Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sekvensiell les er ekkelt lav. Avhengig av kontroller og drivere burde den ligge rundt 300 MB/s. Støtter sata-porten hastigheter over 150 MB/s? Dvs: Har du sata2 / sata3, eller kun sata1?

 

Har du SSDen i IDE- eller AHCI-modus?

 

 

EDIT: Jeg sliter litt selv:

Med seneste AHCI-driver fra AMD.com, opplever jeg veldig dårlige resultater i skriv. Med Microsofts egne drivere er skriv mye bedre, men les noe dårligere. SB850 med C300 1.8" 64 GB.

Hva kan jeg gjøre for å fikse ytelsen under amd_sata?

 

Takk

post-71430-0-81278500-1293640861_thumb.png

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Det er nok siden IBM/Lenovo har vert litt kjipe på implementasjonen av SATA-kontrolleren slik at den bare kjører 1.5GBps selv om den støtter 3GBps.

 

Jeg er iallefall veldig fornøyd med ytelsen på systemet kontra hva det var før med 4200rpm-disk :)

 

EDIT:

 

For å svare på ditt spm, ja jeg bruker AHCI-modus og har denne driveren installert: http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&ProdId=2101&DwnldID=19607&ProductFamily=Chipsets&ProductLine=Chipset+Software&ProductProduct=Intel%C2%AE+Rapid+Storage+Technology+(Intel%C2%AE+RST)&lang=eng

Endret av petersv
Lenke til kommentar

petersv: C300 støtter sata3(=6Gbps=600MB/s). Sata2(=3Gbps=300MB/s) er vanligst i dag. PCen din har antagelig sata1(=1,5Gbps=150MB/s). Altså er ytelsen SSDen din leverer god. I sekvensiell les begrenses den av hovedkortet. Det gjør ikke stort da den store fordelen med SSD kontra HDD er den gode ytelsen når det gjelder tilfeldig les/skriv (4K) og access time. (som ikke begrenses av hovedkortet ditt)

 

BAT: Det er veldig vanskelig å finne frem til korrekte drivere på sidene til amd :p

 

Jeg bruker denne: http://support.amd.com/us/gpudownload/embedded/Pages/embedded_windows_all.aspx

, men endrer til den du fant frem rett etter dette innlegget er postet.

Lenke til kommentar

Men mitt initielle spørsmål står fortsatt ved lag; finnes det noe diagnoseverktøy fra Crucial for å sjekke helsen til disken? :)

Ikke utover verktøy som kan lese smart status på ssden. Stort sett så vil det å kjøre en test med AS SSD fortelle deg om ting ikke er som det skal være.

 

@Goodall

 

Det resultatet er bra mtp at du kjører på SB750.

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Bat: SSDen er 1/3 full. Jeg driver og installerer drivere ol. etter en fersk installasjon nå. Pga noen problemer med installasjonen er det tredje gang på få dager W7 er lagt inn på den. Før det er den ubrukt. Med msahci er sek skriv opp imot 70 og 4K skriv er på 35, men jeg vil helst ikke bruke msahci, da det virker som den fører til at PCen kræsjer på vei inn i sleep.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Ingen HHDErase..

 

Det har vært mye problemet med oppsettet, egentlig.. Den første installasjonen slet med random frys. Det slet jeg ikke med 2. gangen, men nå kom det tilbake da jeg installerte amd ahci -driveren som fulgte med hovedkortet. Med GPU-driveren som fulgte med hovedkortet (og den Windows finner frem til selv) fryser PCen på vei inn i sleep. osv... Det virker som om ca annenhver driver, også de som fulgte med hovedkortet, fører til problemer hvor PCen fryser fullstendig.

Nå fungerer oppsettet uten frys, derfor har jeg ikke lyst til å starte på fersk installasjon igjen. På den andre siden er sek skriv nå under 20 MB/s (De andre tallene er tålelige).

Lenke til kommentar

Men så spørs det hvor mange bærbare som støtter å boote via miniPCI-E da hmm. Hvis den overstyrer bios og legger seg inn som en SATA boot enhet så går det jo greit.

 

Men skal jeg bruke en slik så må jeg nappe ut Wifi eller HD5650 kortet som er enheter som typisk opptar sklike kortplasser fra før av og jeg tror også den blir for lang.

Først og fremst påpeker artikkelen at det SSD-kortet i utgangspunktet ikke blir solgt løst til forbrukere. Det blir levert til PC-produsenter som bygger PCen rundt kortets krav.

Wikipedia har en grei introduksjon til MiniPCIe-kontakten, og spesielt implementasjonen av SATA i MiniPCIe.

 

Formatet er velbrukt i Netbooks og andre små dingser, og da jeg leitet etter en erstatning til min Eee901 i sommer fant jeg kun kort basert på JMicron-dritt. Macbook Air sin er basert på JMicron/Toshiba, men etter hva jeg har forstått er den lenger enn formatet vanligvis er. Så jeg synes det er bra at det dukker opp noen seriøse alternativer. Jeg kunne egentlig tenkt meg å putte en slik en i Eee901, men ettersom også batteriet begynner å synge på siste verset er jeg nær ved å gi opp den maskinen.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Ikke utover verktøy som kan lese smart status på ssden. Stort sett så vil det å kjøre en test med AS SSD fortelle deg om ting ikke er som det skal være.

 

Hvordan vet man da hvor mye/når SSD-en er degradert? Det er kanskje noe som kommer fram gjennom SMART-status-parametere?

 

Har litt lyst til å se hvor for, ev. sakte, disken degraderes :)

 

Er det forresten noe verktøy for avlesing av SMART som dere her vil anbefale?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...