Gå til innhold

Test: Apple Iphone 3G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kristoffer99: Feks. Apples *.m4a-format er det ikke lett å få spilt av i f.eks WMP.

Dessuten er det heller ikke noen smal sak å synce iPhone 3G via Linux.

 

M4A er AAC. WinAmp burde ikke ha noen problemer med å spille av en standard AAC fil. Hvis WinAmp ikke greier det har de ikke lagt inn støtte for AAC-filer. AAC er IKKE Apples sitt format, men en ISO-standard og i praksis etterfølgeren til MP3.

 

For å sitere Wikipedia

 

Advanced Audio Coding (AAC) is a standardized, lossy compression and encoding scheme for digital audio. Designed to be the successor of the MP3 format, AAC generally achieves better sound quality than MP3 at many bit rates. AAC has been standardized by ISO and IEC, as part of the MPEG-2 & MPEG-4 specifications. AAC's best known use is as the default audio format of Apple's iPhone, iPod, iTunes, and the format used for all iTunes Store audio (with extensions for proprietary digital rights management).

 

AAC is also the standard audio format for Sony’s PlayStation 3, latest generation of Sony Walkman, Sony Ericsson Walkman Phone, Nintendo's Wii (with the Photo Channel 1.1 update installed for Wii consoles purchased before late 2007) and the MPEG-4 video standard.

 

AAC er med andre ord en godt etablert standard som er åpen og dokumentert. Windows Media er så langt unna en åpen standard som man kan komme. Det er ingen problemer med å få AAC filer til å spille på tvers av platformer og som du ser av overnevne sitering er AAC standard formatet i PS3, Walkmann, Nintendo Wii etc. AAC har ingenting med Apple å gjøre, uten om at de har banet veien for dette åpnet formatet ved å introdusere støtte for dette allerede i 2004.

Lenke til kommentar
Feil, feil og feil..

 

Kameraet er får dårlig til å erstatte noe som helst, musikkavspilleren er elendig "på farten", GPS'en er ikke på langt nær god nok til å erstatte en fullblods GPS..

 

Hvor kommer den overlegne funksjonaliteten inn?

Kan ikke helt si hva min N95 ikke kan, som en iPhone kan så til de grader bedre?

 

 

Men jeg kan nevne ting som min N95 kan, som ikke iPhone kan?

- Jeg kan benytte meg av Vyke (veldig viktig for meg)

- Jeg kan bruke mitt Djuice Friends abb (ekstremt viktig for meg)

- Jeg kan navigere enkelt i musikkavspilleren mens jeg jogger (veldig viktig da jeg jogger hver dag, og musikk er en viktig del av joggingen)

- Det går for tregt å skrive meldinger / mail / bruke lynmeldings programmer, spesielt sistnevnte går så tregt at jeg ikke klarer å henge med i MSN samtalene!

- Jeg kan synkronisere og legg inn ting uten å måtte innstallere programmer jeg overhode ikke ønsker å ha på maskinen?

 

 

iPhone er en fin mobiltelefon, med et knall godt brukergrensesnitt! Det skal den virkelig ha skryt for!

 

Men at den er så ekstremt mye bedre enn alt annet på markedet er en overdrivelse, og selv "the-all-mighty" iPhone har sine helt klare mangler og begresninger.

Jeg har ikke sagt at hverken kameraet er bra, musikkspilleren er bra eller at GPSen er konge, så ikke prøv deg bare fordi du ikke kunne komme med noe bedre.

Jeg innrømmer gjerne at jeg gjerne skulle hatt radio og nettradio, men det er så mye annet som gjør den til den perfekte mobilen for meg at det bryr jeg meg ikke om.

Djuice abonnementet ditt kan du fint bruke med iPhone, du må bare bli kvitt det nye. Dessuten selges den i USA uten abonnement!

Og den gamle kan du sette i hva du vil på.

Lenke til kommentar

Riktig at den selges uten abonnement i USA, men mobilen er fortsatt bundet opp til AT&T med en herlig operatørlås.

 

kristoffer99: WMP som i Windows Media Player. Du "glemte" å svare på iPhone 3G sin manglende støtte for Linux, med det samme du er inne på lovprisingen av åpne filformater osv.

Endret av djchange
Lenke til kommentar

Hvordan kan noen klage på hardware i Iphone 3g? 624mhz prossessoor og 128mb ram.. leste at de skulle øke til 680mhz på iphone 3g.. men vet ikke sikkert hva det ble til. Men det er jo forsatt knall bra.. OSet er krever mye mindre ressursser en f.eks WM.. Så hardware sett er Iphone bra..

 

SE k850i, når den ble testet, fikk den 6.. Den hadde ett knall bra kamera, men er ikke noe smartphone, hadde ikke gps og heller ikke wifi.. den fikk 6 pga kameraet..

