Gå til innhold

Får beholde plasma-TV-en likevel


Anbefalte innlegg

 

"Det er strømkilden som sender ut mye støy."

Jeg forstår ikke helt denne saken. Bruker plasma-TV'er så mye strøm at det skaper støy? Eller har plasma-TV spesielle krav til strømtilførselen som forårsaker støyen?

Plasmaer har en strømforsyning som opererer på høy frekvens og flere tusen volt. Så selv om strømtrekket ikke er så høyt, så kan det nok fort bli en del elektrisk støy. Ikke at jeg helt kjenner til strømforsyningen til plasma i detalj.

 

Dog, det er da lov å støye til naboer med lyd, som kan sette begrensning på visse ting man kan drive med til tider, så hvorfor ikke støye tidvis med elektro-støy? Skal radioamatøren sende noe så får han passe på å sende når TVen er av da vett.

 

 

Det er regler for lyd, det er regler for EM-forstyrreser, det er lov med noe støy, men ikke uendelig mye. Noe som er fornuftig.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert en kjempepåkjenning. Tenk å risikere å måtte skaffe ny 50".. Det er sånt man må til psykolog i lang tid etterpå for.

 

 

Tror ikke du vet hva en radioamatør gjør. Det er ikke en pirat-radio hvor en fyr sitter å snakker ut i intet. Det er her snakk om to-veis samtaler med andre radioamatører rundt om i verden. Kan også være snakk om datatrafikk over radio.

Wow... Trist...

Jeg ville sett på det som en kjempepåkjenning å måtte kvitte meg med plasmaen min for å kjøpe en traurig Lcd.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

"Det er strømkilden som sender ut mye støy."

Jeg forstår ikke helt denne saken. Bruker plasma-TV'er så mye strøm at det skaper støy? Eller har plasma-TV spesielle krav til strømtilførselen som forårsaker støyen?

Plasmaer har en strømforsyning som opererer på høy frekvens og flere tusen volt. Så selv om strømtrekket ikke er så høyt, så kan det nok fort bli en del elektrisk støy. Ikke at jeg helt kjenner til strømforsyningen til plasma i detalj.

 

Dog, det er da lov å støye til naboer med lyd, som kan sette begrensning på visse ting man kan drive med til tider, så hvorfor ikke støye tidvis med elektro-støy? Skal radioamatøren sende noe så får han passe på å sende når TVen er av da vett.

 

 

Det er regler for lyd, det er regler for EM-forstyrreser, det er lov med noe støy, men ikke uendelig mye. Noe som er fornuftig.

 

AtW

 

Det er selvsagt greit nok. Men en plasma er ganske langt unna "uendelig støy", eller mye i den sammenhengen. Det er kun til litt irritasjon om han prøver å lytte/sende noe radiobølger. Samme som om jeg skulle gjort noe nøye lytting og naboen står med gressklipperen.

Lenke til kommentar

 

 

 

"Det er strømkilden som sender ut mye støy."

Jeg forstår ikke helt denne saken. Bruker plasma-TV'er så mye strøm at det skaper støy? Eller har plasma-TV spesielle krav til strømtilførselen som forårsaker støyen?

Plasmaer har en strømforsyning som opererer på høy frekvens og flere tusen volt. Så selv om strømtrekket ikke er så høyt, så kan det nok fort bli en del elektrisk støy. Ikke at jeg helt kjenner til strømforsyningen til plasma i detalj.

 

Dog, det er da lov å støye til naboer med lyd, som kan sette begrensning på visse ting man kan drive med til tider, så hvorfor ikke støye tidvis med elektro-støy? Skal radioamatøren sende noe så får han passe på å sende når TVen er av da vett.

 

 

Det er regler for lyd, det er regler for EM-forstyrreser, det er lov med noe støy, men ikke uendelig mye. Noe som er fornuftig.

 

AtW

 

Det er selvsagt greit nok. Men en plasma er ganske langt unna "uendelig støy", eller mye i den sammenhengen. Det er kun til litt irritasjon om han prøver å lytte/sende noe radiobølger. Samme som om jeg skulle gjort noe nøye lytting og naboen står med gressklipperen.

 

 

Så det du mener er at grenseverdiene som er satt er på feil nivå? Kommer ikke akkurat så klart fram i innlegget ditt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Dog, det er da lov å støye til naboer med lyd, som kan sette begrensning på visse ting man kan drive med til tider, så hvorfor ikke støye tidvis med elektro-støy? Skal radioamatøren sende noe så får han passe på å sende når TVen er av da vett.

 

Problemet med ein TV er vell at mange har den ståande på i store delar av døgnet, slik at støyen som blir produsert er lav men tilnærma konstant over lang tid.

