Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"#¤"#¤... venter desp på Intel "G3" og andre nye... trenger desp mer plass på laptopen

Kan du ikke ta ut dvd-brenneren og smelle inn en disk nr 2? http://newmodeus.com...=1&keyword=d630

 

Ikke dumt! Men tenker uansett å kvitte meg med G1 for å få trim i tillegg. Nekter å ha HDD i maskinen igjen, selv som sekundærdisk. ^^ Og det å kjøpe en SSD nå "rett før" (øh) slippet av nye (CES) synes jeg er litt dumt også.

 

 

Men skal ha det i bakhodet. Tusen takk for tipset! :)

Lenke til kommentar

 

Hei, jeg vurderer å hoppe på SSD-bølgen nå, og vil gjerne ha et generellt inntrykk av hva som gir best pris/ytelse av:

 

*1 disk SSD på 160GB

*2 disker SSDer på 80GB i raid0

*2 disker SSDer på 80GB, ikke raid, 1 til OS 1 til spill

 

Finner ikke de helt store tilbudene på 160GB, kan kanskje se ut som om 2x Intel X-25 2nd gen 80GB eller 120GB versjonen deres er det beste?

 

Bruksområde er hovedsaklig spilling på W7 64 bit, med en 3GB/s kontroller (ASUS P5QPro).

Er det noen vits i å styre med raid og 2 disker, eller er det bare for å melke ut de siste 10% av en forbedring som allerede er på 200% over konvensjonelle harddisker?

 

Vurderer også å oppgradere hele systemet med nytt HK osv., men ser ikke helt vitsen da det fungerer greit for meg bortsett fra ved HD loading.

 

Helt klart det midterste alternativet: 2 stk X-25M SSDer i Raid0.

 

Et tredje alternativ i samme pris og størrelseklasse er 3 stk C300 64 GB i Raid0. Det vil yte ennå bedre. Et fjerde alternativ er 4 stk X-25V 40 GB i Raid0.

4R0 x25-V er lite poeng nå i pga pris pr ytelse og pris pr kapasitet. Du får ingen skalering fra 3R0 til 4R0 x25-V på les.

 

2R0 C300 64GB vil jeg si er "sweet spot" for OS + programmer på ICHxR, mtp pris, kapasitet og ytelse dersom man aksepterer RAID. Også forutsatt at dette ikke blir ekstrem sløsing med plass og/eller plassert i en svak maskin som ikke kan benytte ytelsen

For SB850 er 2R0 og 3R0 C300 64GB begge gode alternativer avhengig av om man kan bruke den ekstra kapasiteten og sekvensielle hastigheten.

 

EDIT: @MindTooth: Vær så snill å ikke bruke URL maskering for lenker postet i denne tråden. Jeg vurderer å legge dette til i rettningslinjer for tråden og vil gjøre det om det blir mer utbredt. Det er totalt unødvendig og reduserer sikkerheten.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Om ikke lenge skal jeg innstalere win7 på min aller første SSD :new_woot:

 

Edit: Det var nice det...fra jeg valgte disk hvor windows skulle innstaleres til jeg kunne redigere her gikk det BARE 7 min :D

 

Endelig ser det litt bedre ut i den windows ytelse test greia også...der fikk min HDD 5.9 nå 7.9 :woot: Nå er det CPU som suger mest da den gir meg bare 7.3 :lol:

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av en C300 64GB. Jeg har aktivert TRIM i win7, deaktivert page-file og har oppdatert firmware til 006. Noe mer som burde gjøres?

 

En ting jeg lurer litt på er om det er noen måte å sjekke helsen til SSD-en på? Jeg har lett litt på Crucial sine sider for programvare til dette uten hell.

 

Er det noen som har noen tips til programvare som sjekker dette?

 

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar

Lurte på en liten ting med SSD og optimalisering. Har akkurat kjøpt meg en Intel x25-m og skal for det meste ha Arch-Linux på maskinen og i den forbindelsen så fant jeg denne wiki siden SSD til Arch hvor det står en del om "Partition Alignment" og jeg lurte i den forbindelse på om dette er nødvendig i den forstand at det er verdt og bruke tid på det. Får jeg såpass igjen for å gjøre det at jeg med mitt beskjedene behov merker det, eller er det mest for e-penis sin skyld?

 

PS:

Med beskjedent behov mener jeg bare at jeg for det meste surfer, leser epost og programmerer på maskinen, jeg spiller nesten ingen spill eller gjør noe annet som jeg ser på som veldig intensivt på maskinen.

Lenke til kommentar

Men så spørs det hvor mange bærbare som støtter å boote via miniPCI-E da hmm. Hvis den overstyrer bios og legger seg inn som en SATA boot enhet så går det jo greit.

 

Men skal jeg bruke en slik så må jeg nappe ut Wifi eller HD5650 kortet som er enheter som typisk opptar sklike kortplasser fra før av og jeg tror også den blir for lang.

 

Hva med å få enheter til den "eksterne" Expresscard slotten? Den bruker jeg ikke til noe som helst, men så spørs det om det blir bootbart der igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...