Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Jeg impulskjøpte SN850 1 TB uten å sjekke holdbarhet. Den var billig så jeg bare la den med sammen med en annen ordre uten å tenke noe mer over det. I verste fall får jeg sette den til OS og Force 600 til arbeid og skriving av prosjekter. Kan også bruke den i et lite bygg med 5600X og 3070 når 5600X er ferdig som ventepølse i hoved-PC.

En vanlig bruker skriver kanskje 10 TB i året til en SSD så med 600 TBW vil den vare i 60 år, men jeg skriver flere hundre TB i året og det blir ikke mindre med overgang til 4K UHD.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
idleman_2 skrev (6 timer siden):

Har lest flere tester der det viser seg at Adata kommer med bra ssd  som får gode test resultater og i tiden etterpå bytter Adata komponenter på ssd med dårligere specs/billigere og selger disse under samme navn/produktnummer/sku...

Jeg har lest om saken. Begge mine M.2 NVMe SSD-er er av typen Adata XPG SX8200 Pro, og selv om begge mine disker også har den "gode" kontrolleren så syntes det ikke å være så stor forskjell i ytelsen (utover syntetiske tester) uansett hvilken "versjon" man får.

Med det sagt...ja, jeg vil også kalle slikt svindel. Og det er et åpnet spørsmål om man vil / bør støtte selskaper som gjør slikt - men her har vel de fleste selskaper noen tilsvarende svin på skogen (alle selskaper vil jo ha mest mulig penger med minst mulig kostnad). Selv om denne SSD-en fra Adata fortsatt er en av de beste når man ser på pris / ytelse, så får moralen bli opp til hver enkelt å vurdere.

Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Jeg impulskjøpte SN850 1 TB uten å sjekke holdbarhet. Den var billig så jeg bare la den med sammen med en annen ordre uten å tenke noe mer over det. I verste fall får jeg sette den til OS og Force 600 til arbeid og skriving av prosjekter. Kan også bruke den i et lite bygg med 5600X og 3070 når 5600X er ferdig som ventepølse i hoved-PC.

En vanlig bruker skriver kanskje 10 TB i året til en SSD så med 600 TBW vil den vare i 60 år, men jeg skriver flere hundre TB i året og det blir ikke mindre med overgang til 4K UHD.

Ta screenshot av ssdene dine av hvor mye de har skrevet. :)

Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

En vanlig bruker skriver kanskje 10 TB i året til en SSD så med 600 TBW vil den vare i 60 år, men jeg skriver flere hundre TB i året og det blir ikke mindre med overgang til 4K UHD.

Da er vel ikke en vanlig konsument SSD tingen for deg. Da er Intel Optane 900p/905p eller tilsvarende et bedre valg.

Lenke til kommentar

Unable to verify SSD. Please check connection.

Jeg er ganske sikker på at den er brukt opp. Har tatt opp livestream og annen spilling i 3 år på den.

Det er sikkert ikke krise med 600TBW men det er 100 mer enn jeg hadde for 5 år siden. Jeg har en MP600 og den er angitt til 1800 TBW, så det skal ta noen år.

Jeg la SN850 i handlekurven uten å tenke meg om. Det blir som når klesselgeren sier, du trenger ikke tilfeldigvis strømper, slips eller skjerf og så blir det med på kjøpet. 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
4 minutes ago, BadCat said:

Unable to verify SSD. Please check connection.

Jeg er ganske sikker på at den er brukt opp. Har tatt opp livestream og annen spilling i 3 år på den.

Det er sikkert ikke krise med 600TBW men det er 100 mer enn jeg hadde for 5 år siden. Jeg har en MP600 og den er angitt til 1800 TBW, så det skal ta noen år.

Jeg la SN850 i handlekurven uten å tenke meg om. Det blir som når klesselgeren sier, du trenger ikke tilfeldigvis strømper, slips eller skjerf og så blir det med på kjøpet.

