Gå til innhold

Test: Apple Iphone 3G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig hvordan folk, uten å ha testet telefonen, kan hevde å vite bedre enn amobils tester hvilken tallkarakter telefonen burde få. Jeg er enig i jeg ble overrasket over at den fikk 5 utifra å ha lest teksten, men at testeren satt igjen med et helhetsinntrykk av telefonen som var verdig en 5er, tørr jeg ikke betvile/kritisere før jeg har testet den selv.

 

Dermed vil jeg igjen be om kanskje skribenten av denne testen kunne gitt en utfyllende kommentar på hvorfor telefonen endte opp med karakteren 5. Spesiellt siden det i artikkelen ble nevnt endel negative momenter som kunne ha trykket karakteren ned.

Lenke til kommentar

Jeg har nå gått inn på apple sine sider for å lese hva de skriver om iphone, en av tingene jeg VIRKELIG reagerer på er dette:

Sikkerhet når du kjøper iPhone

iPhone-garantien

 

iPhone leveres med opptil to år teknisk support i tidsrommet avtalen med operatøren gjelder for. I tillegg er defekter på iPhone, det oppladbare batteriet og alt tilbehøret som følger med, dekket i et helt år fra kjøpsdatoen av en begrenset maskinvaregaranti.

 

 

Har ikke apple fått kjør for dette før??? Skal det være slik at når apple selger til norge så skal de være unndratt alt som heter norsk lovgivning? Må de ikke følge standard regler om 3års garanti og 5års reklamasjonsrett?

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar
Har ikke apple fått kjør for dette før??? Skal det være slik at når apple selger til norge så skal de være unndratt alt som heter norsk lovgivning? Må de ikke følge standard regler om 3års garanti og 5års reklamasjonsrett?

 

Det finnes ingen standard regler om 3 år garanti. Ikke bland de to begrepene garanti og reklamasjon. Apple kan sette så lang eller kort garanti de bare vil, Nokia har f.eks. 6 mnd garanti på følgende forbruksdeler og ekstrautstyr: batterier, ladere, bordholdere, headset, kabler og deksler. Dette er helt vanlig!

Endret av Submariner
Lenke til kommentar
Amobil skriver: "Apple har dessverre ennå ikke gjort det mulig å kjøre flere programmer samtidig, som MSN-klient eller lignende som ligger skjult mens du gjør andre ting. Riktignok, når du lukker et program, forblir informasjonen lagret og kommer frem neste gang du starter programmet igjen. Unntaket er mp3-spilleren og Push-mailen, som også kan spille i bakgrunnen."

 

Forsåvidt sant at Iphone 3G ikke har muligheten til å la programmer kjørende i bakgrunnen. Men har faktisk tro på apple sin løsning med at deres server opprettholder en tilkobling til telefonen din, slik at alle tredjepartsprogrammer går gjennom deres server (eks msn) slik at msn meldinger kan "pushes" inn på telefonen. Denne løsningen blir vel ikke implementert før om ett par mnd såvidt jeg forstod, men dog virker dette som et godt alternativ istedenfor å la mange programmer kjøre i bakgrunnen. Har selv hatt flere symbian s60 mobiler, og jeg bruker sjelden å la programmer kjøre i bakgrunnen pg.a. ytelsen går ned en del. Så hvorfor ikke forsøke en alternativ løsning...

 

Ble overrasket over at det var så dårlig batteritid da, spent på å se hvordan dette fungerer i praksis. Har nå sett omtale fra amobil og Wall Street Journal, og batteritiden slaktes vel på begge..

 

Det at det ikke går an å kjøre programmer i bakgrunnen er feil. Jeg bruker bla. Agile Messenger på min iPhone, og den kan kjøres i bakgrunnen. Skal jeg gjøre noe annet mens jeg chatter, så trykker jeg som vanlig på tilbakeknappen. Skal jeg ut av programmet, så trykker jeg EXIT.

 

Samme gjelder iSlsk. Dette er ett program a la Limewire for iPhone. Denne kan kjøres i bakgrunnen hvis man føler for det. Skal man avslutte, så trykker man som vanlig, Exit.

 

Så det er overhode ikke noe problem å kunne multitaske med iPhone. Greit, Apple kunne gjort det enklere, men det er nok programutviklerne som det går på nå. Vil de at det skal gå an å legge programmet i bakgrunnen, så vil de legge dette til.

