Gå til innhold

Får beholde plasma-TV-en likevel


Anbefalte innlegg

 

 

Så det du mener er at grenseverdiene som er satt er på feil nivå? Kommer ikke akkurat så klart fram i innlegget ditt?

 

AtW

Ahh. Nei, jeg mener det er satt riktig, ut fra slik saken endte.

 

Huh? TVen overstiger grenseverdiene, ferdig med saken. Saken endte med at han fikk lov til å beholde TVen selv om den oversteg grenseverdiene, ikke fordi den likevel viste seg å ikke oversteg grenseverdiene.

 

Enten så har man grenseverdier, eller ikke.

 

Det burde for øvrig vært lavere grenseverdier mtp på lydstøy.

 

 

 

Jeg kan være enig med deg i det.

 

Jeg bor så tett på en barnehage, at jeg kunne bli arrestert for blotting fra soveromsvinduet. Ungene skriker og bærer seg. (den var herlig, og kan misforstås, Fantastisk!) Jeg blotter meg aldri med hensikt.

 

 

Foreløpig har jeg latt de få utløp for sin lek, uten å klage på det.

 

Men, kan man ..

.. egentlig forvente at de som driver barnehagen har en litt mer aktiv rolle i å justere hvordan barna disponerer sin opphopete og overstimulerte "energibombe"? Hva med de stakkars ansatte som sikkert er utsatt for rimelig bra støynivå store deler av dagen, når de står og observerer ungene skrike som stukne griser. Høres ut som en grisefarm til tider. :hmm:

 

Hva er det mest effektive tiltak man kunne ha brukt, om man gidder å ta tak i det. Gjøre opptak fra barnehagen, og spille det tilbake med tilsvarende deciBel. Jeg snakker ikke om motlyd, men altså å bare øke støyen med tilsvarende lyd. Enkelte ganger så vil vel da noen bølgetopper slå seg sammen og skape enda større lydtrykk, selv om jeg nok ikke greier å få nok synkronisert lyd, med et slikt opptak. Kanskje bare på de langvarige "griseskrikene". Kanskje det ville gjort at de ansatte følte seg ekstra uvel, kanskje ikke hensikten da å gi dem gratis sykefravær.

 

Egentlig leker jeg bare med tanken. Jeg må vel innfinne meg med at det bare er slik, at jeg bor slik til. En del av disse ungene driver å skriker langt utpå ettermiddagen, når folk for lengst er kommet hjem fra arbeid. En annen nabo jeg vet om, som jobber nattskift har det EKSTRA tøft, når søvnen skal hentes inn igjen på dagtid.

 

Om jeg skulle ha plassert barn i en barnehage, så hadde jeg forventet en viss kvalitet med opplegget. Selv barna kan jo få hørselsskader av barnehageopphold, kanskje mer enn man er klar over ettervirkningene av enda?

 

Denne barnehagen virker å være av en dårlig sort. Fordi ungene ser ikke ut å bli tatt med særlig ut på tur, men holdes innesperret på barnehagens trange uteareal store deler av dagen. Dessuten er det av den kristne sorten som holder 2 timer lang obligatorisk andakt for barna hver eneste dag. Uff de kristne altså. Snakk om hjernevask på lavmålsnivå.

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med de stakkars ansatte som sikkert er utsatt for rimelig bra støynivå store deler av dagen, når de står og observerer ungene skrike som stukne griser.

Ja, det å jobbe i barnehage er faktisk en veldig slitsom jobb. Så når jeg hører NAV vil arbeidsutprøve alvorlig syke som er spesielt sensitive for lyd i en barnehage... Idioter altså.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så NAV har sagt at de spesifikt har tenkt å sette alvorlig syke som er sensitive for lyder, i barnehage? :ermm: Ser ikke helt for meg det. :p

 

NAV ønsker å få flere ut i jobb, da det er mange som går på NAV som er i stand til enklere (og mer avansert) arbeid. Har man noe som kræsjer helt med reelle sykdommer/problemer så tviler jeg på at de utplasserer dem der.

