Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Angående black ops kode som følgte med Asus kortene.

 

Fikk de av dere som fikk dette løst det inn? Jeg har gjort alt riktig på skjemaet, lagt inn bilder og alt, men får ikke valgt noe annet enn "hovedkort" under dropdown-menyen hvor jeg etterpå skal skrive inn serial nr. til kortet.

 

Sendte Asus en mail på dette er for en ukes tid siden med all informasjon, men har ikke fått noe svar. Noen som har tips? Bilde:

 

https://imgur.com/a/DY3XkIg

Jeg fikk lignende feil, jeg har z390 hk og fikk kun listet z370 kort på listen. Sendte mail til Komplett, og det viste seg at de hadde sendt meg feil kode. Fikk ny, og alt virket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det står 300A på alle?

 

Så gi meg link til de korta som er en "ikke A chip"

 

Jeg har jo gjort det 2 ganger nå! For eksempel så står det ikke det på de to kortene jeg linker til i posten. Et RTX 2080 og et RTX 2080Ti. Du sa du har ikke sett noen, jeg fant frem ett av hver. Det står en strek under 2080 og 2080Ti som indikerer at det er en link...

Lenke til kommentar

Jeg har jo gjort det 2 ganger nå! For eksempel så står det ikke det på de to kortene jeg linker til i posten. Et RTX 2080 og et RTX 2080Ti. Du sa du har ikke sett noen, jeg fant frem ett av hver. Det står en strek under 2080 og 2080Ti som indikerer at det er en link...

OKi. Altså ingen som er tilgjengelige i butikker nå i Norge?

Lenke til kommentar

OKi. Altså ingen som er tilgjengelige i butikker nå i Norge?

 

Det vet jeg ikke, du kan jo tråle igjennom databasen kort for kort selv, om du lurer slik? Jeg tok bare de 2 første kortene jeg kom over som jeg regnet med ikke hadde "A" chip. EVGA's "Black" edition visste jeg er "non-A" versjon når det gjelder RTX2070 kort, så der regnet jeg med det gjaldt 2080Ti versjonen også.

 

Det viktigere poenget er faktisk at kortenes oppføring med "A" chip i databasen tidligere, nå har blitt korrigert. Som nødvendigvis bør bety at det kan, og mest sannsynlig, gjelder flere kort. Så når man kjøper et skjermkort i dag, som ikke har høyere enn "standard" boost frekvens, så gir det mer mening å anta at chip'en på skjermkortet ikke er "A" varianten. For som vi vet, og du ikke lenger kan benekte, så leveres altså disse chip'ene i 2 versjoner. Og vi vet at tredjeparts produsentene ikke får lov til å bruke den ene versjonen i fabrikk overklokkede kort...

Lenke til kommentar

Hvor finnes denne A-ratingen av kort da ? Litt bysjerrig nå på om jeg burde valgt ett annet kort å vente på :p

 

Jeg er usikker på om det finnes noe annet alternativ enn å fjerne kjøleren og se selv. I GPU-Z kan man trykke på "Lookup" på siden av skjermkortets navn. Men det er bare en link til selve kortet i TPU's database. Og om vi ikke kan stole på databasen, så blir det jo fort vanskeligere.

 

Sikkert ikke så interessant for mange her som nok er mer interessert i de raskeste RTX modellene. Men, nå har jeg lekt litt med 2 stk. "non-A" RTX 2070'er, og et "A" kort. Og kan jo like greit dele litt erfaringer. Det vil si, jeg er nå rimelig sikker på at det ene "non-A" kortet, absolutt er "non-A", mens det andre oppfører seg bemerkelsesverdig bra! Begge er fra første batch med RTX 2070 som Komplett fikk inn, så det er en liten mulighet for at det ene faktisk har fått "A" chip, slik TPU i utgangspunktet bekreftet at det hadde, men jeg tenker ikke plukke av kjøleren for å bekrefte, eller flashe bios for å teste det høyere. Kortene ble bestilt når det ikke forelå noen teknisk informasjon om dem, hverken hos Komplett eller på nett. Så jeg bestemte meg for å teste begge, og beholde det beste. Jeg har lagt ut bilder av dem i tråden tidligere. Men siden jeg har vært alt for opptatt med ingenting frem til nå, så har det tatt litt tid. Jeg har ikke giddet prioritere å teste dem, siden jeg jo visste at begge skulle i retur, etter at jeg fikk tak i et av Gaming Z kortene som Elkjøp la ut til 5K...

