Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (7 timer siden):

Gammel sak jja. Gjort nytta si :) Ble kjøpt 1-2 mnd etter lansering og brukt som OS disk i hovedrigger 24/7 siden.

Sier litt om kvaliteten på de gode gamle Intel SSD-ene. :)
Intel har vel vært noe dyrere enn Samsung hele tiden, men som tallene dine viser så får man det man betaler for.

Husker flere skrekkhistorier om folk som ville spare noen kroner og gikk for ting som de gamle OCZ SSD-ene - det merket hadde tilogmed flere kontrollene på samme serie (hvor den ene var "meh" og den andre var "katastrofalt dårlig"), mens Intel hadde kun egen in-house kontroller.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Deimos_Anomaly skrev (På 6.10.2020 den 2.28):

Var et par Intel SSD-er som brukte non-Intel kontroller, men med in-house firmware.

Stemmer det! Var det ikke også med disse SSD-ene at Intels produkt var langt bedre i ytelse pga. bedre firmware optimalisering?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_SSDs

Blir en del synsing fra meg her for det er lenge siden jeg leste om dette. Kan ha vært Intel 330 (eller deromkring), for jeg husker nå den omtalte SSD-en brukte en Sandforce kontroller.
Damn, 8 år siden allerede - hvor har tiden blitt av...

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 said:

Hvilke gratisverktøy er kjekkest for å overføre OS fra gammel SSD til M.2 NVMe. Jeg har ikke lenger de gamle verktøyene som fulgte med samsung og den slags og selv om google alltid løser saken er det greit med erfaringer.

Acronis er gratis hvis du "finner" det :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Theo343 said:

Hvilke gratisverktøy er kjekkest for å overføre OS fra gammel SSD til M.2 NVMe. Jeg har ikke lenger de gamle verktøyene som fulgte med samsung og den slags og selv om google alltid løser saken er det greit med erfaringer.

Uten å ha prøvd Free utgaven, for jeg har spandert på meg Portable utgaven selv (koster litt den). Så er Portable-utgaven veldig proffe saker. Det er det jeg har som erfaringsgrunnlag. Tipper at Free ikke er så veldig mye dårligere, i og med at de nok ønsker at folk skal bli glad i verktøyene sine:

https://www.miray.de/download/hdclone.html

  

41 minutes ago, Theo343 said:

Jupp brukt Acronis før så kan titte på det.

Acronis støtter ikke all type kloning. Mens, det jeg nevnte ovenfor (ihvertfall i betalutgavene), kan kopiere diskens rådata bit for bit. Takler selv skikkelig vanskelige kopieringsutfordringer.

Vil likevel tro at acronis fint løser oppgaven for slik en simpel Windows-kloning.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Marvell  introduced the industry's first native NVMe RAID 1 accelerator, a state-of-the-art technology for virtualized, multi-tenant cloud and enterprise data center environments which demand optimized reliability, efficiency, and performance. 

Hewlett Packard Enterprise (HPE) is the first of Marvell's partners to support the new accelerator in the HPE NS204i-p NVMe OS Boot Device offered on select HPE ProLiant servers and HPE Apollo systems.

As the industry transitions from legacy SAS and SATA to NVMe SSDs, Marvell's offering helps data centers fast-track the move to higher performance flash storage. The innovative accelerator lowers data center total cost of ownership (TCO) by offloading RAID 1 processing from costly and precious server CPU resources, maximizing application processing performance. IT organizations can now deploy a "plug-and-play," NVMe-based OS boot solution, like the HPE NS204i-p NVMe OS Boot Device, that protects the integrity of flash data storage while delivering an optimized, application-level user experience.

https://www.guru3d.com/news-story/marvell-launches-native-nvme-raid-accelerator.html

Endret av G
Lenke til kommentar

Synes denne virket overaskende grei. Hater bloatware for enkle oppgaver.
https://www.macrium.com/enmotus

Samt at den tilbyr disse. VSS er notorisk for å skape issues i mange sammenhenger.

