Gå til innhold

Får beholde plasma-TV-en likevel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

"Det er strømkilden som sender ut mye støy."

Jeg forstår ikke helt denne saken. Bruker plasma-TV'er så mye strøm at det skaper støy? Eller har plasma-TV spesielle krav til strømtilførselen som forårsaker støyen?

Lenke til kommentar

Nå er plasma-teknologien på vei ut, samtidig som LCD og OLED er på vei inn.

Jeg antar at problemet er i fred med å løse seg selv.

 

 

I dette tilfellet kunne radio-amatøren spandert en 50 tommers LCD uten forstyrrelse på naboen, hvis det er så viktig for ham å slippe forstyrrelse.

Naboen taper jo masse penger når den nye TVen deres må erstattes.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Av alle tøysete ting å klage på naboen, må dette komme et greit stykke opp på listen.

 

Noen bør råde denne naboen til å ta steget og konvertere til digitale sendinger, hvor slikt ikke er et problem. Han kan f.eks. lage podcast, så får han mulighet til å se at han ikke har lyttere, og bare er en litt gretten person som sitter å snakker med seg selv i sin egen kjeller. Og på den måten kan han komme videre i livet og ta opp andre hobbyer.

 

Tror ikke du vet hva en radioamatør gjør. Det er ikke en pirat-radio hvor en fyr sitter å snakker ut i intet. Det er her snakk om to-veis samtaler med andre radioamatører rundt om i verden. Kan også være snakk om datatrafikk over radio.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om folk er PR-kåte eller om media liker å skrive det, men hvorfor i all huleste verden står det "Saken har vært en stor påkjenning for familien" hver eneste gang i slike tullesaker??

 

Er jo bare et brev (klage/ vedtak) som blir sendt rundt.

 

De som har prøvd det kan skrive under på at noe slik er en stor påkjenning. Foreldrene mine var i en årelang nobokrangel som endte i retten. De vant til slutt, men utryggheten og usikkerheten rundt hvordan det ville gå og utsikten til hva som kunne bli konsekvenserne hvis de tapte hadde en synlig negativ effekt på helsetilstanden.

 

Det kan sammenlignes med psykisk tortur der er langt verre enn hvis du skulle bli banket opp.

 

Godt å se at rettferdigheten seiret til slutt i denne saken også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Radioamatører er sære vesener. Det er en liten gjeng på Svalbard der familien min bor. Broren min får inn krypterte "sendinger" på stereoanlegget sitt veldig ofte, selv når volumet er skrudd helt ned. Vi sitter og ser på film eller spiller konsoll, så hører vi pluselig masse "swedish chef"-babling i anlegget. Både han og naboen har lenge hatt lyst til å klippe ned antennene borti veien.

 

Det er nå en ting. Men nå har det vært et radioamatør-kurs som flere av mammas venninner har vært på. Så nå driver de og gnåler på at hun må gjøre det også, så kan de SNAKKE SAMMEN når som helst.

Mamma skjønner ikke vitsen, alle har jo facebook og mobiltelefon. Det er jo som å gå tilbake til walkie-talkie. Men det er blitt en sånn greie der disse folkene avtaler møtetider på facebook og "snakker sammen" istedet for å bare stikke ned på kafeen og ta en kaffe sammen. Hun ene sa tilogmed at de kunne åpne hver sin vinkartong og sitte og skravle hele kvelden. Det kan de vel gjøre hjemme hos hverandre istedet?

 

De oppfører seg litt som fjortiser som har oppdaget SMS for første gang.

Endret av Bytex
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår dette er det fabrikanten av plasma-TV'en som ikke har gjort en skikkelig design jobb med å skjerme den for utstrålt elektromagnetisk stråling. Nå er reglene for ikke-tilsiktet (som ikke er tilsiktet som en radiosender er) utstrålt energi som er svært strenge. Tipper denne TVen ikke tilfredsstiller hverken gjeldende EMC standard eller IEC standard for radiostråling og er i så fall både ulovlig å selge og å bruke. (CE merking betyr at produsent står som garantist for at disse kravene er oppfylt)
Uansett er det produsentens ansvar. Og med de nye endringene av EMC standarden er også importør og selger ansvarlig for at det de importerer og selger tilfredsstiller gjeldende krav. Men her er nok TVen solgt før denne endringen.

Tilfredsstiller ikke TVen gjeldende standarder på kjøpstidspunktet er dette en 100% garantisak (iverfall innenfor 5 år) og leverandør må enten reparere den eller skaffe kunde ny TV.

At diverse offentlige kontorer krangler om dette er jo latterlig, har de ikke bedt produsenten av TVen om dokumentasjon på EMC testen ? Det ville jo være en start...

Endret av morten_b
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sikkert en kjempepåkjenning. Tenk å risikere å måtte skaffe ny 50".. Det er sånt man må til psykolog i lang tid etterpå for.

