All aktivitet
Denne strømmen auto-oppdateres
- Siste time
-
Argumenter for og mot elbil samt tips/råd/anbefalinger til bil og strømfirma
Radon Ready svarte på Boing_80 sitt emne i Elbil
Virkelig? Kan du nevne noen slike gode grunner? Jeg tenker da f.eks på sånne ting som antall tekniske feil funnet i følge uavhengige undersøkelser (som EU-kontroll), eller antall feil som rapporteres inn av bil-eierne sjøl, år etter år etter år etter år etter år , relativt til andre bilmerker. Jeg tenker også på slike ting som kvalitet på lakk, og bremser, men ikke minst tenker jeg på at brukt-prisen ikke bør rase ned i bunn når man sammenligner med andre merker. Der er visse ting som røper noe om hva man kan forvente seg av den nye bilen i fremtiden, som f.eks antall klager pr bil, i følge Forbrukerrådet. Og så betyr selvfølgelig sikkerhet veldig mye, f.eks at alle fysiske hendler og knapper ikke skal inn på touch-skjermen, ettersom slikt står til sikkerhetsmessig stryk relativt til andre bilmerker. Det er vel neppe smart å kjøper en ny bil der det viser seg at man må installere blinklyshendelen sjøl, ikke sant? -
Det gir ikke så mye mening å bruke parafin til oppvarming lenger, på lik linje med at det ikke gir så mye mening å bruke dampmaskiner lenger, selv om bensin/diesel skulle blitt dyrere. Nærmeste ekvivalenten vil være naturgass, som fortsatt er dyrere enn strøm.
-
Det tror jeg de færreste vil, men nå er det slik at slike stygge sider av en person ikke alltid viser seg før etter man er blitt sammen, og i denne sammenhengen ved et senere brudd. Det er et snev av "victim blame" når man sier at man ikke burde bli sammen med, og være sårbar med, noen som vil deg vondt. Det er vel ingen som går inn i et forhold og tror noe slikt om sin partner? Da er det lite nyttig å høre at man burde være sårbar, at problemet er at du valgte feil person. Det sagt så bør man ikke la være å dele ting med sin partner, da det kan knytte to personer nærmere hverandre, men man bør være litt bevisst på det.
-
De som kjøper ny bil hos forhandler beholder den gjennomsnittlig i ca 30 måneder. For dem er det helt irrelevant.
-
Nå er det flere elbiler enn dieselbiler i Norge
Kajac svarte på Diskusjon.no sitt emne i Diskuter artikler (Tek.no)
99,9 % av kjøretøy kan erstattes av rene elektriske varianter. Og for de få, sære tilfellene hvor batteridrift ikke er egnet, så har vi fremdeles ikke-fossile alternativer som naturgass og hydrogen. Med unntak av skipsfart og luftfart, så tror jeg batteri-teknologien er moden nok til å erstatte i praksis alt av diesel og bensinbruk i dag. -
aslightbreeze ble medlem
-
Når jeg kjøper ny bil så blir det lanolin, og behandling hvert 2e år. Da har jeg trua. Men på gammel kjeks så har jeg ingen tro. Da må det gjøres omfattende arbeid med påføring av Owatrol eller linolje for å få på noe som trenger godt inn, presser ut fukt, og herder til en lufttett hinne. Rart det ikke er understellsbehandling folk er opptatt av når de kjøper ny bil, mens de bruker 60000kr på å legge folie på aluminiumspaneler som panser og dører.
-
Om vi skal eksportere strømmen vår må vi få tilskudd til å investere i oljefyr. Det er et iskaldt land, og vi må slutte å bruke strøm til oppvarming.
-
Det blir jo nesten en selvoppfyllende profeti at det blir samlivsbrudd og at det blir et stygt et om man skal mistenkeliggjøre partneren sin og har minimalt med tillit til hverandre. Tror man heller må kjenne godt etter om man virkelig har lyst å være i et forhold med denne personen om man ikke føler at dere vil hverandres beste. Man trenger selvsagt ikke å være en åpen bok i starten av et forhold. Men igjen så blir det jo nesten selvoppfyllende om man ikke har respekt for hverandre og begynner å bygge opp et forsvar til en evt. konflikt og hjemmet ditt er utformet som Berlin under den kalde krigen. Jeg ønsker ikke å være i et forhold med noen som jeg tror hadde begynt med sabotasjearbeid om jeg på en respektfull måte hadde avsluttet forholdet eller uenigheter hadde blitt til hevnaksjoner.
