Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Einig i det. At han tidlegare har jobba for Uber kan forklare bakgrunnen for hans politiske ståstad om drosjenæringa, men det er ikkje korrupsjon å ha hatt ei fortid. Eg er ikkje ein gong sikker på om det er ugreit å ikkje opplyse om slike tidlegare tilknyttingar heller, Snortheim har ikkje lenger eigeninteresser i saka sidan han ikkje lenger jobber for Uber. Hadde han både vært politiker og hatt denne jobben så kan det kanskje være ein interessekonflikt, men så lenge Snortheim argumenterer utifrå eige partiprogram så kunne han nok også hatt denne jobben i Uber utan at det blir interessekonflikt. Etter mitt syn er det som alle dei politikarane som diskuterer landbrukspolitikk samtidig som at dei sjølv har budd på ein gard, vanlegvis vil ein sjå på dette som nyttig erfaring for å kunne meine noko fornuftig om landsbrukspolitikken. Skulle vi kasta ut alle som enten sjølv driv eit småbruk eller har familiemedlem som er bonde så er det mange politikarar som ikkje hadde fått uttale seg.
  3. oophus

    Tesla - kaféen

    Hehe, jeg regner med at du kødder litt. Eventuelt hvis du trur at autopilot på et skip kun styrer gassen og ingenting annet så rop ut. ^^
  4. Et annet ord for det er overformynderi, EU skyter seg selv i foten ned alle disse reguleringene. Dette kommer ikke til å påvirke de med uhederlige hensikter, kun lovlydige personer som ønsker å få mest mulig ut av sine enheter. Åpen programvare er også en viktig kilde til læring, og det fører til innovasjon, konkurranse og teknologisk utvikling.
  5. bzzlink

    Tesla - kaféen

    Nå blander du inn robotaxi. Jeg diskuterte ADAS system, og at det er bra at det fungerer som en autopilot. Mobi EYE og Tesla avsluttet samarbeidet fordi: patenter.
  6. bzzlink

    Tesla - kaféen

    Googlet akkurat whataboutism, og jeg klarer ikke helt å få definisjonen til å passe på mitt utsagn. For å sammenligne autopiloten på bil (Tesla) med autopilot på fly, så ser jeg er ikke helt den store forskjellen, bortsett fra at fly legger til et par akser til som må styres. Kan du fortelle ditt synspunkt på hva forskjellen er? Dersom Tesla skal dømmes for noe, så måtte det være at sjåfører har blitt villedet til å tro at de ikke trengte å følge med på veien. Men så mye som bilen min nagger om at jeg skal følge med, så synes jeg det er en stretch å anklage de for. What is an autopilot An autopilot is a mechanical, electrical or hydraulic system used to guide a vehicle without human help. The term is mainly employed to refer to an airplane, although it also exists for boats and cars. In the early days of air transport, in order to fly safely, aircrafts required constant attention to pilot controls. This caused great fatigue to the crew so a system that could perform some of the pilot’s tasks, and thus relieve the workload, was designed. This system not only improved flight efficiency, but also increased safety by allowing the crew to focus on the critical aspects of flight operation and its supervision. https://worldaviationato.com/en/aircraft-autopilot/
  7. oophus

    Tesla - kaféen

    Autopilot ble kastet ut til det de andre bransjene uten særlig med testing mener du? De bare testet dette med passasjerer ombord og kjørte ei "YOLO!" mens man kastet ut lovord om at dette er mye bedre enn mennesker ved første iterasjon? Hvorfor stoppet Mobileye å samarbeide med Tesla igjen? "Mobileye's CTO and co-founder Amnon Shashua told Reuters that the electric vehicle maker was using his company's machine vision sensor system in applications for which it had not been designed." Tesla med Elon Musk i spissen har dratt i strikken siden 2016 og har gjot det nå i snart 10 år, og de holder på fremdeles. "Email exchanges between Tesla and California regulators obtained by Politico reveal a comical discrepancy between what Elon Musk is saying his Robotaxi services can do publicly, and what the automaker is actually telling authorities behind closed doors." These Behind-the-Scenes Emails From Tesla Meekly Begging the State of California to Allow Its Horrible Robotaxis Are Unintentionally Hilarious
  8. Eit litt interessant tilfelel har dukka opp på Møhlenpris. Der er gangfeltet i vegen intakt, men skiltet er kryssa over med orange tape med svart kant, j.f. handbok N301 punkt 3.1.3. Her vil vegfarande sjå skiltet med kryss over tydeleg, medan fotgjengarar vil ikkje sjå det ettersom dei typisk ikkje vil sjå nok opp og til sides til å sjå det. Ordninga er for all del gjennomført elendig, fordi to ulike trafikantgrupper ser forskjellige ting, men korleis stiller det seg juridisk? Er gangfeltet oppheva eller ikkje?
  9. Det har jeg ikke sett på mange veteraner som faktisk kjøres. Men noen få er det.
  10. Mange "Happy hours" tirsdag også: NO1: 24 av 24 timer under 5 øre/kWh, derav 10 timer med minuspriser NO2: 13 av 24 timer under 5 øre/kWh, derav 4 timer med minuspriser NO3: 24 av 24 timer under 5,2 øre/kWh, derav 0 timer med minuspriser NO4: 24 av 24 timer under 5 øre/kWh, derav 3 timer med minuspriser NO5: 18 av 24 timer under 5 øre/kWh, derav 0 timer med minuspriser
  11. Veteranbilar køyres ofte også i maks 40 km/t på søndagar med finvær. Det er ikkje så mange veteranbilar som rullar på vegane så det er relativt få ulykker med veteranbilar, men når det fyrst skjer så bruker det å gå veldig galt. Er fleire eksempel på at kræsj med veteranbil fører til dødsulykke, som no tidlegare i sommar: https://www.eikernytt.no/2025/06/12/frigivelse-av-navn-etter-trafikkulykke-i-hokksund/ Det er sjølvsagt ikkje alltid at det er dekka som er årsaken til ulykka, men dei som køyrer veteranbil på gamle dekk er veldig klar over risikoen og tilpassar køyringa si deretter.
  12. Jupp, hadde slik som den lille helt til høyre. Måtte bytta beltet.
  13. Musikktjenesten Spotify jekker opp prisene på sitt premiumabonnement. Det melder selskapet i en pressemelding. Under kan du se en oversikt over prisene før og prisene som nå gjelder (i uthevet skrift):Les hele artikkelen på Tek.no her
  14. Jotun