Quote

A small utility is available to automatically fix common VSS problems that can be downloaded from here:
32 bit - https://updates.macrium.com/reflect/utilities/vssfix.exe
64 bit - https://updates.macrium.com/reflect/utilities/vssfixx64.exe 

Ellers ser det ut som Samsung Data Migration Tool er tilgjengelig for "alle".
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/consumer/

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Synes denne virket overaskende grei. Hater bloatware for enkle oppgaver.
https://www.macrium.com/enmotus

Samt at den tilbyr disse. VSS er notorisk for å skape issues i mange sammenhenger.

Ellers ser det ut som Samsung Data Migration Tool er tilgjengelig for "alle".
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/consumer/

Når jeg leste reviews rundt backup-programvare så ble jeg fristet en gang til å teste oppsett av inkrementell heldiskskloning i backupform med Macrium Reflect. Det funket det. Ble aldri til at en testet tilbakeinnstallering av OS med det, så det var mest for å ha en ekstra disk sånn i tilfelle det ble glemt å ta backup, og noe kritisk skulle inntreffe.

Sånn sett så har vel ihvertfall det softwarehuset et visst renommé det også. Si gjerne i fra hva du fant ut, hva du likte og ikke likte med det du landet på (hvorfor).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Western Digital Launches Next-Gen WD_Black Gaming Storage Portfolio

by Hilbert Hagedoorn on: 10/08/2020 04:19 PM | source: | 1 comment(s)
Western Digital Launches Next-Gen WD_Black Gaming Storage Portfolio

The WD_BLACK portfolio of storage solutions is seeing some exapansion. These include its first NVMe solid-state drive (SSD) with next-gen PCIe Gen 4 technology, a fully bootable Gen3 x8 add-in-card, and a Thunderbolt 3-powered NVMe SSD gaming dock, each offering eye-catching RGB lighting options.

"As game developers move towards creating immersive titles that require higher performance, consumers need to equip themselves with the best tools to stay up-to-speed," said Jim Welsh, senior vice president, Consumer Solutions, Western Digital. "Innovative, high-performance storage solutions are essential to keep up with this ever-changing landscape. Our latest WD_BLACK products have been purpose-built to allow gamers to meet the increasingly high standards of future games and gaming platforms. We've optimized these products to not only provide more storage for gamers but to elevate the gaming experience as a whole."

The latest and upcoming WD_BLACK gaming portfolio includes:

WD_BLACK SN850 NVMe SSD - Designed to feature the unprecedented performance of PCIe Gen 4 technology, this future-ready product will deliver fast read/write speeds up to 7000/5300 MB/s (1 TB model). Built with the WD_BLACK G2 controller and optimized for top-tier and high-intensive gaming (not intended for NAS or server environments), the WD_BLACK SN850 NVMe SSD will help gamers achieve supreme PC performance. It reduces game load times and transfers files faster than its predecessor while using brand new cache technology. In addition to high performance, the WD_BLACK SN850 NVMe SSD also delivers improved low queue-depth performance over its predecessor, allowing both gaming and everyday users to experience smoother loading of applications. And, for the ultimate in aesthetics and customization, there will be an optional RGB-enabled heatsink model that cuts down on thermal throttling. The WD_BLACK SN850 NVMe SSD non-heatsink version will be available in 500 GB, 1 TB and 2 TB capacities starting at $149.99 (MSRP USD).

WD_BLACK AN1500 NVMe SSD Add-in-Card - For gamers looking to achieve next-gen performance in a current-gen setup, this fully bootable plug and play add-in card is one of the fastest PCIe Gen3 x8 solutions on the market. Powered by two internal SSDs in RAID 0 and PCIe Gen3 x8 technology, gamers can experience read speeds up to 6500 MB/s and write speeds up to 4100 MB/s (2 TB and 4 TB models), giving them lightning fast gameplay so they can spend less time waiting and more time playing. Customizable RGB lighting (Windows only) complements your current rig while an integrated heatsink combats thermal throttling to help maintain peak performance. The WD_BLACK AN1500 NVMe SSD Add-in-Card is available in 1 TB, 2 TB and 4 TB capacities starting at $299.99 (MSRP USD).