 

Uansett; den kjappe testen så slik ut: Jeg har installert Geforce 417.01, og afterburner 4.6.0 beta 9, og testet med "Superposition" i 1080p Extreme, som tilfeldigvis lå inne, siden jeg hjalp Kyrre med å teste noe i det programmet. Først "stock", deretter etter en runde med "Scanner X", deretter med core voltage +50%, power target og temp til maks (114% og 88C for begge kortene). Og så med +500 på VRAM.

 

For Gigabyte Windforce kortet ble score da; 5212 stock, etter Scanner X 5550, og med Power target etc. justert 5668, og med +500 på VRAM 5741. Altså 10,14% høyere score med litt enkel OC.

 

For MSI's Armor derimot: 5189 stock, etter Scanner X 5524, med power target etc. justert 5513 (lavere!), og med +500 på VRAM 5576.

 

De var altså ganske like på stock, med Windforce kortet nesten 0,5% raskere i utgangspunktet. Mens jo mer jeg presset Armor kortet, desto større ble avstanden. Litt tregere ut av "porten" altså, og likevel kun 7,5% ekstra å hente med det kortet jeg var sikker på skulle være det beste av dem.

 

Det som "trigget" Armor kortet i GPU-Z var... Vel, alt. Både power, VRel og VOp. Men hvordan gi høyere spenning, når det allerede tripper på Power? VRel lurer jeg på om kan være fordi Armor kortet, som nevnt tidligere, har en strøm fase mindre enn Gaming Z, og sannsynligvis også Armor OC? Men har lest at VRel skal bety at det ikke er spenningen som er unreliable, men stabiliteten til frekvensen ved gitt spenning. Jeg vet ikke hva som er korrekt, og gidder ikke dille med et kort som åpenbart er en del dårligere enn det andre. Som sagt; de skal i retur begge.

 

Men ettersom Windforce kortet oppfører seg så eksemplarisk, og jeg ga kun 5250 Kr for det, mens billigste pris på nett er 5690. Så tenkte jeg å høre om det er noen her som er interessert i det. I så fall, send meg en PM, så oppretter jeg en finn.no oppføring på kortet siden salg gjennom forumet ikke er lov. Som sagt; jeg kan returnere det til Komplett, og få hele summen tilbake slik, så ingen bud under det er verdt å komme med. Jeg gjør det heller ikke for å tjene penger, men som en slags "forum vennetjeneste" for oss som holder til her og hjelper hverandre. Nesten for galt å sende et så godt kort i retur! Da kan jo hvem som helst ende opp med det! :p Kortet kan hentes i Kristiansand sentrum...

 

Åja, forresten. Jeg holder på med Gaming Z kortet nå, men har bare fått tatt stock målingen. Den var på 5676, noe Windforce kortet altså klarte å slå med 500 ekstra MHz på VRAM, og en runde i Scanner X. Men fremdeles 2% raskere enn det meste jeg fikk ut av Armor kortet med samme metode..

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Hvorfor er egentlig Pascal blitt så innforjævlig dyrt? Jeg kjøpte 1080 Ti for rett under 6000kr i USA rett etter lansering av Turing. Etter det har jo prisene økt med ca. 30%...

 

Det virker som om de har økt prisene for å gjøre de mindre konkurransedyktige opp mot Turing...

 

Nja... stor etterspørsel pga kryptominere er også ein ting. 

Lenke til kommentar

Pascal er vel fortsatt GPU #1 for kryptminere men jeg håper ASICs nå snart tar over hele greie en gang for alle. Hørte vel for 6-8mnd siden, eller ennå lenger siden, at det nå hadde kommet ASICs som kunne mine nesten alle typer krypto med større fortjeneste enn man fikk med Pascal. Begrensningen på ASICs tidligere har vært at de ofte har fungert til bare én type kryptovaluta. Dvs. det kan godt være det er upresist men er inntrykket jeg fikk når jeg fulgte litt med på det.

 

Håper virkelig ikke Touring er like interessant/egnet som Pascal. 

