Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

 

Du må ikke reservere i alle fall. Med det programmet jeg har linket til i hele dag, kan du lage en .iso fil som du kan legge på en minnepenn eller noe, og så lenge du starter installasjonen fra explorer på en aktivert Windows versjon, blir Windows 10 også aktivert, reservert eller ikke reservert.

Men legge inn Win8 må du nok, men du må nok også gå opp til Win8.1 før du får oppgradert skikkelig. Du får gjort det med en Windows 8 installasjon, men må bare sykt mange oppdateringer til, og så via Store for Win8.1 oppdateringen.

 

Beste hadde vært å bruke Win8.1 .iso fil og se om den tar Win8 nøkkelen din. Pey`j har en guide på hvordan laste ned Win8.1 (samme metode som det programmet jeg har postet linker til i hele dag), prøv så å aktiver med Win8 nøkkelen, går det, drit i å oppdater noe som helst, bare kjør inn Win10 fra explorer. Hopp over oppdateringer under installasjonen også.

 

Jeg la inn iso på usb via rufus. Startet installasjon fra explorer, ble ikke spurt om lisensnøkkel under instalasjonen heller, så antok at dette hadde gått veien.

 

Jeg har både lisenser på windows 8 og 8.1, men det tar jo uansett lang tid med alle oppdateringene.

 

Arg.

 

Det merkelige er at den ser ut til å ikke klare å koble opp for å aktivere. Trykker jeg aktiver, så får jeg beskjed om å prøve igjen senere.

 

 

Jeg går surr i hvilke tråder jeg skriver hva, men jeg har skrevet sikkert 10-15 ganger i dag at man ikke trenger å legge inn oppdateringene om man går rett til Windows 8.1. Dette har jeg testet selv. Installer Windows 8.1, ikke rør kontrollpanel eller noe annet, ikke legg inn en oppdatering (disse blir jo slettet om noen minutter likevel). Sett så inn Windows 10 minnepenn/DVD og start setup.exe fra explorer. Kjør prosessen, velg valget "ikke behold noe" når du kan velge mellom beholde filer, apper og innstillinger, kun filer, eller ikke behold noe. Da får du en clean install, og en aktivert Win10.

Ikke velg å installer oppdateringer under W10 installasjonen heller. Usikker på om det da blir W8 eller W10 oppdateringene den tar, siden den spør så tidlig. De få oppdateringene til W10 kan du fikse senere uansett. Så skal ikke ta deg mer enn 10-20 minutter ekstra max.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står det noe build-number hos dere som har oppdatert til endelig versjon? Windows + R "winver"

 

Det er 10240 som alle insidere fikk for en stund tilbake.

 

 

Hva var det som avgjorde om en fikk det på norsk eller engelsk her? Var det ikke snakk om dette noen sider tilbake?

 

Om du bruker dette: http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10så kan du velge språk selv.

Ellers er det språket du har som avgjør hva som du får.

Lenke til kommentar

Laptopen heter Asus X200.

I Enhetsbehandling heter den ASUS Touchpad.

 

Når jeg allikevel er inni Enhetsbehandling, ser jeg at det er gult utropstegn-ikon ved to av enhetene i laptopen.

Enhetene ligger under Andre enheter, og heter:

Krypterings-/dekrypteringskontroller for PCI

SM-busskontroller

 

Drivere er ikke installert. Finner ingen driverprogramvare for enheten.

Hva er disse enhetene for noe? Trenger jeg dem?

 

Du kan jo prøve Snappy Driver Installer

 

http://sourceforge.net/projects/snappy-driver-installer/

Lenke til kommentar

 

Står det noe build-number hos dere som har oppdatert til endelig versjon? Windows + R "winver"

 

Det er 10240 som alle insidere fikk for en stund tilbake.

 

 

Hva var det som avgjorde om en fikk det på norsk eller engelsk her? Var det ikke snakk om dette noen sider tilbake?

 

Om du bruker dette: http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10så kan du velge språk selv.

Ellers er det språket du har som avgjør hva som du får.

 

 

Slik det er nå har jeg tydeligvis en blanding av norsk og engelsk :p

 

Jeg har hentet ned language pack fra msdn, så kan jo bare endre vie den i ettertid.

Lenke til kommentar

Får ikke aktivert W10 med min W7 nøkkel. Får denne meldingen " Den angitte produknøkkelen fungerer ikke. Kontroller produktnøkkel, og prøvpå nytt, eller prøv en annen. Feilkode:0xc004f050.

 

Noen som har peiling? 

 

Da bruker du vel feil "ISO"

 

Har du win 7 home , så får du win 10 home. win 7 pro så får du win 10 pro.

 

Jeg har testet denne tabben selv :p

 

Om det er ditt problem, er det bare du som vet :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Oppdaterte for så å kjøre ta en ren installasjon (clean install). Etter å ha foretatt en ren installasjon får jeg logget inn èn gang, men hvis jeg skrur maskinen av og på så får jeg varsel om at noe gikk feil og at systemet må repareres.. feilkode 0xc00000e, winload.exe mangler... Har kjørt clean install fra USB 3 ganger nå, men får samme feil etter første restart. Tips?