Lenke til kommentar
Det at det ikke går an å kjøre programmer i bakgrunnen er feil. Jeg bruker bla. Agile Messenger på min iPhone, og den kan kjøres i bakgrunnen. Skal jeg gjøre noe annet mens jeg chatter, så trykker jeg som vanlig på tilbakeknappen. Skal jeg ut av programmet, så trykker jeg EXIT.

 

Samme gjelder iSlsk. Dette er ett program a la Limewire for iPhone. Denne kan kjøres i bakgrunnen hvis man føler for det. Skal man avslutte, så trykker man som vanlig, Exit.

 

Så det er overhode ikke noe problem å kunne multitaske med iPhone. Greit, Apple kunne gjort det enklere, men det er nok programutviklerne som det går på nå. Vil de at det skal gå an å legge programmet i bakgrunnen, så vil de legge dette til.

 

Det er med en jailbreak utført. HAr du tenkt på hva det vil si? Du har fjernet for alle sperrer som apple har lagt inn. De sperrene er der når man bruker offisiell SDK.

 

Man bryter seg ut av applefengselet...

Lenke til kommentar
Det at det ikke går an å kjøre programmer i bakgrunnen er feil. Jeg bruker bla. Agile Messenger på min iPhone, og den kan kjøres i bakgrunnen. Skal jeg gjøre noe annet mens jeg chatter, så trykker jeg som vanlig på tilbakeknappen. Skal jeg ut av programmet, så trykker jeg EXIT.

 

Samme gjelder iSlsk. Dette er ett program a la Limewire for iPhone. Denne kan kjøres i bakgrunnen hvis man føler for det. Skal man avslutte, så trykker man som vanlig, Exit.

 

Så det er overhode ikke noe problem å kunne multitaske med iPhone. Greit, Apple kunne gjort det enklere, men det er nok programutviklerne som det går på nå. Vil de at det skal gå an å legge programmet i bakgrunnen, så vil de legge dette til.

 

Det er med en jailbreak utført. HAr du tenkt på hva det vil si? Du har fjernet for alle sperrer som apple har lagt inn. De sperrene er der når man bruker offisiell SDK.

 

Man bryter seg ut av applefengselet...

 

Ja jeg vet nok godt hva det vil si. Men å si at iPhone over liv og død IKKE kan multitaske er feil. Den kan hvis den får muligheten. (jailbreak). Men siden vi snakker om "ikke-jailbreaked" iPhone, så er det nok en helt annen sak ja. Da er det nok ikke annet enn å vente på bedre tider. For dere med arrested iPhone vel å merke.

Lenke til kommentar

...bryte seg ut av applefengselet

 

 

For noen teite kommentarer folk kommer med.

 

Min erfaring...(erfaring- i motseting til mange andre som syter her).

 

Min erfaring tilsier at det er "piratprogrammer" som har manglet funksjoner med multitasking hittil. Apples egne gjør dette hele tiden...iPod i bakgrunnen, safari åpen selv om man går tilbake til home screen, mail åpen i bakgrunnen...bare noen eksempler.

Hvis noen programmer fra installer har begynt å få det til er det jo nydelig.

 

Tror ikke multitasking på iPhone vil bli noe stort problem i framtiden.

 

Mitt førsteinttrykk av iPhone 3G er meget bra. Fortsetter der den andre slapp...sømløst. App Store virker veldig lovende og masse snacks tilgjengelig allerede. Har aldri vært med på lettere overgang fra telefon til telefon før. Var bare å synce med iTunes så var kontakter, bokmerker, musikk og tilogmed epostoppsett på plass umiddelbart. Driver og setter opp Mobile Me nå...så får vi se hva det bringer.

 

Jeg vil forøvrig si at Apple ikke gir meg fengselsfølelse, men derimot frihet.

Apple gjør ting enklere for meg i hverdagen. Ja det er en kostnad til det hele, men det er sjeldent noe virkelig bra er gratis i denne verden.

Jeg forstår også at veldig mange er imot iTunes fordi det innbyr til å faktisk betale for musikk og annet medieinnhold, noe som strider mot manges kultur.

For meg har iTunes gjort musikk så lett tilgjengelig for meg at jeg med glede betaler noen kroner til artistene jeg liker, det fortjener dem. Jeg har ren samvittighet på det planet og det er også noe som bidrar til litt av den frihetsfølelsen.

 

Apple er et selskap som ved deres produkter satser på brukervennlighet. Det er brukeropplevelsen som betyr noe, at det er enkelt og effektivt. Jeg føler at jeg får dette fra Apple, og det er det som gir MEG frihet.

Lenke til kommentar
En tur til New York med avreise en dag, og hjemreise den neste koster 10.000 og oppover.

