Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert mange som har denne informasjonen allerede, men jeg syntes den var overraskende vanskelig å finne (ved søk på norske nettbutikker - så etter TBW), men hva spesifikasjoner på Adata XPG SX8200 Pro angår:
https://www.adata.com/upload/downloadfile/Datasheet_XPG SX8200 Pro_EN_20190719.pdf

Og hvorfor er prisene så forskjellige på Samsung 960 Evo (SATA) 2 TB og Adata XPG SX8200 Pro (M.2 NVMe) 2 TB?
https://www.proshop.no/SSD/A-Data-XPG-SX8200-Pro-M2-SSD-2TB/2800305
https://www.proshop.no/SSD/Samsung-860-EVO-25-SSD-2TB/2634276

Er det noen som helst grunn til å gå for Samsung her?

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Aner ikke om dette er verdt å gå for. Litt dyrt? Det får hver enkelt vurdere selv. Er ikke fan av Seagate etter at de har hatt litt snurredisk rusk i senere tid. Men, backblaze forteller at de kommer seg på snurredisk. Nå gjelder dette SSD da, og jeg kjenner ikke forhistorien til Seagate på SSD. Men litt brokete snurredisk får dem litt i å ta litt forbehold fra meg. Poster dette kun fordi det er blodferskt at Netonnet.no har lagt ut denne modellen. Netonnet har ofte litt konkurransedyktighet, men det kan svinge fra tid på året og fra produkt til produkt selvsagt. Fikk nettopp noe selv til kr 990 i august som steg til 1290 hos Netonnet i etterkant. Så man er aldri trygg på at de har rette prisen der og da. Her en i 2 TB:

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/harddisk/ssd-m2-pcie/seagate-firecuda-520-zp2000gm3a002-2tb/1015305.11116/

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (10 timer siden):

Og hvorfor er prisene så forskjellige på Samsung 960 Evo (SATA) 2 TB og Adata XPG SX8200 Pro (M.2 NVMe) 2 TB?
https://www.proshop.no/SSD/A-Data-XPG-SX8200-Pro-M2-SSD-2TB/2800305
https://www.proshop.no/SSD/Samsung-860-EVO-25-SSD-2TB/2634276

Er det noen som helst grunn til å gå for Samsung her

Den ene du linker til er en vanlig SSD og den andre en M.2...Feil link?

Eneste grunnen jeg kan se her er at du må velge Samsung om du ikke har en M.2 slot på hovedkortet....og ikke vil kjøpe et PCIe exp. kort slik du kan bruke M.2...

 

Endret av Fade1
Lenke til kommentar
Fade1 skrev (5 minutter siden):

Den ene du linker til er en vanlig SSD og den andre en M.2...Feil link?

Ikke feil link. Jeg spesifiserte hva de var i innlegget over, og det var derfor jeg spurte. Etter min logikk burde SATA være vesentlig billigere, og det er derfor jeg lurer på hvorfor den er såpass mye dyrere.

Fysiske monteringsbegrensinger var det eneste jeg kom på også, men jeg skjønte fortsatt ikke prisforskjellen.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (8 minutter siden):

Ikke feil link. Jeg spesifiserte hva de var i innlegget over, og det var derfor jeg spurte. Etter min logikk burde SATA være vesentlig billigere, og det er derfor jeg lurer på hvorfor den er såpass mye dyrere.

Fysiske monteringsbegrensinger var det eneste jeg kom på også, men jeg skjønte fortsatt ikke prisforskjellen.

Ah slik ja :) Jeg har lurt på det samme. Blir litt ala det samme at 2080Ti fortsatt koster en del mer enn et 3080 som yter bedre. (Kan være at mangel på 3xxx-kort gjør at prisen ikke synker, men...)

Lenke til kommentar
Fade1 skrev (12 minutter siden):

Ah slik ja :) Jeg har lurt på det samme. Blir litt ala det samme at 2080Ti fortsatt koster en del mer enn et 3080 som yter bedre.

2080 Ti? Hva med 1080 Ti? :grin:
https://www.power.no/data-og-tilbehoer/datakomponenter/grafikkort/gigabyte-geforce-gtx-1080ti-aorus-x-ed/p-622673/

Eneste jeg kan komme på mht. Samsung SATA SSD-en over er nettopp det at den er fra Samsung. Skoda eller VW, hvilket bilmerke vil du helst ha. Jeg tenker det er varemerket som drar prisen opp.

Hvis jeg ble spurt hva jeg ville ha, Samsung eller Adata, uten å vite noe mer så ville jeg sagt Samsung for å være sikker på hva jeg fikk.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
G skrev (10 timer siden):

Er ikke fan av Seagate etter at de har hatt litt snurredisk rusk i senere tid. Men, backblaze forteller at de kommer seg på snurredisk.

Jeg sverger til Seagate Exos nå. Har i mange år ikke villet ta i Seagate med ildtang pga. alle diskproblemene de har hatt (og holdt meg til WD Black), men nå er Seagate Exos bedre enn WD Black og med marginal prisøkning.

Exos er Enterprise-disker så da går forventingene vesentlig opp også. Har Exos disker med 20K - 60K timers oppetid; ingen problemer. WDs alternativ er WD Gold, aka. HGST Ultrastar (Hitachi), men de har jeg ikke prøvd. Hovedsaklig pga. frem til nå langt høyere pris.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fade1 skrev (22 timer siden):

Har et brukt GTX 1080 du kan få kjøpe til 30000kr...