    Tesla - kaféen

    Definitivt båter hvertfall. Svigerfar sin autopilot kjører beint fram uansett. Åsså får de allikevel lov å kalle det autopilot 😳
  15. https://www.kyivpost.com/post/57497
  16. Korrupsjon finnes over alt, også i Norge. Men jeg tror Norge har mindre korrupsjon enn de fleste andre land. Mye av det som i dagligtalen omtales som «korrupsjon» er nemlig ikke det. Det kan være etisk tvilsomt, som at Snortheim (for et navn!) har tidligere jobbet for Uber, men det i seg selv er ikke korrupsjon. Jeg tror derimot det er veldig mange «vennetjenester» i norsk politikk. Og det er ingen tvil om at mange politikere først og fremst jobber for seg selv. Men det totale nivået av korrupsjon (og relaterte greier) er generelt lavt her til lands.
  17. Er det? Har inntrykk av at dei fleste bytter etter 5-6 år, med mindre det er showbiler som blir kjørt veldig kort og i lav hastighet.
  18. Du greier fremdeles ikke å gi et eneste eksempel. Akkurat hva jeg har sagt hele veien, så hva er problemet ditt? Det har aldri vært sånn at man kan oppføre seg som et rasshøl helt uten konsekvenser, men man kan fremdeles velge å være ett. Det er ikke et problem, de er fremdeles bevart i sin opprinnelige form, dette er ikke det dere sutrer over, det handler mer om at dere er krenket av at de lovlige eierne av dette produktet endrer det for å selge mer, noe som er blitt gjort siden tidenes morgen, og nå bruker høyrepopulister dette som politisk ammunisjon, og du har gått rett på limpinnen, er du virkelig så naiv at du ikke forstår dette? Du er virkelig helt usannsynlig naiv, det er intet problem med å bruke et ord i en setning, men det er ikke det samme som å hatkriminalitet, greier du virkelig ikke å skille mellom mennesker som snakker sammen og ensidig hatkriminalitet?
  19. Jeg er helt enig. Det blir i stor grad et filosofisk spørsmål om din rett til å bruke din ting er sterkere enn samfunnets rett til å innskrenke din frihet for et felles gode. Mitt ståsted er at ingen kan innskrenke min rett til å gjøre hva jeg vil, men jeg må bære konsekvensene av at det kan påvirke andre. Dette har fungert fint opp til vi kommer til nåtiden. Vi skal alle bruke teknologi bare et fåtall forstår og evner å sette seg inn i. Det å installere eksempelvis radiodrivere som får en dings til å putte mer effekt i senderen enn den regulative grensen vil jo kunne føre til problemer for andre, og da er den generelle oppfatningen at det må forbys og hindres. Du har samme problematikk med stofflisten som forbyr kjemikalier som kan brukes til å lage eksplosiver. Fra at det er forbudt å lage "pangpang" til nå å være ulovlig å kjøpe stoffer som kan brukes til fremstille dette. At også andre bruksområder blir påvirket virker ikke å ha noe verdi, og din frihet til å velge å gjøre (eller helst ikke gjøre) ulovligheter er fjernet. Politikere har alt vett, og borgere er bare kveg som må beskyttes?
  20. Synes det er heilt greit at alle deltakarane skal testast sjølv om det tilsynelatande er unødig. Ved å behandle alle deltakarne likt så slepp friidrettsforbundet å måtte ta stilling til kven dei mistenker har SRY-genet, det er pårekneleg at det hadde blitt meir styr med den eine utøvaren som friidrettsforbundet tvinger til å avlegge gentest og opplever dette som stigmatiserande enn at det blir at Iuel også avlegger gentest til tross for at ho har født barn. Som det står i artikkelen så tek Iuel dette med stor ro og seier det ikkje koster henne noko å avlegge ein slik test. Det er også eit poeng at ved å gjere gentesten obligatorisk så er det heller ingen fare for korrupsjon der utøvarar som har SRY-genet bruker pengar og innflytelse til å få friidrettsforbundet til å teste nokon andre i staden for. Eg synes det er bra at ein forsøker å rydde litt opp for å