Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Heisann, lurte på om dere her kunne svare meg på et enkelt spm. Jeg har fra før to Vertex 30GB SSDer, kommer en Crucial C300 60 GB være raskere i forhold til mine to Vertex disker i RAID 0?
Over tid vil den nok være raskere totalt sett og den holder hastigheten godt. En single SSD hvor TRIM fungerer holder seg bedre og det blir mindre vedlikehold. Vertex krever som kjent mye idle tid for å holde seg raske, forskjellen vil ikke være stor, avhengig av hvordan du bruker dem er det ikke sikkert du vil merke noen forskjell i det hele tatt.
Takk for hjelpen. Forsøkte å formatere begge Vertex diskene i dag, begge diskene klarte det ikke og maskinen begynte å hakke. Skal sies at Vertexene har lugget i en skuff i 9 måneder. Vurderer heller å gå for en 64 GB C300 nå. Er bare 1000 kr. Men uansett tusen takk for hjelpen.

Det er ingen kjente skadevirkninger av å utsette SSD for skuffer så de burde fungert akkurat like bra nå som før de ble lagt i skuffen. De er uansett alt for verdifulle og bra til at de bør støve ned videre. Bare prøv å formatere de igjen og se hva du får til. Dersom de mot formodning ikke skulle fungere er det bare å reklamere på de. Men gjør GODE undersøkelser først. Gjør du ikke det, og det viser seg at nettbutikken får de til å fungere, så må du betale for undersøkelsen av de. Frakt og undersøkelse av fungerende produkter går nemlig ikke på reklamasjonsretten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vertex (1) er alt for gode til å la støve ned, de yter meget bra.

 

Det er absolutt verdt å få liv i dem igjen.

Hvis du har en annen pc så kan du sjekke "status" på dem med CrystalDiskInfo, den viser bla firmware versjon og "levetid".

 

Hva mener du med å formatere?

 

Hvis du ikke får til å installere på dem kan du rense dem med HDDerase, det krever at du booter i gode gamle DOS og renser dem derfra.

(litt komplisert hvis du ikke er dreven på det men egentlig mest snakk om å laste ned software og gjøre noen endringer i bios)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg kjøpte nylig en Corsair Force 120 SSD.

 

Men da jeg prøvde å installere W7 på den så fikk jeg bare blåskjerm. Prøvde i en halv dag med forskjellige innstillinger før jeg ga opp. Virker som HK mitt ikke takler SSD disker så bra. Jeg satte disken i laptopen min og der fungerer den fint. Jeg ser at HK mitt kun støtter AHCI på E-Sata og ikke internt.

Jeg har et XFX nForce 750i HK.

Så jeg lurer på om det er mulig å kjøpe en SATA-300 diskkontroller med støtte for AHCI slik at jeg kan bruke den, eller må det være på HK?

Lenke til kommentar

Tenkte å kjøpe meg SSD nå. først var tanken 2 stk c300 64GB i raid0 men etter å lest at TRIM ikke støttes i raid så har jeg gått vekk fra den tanken. Av det jeg klarer å grave fram på nettet virker det som disker basser på SandForce SF-1200 yter best.

 

MEN nå skal jo SandForce lansere SF-2000 og intel skal jo komme med gen3, Bør jeg vente?

Lenke til kommentar

Tenkte å kjøpe meg SSD nå. først var tanken 2 stk c300 64GB i raid0 men etter å lest at TRIM ikke støttes i raid så har jeg gått vekk fra den tanken. Av det jeg klarer å grave fram på nettet virker det som disker basser på SandForce SF-1200 yter best.

 

MEN nå skal jo SandForce lansere SF-2000 og intel skal jo komme med gen3, Bør jeg vente?

Ingen vet helt hvor lenge man må vente. Det er det som er tingen. :(

 

 

 

 

 

sf-2000 er iallefall et kvartal unna. Intel gen 3 vet jeg jammen med ikkje.

 

Crucial c400 er satt i produksjon nå, så den kan jo plutselig komme om 1 mnd eller 2.