 

Gabriel:

Flott at man deler godbitene med hverandre i forumet. Det har vært en tradisjon jeg selv har hatt gode av og sørget for at andre har fått nytte av. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nei, "normal" hastighet, altså "stock" hastighet for skjermkortene med "A" chip, er høyere enn "normal" hastighet for "non-A" chip kort (som regel). Nvidia forbyr tredjeparts leverandører å bruke "non-A" chip på kort med fabrikk overklokking. Og om produsenten først har betalt ekstra for å få en "A" chip, så er det lite sannsynlig at de bruker den på budsjett modellene sine... Med mindre de fremdeles kan tjene penger på dem, og tviler på kvaliteten til "non-A" chip, og derfor ser det an med å faktisk ta dem i bruk. Det er jo fryktelig kjedelig for en renomert produsent, å plutselig bli kjent for å lage skjermkort som ryker...

 

Mnja, jeg mente at i kjøpers marked, så ville disse kortene segmentert seg selv naturlig. Mens i selgers marked der folk er desperate etter å få kort, så rekker de ikke sette seg inn i kortenes pluss og minus før de uansett er utsolgt. :p Jeg tipper det er mange som ikke en gang er klar over at det er "A" og "non-A" chip'er i sirkulasjon. Det jeg mener er at det bør være rundt en tusenlapp mellom billigste "A" chip baserte skjermkort, og billigste "non-A" chip. Så om dette kortet var 1500 Kr billigere enn billigste "A" chip, så ville jeg også kalt det "billig", relativt sett selvsagt...

Takk for info. :)

Så da gjelder det egentlig å finne modeller med A-chip, som samtidig koster det samme som Gainward-kortet, altså ca 7500. Som virker som en umulighet, siden de fleste 2080 nå er rundt 9000. Og samtidig vite hvilken chip som er brukt på de ulike kortene, etter hvert som de dukker opp på tilbud osv. Antar at pris ikke er en helt nøyaktig pekepinn...

 

Evt om du vet om andre kort rundt 7500 som er å anbefale, med tanke på helst 2080...?

Lenke til kommentar

En venn har problemer med sitt 2080ti Asus ROG Strix OC.
Skjermen fryser i spill, etter kanskje 10min. 
Har prøvd å stille tilbake driver.
Har også prøvd det i min maskin, med samme problem.

Da må det vel være feil med kortet?

Er det lurest å sende inn på garanti, eller bare ta det på angrerett?
Teller angreretten fra dagen du kjøper, eller fra når du motar produktet? Dette er kjøpt på komplett.

Lenke til kommentar

En venn har problemer med sitt 2080ti Asus ROG Strix OC.

Skjermen fryser i spill, etter kanskje 10min. 

Har prøvd å stille tilbake driver.

Har også prøvd det i min maskin, med samme problem.

Da må det vel være feil med kortet?

 

Er det lurest å sende inn på garanti, eller bare ta det på angrerett?

Teller angreretten fra dagen du kjøper, eller fra når du motar produktet? Dette er kjøpt på komplett.

 

Om det er feil på kortet bruk reklamasjon!

Ellers vil Komplett sende det til noken andre, med mindre dei tester alt dei får tilbake da.  

Lenke til kommentar

Takk for info. :)

Så da gjelder det egentlig å finne modeller med A-chip, som samtidig koster det samme som Gainward-kortet, altså ca 7500. Som virker som en umulighet, siden de fleste 2080 nå er rundt 9000. Og samtidig vite hvilken chip som er brukt på de ulike kortene, etter hvert som de dukker opp på tilbud osv. Antar at pris ikke er en helt nøyaktig pekepinn...

 

Evt om du vet om andre kort rundt 7500 som er å anbefale, med tanke på helst 2080...?

 

Jeg er redd det er en ganske vanskelig oppgave. Som andre har nevnt her, så har selskaper nå begynt å fjerne informasjonen om hvilken chip som er i de forskjellige kortene. Den eneste måten å garantert få en "A" chip, vil være å kjøpe en fabrikkoverklokket versjon.