- 27 svar
-
- 1
-
-
Nå er det flere elbiler enn dieselbiler i Norge
BadCat svarte på Diskusjon.no sitt emne i Diskuter artikler (Tek.no)
Erstatter er problemet. Det er et supplement. Det samme problemet som i det grønne skiftet. Elektrisitet er et supplement, ikke en erstatter. Store deler av verdens elektrisitet er en proxy for andre energikilder. -
Det er godt dokumentert at lanolin fungerer bra på biler med noe rust fra før. Og det gjør sikkert linolje også.
-
Datasentere vil jo kun etablere seg der strømmen er ekstremt billig, dvs et enormt overskudd av strøm tilgjengelig. Er det ikke bedre at vi får solgt unna strømmen vi har mulighet for å produsere? Så vidt jeg forstår er de fleste strømselskapene statlige, så inntektene fra salg av strøm, går jo til staten? Det er jo ikke ansatte/drift av datasenterene Norge kommer til å tjene på, men salget av strømmen? De som blir berørt av marginalt høyere strømpriser er vel de som allerede har verdens laveste strømpriser, som selv etter en evt. økning kommer til å fortsette å ha latterlig lave strømpriser. Nordmenn er jo verdensmestere i sløsing av strøm. Mitt inntrykk er at Norge har en unik posisjon i verden ved at vi klarer å produsere miljøvennlig strøm som også er blant de billigste i verden. Men vi ønsker ikke å selge denne svært ettertrakdede varen, fordi det potensielt kan gjøre at en liten del av befolkningen ikke kan fortsette å sløse like enormt med strømmen som før.
-
Det er ingen punkter i PKK som måler eller undersøker EGR eller DPF.
-
Hvis. Det er vel ingen som vil hverandre vondt når man har det bra sammen. Starten av forhold bruker å være svært bra. Tillit og sårbarheter respekteres og ting er på stell. Men som sagt så vet man aldri hvor det bærer hen. Kanskje man forblir sjelevenner livet ut? Det hender jo det også. Jeg leste forresten en artikkel i dag om ei som hadde delt personlige ting på nett, tillitsbaserte ting og ting som gjør at man blir godt kjent om sine styrker og sårbarheter. Hun oppdaget at dette ble brukt rått mot henne senere. Krever abonnement til Nordlys/Amedia+. Man skal være forsiktig med hva man deler med andre, både på nett, i kjærlighetsforhold, med arbeidsgiver, skole, venner osv. Ting som kan bli liggende "i arkivet" og tas fram i tilfelle noen har hevnmotiver eller nag og brukes mot en. Det er synd det er sånn at man må holde ryggen fri hele tiden, for det gir nok et kaldere samfunn. Men sånn er det dessverre.
-
Påstanden som settes frem i tråden om at "menn som åpner seg for kvinner, angrer" er selvfølgelig ikke en 100% korrekt påstand. Alle menn, kvinner og forhold er forskjellige. Det som dog er en underliggende "sannhet" er at dette er gjenkjennelig for mange. Det er ikke et problem av lite omfang. Når det sammenlignes med kvinner i voldelige forhold, så er ikke det en god sammenligning. Det kan sammenlignes med forhold på 50 tallet da det var mer vanlig, men verden har endret seg kraftig siden den gang. Kvinner som opplever vold eller trusler om vold får samfunnets udiskutable hjelp, støtte og sympati. Dette er ikke tilfelle for menn som lever i forhold der de ikke kan være sårbare ovenfor partneren sin og åpne om psykiske problemer. Når det sies at det bare er å finne seg et nytt forhold hvor åpenhet er akseptert, så er ikke dette noe man merker før en stund ut i forholdet og problemet er så utbredt at det er rett og slett ikke usannsynlig at det neste forholdet vil være like "håpløst" på den fronten. Ca 75% av alle selvmord rammer menn. Tenk på det. Det er skyhøyt.
