Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt HWiNFO64 programmet oppe mens jeg både starter og spiller Battlefield 5, og lesehastigheten fra min NVME SSD har vært oppe i max ~1050 MB/s (sekvensiell lesehastighet) i dette spillet. Dette er over det en SATA SSD klarer (som er rundt 500-550 MB/s). Hvor mange sekunder det blir av tid vet jeg ikke, men jeg vil ikke si at en NVME SSD er helt bortkastet til spilling.

Til Windows/Linux bruk generellt så vil jo 4K random read ytelse bety mer, og her er Intel Optane 900p/905p konge :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er å anbefale av type PCIe Gen. 3 M.2 NVMe 2280 hvis man BARE skal bruke den til OS (ingen spill og ingen lengre filkopiøkter), og kun er ute etter responstid / bursts?

Har nettopp kjøpt meg en ny laptop (Asus A17, etter å ha brukt en Asus N73Jn i 10 år), men medfølgende "KINGSTON OM8PCP3512F-AB" 512 GB var tragiske saker. Har kjøpt en MP600 1TB til lagring, men jeg er ute etter en kjapp liten sak til å bytte ut systemdisken med. En slags "system Terrier".

Har ikke åpnet maskinen ennå for å se hva det er plass til mht. kjøleribbe, men en av WD Black SN850-modellene ser interessante ut:
https://www.multicom.no/wd-black-sn850-nvme-ssd/cat-p/c/p1001501009
https://www.multicom.no/wd-black-sn850-nvme-ssd/cat-p/c/p1001499219

EDIT: Det er jo alltids den klassiske Adata XPG SX8200 Pro, men jeg vil gjerne prøve noe nytt denne gangen. ^^

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Et spørsmål om kjøleribben på WD Black SN850: det er da samme kjøleribbe som sitter på alle modellene...?
https://shop.westerndigital.com/products/internal-drives/wd-black-sn850-nvme-ssd

De laveste prisene jeg har funnet:
500 GB - UTEN kjøleribbe: 1290 Kr. (Proshop)
500 GB - MED kjøleribbe: 1458 Kr. (Multicom)
1000 GB - UTEN kjøleribbe: 1990 Kr. (Proshop)
1000 GB - MED kjøleribbe: 2582 Kr. (Dustinhome)

Jeg skjønner bare ikke hvorfor kjøleribben koster ~150 Kr. på 500 GB-modellen, men nærmere 600 Kr. på 1 TB-modellen. :hmm:

Slik prisene er så tenker jeg enten 500 GB med kjøleribbe - hvis det går i laptopen - eller 1 TB uten kjøleribbe.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Også når laptopen kommer med en M.2 port rett ved siden av en heatpipe som fører varme fra GPU?
Fullstendig toskete design fra Asus der. Det er plasseringen som gjør at jeg i det hele tatt vurderer versjonen med kjøleribbe.

internals-8.jpg?ssl=1

EDIT:
Og som du vet, SN850 blir VARM!

EDIT 2:
Lagt til bilde. Asus TUF A17, modell med 1660 Ti.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er status på Adata-utviklingen framover. Noe nytt i vente? Her er en litt gammel S70 review:

https://www.legitreviews.com/adata-xpg-gammix-s70-2tb-ssd-review_226104

"We’ve had the XPG GAMMIX S70 2TB drive on the test bench for exactly 50 days now. Over the course of those 50 days we encountered some significant performance issues on the GAMMIX S70 NVMe SSD. The main one was a big deal – overall drive performance would plummet once the drive was over half filled with data."

 

Skal alt det nye som er av SSD-er bli møkk, nesten uansett merkevalg? Eller er dette barnesykdommer som strykes ut med firmware-oppdateringer? Har ikke kjøpt noen S70 enda. Kanskje det kommer en arvtager til høsten-vinter-vår 2021-2022?

Gruer meg til de neste 5 år med QLC-baserte SSD-er :shrug:

Og etter QLC (quad) så kommer sikkert OLC (octa). Det er vel på høy tid med overallokering av ledige lagringsceller og helt ekstreme raid-aktig oppførsel i form av lagringssikkerhet (ikke kun RAID 0) internt på kontrollerne etterhvert. Man ønsker jo litt levetid også, ikke kun SLC-buffer (cache).

Yikes, for en forskjell på papiret og i virkeligheten:

https://www.legitreviews.com/adata-xpg-gammix-s70-2tb-ssd-review_226104/4

Endret av G
Lenke til kommentar
On 5/5/2021 at 1:36 PM, Betroz said:

@Nizzen Fått min Optane 900p nå. Det ser ut som MS sin NVME driver er raskere enn Intel sin :
PS : Dette er med C-states på i BIOS, og jeg har ikke skrudd av sikkerhets fixer for Intel. Er det grunnen til at mine tall er lavere enn dine?

Optane_MS_NVME.png

Optane_Intel_NVME.png

spacer.png

Windows driver

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Betroz said:

Jeg skjønner bare ikke hvordan du får ~36 MB/s mer enn meg på 4K random read. Har de Intel sikkerhets fixene SÅ mye å si? (på/av) Jeg tviler CPU hastigheten er årsaken her...eller RAM.

Dette er på rocketlake.  Får over 300 på 7980xe x299 også. Cometlake husker jeg ikkje i farta. Sikkerhetsfikser på z490 er nok bæd for 4k ja :p

Lenke til kommentar

Er det noen som kan komme med en spekulasjon på om en WD Black SN850 MED heatsink vil passe i denne laptopen basert på disse bildene? Eller vil kjøleribben bygge opp for mye?

Spoiler

 

IMG_20210208_210233-1024x769.jpg

IMG_0693_.thumb.jpg.522f6b3689b8bf16c4ff76254bbd1434.jpg

 

Øverste bildet er fra Google og det nederste er fra innsiden av en Asus A17 laptop. M.2-sporet er mellom batteriet og viften, med en svart lapp over seg. Er ingenting i lokket som skulle presse ned fra oversiden jeg det kunne se.

"Kanskje det går" er det beste svaret jeg selv kommer frem til...

Urgh, jeg misliker automatikken i det nye forumet så mye...

Endret av PaladinNO
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (13 timer siden):

Er det noen som kan komme med en spekulasjon på om en WD Black 850 MED heatsink vil passe i denne laptopen basert på disse bildene? Eller vil kjøleribben bygge opp for mye?

  Skjul innhold

 

IMG_20210208_210233-1024x769.jpg

IMG_0693_.thumb.jpg.522f6b3689b8bf16c4ff76254bbd1434.jpg

 

Øverste bildet er fra Google og det nederste er fra innsiden av en Asus A17 laptop. M.2-sporet er mellom batteriet og viften, med en svart lapp over seg. Er ingenting i lokket som skulle presse ned fra oversiden jeg det kunne se.

Urgh, jeg misliker automatikken i det nye forumet så mye...

Det der er nå lett å måle, mål høyden på kanten der også sammenligner du med høyden inni chassis der hvor ssd skal være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...