Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

 

Jeg svarer på eget spørsmål:

--- Nå har jeg installert Windows 10 på min Asus X200 mini laptop. Det fungerer.

--- Men jeg får ikke to-finger-scrolling. Må jeg laste ned drivere fra Asus?

 
Kort etter at Windows 10 var installert og tatt i bruk, kom det en liten popup som sa at den installerer touchpad-drivere i bakgrunnen.
Etter reboot virket det.
Eneste kjipe nå er at scrollingen er motsatt vei av hva jeg foretrekker. Retning kan velges på Mac, men jeg finner ikke den innstillingen i Windows.
 

 

 

'

 

Microsoft Edge er en fin og rask nettleser, men skriker BETA i lange baner... Fungerer temmelig rævdårlig med Diskusjon.no (IP.Board) og endel andre nettsider, dessverre... Microsoft har jo kastet ut Edge alt for tidlig, ting som støtte for utvidelser / extensions som de gjorde et stort nummer ut av når de viste nettleseren frem er jo heller ikke på plass og er ikke forventet før i Redmond som vel ikke kommer før 2016.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her gikk det i dass gitt. Installerte etter nedlasting fra siden, men vil ikke aktivere.

Så klarer heller ikke maskinen lese de pristine gamle windows 7 DVDene.

Godt windows funker så bra  :tease:

 

Blir jo fort litt sånn når folk absolutt skal oppgradere samme dag som det lanseres. Etter min mening burde folk vente en måned eller to, så man vet om alle barnesykdommene og nettet er fullt av gode guider som fikser alle problemer som skulle dukke opp. ;)

Lenke til kommentar

Fy flate meg..her er det bare latterlige ting som skjer. Har ikke fyrt opp stasjonæren på sikkert en drøy måneds tid, og tenkte eg skulle gå fra insider medlem testutgave til full. Men maskina er bare helt på tur. Så kjapt man åpner Windows update er jeg helt låst ute fra internett virker som som, og prøver jeg å åpne dette verktøyet fra Windows dimmes skjermen og ikke en dritt skjer med mindre jeg trykket ctrl-alt-del.

 

Fikk lastet ned en oppdatering førstegang i kveld, men etter restart har alt vært komplett mongo.

 

EDIT: Prøver en restart men ender opp å måtte holde inn på-knappen. Blir bare bedre og bedre.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Har nå satt opp maskinen nesten som jegliker den.
Problemet nå er at scrollingen er motsatt vei av hva jeg foretrekker. Retning kan velges på Mac, men jeg finner ikke den innstillingen i Windows.

 

Jeg bruker to-finger-scrolling på touchpaden.

Googling førte meg til en guide fra april, men denferdige utgaven av Windows er endret en del siden den gang. Jeg finner ikke frem.

Lenke til kommentar

Er nok lurt å kjøre de vanlige oppdateringene først da.. :p Hadde heller ikke oppdatert laptopen siden mai og var nesten 50+ oppdateringer som hadde kommet. Tok sin tid å installere dem..

 

Anywho, etter å ha lest litt andres erfaringer hittil, har jeg skjønt at Win10 må installeres direkte fra exploreren? Jeg hadde tenkt å kjøpe ny SSD og gjøre en clean install av Win10 på den for å teste den ut og ikke overskrive Win7 jeg har nå. Men det er umulig siden Win10 ikke aksepterer Win7-nøkkelen som kom med PCen? Tenker jeg riktig? Antar det ikke finnes noe løsninger for det enda...

Lenke til kommentar

Er nok lurt å kjøre de vanlige oppdateringene først da.. :p Hadde heller ikke oppdatert laptopen siden mai og var nesten 50+ oppdateringer som hadde kommet. Tok sin tid å installere dem..

 

Anywho, etter å ha lest litt andres erfaringer hittil, har jeg skjønt at Win10 må installeres direkte fra exploreren? Jeg hadde tenkt å kjøpe ny SSD og gjøre en clean install av Win10 på den for å teste den ut og ikke overskrive Win7 jeg har nå. Men det er umulig siden Win10 ikke aksepterer Win7-nøkkelen som kom med PCen? Tenker jeg riktig? Antar det ikke finnes noe løsninger for det enda...

 

Du tenker helt riktig. Eneste måte er å først oppgradere Windows på den pcen, så kan du ev. bytte disk å gjøre en clean install.

Jeg ville vel ventet til SSD disken var i hus, og lagt inn Win7 (eller 8.1) og aktivert den, så oppgradert med Win10 fra explorer som du sier, så valgt ikke behold noe, så har du en clean install. Eller du kan boote fra minnepenn/DVD og gjøre en skikkelig clean install. Pcen vil fortsatt beholde Win10 aktiveringen.

Lenke til kommentar

og du husket å aktivere Windows 8.1 først? Før du startet Win10 installasjonen?

Og du har ekte nøkler osv?

 

Ja har ekte nøkler. Antar at den alt var aktivert siden har stått i 2 år nå før jeg valgte å oppdatere i dag. 

 

Må jeg tilbake til Windows 8 igjen nå da, få inn alle opdpateringer, reserbere windwos 10 på nytt osv?

Lenke til kommentar

Du må ikke reservere i alle fall. Med det programmet jeg har linket til i hele dag, kan du lage en .iso fil som du kan legge på en minnepenn eller noe, og så lenge du starter installasjonen fra explorer på en aktivert Windows versjon, blir Windows 10 også aktivert, reservert eller ikke reservert.