Coming right back at ya! Har et GTX 1080 selv allerede - skal byttes ut med RTX 3080 (Aorus Xtreme - når / hvis det kommer fra Proshop). Interessert i kjøpe for...hva sa du? 30.000 Kr.? :grin:

Men back on point, jeg "trenger" (ønsker) å redusere antall disker i PC-en - er temmelig sikker på at det er årsaken til hakkingen jeg har på de merkeligste steder (Windows Explorer). Har pr. nå 7 SATA enheter inkludert BD R/W ROM, pluss SX8200 Pro M.2 til OS.

Og er med det i boksen på å bytte ut de 2 SATA SSD-ene jeg nå har spillene mine på (Samsung 860 Evo 1 TB + 860 Pro 512 GB) med enten 2 TB SATA SSD eller 2 TB M.2 (og derav spørsmålet i forrige post).

Jeg vet spill på M.2 NVMe ikke vil gjøre innlastingen raskere, men det vil gi meg 2 stk. SATA enheter mindre som er hva jeg ute etter (selv om jeg ikke vet om det faktisk vil løse problemet mitt).

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Det vil gjøre innlastingen marginalt raskere kun. Riktig det. Litt tiendedeler til noen ytterst få sekunder. Men varierer sikker noe på hva modell man har også. F.eks så er vel ikke svært lave diskstørrelser å trakte etter da de kan ha bottlenecks pga. at cellene ikke får utfoldelse (noe sånn).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Er det noen grunn til å ikke kjøpe denne her kun for lagring av spill? Er en nevø som har Z170-A kort med kun ett m.2 spor hvor han allerede har montert en på 256GB. Han er kun ute etter å bytte ut en gammel snurredisk for lagring av spill. Er vel nesten ikke forskjell på SATA og m.2 når det kommer til spill generelt over hele fjøla?

Lenke til kommentar
35 minutes ago, madmikelol said:

Er det noen grunn til å ikke kjøpe denne her kun for lagring av spill? Er en nevø som har Z170-A kort med kun ett m.2 spor hvor han allerede har montert en på 256GB. Han er kun ute etter å bytte ut en gammel snurredisk for lagring av spill. Er vel nesten ikke forskjell på SATA og m.2 når det kommer til spill generelt over hele fjøla?

Her har du et godt råd. Kjøp en kvalitets M.2 til SATA 2,5" kabinettadapter. Kjøpe M.2 SSD siden prisforskjellen er så liten mellom det og SATA, montere i adapteret og bruk. Da har du M.2 du kan nappe ut og få glede av den økte hastighetsforskjellen senere i prosessen om du bytter hardware. Har selv prøvd denne, men sist jeg sjekket så solgtes den ikke via Aliexpress lengre. Men du ser ihvertfall adaptertypen. Kan ikke anbefale noe merke. Vet at Kingshare funket for meg. Finnes sikkert litt merker å velge mellom. Noen merker kan være direkte dritt. Husker noe Icybox-greier jeg kjøpte fra komplett som korrupterte data under overføring (søppel da). Kommer derfor til å skygge unna Icybox-brandete varer for resten av min levetid.

Kan også gjøre klonejobb enklere, da du da har noe som passer i en S-ATA docking stasjon for USB-tilkobling. Obs! viktig å passe på riktig key'ing. At du får NVMe til din M.2. Ellers må du ha en annen for SATA M.2 til SATA, dersom du skulle behøve det for noen klonejobb på en slik ekstern måte istedetfor via Folder-kopiering inne i Windows (1. mer bunden til verts-PC for kopieringsjobben da uten adapter) (2. til den som måtte sitte på slike gamle SSD-er. Du kan komme over det i enkelte eldre laptops. f.eks.)

 

Kingshare__M.2-til-SATA-adapter.jpg.2e52e9197301ade98fb1eb27fb12a522.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar
madmikelol skrev (57 minutter siden):

Er det noen grunn til å ikke kjøpe denne her kun for lagring av spill? Er en nevø som har Z170-A kort med kun ett m.2 spor hvor han allerede har montert en på 256GB. Han er kun ute etter å bytte ut en gammel snurredisk for lagring av spill. Er vel nesten ikke forskjell på SATA og m.2 når det kommer til spill generelt over hele fjøla?

Takk for heads-up på den! Blir fin i Xboxen 😊

Lenke til kommentar
G skrev (21 timer siden):

Det vil gjøre innlastingen marginalt raskere kun. Riktig det. Litt tiendedeler til noen ytterst få sekunder. Men varierer sikker noe på hva modell man har også. F.eks så er vel ikke svært lave diskstørrelser å trakte etter da de kan ha bottlenecks pga. at cellene ikke får utfoldelse (noe sånn).

For meg er det uaktuelt med en SSD på under 2 TB om jeg velger å bytte. Skal som sagt erstatte 2 stk. SATA SSD-er på totalt 1,5 TB (og vi vet jo alle hvor store noen av dages spill er...).

Sitter stort sett med single-player spill uansett, så innlastingstiden er egentlig irrelevant - så sant de ikke skal lastes inn fra en harddisk. ^^

Men om jeg har spill på en SATA SSD eller M.2 NVMe er det samme for meg. Hovedkortet, Asrock Z390 TaiChi, har plass til begge deler. :)

Lenke til kommentar

Noen her som har Samsung 980 Pro? 
Etter ca. en måneds bruk har skrivehastigheten blitt kraftig redusert.

2048532150_Screenshot2020-11-23124016.png.e61173adfb5ad3c30e19052594b2c735.png

Har kjørt benchmarks i alle mulige program, men skrivhastigheten overstiger aldri 1600 mb/s. 

Drivere for SSD-en, BIOS og chipset er oppdatert, så jeg skjønner ikke hvorfor hastigheten plutselig har droppet såpass mye. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...