Har sett Frankfurt-Las Vegas, tur-retur nede i 140 euro et par ganger. Da begynner man å snakke om at man kan spare penger på å fly bort pg handle. Turen til Frankfurt blir fort litt den også da.

Lenke til kommentar
Jeg vil forøvrig si at Apple ikke gir meg fengselsfølelse, men derimot frihet.

Apple gjør ting enklere for meg i hverdagen. Ja det er en kostnad til det hele, men det er sjeldent noe virkelig bra er gratis i denne verden.

Jeg forstår også at veldig mange er imot iTunes fordi det innbyr til å faktisk betale for musikk og annet medieinnhold, noe som strider mot manges kultur.

For meg har iTunes gjort musikk så lett tilgjengelig for meg at jeg med glede betaler noen kroner til artistene jeg liker, det fortjener dem. Jeg har ren samvittighet på det planet og det er også noe som bidrar til litt av den frihetsfølelsen.

Ok, hadde ikke tenkt til å involvere meg mer i denne tråden, men måtte bare kommentere dette.

 

Jeg elsker musikk, jeg har ganske mye av det. I motsetning til en del andre på min alder har jeg ingenting i mot å betale for musikk, men når jeg først betaler så vil jeg eie musikken, og gjøre det jeg vil med den. Apple har (sammen med platebransjen) gjort Itunes store uaktuelt for meg og en hel del andre pga. drm og kvalitet jeg ikke vil betale for, derfor kjøper jeg fortsatt cd-er i den lokale platesjappa og ripper den til flac. Der har vi Itunes (og ipod) sin andre begrensing, formater. Det jeg forventer av en mediaplayer (og et hvilket som helst annet program) er at det gjør som jeg vil, jeg vil styre det og ikke omvendt. Vil jeg ha musikken min i flac så skal jeg få lov til det, jeg vil selv velge hvordan musikken min skal behandles.

 

Mangelen på dette gjør at Apple gir meg en fengselsfølelse, ikke frihet.

Lenke til kommentar

Klippet fra dinside:

Etter en uke har vi fått et litt blandet inntrykk av iPhone 3G. Mye er fantastisk, den byr på løsninger som ligger i en helt annen liga enn tradisjonelle telefoner. Også telefoner som påberoper seg å være smarte henger langt etter når det gjelder sjarm og skjønnhet, selv om spesifikasjonene virker imponerende på papiret.

 

At den ikke kan motta kontaktinfo over Bluetooth, SMS eller mail, at den er litt sær på å finne og holde seg til det WLANet du ønsker, at 3G-mottak er svært variabelt, at den ikke kan vise epost i breddeformat, ikke håndtere MMS uten tilleggsprogrammer, at kamera bare er helt alminnelig og ikke håndterer video, (nevnte vi strømforbruket?), at du ikke kan laste opp og ned filer uten iTunes, eller lagre alle typer epostvedlegg, at du ikke kan se video i Flash-baserte videospillere på nettsider, eller bruke Java-programmer - listen er lang - så er iPhone en dings man får lyst på, tross alt.

 

Så er spørsmålet om nytte x lystpå x kost = løp og kjøp?

 

Mange millioner venter siklende med åpen konto, andre fnyser av arrogansen som ligger i de sære avtalene og stive prisene som forlanges.

 

Vurdert mot vanlige mobiler får den 7 på terningen.

 

Vurdert mot det den lover på egne premisser får den 5

 

 

 

 

 

Hallo er alle klikket eller betalt?Dette er patetisk!med alle di manglene iphonen har !hadde det vert uansett andre merker så hadde aldri det blitt 5 i terningkast,i tillegg å si at mot andre mobiler ville den fått 7 i terningkast!

Jeg har selv hatt iphone i flere måneder,og hatt en haug med andre topp modeller fra andre merker,jeg ville aldri gitt iphone 5 i terning kast ,3 ville den fått ,grunnet alle manglene som:

 

Elendig kamera uten fokus og lys

ikke mms

ikke videotelefoni

ikke video

ikke mulig å kjøre flere prog samtidig

elendig batteri,lades 2 gang for dag med normalt bruk

veldig stor ,bred,høy,alle har klaget på andre mobilers størrelse,også din side og amobil,men når iphone monsteret kommer da er plutselig ikke størrelse så viktig mere,selv etter å ha kalt nermest dobbelt så små mobile for gigantiske.forstå det den som kan

er sær ang tilkoblinger og nedlastinger

dyrt abbo/binding

skal jeg nevne mere?

