Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

1 hour ago, siDDis said:

4k random sync write @ qd =1 er fortsatt viktigst generelt. 

Read er som regel lite relevant da dataen vil mest sannsynligvis blir cachet i RAM.
Eg bruke forresten ikkje M.2 på min maskin, all data overføres via 10GbE per dags dato, men blir oppgradert til 40GbE når kjelleren er ferdig pussa opp. Mykje betre ytelse enn det eg ville fått med M.2, ikkje minst meir økonomisk.

Det der må du nesten forklare. Er det ethernet du prater om? Trodde at ethernet var skikkelig bottleneck i forhold til PCIe 3.0 og PCIe 4.0 bus'en, men har ikke sett nærmere på det. Så det fortjener en forklaring når du mener det er gevinster å hente. Kan aldri tenke meg at ethernet slår noen ekspansjonskort bus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettverksytelsen er mye mye raskere enn disk storage. Sånn har det vært de siste 10 årene.
Er du virkelig hardcore så har du etablert NVME over fabric hjemme :p Jeg har ikke gjort det, vanlig ethernet er raskt nok. Og switcher med RDMA støtte er ikke akkurat stillegående og billige. 

EDIT: Det er ikke et krav at RDMA krever PFC(Priority flow control) på nettverksswitcher, så det skal fungere på switcher som er både billige og stillegående som f.eks Brocade ICX serien.

 

bilde.png

Endret av siDDis
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lurer på om prisen blir veldig mye høyere på S70 enn S50. Får S50 i dag som bare er en bittelitt sløvere PCIe 4.0 til rundt +/- kr 5 tusen da. Så kan jo alltid gå for en slik om jeg ikke orker å vente særlig lengre. Men, om man kan få den der aldri så lille ekstra ytelsen til ikke noen ågerpriset prisforhøyelse, men mer et fornuftig påslag så kan S70 bli aktuell. Er jo håp med Adata som virker konkurransedyktige. Men den som venter får se.

Poenget mitt er at Samsung i år har ødelagt sitt Pro-renommé ved å endre den fra MLC til TLC som har halve levetiden.

Samt at Western Digital sin nye PCIe 4.0 ser ut å være ekstra ågerpriset, så da er jeg spent på om Adata blir like ågerpriset eller ikke. Western Digital tar også kr 1300 ekstra bare for heatspread'eren sin :lol: Fy faen for noen suppehuer (referanse til det der). Er mest sannsynlig et cast aluminium stykke som er sandblåst og lakket med en varmekompatibel ytterlakk (ikke noe stort hokus pokus som er verdt prisen). Alternativt så er det en ekstrudert aluminium som er modifisert for å oppnå riktige vinkler. Adata sin ser helt ekstrudert ut og rett og slett jævlig billig ut spør du meg. Simpleste vei til suksess med Adata. Når jeg tenker på det mer og mer, så tror jeg Western Digital sin også er ekstrudert.

Man sparer jo 2 tusen på å gå for SX8200 Pro (3500/3000MB per second), framfor å ta tak i S50 sin (Read 5000MB/s, Write 4400MB/s)

 

S70 er jo da i motsetning en SSD som teoretisk yter sekvensiellt:

Quote
Sequential Read (Max1) Up to 7400MB/s2
Sequential Write (Max1) Up to 6400MB/s2

 

(jeg prater hele tiden om 2 Terabyte modeller, angående prisforskjellene)

 

ELLERS, så ser jeg absolutt ingen tegn til Nizzen sin nevnte Adata SSD, som ble omtalt i januar 2020. Kan nesten virke som om de har skrotet den og renamet den til S70 ?

(var noe i ordlyden Sage ett eller annet det da)

https://www.adata.com/en/Solid-State-Drives/m2/

 

Offisiell S70-side for den som orker å følge med hyppig:

https://www.xpg.com/en/feature/685/

Endret av G
Lenke til kommentar

Tja, du får nå satt det på spissen. :) Det er ikke fullt så galt i virkeligheten. For det første har det nå kommet PCIe 4.0 SSDer som yter bedre enn Adata SX8200 (PCIe 3.0).

På den andre siden så annonsering av utvikling av spsifikasjonen det samme som at det finnes i butikken. Først må jo utviklingen av spesifikasjonen skje og det kan ta år før spesifikasjonen er ferdig og kan annonseres som ferdig. Deretter må noen utvikle kontrollere basert på spesifikasjonen og deretter må noen utvikle produkter basert på kontrollerne. Det er ca ett år siden den aller første PCIe 5.0 kontrolleren ble annonsert og produksjonen av den startet i år. Antagelig i veldig lavt antall.

Lenke til kommentar
On 11/15/2020 at 12:56 AM, Helm said:

Vedr. PCIe 3.0 versus 4.0. I juni 2019 ble utviklingen av PCIe 6.0 annonsert så det er morsomt at 3.0 er best fortsatt.

https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#PCI_Express_6.0

 

Du kan så si. Problemet er at nesten ingen vil betale for gildet, så derfor går det vel rimelig tregt nå. Det er relativt mange som må tjene på dette før den nødvendige industrien gir go. Ganske interessant at Sony er de som har pushet på mest med egen SSD-kontroller-silikon optimalisert for NVMe 4.0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...