Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jeg jævelig dum om jeg bare oppgraderer til win10 pro med ugyldig win8 pro nøkkel, og bare får nøkkelen validert imorra?

 

Eller bare skipper nøkkel menyen? 

 

Problemet er at du da må gjøre nok en Win8 installasjon, så en oppgradering i morgen igjen. For om du nå bruker en "ugyldig nøkkel" så blir denne koblet sammen med hardware IDen på den pcen, og det betyr at en gang i fremtiden er ikke windows 10 ekte lengre. (og du kan banne på at det skjer etter gratis tilbudet er over). Og du har ingen måte å gjøre om Win8 nøkkelen på, etter du har oppgradert.

 

Så min anbefaling er å vente til du har en gyldig nøkkel til Win 8.1, før du oppgraderer.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

 

Ser på oppdateringsloggen min at Windows har prøvd å installere Win 10 oppgraderingen ved flere anledninger. Alle gangene har én ting til felles, feilkoden 80240020. 

 

Googlet meg fram til at dette var en feilkode som flere hadde fått. Og årsaken var at oppgraderingen ikke ble installert på grunn av en tidslås. 

 

Regner med at dette betyr at jeg bare får smøre meg med tålmodighet og vente på min tur til å oppgradere? 

 

Slett filene i disse to mappene:

C:\Windows\SoftwareDistribution\Download

C:\$Windows.~BT

 

Så kjør CMD som adminstrator og lim inn: wuauclt.exe /updatenow

 

 

Aye aye! 

 

Da får jeg prøve det etterhvert, men ikke idag. Gjør det heller i morgen da jeg har mer tid.  :wee:

Lenke til kommentar

 

Står det noe build-number hos dere som har oppdatert til endelig versjon? Windows + R "winver"

 

Det er 10240 som alle insidere fikk for en stund tilbake.

Har jeg da den endelige versjonen da? Igår lastet den ned den BT-mappen som slettet seg selv fordi jeg prøvde å kjøre setup.exe

 

Og siden jeg oppdaterte til 10240 så har ikke search/cortana funket i det hele tatt. Ingenting skjer når jeg trykker på søkeknappen.

Snakket med en Windows Tech for noen dager siden og han sa at slike bugs er å forvente inntil Windows 10 offisielt lansert.

Lenke til kommentar

Denne RTM versjonen (build 10240, som alle får nå) er langt fra ferdig. Du finner en rekke feil. Begynner allerede under installasjonen av den norske versjonen da plutselig ett av bildene blir på engelsk:

 

280715_win10upgr007.jpg

 

Resten av bildene er på norsk. Så slike feil finner man når det blir hastverksarbeid på slutten.

Lenke til kommentar

 

Er jeg jævelig dum om jeg bare oppgraderer til win10 pro med ugyldig win8 pro nøkkel, og bare får nøkkelen validert imorra?

 

Eller bare skipper nøkkel menyen? 

 

Problemet er at du da må gjøre nok en Win8 installasjon, så en oppgradering i morgen igjen. For om du nå bruker en "ugyldig nøkkel" så blir denne koblet sammen med hardware IDen på den pcen, og det betyr at en gang i fremtiden er ikke windows 10 ekte lengre. (og du kan banne på at det skjer etter gratis tilbudet er over). Og du har ingen måte å gjøre om Win8 nøkkelen på, etter du har oppgradert.

 

Så min anbefaling er å vente til du har en gyldig nøkkel til Win 8.1, før du oppgraderer.

 

Damn it! 

 

Jaja, Takk for svar iallefall!:)

Lenke til kommentar

Hva var det som avgjorde om en fikk det på norsk eller engelsk her? Var det ikke snakk om dette noen sider tilbake?

 

 

 

Verktøyet du bruker for å få lastet ned installasjonen lager deg jo velge nøyaktig det språket du ønsker, ikke har det noe å si uansett ettersom du kan gå til kontrollpanelet og innstillinger for språk og der kan du laste ned og installere alt av språkpakker i etterkant.

 

 

 

EDIT:

 

Merker at jeg begynner å bli grundig lei av at Microsoft Edge er helt håpløst dårlig med siteringsfunksjonen her på forumet......

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Laptopen heter Asus X200.

I Enhetsbehandling heter den ASUS Touchpad.

 

Når jeg allikevel er inni Enhetsbehandling, ser jeg at det er gult utropstegn-ikon ved to av enhetene i laptopen.