WD_BLACK D50 Game Dock NVMe SSD - This compact, high-performance gaming dock SSD, with heatsink design, transforms a Thunderbolt 3-compatible laptop into an integrated and immersive gaming station. An optimal solution for gamers looking to streamline their setup, the dock offers superfast speeds with NVMe technology, more capacity for games, and multiple ports for accessories - all powered by a single Thunderbolt 3 cord. The WD_BLACK D50 Game Dock NVMe SSD is complete with customizable RGB lighting controlled through the WD_BLACK Dashboard (Windows only). The WD_BLACK D50 Game Dock NVMe SSD is available in a 1 TB capacity starting at $499.99 (MSRP USD). A non-SSD option, the WD_BLACK D50 Game Dock, is also available for purchase for $319.99 (MSRP USD).

Availability

  • The WD_BLACK SN850 NVMe SSD standard non-heatsink model is expected to be available for purchase before the end of October 2020. The WD_BLACK SN850 NVMe SSD heatsink model is expected to be available for purchase in the first calendar quarter of 2021.
  • The WD_BLACK AN1500 NVMe SSD Add-in-Card is now available for purchase at select Western Digital retailers, e-tailers, resellers, system integrators and the Western Digital store.
  • The WD_BLACK D50 Game Dock and WD_BLACK D50 Game Dock NVMe SSD is now available for pre-order at select Western Digital retailers, e-tailers, resellers, system integrators and the Western Digital store.
 
Western Digital Launches Next-Gen WD_Black Gaming Storage Portfolio Western Digital Launches Next-Gen WD_Black Gaming Storage Portfolio Western Digital Launches Next-Gen WD_Black Gaming Storage Portfolio Western Digital Launches Next-Gen WD_Black Gaming Storage Portfolio Western Digital Launches Next-Gen WD_Black Gaming Storage Portfolio

https://www.guru3d.com/news-story/western-digital-launches-next-gen-wd-black-gaming-storage-portfolio.html

Nok et insektshotell :p

wd-black-sn850-nvme-ssd-family.png.thumb

I følge denne kilden så ser det ut til å være basert på TLC:

https://www.overclock3d.net/news/storage/western_digital_releases_its_7gbps_wd_black_sn850_pcie_4_0_nvme_ssds/1

 

WD-Black-SN850.PNG

Fader, hvor ble det av de store prisfallene som var lovet både ved årskiftet 2019/2020 og denne vinteren. Er det COVID-19 som holder prisene så høye?

Ikke så ulikt Samsung 980 Pro i specs og prisleie.

Endret av G
Lenke til kommentar
1 minute ago, MrMarbles said:


Hvordan er Intel på loading? Ca. samme som AMD? Ser han anbefaler bl.a. Adata SX8200 Pro på slutten av videoen :)

Cpu er ofte flaskehals under loading, og 4k random read. Lasting inn til gpu vram er også en flaskehals. Selve softwaren, både programmer/spill og Windows er flaskehals.

Selv har jeg Optane 900p til OS og mest brukte programmer/spill. Så har jeg sx8200pro i Raid-0 til annet. Kun harddisker i egen server.

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (Akkurat nå):

Cpu er ofte flaskehals under loading, og 4k random read. Lasting inn til gpu vram er også en flaskehals. Selve softwaren, både programmer/spill og Windows er flaskehals.

Selv har jeg Optane 900p til OS og mest brukte programmer/spill. Så har jeg sx8200pro i Raid-0 til annet. Kun harddisker i egen server.

Ikke sant. Må vel vente til de nye standardene blir implementert (MS DirectStorage f.eks.) før det blir noen drastisk reduksjon i load times.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, MariusJS said:

Hvor mange 980 Pro disker har du bestilt btw?

Ingen. Venter på skikkelige godsaker: Intel Optane pci-e 4.0.

980pro gir ingen forbedringer i forhold til det jeg har. Er jo tilogmed litt dårligere på noe i forhold til 960pro ssdene mine. 980pro er litt sånn pro-light. 

Endret av Nizzen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...