At barnehager er støyende er nok ikke noe ukjent begrep nei. :wallbash: Med tanke på hvor mye en unge kan skrike, så hjelper det nok ikke å kombinere 40-50 av dem på et sted. Dog, er jo ganske høyfrekvent lyd som er ganske lett å isolere mot.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Så NAV har sagt at de spesifikt har tenkt å sette alvorlig syke som er sensitive for lyder, i barnehage? :ermm: Ser ikke helt for meg det. :p

Ja, dette er et reellt eksempel fra en konkret pasient (ikke meg).

 

Oppdatert: Denne pasienten fikk også listet opp butikk som et bra alternativ. Det ble vel ikke noe av det.

 

Men, en annen pasient ble faktisk arbeidsutprøvd i barnehage. H*n var så syk at h*n bare klarte et par timer i uka.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Ja, men det er forskjellig på en person, og at NAV aktivt går ut etter disse. ;)
Det er heller ikke det NAV prøver på, og høres mer ut som det ligger en del mer bak her enn det som kommer frem, samt dårlig kommunikasjon og/eller litt overdrivelse.

 

Har selv vært i systemet i en liten periode, og det virket som de aktivt gikk inn eller prøvde å tilrettelegge for en hver, så langt det lar seg gjøre. Og det er selvsagt det overordnede målet.

 

Dog blir det vel veeeldig off-topic? ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Så NAV har sagt at de spesifikt har tenkt å sette alvorlig syke som er sensitive for lyder, i barnehage? :ermm: Ser ikke helt for meg det. :p

 

NAV ønsker å få flere ut i jobb, da det er mange som går på NAV som er i stand til enklere (og mer avansert) arbeid. Har man noe som kræsjer helt med reelle sykdommer/problemer så tviler jeg på at de utplasserer dem der.

 

At barnehager er støyende er nok ikke noe ukjent begrep nei. :wallbash: Med tanke på hvor mye en unge kan skrike, så hjelper det nok ikke å kombinere 40-50 av dem på et sted. Dog, er jo ganske høyfrekvent lyd som er ganske lett å isolere mot.

 

 

Det har du rett i. Men, det hjelper lite mot lyder som minner om sirenelyder. Det skal mye til å stoppe absolutt all lyd. Så når en unge skriker AOIAOIAOIAOI i 5 minutter sammenhengende fordi han leker og har det gøy. Så kan jeg love deg at hjernen din plukker det enklere opp, enn om samme barn hadde en jevn lyd som UUUUUUUUUUUUUUUU.

 

Man skal jo slippe å måtte kle utsiden med

eggekartongformet overflate, legge inn flere typer materialer i veggen i forskjellige lag, og legge eggekartong på innsiden av veggene. Det er sikkert noen som liker slik "eggekartong"-aktige lydabsorberende myke plater som de bruker i lydstudio. Men, jeg tror neppe denne gir en helt super og god WAF (wife acceptance factor). Hvis du da ikke er gift med ei skrulle da :huh:

 

Det er ikke slik at jeg er fri for ansvar. Nå har jeg gjort et ganske greit stykke tiltak, som jeg synes er nok selv. Det har kostet ganske mange tusenlapper, men jeg er nokså sikker på at det var verdt det i det lange løp. Siden det også lå en tungt trafikkert vei, og at samme barnehage har et ungdomsåpent nattklubb i helgene,

 

Så jeg tok det vesentligste rommet, altså hovedsoverommet, og fikk laget en stykk lydvegg i retning direkte ut mot veien, og fikk satt inn lydvindu der. Det hjalp en del. Resten av veggene og tak, fikk jeg på et ekstra lag 10 mm gips oppå det eksisterende.