 

 

Lenke til kommentar

...

 

SF yter ikke bedre enn C300 i raid, de er rimelig like.

SF-2000 baserte er minimum 8 uker unna.

Har du tid kan du selvsagt vente på C400/G3 eller Vertex 3 men det kommer alltid noe bedre.

 

Det er ingen av disse som vil revolusjonere noe som helst, SSD er så bra nå at det er nesten bare i benchmarks at man ser forskjellen.

Den andre hardwaren i maskinen er som regel flaskehalsen per i dag.

Lenke til kommentar

Jeg har et XFX nForce 750i HK.

Så jeg lurer på om det er mulig å kjøpe en SATA-300 diskkontroller med støtte for AHCI slik at jeg kan bruke den, eller må det være på HK?

Alle nForce hovedkort sliter med SSDer skikkelig fordi diskkontrollerne er såvidt gode nok til å kjøre HDD skikkelig, og mangel på kompabilitet med diverse SSDer overrasker meg ikke.

 

Om du skal ha et kort som gir SATA porter og skikkelig ytelse må du over 1000kr. I SSD benche-tråden var det en som hadde funnet en fin på tilbud til ca 1300 basert på samme kontroller som LSI 9211, og skal klare jobben bra. Over det har du RocketRaid 6Gbps som er det neste relevante til rundt 2000-2500kr for 4 porter.

 

Om det er noe vits i å invistere i slikt til et gammelt HK er en annen sak, ossen CPU og RAM kjører du? Har du planer om å oppgradere i løpet av våren?

Lenke til kommentar

Kanskje Adaptec får til noe spennende for ssd alikevel?

 

Men er skeptisk :p

 

Series 6 controllers feature PMC-Sierra's market-leading, multi-core SRC 8x6G RAID-on-Chip (ROC), 512MB DDR2 667MHz cache, and an x8 PCI Express Gen2 host bus connection. They deliver up to 60% higher sustained sequential throughput than previous generation Adaptec controllers and up to 2GB/s sustained data transfer rate to the host. At peak performance, Series 6 offers 4.8GB/s through the SAS 2.0 interface and 4.0GB/s through the PCI Gen 2 host interface. Product will be available in volume, early March 2011.

 

http://www.adaptec.com/en-us/_common/series6/?hpBan=6GB-US&utm_source=hp&utm_medium=banner&utm_campaign=6GB-US

 

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det er kanskje som å banne i kirka, men hvor blir det av hybriddisker fra flere produsenter? Seagate Momentus XT har jo vært ute i butikkene en stund og har fortsatt ingen konkurranse.

De ser ikke ut til å ta helt av enda, men om et halvt års tid vil intel sandy bridge chipset støtte tilsvarende bruk av SSD+HDD. Forøvrig kan du gjøre det samme med ZFS i dag også. Litt av problemet er vel at en ikke får serlig mye ytelse ut av et lite sett flash brikker med en svak kontroller. ergo blir det dyrt å legge til SSD delen på en hybriddisk uten at det skal drive opp kostnaden vesentlig sammtidig som ytelseen er akseptabel.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Vil en se stor forskjell fra f.eks 40000 Iops til 80000 Iops i applikasjoner, oppstart o.l?

 

Jeg bruker atm en Intel X-25 gen2 80gb til OS, så har jeg 3x C300 i raid til programmer og slikt.

Syntest ikke det er noe forskjell i hvor raskt f.eks photoshop laster om jeg installerer det på raidet og på Intel ssden.

 

Hva er det som gjør det?

Lenke til kommentar

Sansynligvis at tiden der du er begrenset av CPU og RAM er betydelig lengre enn disk bandbredden og IOPS. Om det tar 2 sekunder med disk aktivitet å laste programmet som tar 5 sekunder totalt å laste er det ikke så veldig merkbart om du reduserer tiden du er disk-begrenset til 1 sekund eller 0,1 sekund. Når du først treffer noe der du er båndbredde eller IOPS begrenset en betydelig del av tiden vil forskjellen vise seg mer tydelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...