- 27 svar
-
- 2
-
-
Altså.... Jota kan ikke være grunnen. Ikke nå lengre.
-
Plagiatsaken rundt Marathon er løst
Spillredaksjonen publiserte et emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Plagiatsaken rundt Marathon er løst Kunstneren sier seg fornøyd. Les hele saken på Gamer.no» -
Argumenter for og mot elbil samt tips/råd/anbefalinger til bil og strømfirma
Radon Ready svarte på Boing_80 sitt emne i Elbil
Hvis du vurderer å kjøpe en el-bil, så er det av stor betydning hvor du bor i landet og hvilken kraftavtale du har. Som vi skal se nedenfor, så betyr ikke det verste bostedet og den verste kraftavtalen nødvendigvis at det ikke lønner seg å kjøpe el-bil fremfor fossil-bil. For det første er det slik at mens prisene for fossilt drivstoff varerier lite gjennom landet, så er det slik at strømprisene varierer svært mye mellom de 4 strøm-områdene (NO1-NO4) i Norge, og dette er igjen litt avhengig av hvilken kraftavtale du har. Eksempelvis melder Fortum (i skrivende stund med oversikt kun f.o.m januar t.o.m november i år) at Østlandet/Oslo (område NO1) er dyrest og har en gjennomsnittlig månedlig strømpris som hittil i år har vært helt oppe i 1 kr og 21 øre pr kWh, men aldri har vært under 62 øre/kWh. I gjennomsnitt har den vært 84,8 øre/kWh. For det billigste området, Nord-Norge (NO4) melder Fortum på samme måte at strømprisen t.o.m oktober aldri var over 11 øre pr kWh, mens den nå i november kom helt opp i 35,7 øre pga den årlige intenderte tilfrysingen av svenske elver som skaffer en del av kraften til Nord-Norge på denne tiden. I gjennomsnitt har den dermed vært 8,3 øre/kWh i nord-Norge, altså mindre enn 1/10 av strømprisen i Østlandet/Oslo. Merk at sistnevnte pris er uten moms, fordi man ikke betaler moms på strøm hvis man bor i område NO4, rettferdig nok. Så kommer nettleien i tillegg på strømregningen. Det største nettselskapet i Oslo, Elvia, melder at hvis du klarer å holde deg under et kraftforbruk på f.eks 10 kW, så tar selskapet 43 øre om dagen og 33 øre om natten i nettleie for hver kWh du bruker. For samme forbruk melder det største nettselskapet i nord-Norge, Arva, at de tar hhv 23 og 12 øre pr kWh i nettleie. La oss nå gjøre et tanke-eksperiment ved å si at din elektriske bil har et gjennomsnittlig forbruk på 20 kWh pr 100 km og at du skal besøke noen slektninger langt unna, dvs en tur som er 500 km totalt tur/retur, og la oss si at du hjemmeladet bilen din om natten før du kjørte av gårde. Vi bruker de gjennomsnittlige strømprisene ovenfor for enkelhets skyld. I nord-Norge (NO4) kostet turen dermed 20 kr. På Østlandet (NO1) kostet samme turen 118 kr, dvs 6 ganger så mye som samme turen i nord-Norge. La oss si at du heller valgte å ta turen med en bensin-dreven bil, og at den brukte 0.6 liter bensin på mila til en pris av 22 kr pr liter. Da kostet turen deg 660 kr, dvs 33 ganger mer enn samme tur i nord-Norge med el-bil. For det andre er det den varslede moms-økningen som kommer i fremtiden på el-biler som gjør det lønnsomt å kjøpe nå. For det tredje har vi ennå ikke snakket om det faktum at el-biler favoriseres mht parkeringsavgifter, bompengeringer og fergeavgifter, hvor man ofte ser at el-bilene gis minst 30% rabatt i forhold til fossil-bilene, noen ganger mer. Ofte kan slike avgifter pr dag være større enn utgiftene til å drive bilen pr dag, men dette kan variere mye, avhengig av sted. Eksempelvis må jeg sjøl betale parkeringsavgift når jeg kjører til jobben og parkerer bilen der, og da gis el-bilene 60% rabatt mht parkeringsavgifter i forhold til fossilbiler, dvs jeg betaler 2 kr/time med min el-bil, mens min arbeidskollega med fossilbil betaler 5 