Lenke til kommentar

Nettopp installert windows 10 med behold apper innstillinga og driver no og ser etter muligheter for å få mine gamle windows 7 filer inn i windows 10. Ser att windows 8.1 har ett program som fiksa det automatisk. Noko lignande fra win 7-win10? eller må eg bare klippe ut og lime inn?

Lenke til kommentar

 

Får ikke aktivert W10 med min W7 nøkkel. Får denne meldingen " Den angitte produknøkkelen fungerer ikke. Kontroller produktnøkkel, og prøvpå nytt, eller prøv en annen. Feilkode:0xc004f050.

 

Noen som har peiling? 

 

Da bruker du vel feil "ISO"

 

Har du win 7 home , så får du win 10 home. win 7 pro så får du win 10 pro.

 

Jeg har testet denne tabben selv :p

 

Om det er ditt problem, er det bare du som vet :)

 

 

Haha det er korrekt! 

 

Men har ett problem med at media creation tool ikke finner USBen min. 

Tips? 

Lenke til kommentar

Hvordan slå av automatiske oppdateringer med windows 10:

 

(How to temporarily prevent a Windows or driver update from reinstalling in Windows 10)

 

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930

 

Står denne i første post?

 

Gjør det nå!!! ;)

 

 

Får ikke aktivert W10 med min W7 nøkkel. Får denne meldingen " Den angitte produknøkkelen fungerer ikke. Kontroller produktnøkkel, og prøvpå nytt, eller prøv en annen. Feilkode:0xc004f050.

 

Noen som har peiling? 

 

Du prøver vel ikke å bruke W7 eller W8.x nøkkelen i produktnøkkel feltet til Windows 10 under eller etter installasjonen????

Det går jo ikke vet du. Der må du ha Windows 10 nøkler.

Eneste måten å få en aktivert Win10 på, er å starte setup.exe fra Windows Explorer på den aktuelle pcen, som da må være aktivert, og enten være Win7 SP1 eller Win8.1. Da får du en aktivert Win10 etterpå.

Lenke til kommentar

 

 

Får ikke aktivert W10 med min W7 nøkkel. Får denne meldingen " Den angitte produknøkkelen fungerer ikke. Kontroller produktnøkkel, og prøvpå nytt, eller prøv en annen. Feilkode:0xc004f050.

 

Noen som har peiling? 

 

Da bruker du vel feil "ISO"

 

Har du win 7 home , så får du win 10 home. win 7 pro så får du win 10 pro.

 

Jeg har testet denne tabben selv :p

 

Om det er ditt problem, er det bare du som vet :)

 

 

Haha det er korrekt! 

 

Men har ett problem med at media creation tool ikke finner USBen min. 

Tips? 

 

Lag bootbar USB pinne med:

 

http://rufus.akeo.ie -------> Første post!?

 

Funker fjell ;)

 

Deretter åpner du isofila med winrar eller hva det enn måtte være og kopierer alle filene i isofila inn dirkete på usb minnepinnen ;)

 

Lykke til :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Så jeg må installere W7 igjen, aktivere nøkkelen, først da kan jeg gjøre en clean installering av W10?

 

Ja, men kun via Windows 7. Men du får opp tre valg, og velger du det nederste, å ikke beholde noe får du jo en clean install. Sparer deg for installasjon nr 2 av Windows 10.

 

Men neste gang du ønsker å legge inn en clean install av Win10, trenger du bare å legge inn Win10, så er den aktivert. Men funker kun om den ble oppgradert riktig første gangen.

Lenke til kommentar

Ser på oppdateringsloggen min at Windows har prøvd å installere Win 10 oppgraderingen ved flere anledninger. Alle gangene har én ting til felles, feilkoden 80240020. 

 

Googlet meg fram til at dette var en feilkode som flere hadde fått. Og årsaken var at oppgraderingen ikke ble installert på grunn av en tidslås. 

 

Regner med at dette betyr at jeg bare får smøre meg med tålmodighet og vente på min tur til å oppgradere? 

Lenke til kommentar

Ser på oppdateringsloggen min at Windows har prøvd å installere Win 10 oppgraderingen ved flere anledninger. Alle gangene har én ting til felles, feilkoden 80240020. 

 

Googlet meg fram til at dette var en feilkode som flere hadde fått. Og årsaken var at oppgraderingen ikke ble installert på grunn av en tidslås. 

 

Regner med at dette betyr at jeg bare får smøre meg med tålmodighet og vente på min tur til å oppgradere? 

 

Slett filene i disse to mappene:

C:\Windows\SoftwareDistribution\Download

C:\$Windows.~BT

 

Så kjør CMD som adminstrator og lim inn: wuauclt.exe /updatenow

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...