 

Tror ikke du vet hva en radioamatør gjør. Det er ikke en pirat-radio hvor en fyr sitter å snakker ut i intet. Det er her snakk om to-veis samtaler med andre radioamatører rundt om i verden. Kan også være snakk om datatrafikk over radio.

 

Wow... Trist...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om folk er PR-kåte eller om media liker å skrive det, men hvorfor i all huleste verden står det "Saken har vært en stor påkjenning for familien" hver eneste gang i slike tullesaker??

 

Nøyaktig kor stor påkjenning det har vært med denne saka er det litt vanskelig å seie, det er heller ikkje gitt at ein må samanlikne påkjenninga ved å være innvolvert i ei slik sak med på kjenninga det er å være i større saker som f.eks ein boligbrann.

 

Men eg kan godt forstå at ei slik sak har vært veldig irriterande. Det har tatt godt over eit år for å få ei avklaring på denne saka, kor mange timer dei har brukt på saka er uvisst men det kan ikkje være få timer som dei har brukt på brevskriving og telefoner. I tillegg kjem tida som dei har gått og irritert seg over dette.

 

I tillegg må jo dette ha hatt økonomiske påkjenninger også. På eit eller anna tidspunkt har dei nok måtte kjøpe seg ein anna TV all den tid dei ikkje hadde lov til å bruke plasma-TVen. Og medan denne saka har pågått så har verdien på TV-en stupt sjølv om den ikkje har vært brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig glad for at det gikk som det gikk. Slike saker, om det går i klagers favør, kan sette idiotiske presedenser. Plutselig står gud og hvermann på døra til folk og krever at de skal kvitte seg med det ene og det andre fordi det forstyrrer dem på ett eller annet vis.

 

Det er ikke jeg, det er en feilaktig avgjørelse, problemet er at produsenten lager en TV som ikke oppfyller helt konkrete krav i lovverket, det er de som bør lastes for dette.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg synes hele artikkelen er uryddig og vanskelig helt å se helhetlig.

 

Jeg tror det er huller i artikkelen som er problemet til alle disse snodige kommentarene.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor PT ga radioelskeren medhold, og at de (radio...) så klagde etterpå som forening, slik at departementet kom på banen og ga huseier medhold. Der skurrer det litt i artikkelen for min del. Det står:

 

 

– Vi trodde varselet var en aprilspøk, sa Ida Sakshaug den gang.

Men det var det ikke. Bardoz hadde klaget på forstyrrelsene og fikk først medhold fra Post- og teletilsynet som etter målinger slo fast at ekteparets 50-tommer var årsak til forstyrrelsene.

LES OGSÅ: – En menneskerett å være radioamatør (Tønsberg Blad)

Samferdselsdepartementet har avvist en klage fra Norsk radio relæ liga som er et forbund for norske radioamatører.

I desember i fjor avgjorde Post- og teletilsynet at Sakshaug kunne bruke TV-en. Departementet fikk saken etter at foreningen anket post- og teletilsynets vedtak.

 

 

Jeg synes media er uforholdsmessig krass mot naboen som er radioelsker.

 

Jeg ser for meg at han har klaget inn forstyrrelsene. Så har PT vært nødt å gjøre målinger i område. Så har PT konkludert selv hvor støykilden ligger og at "støyprodusenten" må fjernes.

 

Dette synes jeg virker helt naturlig, i og med at det var et behov for støyfritt miljø i det område. Så kan man diskutere viktigheten av støyfrie radiofrekvenser etterpå.

 

Radioelskeren blir satt i gapestokk for å ta støy seriøst og si i fra. Det holder ikke media! Å sette noen i gapestokk for å ønske å rydde opp i et problem.

 

Til et mer alvorlig eksempel. Om noen har jordfeil i nabohuset, helt klart at jeg klager dette inn til mitt lokale E-verk. Slik at noen kan få fjernet kjøleskapet eller hva det måtte være som er kilden. Dersom det oppstår jordfeil nr. 2 i nabolaget (hos meg selv kanskje), så er jeg kanskje "fucked". Det er noe jeg ikke ønsker å komme borti. Derfor klager jeg selvfølgelig.

Endret av G
  • Liker 7
Lenke til kommentar

"Det er strømkilden som sender ut mye støy."

Jeg forstår ikke helt denne saken. Bruker plasma-TV'er så mye strøm at det skaper støy? Eller har plasma-TV spesielle krav til strømtilførselen som forårsaker støyen?

Plasmaer har en strømforsyning som opererer på høy frekvens og flere tusen volt. Så selv om strømtrekket ikke er så høyt, så kan det nok fort bli en del elektrisk støy. Ikke at jeg helt kjenner til strømforsyningen til plasma i detalj.

 

Dog, det er da lov å støye til naboer med lyd, som kan sette begrensning på visse ting man kan drive med til tider, så hvorfor ikke støye tidvis med elektro-støy? Skal radioamatøren sende noe så får han passe på å sende når TVen er av da vett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...