kr/time. Paradoksalt nok kostet energien jeg brukte tur/retur til jobben, kun en drøy krone, inkludert både strømpris og nettleie. Og så kommer klima-avtrykket i tillegg, dvs utgifter på kanskje det hundre- eller tusendobbelte av dette som du påfører generasjonene som kommer etter deg. De av oss som regner seg som mer oppegående bryr oss om slike ting, dvs hvor mye vi bidrar til å ødelegge for senere generasjoner, inkludert barna dine, ved at bilen din slipper ut CO2. Den literen med bensin som du dro kortet ditt og betalte 22 kr for inne på bensinstasjonen, er nemlig ikke ferdig betalt slik du tror når setter deg inn i bilen igjen og kjører avgårde. Det kommer nemlig en regning i fremtiden på det hundredobbelte av det den literen kostet, når klimaskadene fra CO2 som den literen produserte skal rettes opp i, men den regninga er det dine etterkommere som får. Dette har jeg allerede drøftet her. En el-bil har allerede sluppet ut mer CO2 enn en fossilbil har, uten at bilene har kjørt en eneste km, idet begge bilene kjører splitternye ut fra fabrikken, siden det krever mer energi/ressurser å produsere en el-bil. Men regnskapet snur seg totalt når begge bilene har kjørt 17 000 km, og utover denne kjørelengden så blir fossilbilen klimamessig og ugjenkallelig banket ned i støvlene av el-bilen, noe jeg drøftet her. Jeg ser ofte i debattfelter at mange fossil-fanbois bruker som sitt hovedargument at det tar kortere tid å fylle opp en bensintank inne på en bensinstasjon enn tiden det tar å hurtiglade der. Eksempelvis så jeg et mindre reflektert innlegg nylig, der debattanten sverget til fossil-bil fordi bensinfylling var noe som tok han kun 1 minutt, men som han uansett måtte gjøre hver uke når tanken blir slunken. Jeg har som sagt el-bil, og kjører i prinsippet til jobben med "full tank" på bilen hver bidige morgen. Egeninnsatsen for å oppnå dette er å plugge ladekabelen på veggen hjemme inn i bilen dagen før, noe som tar meg 5 sekunder. Ikke at jeg må, for jeg bruker som regel kun å gjøre dette når strømprisen for natten er under 10 øre/kWh, og særlig når strømmen er gratis, som har skjedd flere ganger i år. Siden rekkevidden på bilen min er relativt stor, så har jeg hurtigladet kun tre ganger i de to årene jeg har eid bilen, og da kun i sommerferien på langtur, for å komme meg opp og ned av fjellet. Bensinstasjoner, og da kun CircleK, kjører jeg innom en sjelden gang, utelukkende for å hente meg kaffe eller for å hente postpakker. Merk at mange debattanter vil anbefale deg å kjøpe en el-bil av merket Tesla, og det ser vi allerede i denne debatten, men uten at debattantene evner å begrunne hvorfor eller på noen måte legge på bordet uavhengig uhildet dokumentasjon som støtter deres anbefaling. Det blir dessverre mye følelser og synsing, og lite fornuft/fakta som mange bil-eiere underbygger sine anbefalinger eller egne valg med, og særlig Tesla-eierne vet inderlig vel at straks de prøver å begrunne hvorfor, så vil de være på syltynn is. Grunnen er enkel: når det gjelder bilen Tesla som produkt, så er det slik at Tesla blir funnet dårligst med flest feil i følge uavhengige undersøkelser år etter år etter år etter år etter år, og det meldes om at lakken er dårlig, bremsene er dårlige, og brukt-prisen på Tesla raser ned i bunn. Av alle bilmerker så topper Tesla værsting-statistikken over antall klager pr bil, i følge Forbrukerrådet. Uavhengige undersøkelser gjort av sikkerhetsmyndigheter viser klart at Teslas politikk, som handler om at alle fysiske hendler og knapper skal inn på touch-skjermen, står nesten til sikkerhetsmessig stryk relativt til andre bilmerker, og at touch-skjermens