Jump to content

paaland

Medlemmer
  • Content Count

    96
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

120 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Fikk samme problem på en eldre iPod med iOS 9. Fikk heldigvis installert de nye Lets Encrypt sertifikatene manuelt fra https://letsencrypt.org/certificates/
  2. Har to fullgode PC'er, den ene har til og med kjørt Windows 11 betaen. Men ingen av dem er gode nok i følge Micrsosoft. Er hverken mangel på TPM eller secure boot som er problemet. Nei prosessorene mine er visnok ikke støttet. Det er rett og slett håpløst dårlig av dem. Ser ingen grunn til at de ikke skal kunne støtte eldre prosessorer også.
  3. Google/Android kategorieserer bluetooth scanning (som er det den nye appen driver med) under posisjonering. Så appen bruker ikke GPS selv om den krever at posisjonering er påslått.
  4. Står kustof-14 i ingressen. Morsomt navn, men skal vel være karbon-14.
  5. Skya er fortreffelig til å bruke som backup, men det forutsetter at du krypterer før du sender filene fra deg. Finnes mange løsninger for dette.
  6. Også Skien kommune har hevet seg på datasenter-bølgen og feiret stort når Google kjøpte tomt. Bortsett fra under selve byggingsfasen ser jeg ikke hvordan disse datasentrene skal gi alle de arbeidsplassene de snakker om. Hele greia kommer til å fjerndriftes fra USA og bortsett fra en håndfull teknikere, elektrikkere og vaktmester kommer det til å trenges svært få personer når det er i drift. De ønsker å etablere seg i Norge fordi vi har relativt billig strøm og kjølemuligheter. Norske lønninger og ansatte er ikke en stor del av regnestykket.
  7. Virker det fortsatt? Jeg fikk det aldri stabilt og ser at flere sliter nå etter siste oppdateringer fra T-We.
  8. Urk.... hvorfor må vi alltid finne opp hjulet på nytt? https://www.coronawarn.app/en/ Bør ikke ta 8 uker og ikke koste millioner av kroner.
  9. Har ikke flere land lagt ut sin app som åpen kildekode? Kan vi ikke ta en som bruker Google/Apple's API, oversette til norsk og så ferdig? Kan da ikke ta tre måneder det? Er nå vi trenger appen, nå som smitten er på vei opp og folk fortsatt vimer rundt uten å tenke smittevern.
  10. Har vært på "intervju" hos disse rekrutteringsbyråene en del ganger opp gjennom årene. Mange ganger skal man liksom sile ut kanditatene slik at kun de beste kommer videre til intervju hos den potensielle arbeidsgiveren. Det høres ikke så dumt ut, men når intervjueren hos rekruteringsselskapet ikke vet forskjellen på en harddisk og en CPU blir det hele en flau og lite produktiv øvelse. Noen ganger har jeg blitt kontaktet for en for-intervju hvor du ikke engang får vite hvem potensiell arbeidsgiver er før du har kommet gjennom nåløyet. Rekrutteringsbyråer har utlevd sin nytteverdi spør du meg. Når selskap enten krever veldig mye spesifik erfaring eller "skyter med hagle" så er det nok fordi de prøver dekke både konkrete nåværende behov (en person med denne kunnskapen har sluttet og må erstattes) eller de vet ikke helt hva du skal jobbe med så de ramser opp alle muligheter. Annonsen bør heller beskrive arbeidsoppgaver du forventes kunne løse, ikke liste opp all mulig teknologi de bruker i selskapet. En god utvikler/teknolog har evne til raskt sette seg inn i nye ting. Kanskje den nye personen til og med har erfaringer og kunnskap som bedriften mangler og at 10 års erfaring med Angular 1 egentlig er dumt da den nye personen i stedet bør hjelpe til med å komme over på en mer oppdatert plattform. Så kanskje to år med React er bedre enn 10 år med Angular?
  11. Gode poeng og helt enig. Vil nok være lenge til at autonome kjøretøy kan brukes i hele vårt langstrakte land. Både høst med dårlig sikt, regn, motlys, løv, mangelfull belysning osv og vinter med snø. For ikke å snakke om alle veiene i landet med mangelfull/ikke eksisterende veimerking. Men når det er sagt er det jo dumt å ikke starte der det er mulig selv om det ikke er mulig overalt. På motorveier feks. Mye av transport-trafikken fra Kristiansand til Oslo kunne automatiseres. Og mange av disse tingene erfarne sjåfører plukker opp vil systemene også plukke opp når de blir bedre. Er alt initiative på gang for standarder så kjøretøy kan varsle hverandre samt en veitrafikksentral. Så da kan en bil på vei opp bakken varsle traileren på vei ned at det er glatt lenger nede selv om de ikke er laget av samme produsent. Det er når kjøremønster og stil ikke bare tilpasses det et enkelt kjøretøy vet, men alle rundt, i nærheten og som nylig har kjørt samme strekning at det virkelig kan bli interessant. Automatiske skilter kan til og med varsle "manuelle" kjøretøy om nedsatt hastighet og glatt veibane fordi et autonomt kjøretøy oppdaget det for 5 minutter siden.
  12. >Årsaken skal angivelig være sikkerhet. Ifølge MG skal regenerering på glatt føre kunne føre til at forhjulene kan skli litt før ABS-bremsene overtar. Vår Kia Soul-EV med forhjulstrekk har samme problem. Er livsfarlig å kjøre på B (maks regenerering) når det er glatt. Opplevde flere ganger at fronten begynte å skli ut når jeg slapp gassen før jeg sluttet å bruke den på vinteren.
  13. Ved en utforkjøring så vil jo kablene ødelegges og det vil koste mye å reparere. Det slipper man om de ligger i bakken. Men regner med de har kalkulert med det.
  14. "Selv om hele Europa skulle implementert dette, så kommer hovedvekten av svindeltrafikk fra andre steder i verden..." Hvis både USA og Europa ble enige om denne standarden og alle ble enige om ikke å godta anrop uten dette etter en viss dato, måtte også andre lands teleoperatører følge etter. Om "Nigeria TeleCo" ikke gidder så greit. Enten vil de raskt tvinges til det, eller andre kommer inn som gjør det. I en kort periode vil det kanskje være vanskelig å ringe fra Nigera til Europa, men om det er godt varslet vil de få som trenger det ha funnet seg alternativer. Eneste måte å komme noen vei på et at de største blir enige og starter.
×
×
  • Create New...