 

Dessverre er til og med web butikkenes egne sider ikke nødvendigvis helt enige med seg selv om hva slags tekniske spesifikasjoner kortene har. Billigste "A" chip kort jeg har sett på Prisjakt, er dette til 7590 Kr. Det litt "morsomme" er at Multicom oppgir det til å ha boost frekvens på 1710 MHz, altså ikke overklokket. Men siden kortet faktisk har "OC" i navnet, så bestemte jeg meg for å google part.nr. Og i henhold til produsentens egen side, så har dette kortet altså boost frekvens på 1830 MHz. Altså, det er overklokket fra fabrikk, og har da garantert "A" chip.

 

Men jeg er redd det i denne enden av pris skalaen er slikt detektiv arbeid som må til. Om du skal handle, så ville jeg altså anbefalt deg å plukke det opp så kjapt som mulig, da det kun er 4 på lager av det. Og jeg aner ikke hva nest dyreste garanterte "A" chip kort koster. ;)

 

En venn har problemer med sitt 2080ti Asus ROG Strix OC.

Skjermen fryser i spill, etter kanskje 10min. 

Har prøvd å stille tilbake driver.

Har også prøvd det i min maskin, med samme problem.

Da må det vel være feil med kortet?

 

Er det lurest å sende inn på garanti, eller bare ta det på angrerett?

Teller angreretten fra dagen du kjøper, eller fra når du motar produktet? Dette er kjøpt på komplett.

 

 

Om det er feil på kortet bruk reklamasjon!

Ellers vil Komplett sende det til noken andre, med mindre dei tester alt dei får tilbake da.  

 

Ved angrerett iht. Komplett's "Åpent kjøp" kan man opplyse om at kortet er defekt når man melder ønske om retur. Men man sier jo også da fra seg noen rettigheter man har i henhold til forbrukerkjøpsloven. Om man for eksempel ønsker nytt kort, så må man jo kjøpe det på nytt. Og havner da fort bakerst i køen.

 

Men om man frykter at skjermkortet vil oppføre seg fint i testbenken hos Komplett, så er det kanskje tryggere å benytte "Åpent kjøp" uansett.

 

Personlig ville jeg kanskje meldt reklamasjon, men presisert at om Komplett ikke klarer reprodusere feilen jeg reklamerer på, at jeg da heller vil benytte "Åpent kjøp", og få pengene mine tilbake.

 

Det avhenger jo av om man vil ha nytt samme kort, eller bare ønsker pengene tilbake for å kjøpe en annen modell...

 

In other news; Gamers Nexus har foretatt en del bilde kvalitets sammenlikninger med DLSS aktivert i FFXV. Nå i selve spillet, ikke benchmarken. Jeg får vel være så ærlig å innrømme at dette hadde jeg ikke forventet... Enda verre bildekvalitet enn jeg fryktet! :p

 

Vel, ihvertfall for meg. Flicker som det de viste her er noe av det verste jeg ser, det er jo som en magnet på oppmerksomheten. Da hjelper det ikke mye om resten er "godt nok", og ikke at det var det heller. Veldig mye her som strengt tatt ser rart ut. Noe de ikke nevnte en gang i videoen var tennene/munnen på shop keeperen. Det er kanskje ikke "verdens undergang", at en spillkarakter som uansett aldri ville blitt feiltatt for et ekte menneske, så enda litt mer unaturlig ut. Men det var spesielt å se likevel; "Deepfake" effekten på munnen, der mellomrommet mellom fortennene forsvinner. kombinert med korte rette linjer både i munnen og rundt øynene som også flickret.

 

TLDR: Om de fikser flickeringen, så kan det nok bli brukbart. Men det vil heller ikke da være "gratis" ekstra ytelse. For ytelsen kommer på bekostning av en synlig bildekvalitets endring. Det ble nevnt en endring som var positiv; hår kvaliteten. GN så ikke for seg at de ville spilt med DLSS aktivert..

 

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut til at dersom man sitter med skjermkortet i hånda, kan det være mulig å lese av når man tar av gpu-vifte:

 

"TU104-400-A1 are Normal Chips (no factory OC permitted).

TU104-400A-A1 are Binned Chips (factory OC permitted).
Both support manual overclocking"  (https://www.techpowerup.com/gpu-specs/)

 

TU-koden vil da stå direkte på gpu. 

Men som nevnt over, de færreste butikkene ser ut til å ha noe detaljer rundt chip som er brukt på kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...