bruk sikkerhetsmessig er er å sammenligne med mobilbruk i bil. Men likevel skal folk på død og liv ha Tesla, uten at de helt sjøl vet hvorfor, og uansett om de må gå så langt som sjøl å installere en erstatning for Teslas manglende blinklys-hendel, rapporterer denne artikkelen. Snakk om keiserens nye klær og tidenes mest oppblåste hype, verden vil sannelig bedras. Øverste sjef og største andelseier i Tesla er Elon Musk, som i det siste har gjort seg mest kjent for sine nazi-hilsener, sin enorme pengestøtte til Trump, og sine rasistiske, anti-semittiske holdninger. Mange potensielle bil-kjøpere vil nok ha moralske anfektelser ved å støtte karrieren til denne fyren ved å kjøpe bil fra han, men dette har jeg allerede drøftet her. Er du fremdeles i tvil og trenger flere argumenter for og imot? Merk at jeg i dette innlegget mitt kun har formidlet uhildet og uavhengig informasjon og tørre kalde fakta om bilmerket Teslas kvalitet relativt til andre bilmerker, og det jeg har skrevet her trenger derfor nødvendigvis ikke å være min personlige mening. Hvis noen lesere er uenig i konklusjonene til artiklene eller statistikken bak dem, så får leserne ta problemet sitt opp med redaksjonene som skrev artiklene, og det var ikke jeg. Det er også slik at min mening, uansett sak, alltid vil være fundert på uavhengig og uhildete undersøkelser av stor statistisk signifikans, og ikke følelser. Forøvrig er dette en holdning jeg på det sterkeste vil anbefale andre å adoptere. Det kan du sikkert ha mange gode grunner til, men merk at svært mange er uenige med deg, og såvidt jeg kan se så kan de ha gode grunner til det. Det er nemlig slik at det er BMW-sjåfører som oftest er involvert i trafikkulykker, faktisk 10 ganger oftere enn Toyota-sjåfører, det er BMW-sjåfører som dreper flest, det er BMW-sjåfører som er frekkest, og det er BMW-sjåfører som oftest får raseri-anfall i trafikken. -
Tror det handler mer om det som kan skje i etterkant. Mange brudd ender stygt og i mange tilfeller bruker en ting i mot hverandre. Og med tanke på hvordan vi lever i dag er brudd mer sannsynlig en å begraves sammen. Men, kommunikasjon er også viktig for å prøve å oppnå sistnevnte slik at en nesten må tørre å åpne seg så får en heller ta evt konsekvenser i ettertid. Tenker jeg.
- 27 svar
-
- 1
-
-
Alle oljene har nok lignende egenskaper. De virker på den måten at de legger seg på stålet og holder vann borte. Linolje/Lanolin/Fluidfilm brukes også fordi det er miljømessig bedre enn motorolje (som en ikke bruker). Om stoffet herder til fast stoff slik som tectyl så kan det oppstå dette med at rust kan utvikle seg bak belegget og det kan bli luft og vann bak belegget.
-
Verktøy/løsning for å slå sammen og rydde 20+ år med foto-rot?
O1eP svarte på O1eP sitt emne i Programvare
Her er hva ChatGPT ga meg, men om det er fornuftig tilnærmet vet kanskje noen andre? 1. Før alt: lag en “arbeidskopi” Ikke rør originalene dine direkte. Gjør dette: Lag en stor mappe på PC-en: /Bilder_arbeidskopi/ Kopier ALT av bilder dit. (Poenget er at hvis noe går galt i oppryddingen, har du fortsatt originalrotet trygt lagret.) Dette gir deg kontroll og mulighet til å jobbe metodisk. 2. Bruk riktig verktøy for duplikater (ikke Immich, ikke NAS-apper) Beste løsning i praksis er dupeGuru. Hvorfor: Det ignorerer filnavn og sjekker faktisk innhold via hash + fuzzy matching for redigerte kopier. Oppsett: Scan kun arbeidskopien Still inn "EXIF timestamp priority" Skru av “ignore EXIF” Velg “Picture mode” Resultat: du får en trygg liste over ekte duplikater du kan slette. 