Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Betroz said:

@Nizzen Hvis jeg har 2 stk M.2 SSD'er i Dimm.2 modulen + en Optane 900p i x4 slotten over skjermkortet, vil dette funke greit? Altså at alle 3 SSD'er blir kjørt i x4 mode? (snakker om Asus Apex Z490 kortet)

Mener på det ja. :) Hadde iallefall Optane i pci-e x4 slotten og dimm slotten med 2x m.2 ssder på z490 og 10900k. 
Om jeg husker det, så kan jeg teste hastigheten med 11900k i z490 i samme slottene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Argh! Nå har jeg sittet i en time å prøvd å få på plass den nye M2 disken min. Det er utrolig vanskelig å komme til der, det er så trangt. Når jeg prøver skru fast skruen detter skruen bare av. Noen som kan anbefale en skrutrekker med magnet som egner seg til PC skruing? Må kunne ta veldig små skruer og ha magnet som festen skruen til skrutrekkeren

Tror også den ene skruen er ødelagt på m2 dekselet er ødelagt? Fikk av 1 skrue, men den andre skruen ville ikke gå ut med samme skrujern :S hva gjør jeg da hvis skruen er ødelagt?

Endret av Galaxyx32
Lenke til kommentar
6 hours ago, Betroz said:

@Nizzen Hvis jeg har 2 stk M.2 SSD'er i Dimm.2 modulen + en Optane 900p i x4 slotten over skjermkortet, vil dette funke greit? Altså at alle 3 SSD'er blir kjørt i x4 mode? (snakker om Asus Apex Z490 kortet)

Adata sx8200pro raid-0 Apex z490 11900k stock i DIMM.2 slot
Som vi ser her så er det bare pci-e 3.0 x4 hastighet fra Dimm.2 slotten. På x299 med samme dimmslott så er det x8, og jeg får 7GB+ hastighet.
 

135202275_Adatasx8200raid-0Apexz49011900kstock.png.99960b68516f67df23a3717c6730cca0.png

 

Optane 900p i pci-e x4 slot Apex z490 11900k stock

 

2056170715_optane900pz490apexstock11900k.png.650069917147a3f48759f104609cdc66.png

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Betroz said:

Jeg lurer på om/når vanlige SSD'er får en 4K random read ytelse som tilsvarer Optane 900p jeg... Ser ikke sånn ut med det første :)

 

Ser ut som Optane 900p var et kongekjøp da jeg kjøpte dem. De er jo snart stein gamle, men VELDIG aktuelle i ytelse enda. Kjøpte de for 6490kr  i 2017 ! 🤪 

Er jo faktisk STEIN gammel hardware :D

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tenker folket om Seagate Firecuda 2Tb? har bestilt meg en slik som skal brukes til nedlastinger og diverse, spør i ssd tråden siden det er en hybrid disk, tenkte egentlig å kjøpe en litt større ssd siden jeg hater lange overføringstider og jeg regner med at denne skal brukes til å føre over filer til Nas'en jeg bygger, altså på en måte ett mellomlager på pc.

Lenke til kommentar
siDDis skrev (3 timer siden):

Det er spesielle disker, men har og et nytteområde. Men for et NAS er det bortkastede penger. For et NAS med f.eks 64GB ram, har 64GB cache ;)

Skal ikke ha disken i Nas, skal brukes som lagring/mellomlagring i PC, bare tenkte det gikk kjappere å overføre internt i PC og til Nas med en slik disk kanskje.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (11 timer siden):

Hmm, noe fordel med en ssd no2 for å lagre å spille spill på? har akkurat installert MS Flightsimulator 2020 og nå lastes det ned 167GB til, har en Samsung 980 1TB Pro som Os disk, men den fylles jo fort opp om alle spill er så store.

Det hjelper definitivt på med en 2+ TB SSD dedikert til spill. Har selv en 512 GB M.2 til OS og så en 2 TB M.2 til spill.

EDIT (rett skal være rett): mellom ingen og marginal forskjell det jeg merket på lastetidene mellom en SATA SSD som jeg hadde før og en NVMe SSD, så velg det som er enklest og billigst for deg.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
oOF skrev (7 timer siden):

Det jeg merket er at Steam starter opp litt fortere og at spill laster bittelitt fortere da jeg byttet fra SATA SSD til NVME SSD.

Programmer burde starte raskere grunnet lavere latency og høyere hastigheter med en NVMe SSD kontra SATA.

Hva spill angår, og det kommer såklart ann på spillet og komprimeringsmetode, så er spilldata er stort sett arkivfiler (f.eks. .pak) som må pakkes ut. Noe som går på CPU mer enn selve lagringsdisken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...