 

Det er mulig eg tar feil her, men vil ikkje plasma-TVen også sende ut elektrostøy også når den står i stand-by og ikkje er i aktiv bruk?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

"Det er strømkilden som sender ut mye støy."

Jeg forstår ikke helt denne saken. Bruker plasma-TV'er så mye strøm at det skaper støy? Eller har plasma-TV spesielle krav til strømtilførselen som forårsaker støyen?

Plasmaer har en strømforsyning som opererer på høy frekvens og flere tusen volt. Så selv om strømtrekket ikke er så høyt, så kan det nok fort bli en del elektrisk støy. Ikke at jeg helt kjenner til strømforsyningen til plasma i detalj.

 

Dog, det er da lov å støye til naboer med lyd, som kan sette begrensning på visse ting man kan drive med til tider, så hvorfor ikke støye tidvis med elektro-støy? Skal radioamatøren sende noe så får han passe på å sende når TVen er av da vett.

 

 

Det er regler for lyd, det er regler for EM-forstyrreser, det er lov med noe støy, men ikke uendelig mye. Noe som er fornuftig.

 

AtW

 

Det er selvsagt greit nok. Men en plasma er ganske langt unna "uendelig støy", eller mye i den sammenhengen. Det er kun til litt irritasjon om han prøver å lytte/sende noe radiobølger. Samme som om jeg skulle gjort noe nøye lytting og naboen står med gressklipperen.

 

 

Så det du mener er at grenseverdiene som er satt er på feil nivå? Kommer ikke akkurat så klart fram i innlegget ditt?

 

AtW

 

Ahh. Nei, jeg mener det er satt riktig, ut fra slik saken endte.

 

jeg syntes bare det ville vært litt "urettferdig" om det var slik saken først startet, at selv "bare en plasma" var for mye. Ja, i hvert fall sammenlignet med hvor mye naboene kan sjenere med bråk, og hvor få som blir påvirket av slik støy kontra lydstøy.

 

 

 

Om strømforsyningen er separat så burde det vel gå ann å fikse med litt netting rundt koblet til jord? Har de prøvd? Eller er ikke naboene på snakkefot lenger slik at man sammen kan finne en teknisk løsning på problemet?

Plasmaskjermer har ikke separat strømforsyning (de ser rimelig massive ut, og er som sagt på flere tusen volt) så kanskje ikke helt det store å ha separat. :hmm:

 

Det kommer litt dårlig frem om det var ekstra ille med den spesifikke modellen, eller plasma generelt sett. Men disse skjermene har vel gjerne en mm eller to tykt stålbur rundt TVen (i alle fall de jeg har vært borti).

 

 

 

Saksgangen har garantert kostet 20 ganger mer enn det en ny 50" tv (LED, ikke plasma) koster. Med andre ord rimelig idiotisk sak.

Saken vil derimot kunne gjelde alle lignende saker, samt sette presedens i markedet. Ikke nødvendigvis bare radioamatører VS plasmaeierer, men også gjelde flere andre diskusjoner og tilfeller.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke om folk er PR-kåte eller om media liker å skrive det, men hvorfor i all huleste verden står det "Saken har vært en stor påkjenning for familien" hver eneste gang i slike tullesaker??

 

Er jo bare et brev (klage/ vedtak) som blir sendt rundt.

 

De som har prøvd det kan skrive under på at noe slik er en stor påkjenning. Foreldrene mine var i en årelang nobokrangel som endte i retten. De vant til slutt, men utryggheten og usikkerheten rundt hvordan det ville gå og utsikten til hva som kunne bli konsekvenserne hvis de tapte hadde en synlig negativ effekt på helsetilstanden.

 

Det kan sammenlignes med psykisk tortur der er langt verre enn hvis du skulle bli banket opp.

 

Godt å se at rettferdigheten seiret til slutt i denne saken også.

 

Jeg har faktisk vært med på liknende saker før, klagebrev og dokumenter frem og tilbake og kjedelig lang ventetid før avgjørelse kommer. Det var ikke en stor belastning, kanskje bittelitt, men stort sett bare irriterende. Se under for å forstå hva jeg mener, hvis jeg tolker kommentaren under riktig da.

 

 

Jeg vet ikke om folk er PR-kåte eller om media liker å skrive det, men hvorfor i all huleste verden står det "Saken har vært en stor påkjenning for familien" hver eneste gang i slike tullesaker??

 

Nøyaktig kor stor påkjenning det har vært med denne saka er det litt vanskelig å seie, det er heller ikkje gitt at ein må samanlikne påkjenninga ved å være innvolvert i ei slik sak med på kjenninga det er å være i større saker som f.eks ein boligbrann.

