Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

Phison Readies Next-Gen E18 SSD Controller, Upward of 7.38 GB/s Sequential Transfers for Client Segment

by 
btarunr
 Wednesday, 13:59 Discuss (28 Comments)
Phison was first to market with a PCI-Express gen 4.0 client-segment NVMe SSD controller, the E16 series, which let it bag design wins with several DIY gaming PC SSD manufacturers. Not to be left behind by PCIe gen 4.0 controllers by its competitors, such as SMI, Marvell, Samsung, etc., offering higher performance than the E16, the company is designing a newer generation controller for high-performance client-segment SSDs, under the E18 family. TweakTown has access to early performance figures of a drive in production with this controller. The CrystalDiskMark screenshot shows the drive's sequential transfer rates to be 7381.21 MB/s reads, and 7025.86 MB/s sequential writes, making the E18 among the fastest PCIe gen 4.0 x4 NVMe SSD controllers known.
 
KDnpOuARqleXsQFU.jpg

https://www.techpowerup.com/273624/phison-readies-next-gen-e18-ssd-controller-upward-of-7-38-gb-s-sequential-transfers-for-client-segment

Quote

Closer to the PCIe 4.0 x4 theory limit
Considering that each PCIe 4.0 router gets a speed of 1969 MB / s, the theoretical limit of the M.2 interface interface under 4 PCIe routes is 7876 MB / s. This means that we are less than 500 MB / s in reaching this limit and that due to bus requirements in terms of synchronization and verification, it is likely to barely exceed 7.5 GB / s.

https://www.igamesnews.com/pc/pison-e18-ssd-controller-up-to-7-38-gb-s/

Endret av G
Lenke til kommentar

Noen som.har hatt noe problemer med MP510 fra Corsair. Nettopp innstallert den men får ikke PCen til å funke så lenge den er i. For det første så går den automatisk til at PCen starter opp gjennom den, jeg har Windows på en vanlig SSD. Plugger jeg den i når jeg er i Windows så får jeg bluescreen. Prøvd å endre i bios at den ikke skal starte opp på MP510 men det gjør den uansett om jeg velger SSD so oppstart punkt.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Raul07 said:

Noen som.har hatt noe problemer med MP510 fra Corsair. Nettopp innstallert den men får ikke PCen til å funke så lenge den er i. For det første så går den automatisk til at PCen starter opp gjennom den, jeg har Windows på en vanlig SSD. Plugger jeg den i når jeg er i Windows så får jeg bluescreen. Prøvd å endre i bios at den ikke skal starte opp på MP510 men det gjør den uansett om jeg velger SSD so oppstart punkt.

Det beste du kan gjøre er naturligvis å åpne en egen diskusjonstråd. Jeg er ikke så komfortabel med UEFI, så blir nok til at jeg må google hver gang jeg skal til å klå med dette de neste par-tre år. Kan det hende du finner noe svar om hvordan man skal forholde seg til bios herfra: https://forums.tomshardware.com/threads/cant-find-m-2-nvme-ssd-in-boot-priority.3611913/ ??

Det jeg fant ovenfor dukket opp ved google-søket: possible to boot sata ssd before nvme

Kanskje greit å lese seg opp om UEFI også (kanskje ikke den mest dyptgående artikkel, men et sted må man starte:

https://www.howtogeek.com/56958/htg-explains-how-uefi-will-replace-the-bios/

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, covah said:

Finner svært lite info om når Adata XPG Sage lanseres.  En side påsto at den skulle komme i juni, men det er lenge siden og jeg har fortsatt ikke sett denne til salgs.  Noen som sitter på mer info om denne?

Eller er det andre modeller med tilnærmet ytelse på vei?

For å si det slik: Så fort Sage dukker opp, så er den på vei til meg, og jeg skal spamme helt villt her på forumet fra første sekund jeg hører noe :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar

:hmm:

Quote

16984

The addlink "S90" series is an NVMe M.2 SSD that supports PCI-Express4.0 (x4) connection. The form factor is M.2 2280, and the lineup includes two models with capacities of 1TB and 2TB.

NAND Flash is a 3D TLC NAND with advanced wear leveling and powerful garbage collection capabilities. The maximum transfer speed is 5,000MB / sec for sequential reading, 4,400MB / sec for writing, 750,000 IOPS for random reading, and 700,000 IOPS for writing.