 

Apple Iphone fikk 5 med ett ræva kamera, en middelsmådig GPS, ett mindre åpent OS en S60 UIQ og WM.. Men vist du vil ha den beste multimedia mobilen på marketet, med en 3.5" skjerm, 16gb Harddisk til sanger og filmer og vanlig headsett utgang så er Iphone det beste alternativet på market.. Mobilen er knall dyr vist man ikke har planer om og surfe mye på mobilen når man er på steder som ikke har Wlan.. men vist man kan tenke seg og bruke internett på mobilen når man vil og hvor man vil så jo helt klart netcom sitt abonnenement perfekt og ha.. Og da blir ikke telefonen mye dyr i forhold til ett vanlig abonnement om man surfet mye... Vist man bare surfer på nett og ikke laster så mye kan man si opp internett abonnementet man har hjemme og bruke iphone som internett giver.. og da blir det enda billigere..

 

Men poenget er, at selv om den har en del mangler osv så er den om ikke den beste, så en av de beste multimedia-telefonen på market.. Litt størrelse på skjermen er virkelig en fordel vist man vil se filmer osv.. og 4gb som er på Diamond f.eks er alt for lite til film bruk.. Så jeg syntes forsatt den fortjener 5er..

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar

Du sa:

 

Kanskje fortjener den ikke bedre enn 5, men da fortjener SAMTLIGE andre mobiler på markedet 1 og 2 i forhold.

Tenk på funksjonaliteten, alt det nytenkende og nyutvikla som har blitt putta i en telefon.

Du trenger aldri å ha med deg mer enn en mobiltelefon, fordi den kan alt.

Ikke alt original, men med en gang du får inn programmer som privatpersoner har laget.

Jeg kan sitte i Miami og surfe weben via VNC på Macen min hjemme, jeg kan ta opp video, jeg kan sende mms, jeg kan se filmer på youtube, spille mange spill, se oppskrifter på drinker og bruke den som lommelykt ( :p ) bare for å nevne noe.

 

 

Når du påstår noe så bombastisk som at noe kan "alt" og at du aldri trenger å ha med deg noe annet enn en iPhone så forventer jeg faktisk at den skal klare å erstatte det meste, ellers så holder det ikke bare med iPhone lengre som du påstår ;)

 

Og det er faktisk endel manglende funksjonalitet her, så det å si at alle andre da fortjener 1-2, om iPhone fortjener 5 er jo bare tull..

 

 

Jeg har ikke sagt at hverken kameraet er bra, musikkspilleren er bra eller at GPSen er konge, så ikke prøv deg bare fordi du ikke kunne komme med noe bedre.

 

Det var dine egne ord, det var du selv som påsto at iPhone kan alt, og kan erstatte alt.. Så ikke kom her å klag på meg fordi jeg motsier dine egne utsagn.

 

 

Riktig at den selger uten abonnement i USA, men mobilen er fortsatt bundet opp til AT&T med en herlig operatørlås.

 

 

For ikke å snakke om moms / mva fra USA, og du mister jo alt som heter garanti og rettigheter.

Lenke til kommentar
Du sa:

 

Kanskje fortjener den ikke bedre enn 5, men da fortjener SAMTLIGE andre mobiler på markedet 1 og 2 i forhold.

Tenk på funksjonaliteten, alt det nytenkende og nyutvikla som har blitt putta i en telefon.

Du trenger aldri å ha med deg mer enn en mobiltelefon, fordi den kan alt.

Ikke alt original, men med en gang du får inn programmer som privatpersoner har laget.

Jeg kan sitte i Miami og surfe weben via VNC på Macen min hjemme, jeg kan ta opp video, jeg kan sende mms, jeg kan se filmer på youtube, spille mange spill, se oppskrifter på drinker og bruke den som lommelykt ( :p ) bare for å nevne noe.

 

 

Når du påstår noe så bombastisk som at noe kan "alt" og at du aldri trenger å ha med deg noe annet enn en iPhone så forventer jeg faktisk at den skal klare å erstatte det meste, ellers så holder det ikke bare med iPhone lengre som du påstår ;)

Jeg ser den med kamera, og jeg vet at det suger, men jeg tenkte på at du ikke trenger laptop for å sjekke mail eller lese fullverdige nettsider osv.

Jada, jeg vet dere kan det med "smartphonene" dere har, men da må dere trykke dere i hjel.

Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor dere som sier at den er så dårlig gidder å sitte her og krangle, dere skal jo ikke ha den uansett.

 

Og noen av oss er faktisk i USA fra tid til annen og kan kjøpe med en telefon da.

Endret av Jurgis
Lenke til kommentar
Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor dere som sier at den er så dårlig gidder å sitte her og krangle, dere skal jo ikke ha den uansett.
Vi krangler ikke. Vi opplyser ;)

Dere (fellesbetegnelse) må bare fortelle hvor dumme de som kjøper iPhone er når de kan få en Windowz-tlf med knapper.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...