 

Men eg kan godt forstå at ei slik sak har vært veldig irriterande. Det har tatt godt over eit år for å få ei avklaring på denne saka, kor mange timer dei har brukt på saka er uvisst men det kan ikkje være få timer som dei har brukt på brevskriving og telefoner. I tillegg kjem tida som dei har gått og irritert seg over dette.

 

I tillegg må jo dette ha hatt økonomiske påkjenninger også. På eit eller anna tidspunkt har dei nok måtte kjøpe seg ein anna TV all den tid dei ikkje hadde lov til å bruke plasma-TVen. Og medan denne saka har pågått så har verdien på TV-en stupt sjølv om den ikkje har vært brukt.

 

 

Det med at de må ha kjøpt seg my TV i mellomtiden kan jeg være enig med at er belastende til en viss grad i den forstand at det er unødvendig og at de kunne ha brukt pengene mer fornuftig, kan jo hende at de trengte pengene til ferie, hagen eller noe.

 

Som en annen skrev her så kunne naboen ha spleiset/ kjøpt ny TV til dem, tar man det på avbetaling så har de fleste råd til 5-600,- i måneden. En annen ting jeg lurer på er om naboen kom å sa ifra personlig først. Hvis han gjorde det og fikk slengt masse dritt i trynet istedenfor å få en konstruktiv samtale som kunne ført til en løsning så fortjente nesten familien å få trøbbelet dette innebar.

 

Jeg har aldri hatt situasjoner som ikke har blitt løst med en god dialog og konstruktive ideèr for å løse problemet. :)

Lenke til kommentar

 

Så det du mener er at grenseverdiene som er satt er på feil nivå? Kommer ikke akkurat så klart fram i innlegget ditt?

 

AtW

Ahh. Nei, jeg mener det er satt riktig, ut fra slik saken endte.

 

Huh? TVen overstiger grenseverdiene, ferdig med saken. Saken endte med at han fikk lov til å beholde TVen selv om den oversteg grenseverdiene, ikke fordi den likevel viste seg å ikke oversteg grenseverdiene.

 

Enten så har man grenseverdier, eller ikke.

 

Det burde for øvrig vært lavere grenseverdier mtp på lydstøy.

Endret av Tåkelur
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Andrull; Se tåkelurs svar, grenseverdiene ble oversteget, men merkverdig nok så later man som det ikke skjedde i denne avgjørelsen.

 

AtW

Jeg mener altså at bestemmelsen var riktig. Om grenseverdiene bør endres, eller plasma får stå som et unntak får være litt så som så. Mulig sistnevnte er greit, da det sikkert kan finnes andre saker hvor det er mer graverende å ha slik støy, og dermed passer bedre til unntak i vanlige boligstrøk etc.. enn som en generell grenseverdi. (som for alt jeg vet også bestemmes av EU uansett)

 

Det hele bildet blir litt mer komplekst enn det er for bittelitt nabostøy.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Disse stae naboene har hatt forskjellige krangler opp gjennom årene, der TV-eieren flere ganger har klaget på radioamatøren for forstyrrelser og diverse. Denne gang kom klagen fra radioamatøren, og naboen var tydeligvis ikke interessert i en minnelig ordning. Nabokrangler er pyton.

Lenke til kommentar

 

Andrull; Se tåkelurs svar, grenseverdiene ble oversteget, men merkverdig nok så later man som det ikke skjedde i denne avgjørelsen.

 

AtW

Jeg mener altså at bestemmelsen var riktig. Om grenseverdiene bør endres, eller plasma får stå som et unntak får være litt så som så. Mulig sistnevnte er greit, da det sikkert kan finnes andre saker hvor det er mer graverende å ha slik støy, og dermed passer bedre til unntak i vanlige boligstrøk etc.. enn som en generell grenseverdi. (som for alt jeg vet også bestemmes av EU uansett)

 

Det hele bildet blir litt mer komplekst enn det er for bittelitt nabostøy.

 

 

Bildet er ikke så komplisert, en produsent lager ett produkt som ikke oppfyller de kravene som gjelder, og slipper unna med det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Feil bilde. Bildet til hvorfor lovene er lagt ned er mer komplisert enn et enkelt tall.

Hos en vanlig forbruker så er det få grunner til å følge disse reglene, og den/det eneste som blir berørt er tydeligvis denne radioamatøren. Å vise skjønn til en ganske firkantet lov er ingen uting. Ja, tvert i mot.