 

Ellers stappet jeg trekkerør i noen innvendige vegger før jeg fyllet dem med rockwoll 70 mm. Når jeg likevel var på den tankegangen, så var jeg ekstra grei mot naboen under meg, og la 20 mm trinnlydsplate med 12 mm sponplate over på det soverommet. Siden de under også har hovedsoverom der. Ellers er jeg heldig å ha huldekke (betong) mellom leilighetene. Jeg har også etterisolert kryploftet, for varmetap, og håper det tar litt støy det også med 70 mm rockwool, så nå har jeg faktisk 270 mm mellom etasjen vi bor i og opp til kryploftet istedetfor det gamle 200 mm glava. Dette kombinerte jeg da med å legge gulv på kryploftet som totalt manglet slikt, Det er kanskje den 2'nt største forbedringe å få et fast gulv der oppe til å lagre ting på en effektiv måte.

 

Et ekstra tiltak jeg fikk gjort var å stappe 70 mm rockwool i innerveggen mot vaskerommet, slik at jeg kan eliminere en god del maskinstøy fra klesvask. Det ble lagt dobbel gips på den ene siden, slik at de mest veggene som blir mest sett fikk seg en forskjønnelse. Siden det allerede var hullsaget et hull, da forrige eiere hadde hatt tørketrommel med slangeutkast av varm-våt-luften, så kom kirkeklokkelyden ekstra tydelig inn der, og man hørte det i hele leiligheten. Jeg kunne selvfølgelig tette hullet, men en moderne leilighet er gjerne for tett likevel, så jeg beholdt hullet når det først var laget der. Så kan jeg heller dekke for det på vinterstid. I rommet står også varmtvannsbereder og en minifryseboks, så dette holder vannledningene frostfrie om vinteren, dersom hullet står åpent på vidt gap :) Det tilstøtende toalett/bad har varmekabler, så det hjelper også å holde det frostfritt på vannrørene i det samme naborommet (vaskerom). Alt-i-alt begynner jeg å bli rimelig fornøyd nå. Men, naboen som har nattskift synes jeg oppriktig synd på.

 

Nå hører jeg knappt kirkeklokkene på søndagen lengre, som kom spesiellt inn i den svakheten i ytterveggen. Selv om jeg bare beholdt hullet, så er kirkeklokkelyden betydelig vekk nå. Ellers kan jeg jo ikke koste på flere roms yttervegger nå med lydvegger. Det får være grenser. Det er først når man vet at det vil hjelpe i kombinasjon med flere formål at det begynner å bli verdt det. Så nå har vi utrolig lavt årlig strømforbruk. Noe vi forsåvidt hadde før også, men det er litt bedre nå. På lang sikt tjener jeg kanskje investeringen inn igjen. Også for det mentale - så var det absolutt verdt det. Jeg vil si at du enten må være veldig tykkhudet, eller så ville du før eller siden blitt gal av barnehage, kirkeklokker, ungdomsklubb, gressklipping, hundebjeff, trafikkstøy, jaktkåte folk som skyter rådyr midt på natten/kvelden/morgenen, og jevnlige alarmsirener som inntreffer rett etter man har lagt seg fra en stupid nabo 400 meter i fra. Den siste fikk jeg ryddet opp i. Ringte til vekterselskapet til bedriften, og sa at dette hadde jeg blitt gal av i 1,5 år, så nå er det på tide å gjøre en endring. Da flyttet de samme sirenelyd fra kl 00:00 og til kl 12:00. Ok, det irriterer ihvertfall mindre. Bedriftens filosofi var nok å skremme ungdommen fra å bryte seg inn der, ved å proaktivt legge en beskjed DAGLIG (satans verk) inn i sinnene til ungdommen i område.

 

En ting jeg ikke får gjort noe med, det er uteplassen min om på den varme årstiden. Det vil garantert være mange uker og gjerne også mnd. i et mildt norsk kystklima hvor man kan sitte utendørs og nyte været. Dette blir selvfølgelig forstyrret både av barnehagen når den ikke har fellesferie og den konstante biltrafikken. Dette er veldig vanskelig å få taklet. Kanskje å bygge en garasje ville vært et greit tiltak. Ellers er det ikke så forskjønnende å legge jordvoll på nabogrensene.