 

hva i all verden skal være grunn for å gi den en 5 i terningkast?

jeg bare gjentar,hadde en annen mobil/smartphone hatt halvparten av manglene iphonen har så hadde de fått 2-3 i terningkast

Endret av pleiadene
Lenke til kommentar
...bryte seg ut av applefengselet

 

 

For noen teite kommentarer folk kommer med.

 

Min erfaring...(erfaring- i motseting til mange andre som syter her).

 

Min erfaring tilsier at det er "piratprogrammer" som har manglet funksjoner med multitasking hittil. Apples egne gjør dette hele tiden...iPod i bakgrunnen, safari åpen selv om man går tilbake til home screen, mail åpen i bakgrunnen...bare noen eksempler.

Hvis noen programmer fra installer har begynt å få det til er det jo nydelig.

 

Tror ikke multitasking på iPhone vil bli noe stort problem i framtiden.

 

Jeg vil forøvrig si at Apple ikke gir meg fengselsfølelse, men derimot frihet.

Apple gjør ting enklere for meg i hverdagen. Ja det er en kostnad til det hele, men det er sjeldent noe virkelig bra er gratis i denne verden.

Jeg forstår også at veldig mange er imot iTunes fordi det innbyr til å faktisk betale for musikk og annet medieinnhold, noe som strider mot manges kultur.

For meg har iTunes gjort musikk så lett tilgjengelig for meg at jeg med glede betaler noen kroner til artistene jeg liker, det fortjener dem. Jeg har ren samvittighet på det planet og det er også noe som bidrar til litt av den frihetsfølelsen.

 

Apple er et selskap som ved deres produkter satser på brukervennlighet. Det er brukeropplevelsen som betyr noe, at det er enkelt og effektivt. Jeg føler at jeg får dette fra Apple, og det er det som gir MEG frihet.

 

Selfølgelig kan den multitaske. Ellers blir det litt vrient med ip-stack osv... Men UI rammeverket har en del begrensninger gjennom sdk'en. Apple har tilgang til det de vil, mens 3.part må bruke mer begrensede løsninger. Det er en helt vanlig måte å gjøre det på.

 

Fengselet folk snakket om er vel heller at den var låst til en leverandør og at folk ikke kunne skrive egne programmer. Det er noen sperrer ennå så folk kommer nok til å fortsette med hackingen.

 

Når det gjelder iTunes... Ikke kjøp musikk gjennom iTunes du kjøper nemlig ikke innholder men filen. Den er låst til en telefon/ipod og den pc du syncer med. Prøv å kopier sangene inn på din neste telefon/mp3-spiller...

Kjøp musikk i nettbutikker som tillater at du flytter den, eller bruk streamingtjenester ;)

Endret av martiol
Lenke til kommentar
Når det gjelder iTunes... Ikke kjøp musikk gjennom iTunes du kjøper nemlig ikke innholder men filen. Den er låst til en telefon/ipod og den pc du syncer med. Prøv å kopier sangene inn på din neste telefon/mp3-spiller...

Kjøp musikk i nettbutikker som tillater at du flytter den, eller bruk streamingtjenester ;)

 

Kan man ikke kjøpe musikk uten DRM (eller hva det heter) via iTunes Plus?

Lenke til kommentar
Anmeldelseslogikk ihht. amobil.no:

 

Fordeler: Alt

 

Bakdeler: Mangler skjerm

 

Konklusjon: Terningkast 5, blir for galt å trekke mer for én mangel.

 

Anmeldeseslogikk ihht. Lilac1:

 

Fordeler: Har alle teknologier.

 

Bakdeler: Er ekstremt treg og nesten umulig å bruke.

 

Konklusjon: Terningkast 6, men det blir for galt å trekke for dårlig brukervennlighet og middelmådige funksjoner så lenge telefonen har alt.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar

Har selv hatt trua på Iphone i det siste, og det har egentlig vært litt rart for meg som er en stor apple motstander. men hvorfor i helvette er det så dårlig batteri på den?

 

Må lades 2 ganger pr dag er no utrolig, og det kan ikke en gang forsvarest siden det er en telefon som skal kunne brukest til det meste. 

 

Spesielt at telefonen får terningkast 5, burde heller få 4 eller kanskje til og med 3 siden det faktisk har så store negative sider. men tydelig at det er en iphone elsker blandt amobil stabben.

 

Synd at amobil ikke klarte å holde seg profesjonell i denne testen, første gang jeg mener at amobil har skuffet såpass.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...