Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

3 hours ago, G said:

Du slår meg i støvlene når det kommer til lagring, men jeg også har hatt både 10k rpm parallell SCSI kablet og 15k rpm parallell SCSI kablet. Hoppet over IDE og EIDE grensesnittet helt jeg. Med unntak av på ATAPI CD-brenner. Hadde en gang i tiden SCSI CD-ROM også. Lol

Plextor... og caddy brenner 🥰

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Dragonlove said:

Hadde og en Scsi disk i 1999 lurer på om den var 20mb eller noe.

Wow, da må den ha vært brukt. Hadde først 500 Megabyte SCSI HDD i 1994, for så å flytte til 2 GB SCSI HDD i neste omgangen når jeg fikk spart opp penger igjen. RAM-størrelse var helt hinsides lavt den gang. Gikk vel i 1 - 2 Megabyte på budsjett for noen, samt kanskje 8 Megabyte etterhvert, men kostet vel kr 3000 et par-tre år senere for 8 Megabyte RAM.

200 Megabyte kanskje? @Dragonlove

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (9 minutter siden):

Wow, da må den ha vært brukt. Hadde først 500 Megabyte SCSI HDD i 1994, for så å flytte til 2 GB SCSI HDD i neste omgangen når jeg fikk spart opp penger igjen. RAM-størrelse var helt hinsides lavt den gang. Gikk vel i 1 - 2 Megabyte på budsjett for noen, samt kanskje 8 Megabyte etterhvert, men kostet vel kr 3000 et par-tre år senere for 8 Megabyte RAM.

200 Megabyte kanskje? @Dragonlove

Brukt var den ikke, kan ha vært 200 ja, jeg satte vel sammen en PC til rundt 20k da, husker jeg betalte 8000,- for AMD K7 800mhz CPU blant annet, satt også ett Voodoo 3D FX kort i den.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Dragonlove said:

Brukt var den ikke, kan ha vært 200 ja, jeg satte vel sammen en PC til rundt 20k da, husker jeg betalte 8000,- for AMD K7 800mhz CPU blant annet, satt også ett Voodoo 3D FX kort i den.

Det kan jo like gjerne ha vært 2 Gigabyte. Vil tro at det er mer trolig i 1999 om jeg skulle gjettet, til en rimelig penge. Husker at etter årtusenskiftet så var fort SATA HDD en eller annen 200x-årgang 60 Gigabyte fra Seagate.

Lenke til kommentar
G skrev (17 timer siden):

Det kan jo like gjerne ha vært 2 Gigabyte. Vil tro at det er mer trolig i 1999 om jeg skulle gjettet, til en rimelig penge. Husker at etter årtusenskiftet så var fort SATA HDD en eller annen 200x-årgang 60 Gigabyte fra Seagate.

Når jeg tenker meg om så kan det faktisk ha vært 8 eller 10 Gigabyte, men uansett så var det nå litt uhørt å ha slike disker på privatmarkedet den gang, disken surret å gikk den i flere år etterpå, men den bråkte ganske bra da.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har kjøpt en ekstra M2 ssd av merke Samsung 970 EVO Plus NVM2 1TB. Den skal installeres på et HK av merke Asus Rog Strix Z390 F-gaming.

M2 som sitter der fra før er Samsung 970  EVO 1 TB. Kanskje identisk som den nye.

 

Noe jeg bør huske på under installering? Den nye M2 skal brukes til spill da den gamle nesten er fylt opp.

 

 

 

Lenke til kommentar
On 3/16/2021 at 8:14 PM, larsen_1 said:

Hei.

Har kjøpt en ekstra M2 ssd av merke Samsung 970 EVO Plus NVM2 1TB. Den skal installeres på et HK av merke Asus Rog Strix Z390 F-gaming.

M2 som sitter der fra før er Samsung 970  EVO 1 TB. Kanskje identisk som den nye.

Noe jeg bør huske på under installering? Den nye M2 skal brukes til spill da den gamle nesten er fylt opp.

970 Evo er ikke samme/ identisk som 970 Evo Plus.

Plus er litt raskere. Regner med at du skal bruke begge? Ville dermed brukt 970 Evo Plus til OS, lag en partisjon på kanskje 250g til OS, og bruk resten (~750gb) til spill/ lagring. Og hele 970 Evo til spill/ lagring.

 

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar

Har Asus Rog Strix Z590-F bestilt, og i mellomtiden prøver jeg å blitt klok på dette med antall PCIe4.0 lanes på 11th gen Intel, står at det er 20 PCIe4.0 lanes.

Skjermkortet tar 16, men skjermkortet er PCIe3.0(RTX 2070), hvordan blir det da om man plugger i 2stk Samsung 980 Pro? Vil en av de bli begrenset på hvor mange lanes den kan ta i bruk? Hvis ja, vil man merke det på lese/skrive ytelse da? Eller blir regnestykket helt annerledes da PCIe3.0 og PCIe4.0 ikke bruker hverandres "lanes"? Eller er jeg helt på bærtur her?
Hvordan blir dette med et PCIe4.0 skjermkort ala RTX 3080?

 

Edit: Kom frem til at hovedkortet støtter 2x PCIE4.0 SSD'er, men at sammen med GPU er det ikke nok PCIE4.0 lanes, så en plass vil man måtte nedgradere, mest sannsynligvis GPU fra PCIE4.0x16 til x8.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
On 3/24/2021 at 9:27 PM, Nitrius said:

Har Asus Rog Strix Z590-F bestilt, og i mellomtiden prøver jeg å blitt klok på dette med antall PCIe4.0 lanes på 11th gen Intel, står at det er 20 PCIe4.0 lanes.

Skjermkortet tar 16, men skjermkortet er PCIe3.0(RTX 2070), hvordan blir det da om man plugger i 2stk Samsung 980 Pro? Vil en av de bli begrenset på hvor mange lanes den kan ta i bruk? Hvis ja, vil man merke det på lese/skrive ytelse da? Eller blir regnestykket helt annerledes da PCIe3.0 og PCIe4.0 ikke bruker hverandres "lanes"? Eller er jeg helt på bærtur her?
Hvordan blir dette med et PCIe4.0 skjermkort ala RTX 3080?

 

Edit: Kom frem til at hovedkortet støtter 2x PCIE4.0 SSD'er, men at sammen med GPU er det ikke nok PCIE4.0 lanes, så en plass vil man måtte nedgradere, mest sannsynligvis GPU fra PCIE4.0x16 til x8.

PCIE4 x8 er tilsvarende PCIE4 x16 så det skal gå fint. En av grunnene til at jeg gikk for X570 men den har andre drawbacks.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 time siden):

Den der er bra :)

Hvilket hovedkort og CPU har du?

Hovedkortet mitt er: 

CPU er: 

Skjermkort: 

 

Er pcen for gammel til PCIe 4.0 SSD? Har en PCIe 3.0 M.2 SSD nå, men den er for liten.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...