Jeg er 100% sikker på at den ikkje er brukt opp ;)

Selv om writes er brukt opp, så funker den. Kontrolleren din er nok død, ikke noe annet :)

 

Du burde hatt noen eldre mlc ssder som f.eks de gamle Samsung pro. De funja jo til flere petabyte writes viste det seg :D

 

Er nok av billige enteprise sdder på ebay med "evig" writes, eller Optane som tideligere nevnt :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Har en 840 pro fra 2013. Skrevet 147.4TB så langt, nesten 20 TB i året når jeg finregner på det. Er langt utenfor garantien på 73 TBW. Denne blir heftig misbrukt til zip/unzip av filer samt mye filoverføringer (mellomlager).

Så at noen hadde greid over 2 petabytes.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Thor. said:

Har en 840 pro fra 2013. Skrevet 147.4TB så langt, nesten 20 TB i året når jeg finregner på det. Er langt utenfor garantien på 73 TBW. Denne blir heftig misbrukt til zip/unzip av filer samt mye filoverføringer (mellomlager).

Så at noen hadde greid over 2 petabytes.

250GB og rundt 1petabytes er rimelig imponerende :D

https://techreport.com/review/27909/the-ssd-endurance-experiment-theyre-all-dead/

Optane 905p 960GB har f.eks 17.52PBW minimum, så de klarer nok langt mere enn dette :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (5 minutter siden):

250GB og rundt 1petabytes er rimelig imponerende :D

https://techreport.com/review/27909/the-ssd-endurance-experiment-theyre-all-dead/

Optane 905p 960GB har f.eks 17.52PBW minimum, så de klarer nok langt mere enn dette :p

Hvordan er det å kjøre Optane i Raid? så at det bare var tull med 980 Pro da det ikke var optimerte drivere for det, totalt unyttig sikkert men alltid morsomt å oppnå høye tall.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Dragonlove said:

Hvordan er det å kjøre Optane i Raid? så at det bare var tull med 980 Pro da det ikke var optimerte drivere for det, totalt unyttig sikkert men alltid morsomt å oppnå høye tall.

Jeg kjørte en stund 3 stk Optane 900p i raid-0. Gikk fint det :D

Fikk høye tall 😎

spacer.png

Er jo 4k ytelsen som er vill 

Noe som også er KONGE med Optane er at lese og skrivehastigheten er "substained" hele tiden. Altså ytelsen dropper ikke ved skriving av store filer. Rett strek :D Er derfor lesehastigheten ofte i praksis er raskere på optane, selv om lesehastigheten er oppgitt raskere på en vanlig m.2 ssd.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (11 minutter siden):

Jeg kjørte en stund 3 stk Optane 900p i raid-0. Gikk fint det :D

Fikk høye tall 😎

spacer.png

Er jo 4k ytelsen som er vill 

Noe som også er KONGE med Optane er at lese og skrivehastigheten er "substained" hele tiden. Altså ytelsen dropper ikke ved skriving av store filer. Rett strek :D Er derfor lesehastigheten ofte i praksis er raskere på optane, selv om lesehastigheten er oppgitt raskere på en vanlig m.2 ssd.

Ja, jeg vet, hadde jo vært moro å hatt :) , men har ikke helt behovet for det ennda

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (23 timer siden):

Jeg er 100% sikker på at den ikkje er brukt opp ;)

Selv om writes er brukt opp, så funker den. Kontrolleren din er nok død, ikke noe annet :)

 

Du burde hatt noen eldre mlc ssder som f.eks de gamle Samsung pro. De funja jo til flere petabyte writes viste det seg :D

 

Er nok av billige enteprise sdder på ebay med "evig" writes, eller Optane som tideligere nevnt :)

Jeg hamstret nylig 10 stykk 200GB HGST SSL (SLC) for 20 USD per stykk som bare skal brukes til datastrømmer. Så trenger ikke kapasitet, men endurance. De greier 18PB, og de jeg fikk var bare brukt for ca 300GB 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...