Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Vedrørende det fenomenet med at ingen klarer å komme i nærheten av Max så forklarte Albon om sin opplevelse med hvordan det var å være lagkameraten hans fra 2019 til 2020 her. TLDW : De utvikler ikke bilen til Max spesifikt, men hans kjørestil gjør at den raskeste bilen blir får stadig skarpere og skarpere front end, ikke fordi de utvikler bilen for Max spesifikt, men fordi det er det som gjør bilen raskere og raskere.
  3. Jeg ba om ett regnestykke. Jeg har ikke sett det. Bare en masse påstander og gamle tall. Poenget er uansett det samme, all utgift må dekkes inn en plass. Og jeg er for Norgespris sånn sett, men satsen burde vært høyere og kun gått til de som trenger det(mer penger til de). Det er støtte. Å gi penger til meg feks er bortkastet. Går rett på bankkonto. Eller, ikke hos meg. Det går til vedledighet og venner og familie som trenger det som sagt på julaften. Men for mange andre som har til salt i grøten gjør det det. Dårlig for økonomien.
  4. Nei det er vel ikke sykt vanlig hverken med så stor avstand eller såpass tett som det er med maclaren førerne heller.
  5. Sushi fra meny ❤️❤️
  6. Da får du kombinere med tabellen som @Nimrad postet.
  7. Den skled litt ut denne tråden her. Jeg har bestemt meg. Ny bil blir elbil. Så får jeg heller slukke bensintørsten med en veteranbil skulle jeg få ytterligere garasjeplass en gang i fremtiden.
  8. Her tar du feil. Dette stemte for ikke så lenge siden, men ikke i dag. Jeg spurte Microsofts CoPilot om status for utvikling og kommersialisering av tyngre kjøretøy og fikk dette svaret: 1. Heavy-Duty Battery Electric Trucks Market Growth: Global commercial electric truck market is growing at ~34% CAGR, projected to reach over 1 million units by 2030. [electrifynews.com] Deployment: In the U.S., over 17,500 zero-emission trucks are deployed, but heavy-duty electric freight trucks still represent a very small share (≈0.02%) of total trucks. [electrifynews.com] Technology Trends: Shift from diesel-to-electric conversions to purpose-built platforms for better efficiency and range. [brogenevsolution.com] Moving toward 800–1000 V high-voltage systems for ultra-fast charging. [brogenevsolution.com] Challenges: Limited range for long-haul (typically 250–300 miles per charge). Charging infrastructure is still insufficient; high-power charging is a major focus for scaling. [nrel.gov] Examples: Tesla Semi, Daimler Freightliner eCascadia, Volvo VNR Electric are in early commercial deployment. [electrifynews.com] 2. Battery-Electric Construction Equipment Market Size: Valued at $13.6 billion in 2024, expected to grow to $106.9 billion by 2034 (CAGR ~23%). [gminsights.com] Adoption Drivers: Urban emission regulations and noise restrictions. Lower total cost of ownership (TCO) over time due to cheaper electricity and reduced maintenance. [idtechex.com] Current Status: Early-stage commercialization; electric excavators, loaders, and cranes are available from major OEMs. High upfront cost (50–100% premium vs diesel) remains a barrier, but incentives and sustainability goals accelerate uptake. [idtechex.com] Technology Trends: Focus on fast charging, swappable batteries, and solid-state battery development for safety and longevity. [constructi...igital.com] 3. Long-Haul Battery Electric Trucks Status: Still in early commercialization phase; most deployments are for regional haul (200–250 miles range). Long-haul remains challenging due to battery weight, charging time, and infrastructure gaps. [truckinginfo.com] Recent Advances: Volvo announced a model with 600 km (372 miles) range, targeting sales in 2025. [cleanfleetreport.com] Battery swapping is being explored as a solution for long-haul operations (already common in China). [aceee.org] Key Barriers: High upfront cost, limited charging network, and operational constraints for long-distance freight. ✅ Overall Outlook: Heavy trucks: Rapid growth in short-haul and regional applications; long-haul adoption will take longer due to infrastructure and range challenges. Construction equipment: Strong growth expected, driven by urban regulations and sustainability goals. Long-haul lorries: Technologically feasible but not yet widely commercialized; battery swapping and high-voltage fast charging are critical enablers. Så ba jeg om eksempler som er i salg og fikk dette svaret: 1. Heavy-Duty Electric Trucks (Regional & Short-Haul) Tesla Semi – Designed for freight transport with advanced battery tech and fast charging via Tesla’s Megacharger network. [electrifynews.com] Daimler Freightliner eCascadia – Class 8 truck for regional haul, widely adopted in North America. [electrifynews.com] Volvo VNR Electric – Popular for urban and regional distribution, offering multiple axle configurations. [electrifynews.com] Nikola TRE BEV – Battery-electric truck for short and medium-haul routes. [electrifynews.com] BYD Electric Trucks – Includes heavy-duty models for logistics and municipal services. [researchan...arkets.com] 2. Battery-Electric Construction Equipment Caterpillar CAT 308 Excavator (with ZQuip modular battery system) – Offers silent, zero-emission operation for urban projects. [eepower.com] Toro eDingo TX 750 Compact Loader – Compact electric loader for indoor and urban construction sites. [compactequip.com] Toro Ultra Buggy e2500-TS – Battery-powered material mover with up to 2,500 lb load rating. [compactequip.com] Electric Wheel Loaders & Forklifts – Offered by major OEMs like Volvo CE and Komatsu for urban and noise-sensitive projects. [marketsand...arkets.com] 3. Long-Haul Electric Trucks Volvo FH Aero Electric – Heavy-duty truck with up to 500 km range, targeting long-haul applications. [iodynamics.de] Scania 45 R Electric – Medium/heavy truck for regional and extended routes (up to 300 km range). [iodynamics.de] Chinese BEV Trucks (400–600 kWh packs) – Purpose-built electric trucks priced competitively (€80,000–€120,000), increasingly exported for short-haul and being adapted for long-haul. [cleantechnica.com] ✅ Observation: Regional haul trucks (Tesla Semi, eCascadia, VNR Electric) are already in commercial fleets. Construction equipment is seeing rapid adoption in urban projects due to noise and emission regulations. Long-haul trucks are emerging but still face challenges with range, charging infrastructure, and cost. Oppsummert kan dette sammenfattes som at utviklingen og bruken av tyngre elektrisk drevne kjøretøy ligger noen år etter personbilmarkedet og har utfordringer som f.eks. tynt ladenettverk og rekkevidde for langttransport, men at denne sektoren utvikles og vokser raskt. For inntill bare noen få år siden trodde "alle" at tungtransprt, anleggsmaskiner, etc. ville kreve mer strøm enn hva batterier kan levere og at denne sektoren derfor kom til å kjøre på hydrogen. Men utviklingen av høyytelsesbatterier har gått veldig raskt både på ytelse og pris, slik at nå er det bortimot garantert at også tungtransporten blir battridrevet.
