Gå til innhold

Test: Apple Iphone 3G


Anbefalte innlegg

Anmeldelseslogikk ihht. amobil.no:

 

Fordeler: Alt

 

Bakdeler: Mangler skjerm

 

Konklusjon: Terningkast 5, blir for galt å trekke mer for én mangel.

 

Anmeldeseslogikk ihht. Lilac1:

 

Fordeler: Har alle teknologier.

 

Bakdeler: Er ekstremt treg og nesten umulig å bruke.

 

Konklusjon: Terningkast 6, men det blir for galt å trekke for dårlig brukervennlighet og middelmådige funksjoner så lenge telefonen har alt.

 

Endelig konklusjon: Ingen av telefonene er gode.

 

Det som er mest irriterende etter min mening, er at apple virkelig kunne lagd en supertelefon med dette utgangspunktet, men utelater teknologi som de selv ikke kan ta betalt for (Utelatt kameralys henviser jeg dog kun til idioti fra deres side)

 

Greit nok at den har mangler. Det kan man ikke se bort fra. Det den hovedsaklig får skryt for er at den gjør det den kan veldig veldig bra. Det blir litt som å sammenligne Nokia 7380 med Nokia 3310. Nokia 7380 har mange flere funksjoner, men er et helvete å bruke, mens 3310 gjør det den kan veldig bra og er derfor en mye bedre telefon.

 

Men nå kalte vel aldri anmelderene nokia 7380 som "the second coming of christ" heller.

Til å ha fått så mye positiv oppmerksomhet, er iphone et virkelig elendig produkt.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del er faktisk lagringsplass den eneste mangelen på iPhone. (Og alle andre telefoner med god musikkspiller)

 

Kamera og mms er ikke viktig for meg i det hele tatt, og jeg bruker uansett iTunes til musikk og Aperture til bilder, så synkronisering er ikke noe problem.

 

Edit: hadde tenkt å vente på en 64gb iPhone, men ser ut som det blir en 16gb på meg ganske snart, da min nåværende telefon er nesten helt utslitt.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Hvorfor er jeg ikke overrasket over at Simen Wilgohs var den som skrev testen?

 

Amobils redaktør burde tenkt så langt at skribent av kommentar "Endelig kommer den" ikke bør være samme skribent som test av telefonen.

 

Ikke test testen ennå, men har ventet noen uker på å oppdage akkurat det her.

Lenke til kommentar

Mye kunne vært bedre

 

Fortsatt er det ting Apple kunne gjort mye bedre. Kameraoppløsningen i Iphone er nå lavere enn på mange av Nokia og Sony Ericssons billigtelefoner. Det er ikke bra nok. Mangel på autofokus og fotolys setter den definitive spikeren i kisten og gjør at Iphone på ingen måte kan utfordre kompaktkameraet ditt.

 

Vi er heller ikke fornøyd med GPS-en. Den mangler bilnavigasjon og er ikke så presis som Apple skryter av i reklamen. I tillegg mangler Iphone fortsatt støtte for MMS, radio og videoopptak, samt at telefonen ikke kan kjøre flere programmer samtidig. Og selv om Apple ikke lover gull og grønne skoger på batteri, så merkes det godt at du må lade telefonen hver dag minst. Det duger ikke i 2008.

 

Se etter alternativene

 

Men verst av alt er det at kunden må tvinges inn i en Iphone-virkelighet med egne skreddersydde abonnementer, 12 måneders binding, og ikke minst: Full overgang til Apples egne systemer. Hva er så vanskelig med å bare ønske deler av pakken? Hvorfor må brukeren på død og liv synkronisere alt via Itunes og bli tvunget til å skrote den gamle mediespilleren sin, samt alt av musikk i .WMA-format?

 

Heisann.

 

Joda, testen får frem hva som er galt med Iphone, men å lese deres test og se at den likner på alle andres betyr bare at dere har latt dere påvirke - Ingen tør å gi den dårligere terningkast enn fem, og vi har sett dere bruke brøkdelen av de svakheter dere har funnet hos Iphone til å gruse andre mobiltelefoner. Aktuelle saker for Amobil kunne vært det rundt Iphone, alt som blir gjort for å gi den omtale og fokus, (lobbyister?), kampanjer, markedstaktikk osv (slik som HD-DVD og Blu-Ray)... Det vil skille dere ut til det bedre.