The cache memory is DDR4, the main body size is 22 mm in width, 80 mm in depth, 3.5 mm in height, and weighs about 8.2 g. MTBF is 1.8 million hours and the product warranty is 5 years. Addlink is very active on Amazon, and offers at competitive prices. We have yet to receive pricing for these models though. 

https://www.guru3d.com/news-story/addlink-adds-s90-series-pci-express4-(x4)-nvme-ssd-5000mb-sec-and-random-750000-iops.html

 

LItt info om ny kontroller til bruk for SSD-makerne:

Quote

Phison Electronics, the industry leader in flash controller technology, is delivering the storage industry's fastest PCIe Gen 4x4 NVMe SSD solution, its second-generation PS5018-E18 (E18) PCIe 4.0 controller. The E18 succeeds the PS5016-E16 released in late 2019. index.php?ct=news&action=file&id=39733

 

 

https://www.guru3d.com/news-story/phison-e18-to-be-fastest-pcie-gen-4x4-nvme-ssd-controller-going-for-7400-mbs.html

Endret av G
Lenke til kommentar
Quote

Highpoint Offers SSD7540 8-port M.2 NVMe SSD RAID Card

The SSD7540 boasts the highest port-count and performance capability of any single-controller M.2 NVMe RAID solution in today's marketplace. Each of the eight independent M.2 ports can support any off-the-shelf Gen4 or Gen3 NVMe SSD, up to 8 TB in size.

17023

https://www.guru3d.com/news-story/highpoint-offers-ssd7540-8-port-m-2-nvme-ssd-raid-card.html

Lenke til kommentar

Når jeg leser "M2" så tenker jeg først på Browning M2, oftest bare kalt "12,7" her til lands. :)

 

Så til temaet i denne tråden, er PCIe M2 NVMe den beste standarden som finnes for ytelse?

 

 

On 11/5/2020 at 9:07 PM, G said:

Ser ut til at Proshop fikk inn en ny type SSD, men dessverre en PCIe 3.0 variant:

 

https://www.proshop.no/SSD/Silicon-Power-UD70/2887582

Er det PCIe 4.0 som gjelder nå?

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Helm said:

Når jeg leser "M2" så tenker jeg først på Browning M2, oftest bare kalt "12,7" her til lands. :)

 

Så til temaet i denne tråden, er PCIe M2 NVMe den beste standarden som finnes for ytelse?

 

 

Er det PCIe 4.0 som gjelder nå?

 

Nei, ikkje enda. Fortsatt mange 3.0 som er raskere enn 4.0. De fleste 4.0 til nå er bare raske på sekvensiell ytelse, noe som har begrenset bruksverdi.

4k random read @ qd =1 er fortsatt viktigst generelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (4 timer siden):

Når jeg leser "M2" så tenker jeg først på Browning M2, oftest bare kalt "12,7" her til lands. :)

Så til temaet i denne tråden, er PCIe M2 NVMe den beste standarden som finnes for ytelse?
Er det PCIe 4.0 som gjelder nå?

Skrives egentlig "M.2", men slumset lenge med den stavingen selv. Ante ikke M2 var et våpen, selv om det gir mening mht. M4 (Colt eller BMW) etc. ^^

Og ja, er PCIe M.2 NVMe som gjelder idag. Og nei, PCIe 3.0 er fortsatt med i spurtløpet (må forøvrig pr. idag gå for AMD for å få PCIe 4.0 - Intel kommer med det etterhvert), og en dyrere PCIe 3.0 NVMe SSD er like bra i det daglige som en tilsvarende PCIe 4.0 enhet.

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (4 timer siden):

4k random read @ qd =1 er fortsatt viktigst generelt. 

4k random sync write @ qd =1 er fortsatt viktigst generelt. 

Read er som regel lite relevant da dataen vil mest sannsynligvis blir cachet i RAM.
Eg bruke forresten ikkje M.2 på min maskin, all data overføres via 10GbE per dags dato, men blir oppgradert til 40GbE når kjelleren er ferdig pussa opp. Mykje betre ytelse enn det eg ville fått med M.2, ikkje minst meir økonomisk.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar
7 hours ago, Helm said:

Er det PCIe 4.0 som gjelder nå?

Valgte PCIe 4.0 fokuset pga. det er der en venter på nye kontrollere og siden nyere cpu-er og hovedkort støtter PCIe 4.0

Siden jeg venter på det, så er det litt meh å se PCIe 3.0 nyheter kan du si. Er toppytelsen på å kopiere flere Gig med data man egentlig skiller litt på mellom PCIe 3.0 og PCIe 4.0. Altså i virkelig brukscenario for brorparten av brukere så har det litt mindre å si.

Man kan kanskje forvente kontrollerforbedringer og det ser man skje allerede på PCIe 4.0. Så en forventer kanskje også større ytelsesforbedringer på PCIe 4.0 enn på en aldrende PCIe 3.0 hvor produsentene fristes å bruke eksisterende kontrollere (eldre) for å spare penger. Er liksom ikke så mye vits å innovere på PCIe 3.0 lengre, er slik jeg tenker at det muligens stiller seg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...