Enhetene ligger under Andre enheter, og heter:

Krypterings-/dekrypteringskontroller for PCI

SM-busskontroller

 

Drivere er ikke installert. Finner ingen driverprogramvare for enheten.

Hva er disse enhetene for noe? Trenger jeg dem?

 

 

 

Du skal jo helst av drivere til all maskinvaren, gå inn på support.asus.com og finn din modell og se om du finner noe der. Det er dessverre ikke sånn at Windows 10 på magisk vis har alt av drivere inkludert, og det er massevis av drivere som ikke driftes via Windows Update så man må fremdeles laste ned og installere endel drivere manuelt etter ny installasjon av Windows.

 

Flere av enhetene som står oppført med drivere benytter ofte generiske drivere fra Microsoft og vil stort sett fungere bedre om du faktisk installerer oppdaterte drivere rett fra produsenten istedenfor. Et eksempel er SATA/RAID drivere fra Intel hvor Microsoft sine generiske SATA-drivere som du får automatisk ofte fungerer endel dårligere enn Intel sine egne Intel Rapid Storage drivere.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

 

Hva var det som avgjorde om en fikk det på norsk eller engelsk her? Var det ikke snakk om dette noen sider tilbake?

 

 

 

Verktøyet du bruker for å få lastet ned installasjonen lager deg jo velge nøyaktig det språket du ønsker, ikke har det noe å si uansett ettersom du kan gå til kontrollpanelet og innstillinger for språk og der kan du laste ned og installere alt av språkpakker i etterkant.

 

 

 

EDIT:

 

Merker at jeg begynner å bli grundig lei av at Microsoft Edge er helt håpløst dårlig med siteringsfunksjonen her på forumet......

 

 

Ja, men nå kom jeg ikke over det verktøyet før jeg alt hadde lastet ned engelsk utgave.

Lenke til kommentar

 

Virker som "organization" var det rette valget, det og så "domain" lot meg sette opp en lokal konto uten stress.

 

AtW

 

 

 

Lokal konto er jo ikke noe stress uansett hva du velger?

 

 

Mulig, testet ikke det andre valget, leste bare at noen på nett strevde med  at man ikke fikk noe annet valg enn MS-konto,

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Står det noe build-number hos dere som har oppdatert til endelig versjon? Windows + R "winver"

 

Det er 10240 som alle insidere fikk for en stund tilbake.

Har jeg da den endelige versjonen da? Igår lastet den ned den BT-mappen som slettet seg selv fordi jeg prøvde å kjøre setup.exe

 

Og siden jeg oppdaterte til 10240 så har ikke search/cortana funket i det hele tatt. Ingenting skjer når jeg trykker på søkeknappen.

Snakket med en Windows Tech for noen dager siden og han sa at slike bugs er å forvente inntil Windows 10 offisielt lansert.

 

 

 

 

Her tuller Windows Tech noe voldsomt, da Build 10240 er den "ferdige" utgave av Windows 10. Men det har jo kommet noen oppdateringer via Windows Update som du burde legge inn.

Lenke til kommentar

 

Lokal konto er jo ikke noe stress uansett hva du velger?

 

Nei

 

 

 

 

Hva mener du? Velger du "I own it" istedenfor Organization så har du et fint valg nederst på neste skjerm hvor den ber deg om å logge inn med Microsoftkonto hvor du kan velge å heller lage en lokal konto? Dette har jeg gjort på over 10-maskiner tidligere i dag....

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Oppdaterte for så å kjøre ta en ren installasjon (clean install). Etter å ha foretatt en ren installasjon får jeg logget inn èn gang, men hvis jeg skrur maskinen av og på så får jeg varsel om at noe gikk feil og at systemet må repareres.. feilkode 0xc00000e, winload.exe mangler... Har kjørt clean install fra USB 3 ganger nå, men får samme feil etter første restart. Tips?

Fikset dette ved å bruke lage et nytt installasjonsmedium (heter det det?) på en annen pc. Installerte så Windows 10 fra USB på nytt.

Lenke til kommentar

 

 

Virker som "organization" var det rette valget, det og så "domain" lot meg sette opp en lokal konto uten stress.

 

AtW

 

 

 

Lokal konto er jo ikke noe stress uansett hva du velger?

 

 

Mulig, testet ikke det andre valget, leste bare at noen på nett strevde med  at man ikke fikk noe annet valg enn MS-konto,

 

AtW

 

 

 

Dette skyldes at folk ikke gidder å lese all teksten som nederst på neste side de kommer til. Det er temmelig åpenbart hvor man skal trykke om man faktisk leser teksten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...