Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Det som overrasket meg mest var at sekvensiell les ikke er høyere. Det som er flaskehalsen for dette virker å være kontrolleren, og ikke NAND eller antall kanaler. Kanskje det er for å holde strømbruken lav?

Med 8 kanaler og ca 8000 IOPS pr kanal (QD=1) skal teoretisk peak være ca 60-65k IOPS, minus NCQ overhead og eventuelt begrenset av regnekraften i kontrolleren.

 

C300 klarer ca 350-375MB/s les (avhengig av kontroller) fra 8 flash-kanaler, som gir 43-47MB/s pr kanal. For C400 med 415MB/s blir dette ca 52MB/s pr kanal, forutsatt at den også benytter 8 kanaler.

ONFI 2.x i synkron modus kan dra 166-200MB/s pr kanal, i følge specs.

De (Micron, og fler andre) har snakket mye om ONFI, og det skuffer meg at det ennå ikke har blitt tatt skikkelig i bruk i SSDer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har lagt ut flere videoer om C400.

 

De sier ikke så mye ytelsesmessig men de snakker mye om å holde levetiden i sjakk + at 25nm er slower enn tidligere NAND.

Det kan vel delvis skyldes større krav til ECC, har ikke fundert så mye på det egentlig.

(det var jo en del rykter om at neste gen Intel skulle ha 8KB pagesize, hvem vet hva Micron har funnet på)

Lenke til kommentar

Det som overrasket meg mest var at sekvensiell les ikke er høyere. Det som er flaskehalsen for dette virker å være kontrolleren, og ikke NAND eller antall kanaler. Kanskje det er for å holde strømbruken lav?

 

 

Fant dette :

Followup: I just got some power consumption numbers from my PR contact. As I’d suspected, current draw in write mode is higher with the C400 versus its C300 predecessor, reflective of the higher write performance. Read-mode power draw is a draw, however, and standby power actually drops generation-to-generation:

 

C400

Max power

Read: 2.1W

Write: 4.8W

Idle: <80mW

 

C300

Max Power

Read: 2.1W

Write: 4.3W

Idle: <100mW

 

 

Link

Lenke til kommentar

De har økt throughput på alle modellene, merkbart bedre på 64GB :) (godt merkbart på alle egentlig)

 

Økt throughput ved skriv tilsier mer iops, spesielt er det sannsynlig på de minste utgavene.

64GB fra 75-80 -> 95MB/s

128GB fra 140 -> 175MB/s

 

source HotHardware

post-137664-0-73322400-1294178793_thumb.png

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Test hos Xbit Labs av:

- Corsair Force F120

- Crucial RealSSD C300 256 GB

- G.Skill Phoenix Pro 40 GB

- Intel X25V 40 GB

- OCZ Agility 2 60 GB

- OCZ Colossus 120 GB

- OCZ RevoDrive 120 GB

- OCZ Vertex 2 120 GB

 

Link

 

Her er også litt mer info ang C400 i fra Anandtech

 

Link

Endret av BAT
Lenke til kommentar

De har nok ikke fintunet fw nok til at de går ut med tall.

Man kan uansett gå ut fra at de blir like bra eller bedre på iops.

 

64GB ser ut til å få redusert cache til 128MB mens de andre beholder 256MB.

 

@GullLars

 

Micron oppgir at det er ONFI 2.2 som brukes på C400.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Hei, jeg installerte nylig en Intel X-25 disk og installerte nytt OS, men sliter nå med jittering (hakking) i f.eks. spotify når jeg kjører andre oppgaver samtidig.

Jeg har skrudd av page file, kan dette ha noe med saken å gjøre? Maskinen har ikke nødvendigvis makset fysisk minnebruk når det skjer.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt om "stuttering" på Intel, det var et fenomen som stort sett oppsto på eldre JMicron baserte enheter.

 

Du får fortelle litt om ha du har av utstyr og hva du har gjort av tweaks.

(de fleste tweaks som var en nødvendighet før er helt bortkastet på moderne SSD'er)

Lenke til kommentar

TechReport har testet 4 SandyBridge HK.

De har også sammenliknet testresultatene med et AMD HK.

 

De har bl.annet brukt VR og C300

 

 

Fra konkluksjonen :

Fortunately, the P67 is pretty good. Intel has dealt with the P55's most glaring weakness by providing full-speed PCI Express lanes throughout. At the same time, it's added a couple of 6Gbps Serial ATA ports that are much faster than the ones integrated in AMD's SB850 south bridge silicon. We'd much rather have two really fast 6Gbps SATA ports than six slower ones, especially considering that the P67 retains a quartet of 3Gbps Serial ATA links for slower storage devices.

 

Link til test.

 

 

 

___________

 

Det var denne her SAS SSD'en fra Toshiba man skulle hatt ...

99,6 K IOPS Read :ohmy:

 

 

xfsymq.jpg

 

ejsymd.jpg

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=l12nvEySUMU&feature=youtube_gdata_player

 

 

 

 

 

Noen som vet om de har brukt en single kontroller ?

Endret av johome
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt om "stuttering" på Intel, det var et fenomen som stort sett oppsto på eldre JMicron baserte enheter.

 

Du får fortelle litt om ha du har av utstyr og hva du har gjort av tweaks.

(de fleste tweaks som var en nødvendighet før er helt bortkastet på moderne SSD'er)

 

Jeg bruker en ekstern DAC som lydkort, ser kanskje ut som om det var CPU throttling i windows 7 som gjorde det, altså ikke noe med SSD å gjøre. Ref. innlegg fra head-fi.org :

 

It's the energy state of CPU that distorting the sound. if you set your energy on maximum performance, the CPU remains at 100% and the USB sound device doesn't jitter, if it is not at maximum performance, de CPU tries to save power and goes running at 80% or 50%(depends if your computer is working or idle). Everytime it changes its clock, it also changes the core voltage, and it interferes with the USB port and you can hear it in the audio. It is not an ideal solution, because the power saving worked well on vista, thus it should work on seven, but yea.. I don't know if it's the fault of windows 7, 64-bit or the audio driver (Realtek HD in my case).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...