 

 

 

Noen ting må man tilpasse seg til. Ellers må man jo flytte et sted og bli eremitt. :omg:

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja, men det er forskjellig på en person, og at NAV aktivt går ut etter disse. ;)

Jeg sa da heller ikke at NAV aktivt går ut etter dem. Men at det gjaldt personer, altså fler enn en person. Og det gjør det.

 

Bare fordi du har hatt en god opplevelse betyr det ikke at alle har hatt det. Det er en grunn til at det har vært mye kritikk mot NAV.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med dere begge Bytex og Tåkelur.

 

Ellers for de som måtte lure på hvordan jeg hadde det for 1 år siden, kan åpne spoiler i mitt forrige innlegg. La det i spoilere siden det var så lange beskrivelser, og siden det kun indirekte er relatert til emne av tråden. Det indirekte emne slik jeg oppfatter det blir da:

 

"plager av å leve i nærheten av andre mennesker, og hva man kan fremme løsninger på, og hva man ikke kan gjøre særlig med, og det med - hva man må innfinne seg og leve videre med av problem / -er"

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Ja, men det er forskjellig på en person, og at NAV aktivt går ut etter disse. ;)

Jeg sa da heller ikke at NAV aktivt går ut etter dem. Men at det gjaldt personer, altså fler enn en person. Og det gjør det.

 

Bare fordi du har hatt en god opplevelse betyr det ikke at alle har hatt det. Det er en grunn til at det har vært mye kritikk mot NAV.

 

Nja, måten du skrev det på, fikk det hele til å høres ut som det. ;) Og ikke at dette egentlig var snakk om et eksempel på et engangstilfelle.

 

Kritikken mot NAV slår egentlig alle veier. Enten har de for mye silkehansker, andre ganger det motsatte. Men hvor bra eller dårlig det er var ikke poenget heller. Det er at målet er å hjelpe folk, og ikke det å være idioter eller slemme. Feil kan alltids skje.

Lenke til kommentar

Beklager, men denne er så god, at jeg bare må få sagt det. Les om tiltaket mitt i spoiler i tidligere innlegg for detaljer.

 

Det var et rimelig heftig tordenvær for kun noen få dager siden. Som noen tydeligvis ble holdt litt våken av midt på natten. Jeg ble spurt: "hørte du det kraftige tordenværet i natt?"

 

Jeg svarte: "Nei, jeg hørte ikke en dritt, men har fått med meg at det var tordenvær i natt" :green:

Endret av G
Lenke til kommentar

Min gamle Panasonic plasma ødela så mye for adsl-signalet mitt at jeg bytta til lcd. Det er samme frekvenser som for am-radio, så støyen kunne lett tas inn på en gammel radio, det bråket slik at det hadde vært vanskelig å ta inn signal, og det i hele leiligheten. For adsl betød å kaste ut tv flere Mbit i bedre hastighet. Ikke tvil om at plasma ikke hører hjemme med naboer innenfor ti meter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en 65" Panasonic Plasma og routeren min står rett ved siden av uten noen problemer.

 

Hvis man får problemer med ADSL så kan det kanskje være en ide å bytte ut routeren?

 

Har selv naboer vegg-i-vegg uten att jeg ser det skal by på noen problemer. Skulle det mot formodning komme noen klager så blir det mot døve ører.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Det er vel en grunn til at ingen lager plasma-skjermer lengre.

 

Det har vel mer med etterspørsel/pris å gjøre, og ikke støy vil jeg tro.

 

Panasonic tapte vel en del penger på sin plasma produksjon som nok var hovedgrunnen til att de slutta produksjonen, likevel er det ingen LCD på markedet i dag som kommer i nærheten av de beste plasmaskjermene fra Panasonic. Pioneer lagde jo gode plasmaskjermer med de slutta jo også.

 

Plasma har jo også sine ulemper som gjør att folk flest velger LCD, men rent bildekvalitetsmessig er Plasma den store vinneren.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...