 

Ellers snakker vi vel raskt om alle at alle plasma-produkter til alle produsenter bryter med regelen. Og ikke bare ett produkt... Eller er det plasmamodeller som kommer seg innenfor?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Huh? TVen overstiger grenseverdiene, ferdig med saken. Saken endte med at han fikk lov til å beholde TVen selv om den oversteg grenseverdiene, ikke fordi den likevel viste seg å ikke oversteg grenseverdiene.

Nei det er ikke fremlagt dokumentasjon på at TVen overskrider grenseverdier:

Det er en kjent sak at slike TV-er sender ut sterke elektromagnetiske signaler. Men apparatene oppfyller de krav som er satt for TV-er, sier Bringsverd.

Med andre ord har radio-amatøren absolutt ingen sak. Samme hvor mye radioamatøren tror han plages av naboens TV så har han ingenting å klage på.

 

En fungerende Plasma-TV sender ikke ut nok støy til å ødelgge for amatørradio. De som ser nærmere på saken ser også at denne radioamatøren har tidligere blitt tatt på fersken med ulovlig sendestyrke, så dette ser rett og slett ut som en hevn.

 

Jeg vil forøvrig oppfordre TV-eieren til å anmelde radioamatøren for brudd på straffeloven:

 

§ 390 a. Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år

Radioamatøren kan altså straffes for krenkelse av sin nabo.

 

Det er tydeligvis for høy EM stråling fra apparatet. Så høy at apparatet trolig burde være forbudt. Det er jo egentlig interessant.

"Høy EM-stråling" er ikke et vitenskaplig begrep. Det elektromagnetiske spekteret dekker en lang rekke typer stråling, hvor ulike frekvenser har hver sine grenseverdier. Vanlige hus har mange andre strålingskilder som er minst like store, spesielt hvitevarer og AC/varmepumpe. Kjøleskap, frysere og varmepumper er kjent for å bre rundt seg med uønsket støy, som blant annet sprer seg gjennom strømnettet.

 

Det er også stor forskjell på målbar støy og plagsom støy. Det er en kjent sak at mye elektronikk sender ut støy, deriblant Plasma- og CRT-TVer. Støyen som genereres av flyback-transformatoren i CRTer er lett målbar på mange meters hold, og opererer gjerne på en frekvens på 15-50 kHz. Men høy frekvens og høy spenning betyr ikke nødvendigvis plagsom eller farlig stråling.

 

Plasmaer har en strømforsyning som opererer på høy frekvens og flere tusen volt. Så selv om strømtrekket ikke er så høyt, så kan det nok fort bli en del elektrisk støy. Ikke at jeg helt kjenner til strømforsyningen til plasma i detalj.

Se over.

 

Det er mulig eg tar feil her, men vil ikkje plasma-TVen også sende ut elektrostøy også når den står i stand-by og ikkje er i aktiv bruk?

Nei, spenningen brukes for å drive panelet. Panelet er helt avslått i standby, og en TV bruker gjerne rundt 0.5-2 W i standby, som betyr at en vanlig mobiltelefon kan sende ut mer støy.

 

Egentlig glad for at det gikk som det gikk. Slike saker, om det går i klagers favør, kan sette idiotiske presedenser. Plutselig står gud og hvermann på døra til folk og krever at de skal kvitte seg med det ene og det andre fordi det forstyrrer dem på ett eller annet vis.

Dette eksempelet er ikke enestående:

Angrep naboen fordi han brukte trådløst nettverk

Den triste sannheten med slike tullinger er at de uansett vil finne på nye tullegrunner for å anklage naboer, enten det er WLAN, TV, telefon, varmepumpe osv. osv.

Vi vet alle hvor det egentlige problemet eksisterer; et sted mellom ørene.

 

Til et mer alvorlig eksempel. Om noen har jordfeil i nabohuset, helt klart at jeg klager dette inn til mitt lokale E-verk. Slik at noen kan få fjernet kjøleskapet eller hva det måtte være som er kilden. Dersom det oppstår jordfeil nr. 2 i nabolaget (hos meg selv kanskje), så er jeg kanskje "fucked". Det er noe jeg ikke ønsker å komme borti. Derfor klager jeg selvfølgelig.

Jeg er bare litt nysgjerrig på hvordan du måler jordfeil i naboens hus.

 

 

Av alle tøysete ting å klage på naboen, må dette komme et greit stykke opp på listen.

Ikke helt uenig, men naboen min tok kaka da han kom på døra og klaga over hvilken vei bilen min sto parkert.... på MIN parkeringsplass. :w00t:

 

Du trenger ikke å bo et sted særlig lenge før du oppdager at ethvert nabolag har noen som ikke er helt "velbalanserte". Sunn fornuft er ikke så normalt som vi skulle tro.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...