Men legge inn Win8 må du nok, men du må nok også gå opp til Win8.1 før du får oppgradert skikkelig. Du får gjort det med en Windows 8 installasjon, men må bare sykt mange oppdateringer til, og så via Store for Win8.1 oppdateringen.

 

Beste hadde vært å bruke Win8.1 .iso fil og se om den tar Win8 nøkkelen din. Pey`j har en guide på hvordan laste ned Win8.1 (samme metode som det programmet jeg har postet linker til i hele dag), prøv så å aktiver med Win8 nøkkelen, går det, drit i å oppdater noe som helst, bare kjør inn Win10 fra explorer. Hopp over oppdateringer under installasjonen også.

Lenke til kommentar

Du må ikke reservere i alle fall. Med det programmet jeg har linket til i hele dag, kan du lage en .iso fil som du kan legge på en minnepenn eller noe, og så lenge du starter installasjonen fra explorer på en aktivert Windows versjon, blir Windows 10 også aktivert, reservert eller ikke reservert.

Men legge inn Win8 må du nok, men du må nok også gå opp til Win8.1 før du får oppgradert skikkelig. Du får gjort det med en Windows 8 installasjon, men må bare sykt mange oppdateringer til, og så via Store for Win8.1 oppdateringen.

 

Beste hadde vært å bruke Win8.1 .iso fil og se om den tar Win8 nøkkelen din. Pey`j har en guide på hvordan laste ned Win8.1 (samme metode som det programmet jeg har postet linker til i hele dag), prøv så å aktiver med Win8 nøkkelen, går det, drit i å oppdater noe som helst, bare kjør inn Win10 fra explorer. Hopp over oppdateringer under installasjonen også.

 

For noen i det minste.

Lenke til kommentar

Pussig at ingen butikker i norge selger, eller ser ut til å ha noen planer om og selge Windows 10 i nermeste framtid.

Prisguiden er så tom som det går ann å få blitt.

 

Sitter å klør etter å kjøpe fullversjon av Windows 10 Pro, men er vist ikke mulig i Norge enda,

ikke så mye som en forhåndsbestilling engang lol.

Endret av Nvidia
Lenke til kommentar

Pussig at ingen butikker i norge selger, eller ser ut til å ha noen planer om og selge Windows 10 i nermeste framtid.

Prisguiden er så tom som det går ann å få blitt.

 

Sitter å klør etter å kjøpe fullversjon av Windows 10 Pro, men er vist ikke mulig i Norge enda,

ikke så mye som en forhåndsbestilling engang lol.

http://www.microsoftstore.com/store/mseea/no_NO/pdp/productID.320433200 ? 

 

pro :2.399,00 kr

Home : 1.199,00 kr

 

Ikkje vet jeg...

 

Det er vel ingen som bruker dvd til å installere OS lengre, så da er det jo best å laste ned dritten og putte den på en RASK minnepinne :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Du tenker helt riktig. Eneste måte er å først oppgradere Windows på den pcen, så kan du ev. bytte disk å gjøre en clean install.

Jeg ville vel ventet til SSD disken var i hus, og lagt inn Win7 (eller 8.1) og aktivert den, så oppgradert med Win10 fra explorer som du sier, så valgt ikke behold noe, så har du en clean install. Eller du kan boote fra minnepenn/DVD og gjøre en skikkelig clean install. Pcen vil fortsatt beholde Win10 aktiveringen.

 

Jepp, høres ut som godt råd. For da tar jeg ut nåværende SSD med Win7, setter inn nye og tar en rask install av Win7 og oppgraderer til Win10. Kan teste en liten stund og hvis jeg ikke liker det, kan jeg bare bytte tilbake til gamle SSDen.

 

Sier bytte fordi jeg allerede har SSD og HDD inne. Tenkte først å bruke HDDen, men SSDer koster jo så lite nå at det ikke er verdt det. Har ikke bestilt enda, venter til jeg har laget ISO-CD for Win10.

Lenke til kommentar

Pussig at ingen butikker i norge selger, eller ser ut til å ha noen planer om og selge Windows 10 i nermeste framtid.

Prisguiden er så tom som det går ann å få blitt.

 

Sitter å klør etter å kjøpe fullversjon av Windows 10 Pro, men er vist ikke mulig i Norge enda,

ikke så mye som en forhåndsbestilling engang lol.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1676101&page=2&do=findComment&comment=22658619

 

Var ikke (ble ikke) meningen at Windows 10 skulle ha en full lansering i dag. Den gratis oppdateringen var 1. pri. Så kommer de fysiske varene i butikkene om noen uker opptil en - to måneder.

Lenke til kommentar

 

Pussig at ingen butikker i norge selger, eller ser ut til å ha noen planer om og selge Windows 10 i nermeste framtid.

Prisguiden er så tom som det går ann å få blitt.

 

Sitter å klør etter å kjøpe fullversjon av Windows 10 Pro, men er vist ikke mulig i Norge enda,

ikke så mye som en forhåndsbestilling engang lol.

http://www.microsoftstore.com/store/mseea/no_NO/pdp/productID.320433200 ? 

 

2.399,00 kr

 

Ikkje vet jeg...

 

Det er vel ingen som bruker dvd til å installere OS lengre, så da er det jo best å laste ned dritten og putte den på en RASK minnepinne :)

 

Se der ja hehe, så ikke den da jeg lette i sta.

 

Retail utgave på minnepinne finnes ivertfall, men ikke i Norge enda.

Dvd blir kanskje litt gammeldags ja :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...