden innenfor Windows er det også kun tiden etter POST som måles.

Dog, etter POST har SSDen absolutt noe å si. OSdelen av boot kan hvertfall halveres ved å gå fra HDD til SSD.

 

 

Jeg vil tro POST-delen på PCen din med SSD tar lenger tid enn på den uten.

Lenke til kommentar
Noen måte å forbedre POST-tiden?

I BIOS:

- Aktiver Quick Boot og liknende funksjoner

- Deaktiver alt du ikke trenger. Dette kan være info, hurtigtaster, oppstartsbilde, SATA-porter, FW, nettverk, osv.

- Sett SSDen som førsteprioritet i oppstartsrekkefølgen. Deaktiver alle andre prioriteter.

- ...osv.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Spørsmålet er da iops

 

 

 

Fra The Register

The random read and write IOPS numbers for 4K blocks are 40,000 and 50,000 (40K/50K) for the 512GB and 256GB products, 40K/35K for 128GB, and 40K/20K for 64GB.

 

 

 

 

 

 

Jeg mener da at nåværende C300 256 GB er god for 60K/50K IOPS.

 

Står 50k/30k på 128gb c300.

 

 

 

 

 

Hvis c400 får dårligere IOPS, så er det EPIC FAIL!

 

 

Lenke til kommentar

Etter at jeg skiftet til AHCI i bios og installerte Win7 på SSD, så får jeg "Safely Remove Hardware and Eject Media" ikonet som lister opp alle mine interne harddisker. Er det en enkel måte å skru den av, slik at den kun kommer opp for minnepenner og lignende slik den er ment? Må da være mange andre med samme problem, så håper noen har en god løsning.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Abigor, det er ikke et problem, det er for å trygt kunne ta ut disker mens maskinen står på via hot-swap i AHCI. Om du bruker "eject media" tvinger maskinen HDD/SSD til å tømme buffere, og sier så at det er trygt å fjerne. Da kan du koble fra disken og putte i en annen, som spretter opp på samme måte som USB lagring.

Lenke til kommentar

Abigor, det er ikke et problem, det er for å trygt kunne ta ut disker mens maskinen står på via hot-swap i AHCI. Om du bruker "eject media" tvinger maskinen HDD/SSD til å tømme buffere, og sier så at det er trygt å fjerne. Da kan du koble fra disken og putte i en annen, som spretter opp på samme måte som USB lagring.

Problemet er at jeg får et ikon som jeg ikke ønsker. Jeg ønsker meg utelukkende at det ikonet skal vises dersom jeg har koblet til en minnepenn i en usb-port. Jeg ønsker ikke at mine interne harddisker skal ha denne muligheten.

Lenke til kommentar

Hvilke fordeler er det ift dagens løsning med 1 SSD for OS, programmer osv og en HDD for media filer? Vil ikke dette føre til økt slitasje på SSD da den vil bli mer skrevet til?

"Snipp" Masse bra forklaringer i fra Anders Jensen

Flott! Takk for en veldig bra og lettforståelig forklaring :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...