  9. Fordi vi forventer at den som kommer med en påstand begrunner den. Bilene en produsent selger endres hele tiden og dermed endres også grunnlaget for kundegruppen for bilene. Det er opp til deg å sørge for at du har et oppdatert grunnlag for dine påstander, spesielt når de innheolder så brede generaliseringer som du kommer med her.
  10. Nei, vi snakket om inntekter og utgifter til staten. Ikke kostnadene til forbrukerne.
  11. 16) Minitel - fransk tekstbasert kommunikasjonsenhet som brukte fastnettet og stod som oftest ved siden av fasttelefonen. I drift 1980-2012. Ble også lansert i 16 andre land.
  12. Ja noe skapte jo jorda nja tenker mere på Gud ?
  13. Her er det: https://www.nettavisen.no/nyheter/regjeringen-sa-mye-dyrere-er-strommen/s/5-95-2561998
  14. Ikkje mye selvinnsikt der i gården 🤡 https://www.dagbladet.no/nyheter/sovnig-trump-vekker-spekulasjoner/83936748
  15. Det er vel ikke noe feil med det innholdet ? Synes det er mye bra i kristendommen jeg men folket er fullstendig forurenset
  16. Ja det har ikke jeg merket noe til
  17. Fordi? Jeg kan ikke se at du kommer med noen gode argumenter for at dette har endret seg på en slik måte at du kan erklære min dokumentasjon for utdatert. Men du har selvfølgelig nyere artikler du kan lenke til som viser noe helt annet, og som gjør min dokumentasjon utdatert og usann? Eller mener du at artikler som har overskredet en viss dato, som du av ikke oppgitte grunner har satt, blir foreldet automatisk ?Gjelder dette i så fall også den 30 år gamle mattematikkboka mi fra videregående? På begynnelsen 90-tallet dukket det opp et førsteside-oppslag i VG som fortalte oss at nå var melk blitt dyrere enn CocaCola. Situasjonen hadde nemlig vært motsatt i alle år forut. Men du mener åpenbart at siden VG-oppslaget er ca 35 år gammelt, og på tross av at vi ikke har sett noe som rapporterer at situasjonen har snudd, dvs at CocaCola er blitt dyrere enn melk igjen i løpet av de ca 35 år som har passert, så må informasjonen om at melk er dyrere enn CocaCola nødvendigvis være utdatert og usann? Neppe. La meg minne om at det er den som kommer med en påstand som har bevisbyrden. Du påsto at artiklene jeg lenket til er utdaterte. Nå gjenstår du med å bevise påstanden din. Fordi? Bevis det. Den blir ikke utdatert kun fordi du synes det. Synsing er null verdt her. Feil igjen. Det er faktisk motsatt av hva du påstår. Og jeg vil hevde at du så langt ikke har evnet å bevise en tøddel av hva du påstår.
  18. Tusen takk ønsker dere også en fin og god søndag ❤️❤️
  19. Jeg tror rundt 9 -10 000 også er en realistisk pris på denne.
  20. Bil på service=Bilen på lastebåt for en tur som tar et par dager. I praksis to uker uten bil hvis man bare skal ha den på service.. Dette var da jeg hadde privatbil, nå har jeg kun firmabil og tar service på toyoyta-verkstedet 150 meter unna kontoret.
  21. Terminator 2 er et hederlig unntak.
  22. Må si nettselskapet er litt sleip. Fikk nettleie fakturaen for november nå, og stod til 0,-. Kikket på selve fakturaen, og har der tilgode en sum, da strømprisen var høy nok i November til det. Så de beholder pengene til neste gang jeg må betale å trekker i fra da. Da tjener de gode renter på folks penger, mens folk må betale mer for strømmen. Fint system. Skjønner det er billigeste løsning, da det koster å sende småpenger ut. Men da burte de vel også på små beløp vi skylder vente til en måned det er mer å betale.
  23. Ikke relevant. Hvis menn tar mer risiko, så taper de mer også.
  24. 4 av 10. Ikke terningkast 4.
  25. Alla er rasister enligt den definition. Förstår ikke vad poängen er med at gi ord bredare och bredare betydning. Er ändå en liten forskjel mellan at ha noen fordommar mot noen gruppe människor och at försöka få de utrotade för at man anser at de er undermänniskor.
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...