gjere konkurransane meir rettferdige, samtidig så er eg litt usikker på eksakt kor grensane bør gå for å få konkurrere i kvinneklassen. Ved å innføre denne testen som målestokk så setter ein ei hard grense på at kvinnelege utøvarar må ha XX kromosom, og at Y kromosom utelukker deltaking. Når ein frå før har grenser for testosteron nivå og liknande, så meiner eg at det mest rettferdige (og kanskje også mest interessant for publikum) hadde vært å avvikle herre- og kvinneklasser og heller bruker andre biologisk inndeling alt etter idrettsgrein. Altså litt på same måte som at i boksing så deler ein inn kjønna i vektklasser slik at også korte menn kan hevde seg i eiga vektklasse og ikkje alltid bli slått ut av dei beste i super tungvekt klassa. I sprint så kan det nok være vel så interessent å ha ei oppdeling basert på beinlengde/høgde og ikkje berre på kjønn.
  21. Det er ingen som krever at dere gir avkall på hele deres kultur og historie, men selvsagt skal Nordmenn få være som de er når de bor her. Det er ingen tegn til assimilering i Norge, men ja når du bosetter deg i ett annet land må du forholde deg til lover og regler som gjelder der. Du må lære deg språket og du må forholde deg til vanlige normer for folkeskikk og høflighet. Å dra til et annet land betyr at man må forholde seg til hva som anses som normal høflighet. Håndtrykk er et sentralt og viktig tegn på høflighet i hele den vestlige verden, og store deler av resten av verden. Det er viktig i alle sosiale settinger og i arbeidslivet. Kan du ikke forholde deg til så enkle ting har du et problem med hvordan du behandler andre mennesker. Måltider i kantina er nok mer et spørsmål om økonomi. Man kan ikke tilby alt som alle kunne tenke seg, men alle steder kan du ta med egen mat.
  22. Jeg fant endelig ut av dette: Spartakus and the Sun Beneath the Sea Opening Theme Full Version Jeg hadde få tråder å gå etter, og sikkert mange falske minner oppkonstruert fra hva det kan være at jeg trodde at dette handlet om. Det var ikke introen som jeg hadde minner i fra, men outroen. Samme musikkspor på intro og outro. Hvordan fant jeg denne serien igjen etter så mange år? Jeg sjekket for hvilke TV programmer som gikk på Cartoon Network, den europeiske varianten av Cartoon Network, ved å gå gjennom en eller annen forumtråd hvor TV programmer og tidspunkt for hva som ble sendt på Cartoon Network på den og den måneden, det og det året. Jeg tok alle tegnefilm-seriene som jeg ikke kjente navnet på, og søkte etter introen til de på YouTube. Jeg fant mye rart kan jeg si. Plutselig fra året 1996 på Cartoon Network Europe så fant jeg en tegnefilmserie som het Spartacus and the Sun Beneath the Sea, og søkte opp introen til den på YouTube. Allerede da jeg hørte den sløve basslyden i introen før selve syngingen kom, så følte jeg at noe virket kjent. Så kom syngingen. Det var etter kort tid null tvil på om at jeg endelig etter snart 30 år fant denne serien igjen. Jeg tipper at beskrivelsen jeg kom med var helt ute å syklet. Men så var jeg vel 9 eller 10 år gammel den gang.
  23. CC, banner dere for har ikke kommunen deres ordnet fiberkabel til dere? 🤔🤔
  24. Veteranbiler kjøres ofte på 30 år gamle dekk.
  25. Nettopp derfor er det så viktig å sikre høy nok fyllingsgrad før vinteren! Vi ser no at det er svært begrensa kor mykje straum som kan overførast mellom regionane, alle må ha nok til å klare seg sjølv
  26. Ingenting er perfekt ved første iterasjon, feil oppdages ettersom man tester ut. Selv om man har satt veldig dyktige folk på dette, vil dert alltid være noe man ikke har tatt høyde for, eller feilberegnet effekten av. Så det sarkastiske svaret hans, var for å antyde at da hadde heller ikke dette kunne blitt lansert...
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...