3. Sortér og gi korrekt struktur (automatisk) Her finnes det et verktøy som banker alle andre: Rapid Photo Downloader (Linux/Windows via WSL) Dette gjør nøyaktig det du etterspør: Leser EXIF Omdøper til f.eks. YYYY-MM-DD_HHMMSS.ext Sorterer automatisk i mappe → År / Måned / Dag Skiller bilder og videoer Bevarer all metadata Og viktig: Det flytter bare unike filer (optional: dedupe basert på hash). Dette er grepene som faktisk gir et arkiv du kan leve med. 4. Standardiser formater (valgfritt men lurt) Gamle mobilbilder kan være JPEG i rare varianter. Videoer kan være .mov, .3gp, .avi osv. Gjør dette hvis du ønsker et ryddig og fremtidsvennlig arkiv: Konverter video til MP4/H.264 uten å re-encode unødvendig. La bilder være som de er (ikke konverter til HEIC eller lignende nå). 5. Kjør en ekstra duplikatsjekk på sluttresultatet Når filene er: renset sortert navngitt likt …så er det lurt å ta en siste runde. Da anbefaler jeg czkawka (CLI/UI): Lynrask Hash-basert Trygg for ferdigstrukturert arkiv Dette sikrer at ingen “skjulte” duplikater blir med videre. 6. Flytt til Ugreen NAS – men IKKE stol blindt på RAID 5 RAID beskytter mot diskhavari. Ikke bitrot. Ikke brukerfeil. Ikke databasefeil fra fotoprogram. Når du har ferdig ryddet arkiv → kopier det til NAS-en. Lag struktur: /photos/ /YYYY/ /MM/ /DD/ filnavn.jpg Dette er fremtiden. Du binder deg ikke til noe program. 7. Velg visningsplattform På Ugreen kan du kjøre: PhotoPrism persongjenkjenning auto events tidslinje EXIF map view videoer og RAW støttes fungerer bra med NAS Eller: Immich raskere penere – fortsatt unge hjørner – krever mer maskinressurser Begge kan lese mappestrukturen din direkte. Ingen vendor lock-in. 8. Lag en ekstern backup – fysisk lokasjon Beste praksis: En USB HDD med 1:1 kopi av /photos Oppbevares hos familie / jobb Oppdater hver 3. måned Konkrete steg du kan gjøre allerede i dag Lag arbeidskopi Kjør dupeGuru → fjern duplikater Kjør Rapid Photo Downloader → sorter + gi riktig navn Kjør czkawka → sluttkontroll Flytt organiserte bilder til NAS Sett opp PhotoPrism eller Immich for visning Lag ekstern sikkerhetskopi Hvis du vil, kan jeg lage en helt konkret kommandolinje-oppskrift, GUI-oppsett eller en skreddersydd arbeidsplan basert på hvor du gjør jobben: Windows Linux Docker direkte på Ugreen NAS eller via PC før du flytter over. Hva jobber du helst fra? -
En kan prøve "glem nettverk", også velge det inn igjen og legge inn passord på nytt.
-
Verktøy/løsning for å slå sammen og rydde 20+ år med foto-rot?
O1eP publiserte et emne i Programvare
Hei. Håper overskriften min treffer problemstillingen min, jeg sitter nå på uhåndtertbart mengde med bilder og backup av bilder og får ingen glede av dem. Dette er bilder som stammer fra eldre digitalkamera, eldre mobiler, speilreflekser, google backup download, tidlegare forsøk på å rydde i dem(lightroom) og nåverende pågående iCloud bilder. Dette ligger da strødd utover forskjellige mapper og harddisker. Mange bilder ligger nok på dobbel og trippelt opp i form av "backup". Har bestemt meg for å samle alle mine bilder nå på en plass, og har derfor gått til innkjøp av en Ugreen NAS, med planer om Raid5 og periodisk manuell backup til ekstern lokasjon/harddisk. Problemet er veien fra foto-rot til system, her trenger jeg tips. Ideelt trenger jeg å kunnne-> Dra en mappe inn i en "import bilde" mappe, hvor bildene blir sjekket for eksisterende duplikater, også flyttet over i endelig lokasjon. Da gjerne med sortering hvor dem blir plassert i mappe for år også renamet til dato+klokkeslett. Må selvfølgelig beholde filtype og metadata. Selve oppryddning trenger ikke å foregå på Ugreen NASen. Dette kan foregå hvor som helst. -
Hilsen Yuki, Perez og Lawson?
