Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, PaladinNO said:

Nå vet jeg ikke hva som er ideel temp. på NVMe-enheter (jeg vet de kan bli ganske varme og redusere farten under høy, kontinuerlig last), og jeg var noe skeptisk på det siden min SX8200 måtte plasseres under GPU, men ifølge HWmonitor så ligger tempen på den på 36°C akkurat nå.

Har 3x 120 mm Corsair ML Pro i front som inntak uten filter (har PC-en opp fra gulvet) og har stort sett frontdøren åpen.

Helt ærlig, er mer bekymret for spill SATA-diskene mine mtp. luftflyt, som ligger på baksiden av HK-platen.
https://www.diskusjon.no/topic/1863148-define-r6-white-ghost/?do=findComment&comment=25423821

 

Sjekk max temperatur på sx8200pro etter en hel dag med hwmonitor. 

De tåler høy temperatur, så det skal villt mye skriving til før du eventuelt merker at du throtler i hastighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Nizzen said:

Ingen kjøper vel en 500GB ssd i 2020 uansett

Ehh jo. Hvis man ikke spiller, så tar ikke OS + programmer stor plass. Jeg hadde fint klart meg med en 280GB Optane til OS og programmer, og så hatt spill biblioteket på 1 stk 500GB M.2 SSD - hadde holdt i massevis for meg. En Linux install og noen få praktiske programmer, så hadde det holdt med en 64GB SSD :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
46 minutes ago, mandela said:

Noen ide om når SK hynix Gold P31 kommer i butikkene?

https://www.anandtech.com/show/16012/the-sk-hynix-gold-p31-ssd-review/8

 

...........no further information about the Platinum P31 or its release date is available at this time. 

Ingen info enda på internett ;)

Edit: Er det denne? 

https://www.amazon.com/SK-hynix-Gold-500GB-Internal/dp/B08DKB5LWY?th=1

Ser ikkje ut som den vil slå Adata sx8200pro i pris/ytelse. Knapt i pris :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
17 hours ago, PaladinNO said:

Er det noe å hente på M.2 NVMe over SATA til lagring og lasting av spill?

Jeg har pr. nå 1x Samsung 860 Pro 512 GB + 860 EVO 1 TB til spill, men en ADATA SX8200 Pro 2 TB til ~3.000 Kr. ser fristende ut.

Jeg har ~1 TB med effektiv lagring igjen av de overstående diskene, men jeg har også en lang liste med spill jeg ønsker å legge inn (f.eks. hele Metro-serien).

Du merker neppe mye, men i enkelte spill vil du kanskje merke noen ytterst få sekunder lavere lasting. Det du derimot vil merke det godt på er dersom du skal speile en SSD til en annen vil jeg anta, med dertil store Gigabytes med data. Kanskje også dersom du driver å kopierer Gigabytes store filer så vil det gå litt bedre. Det sies jo at QLC kan være noe ordentlig skjit da. At det bremser ned til gjerne under snurredisk i hastighet. Vil nesten anta at denne testen gir deg et realistisk bilde. Så det går på økonomi og om du vil ha det absolutt siste ut av hardware ytelsesmessig:

Vil anta at ingen av de i video er QLC?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bah.
Lei av å vente. Bestilte

2x A-Data XPG SX8200 Pro M.2 SSD - 2TB.
Grei midlertidig løsning. 
Kommer til å kjøre en som OS-disk, til optanen kommer, og en som OS / spill.
Vurderer å kjøre dem i raid etter jeg dumper OS over på optane.
Eller .... jeg kan jo for øvrig kjøre dem i raid nå også.

 

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
23 hours ago, Betroz said:

Ehh jo. Hvis man ikke spiller, så tar ikke OS + programmer stor plass. Jeg hadde fint klart meg med en 280GB Optane til OS og programmer, og så hatt spill biblioteket på 1 stk 500GB M.2 SSD - hadde holdt i massevis for meg. En Linux install og noen få praktiske programmer, så hadde det holdt med en 64GB SSD :p

Hvordan fungerer en Optane SSD på AMD Zen2? Som en vanlig SSD med Optane hastigheter? Er det kun Optane Memory som må ha Intel CPU-støtte?

Endret av G
Lenke til kommentar
55 minutes ago, G said:

Hvordan fungerer en Optane SSD på AMD Zen2? Som en vanlig SSD med Optane hastigheter? Er det kun Optane Memory som må ha Intel CPU-støtte?

Optane 900p/905p funker som vanlig ssd. Bare litt treigere på 4k random read @ qd =1 grunnet høyere latency på Amd cpuer

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...