Lenke til kommentar
Som sagt, Norge er bitt av apple basilen og da forsvinner all logikk.

Noen er bitt av anit-iPhone basillen og da går det samme vei.

 

For dere som tydeligvis ikke skjønner greia med iPhone, det har INGENTING med hardware å gjøre. iPhone leverer et TOTALT overlegent brukergrensesnitt og layoutdesign på telefonen. Ingen telefoner er i stand til å matche dette. Hvor mange touch-telefoner leveres uten stylus? Bare iPhone så vidt jeg veit.

Folk kan gnage opp og ned på hardware mangle så mye dem vil, men en ting er sikkert, Apple kan brukersentrert design. Studerer selv produktdesign og Apple følger samtlige lærebøker til punk og prikke.

Lenke til kommentar
Er Iphone 3G landets råeste mobiltelefon?

 

 

 

Les mer

 

Jeg sier ikke annet enn at filosofien til Apple åpenbart fungerer. og sytende forumsbrukere kan klage så mye de vil.

Åpenbart vil folk, som jeg og mange andre millioner, ha denne telefonen.

Det er jo ganske så klart at det blir mye hyp rundt en slik telefon, men det betyr ikke at folk nødvendigvis kjøper den for å eie noe trendy.

Jeg fikk venner av meg i USA til å sende denne til Norge, for at jeg ville ha en telefon jeg ville endelig være fornøyd med; som jeg likte.

Jeg gjorde det. "Handicappene" til telefonen har jeg aldri brydd meg om. Den manglet ting jeg ikke savnet med vanlige telefoner.

Det eneste jeg ble, var imponert over dens funksjonalitet på områder jeg bare kunne ha drømt om å bruke på andre telefoner.

Jeg var heldig, og fikk tak i en av de siste telefonene NetCom hadde på lager, den 11.

En hvit 16GB.

Det plager meg ikke at jeg er bundet opp mot NetCom. Ikke bare fordi jeg er kunde der fra før av, men jeg tenker på at det faktisk er mer nyttig å kunne ha et skreddersydd abonnement, der jeg får fritt internett, enn at jeg skulle ha en fri telefon, der ingenting var tilrettelagt for meg som iPhone-bruker.

Jeg synes at Apple definerer "kundevennlig" på en annen måte. Jeg liker det. Min far, som har vært Windows-mann i alle år, liker det også, og han skal få tak i den på onsdag.

 

Mine ord er her; kom igjen: Kall meg en tulling. Syt litt mer. Klag!

Lenke til kommentar
Som sagt, Norge er bitt av apple basilen og da forsvinner all logikk.

 

Enig og uenig.

Altfor mange tror jeg kjøper en Applemaskin fordi det er "den hvite med sånn søtt eple :D", men den delen veies opp av mange ganger så mange idioter som deg sjøl, som "faktisk har prøvd Mac DRITMYE og veit alt om den og vet at de suger".

 

Apple tilbyr kjempegode produkter for enkelte deler av befolkningen, mens andre trenger ikke det, og får tilfredstillelse av et annet produkt, det betyr ikke dermed at den andre sida kun tilbyr møkk, helvete og inngang til sodoma gomorra.

 

Til dere som skriver deres hatutlegg mot Apple her, gidd det, dere kjemper mot deres egen sak, kun ved å skape mer og mer omtale om iPhone, det er dere som fører til de nevnte artiklene i følgende sitat: "HVORORFOREH ER DET SÅ JAØEVLIG MANGEH ARTIKKLER OM IPHONE!?"

Lenke til kommentar

Viser vel bare at mange er mer opptatt av hvordan funksjoner som er på telefonen enn hvor brukbare de er.

 

Mobilkamera kommer alldri til å bli bra nok til at jeg gidder å bruke det. Det samme gjelder egentlig MMS. Ser heller ikke helt poenget med Java, da iPhone-SDKet er kraftig i seg selv. Det er vel de tre ankepunktene de fleste har mot iPhone.

 

Nå blir jeg vel stemplet som apple phan-boi av alle windows mobile/symbian fan-boyene :p

Lenke til kommentar

Vel...masse argumenter her.

 

Argumentet om batteritid firstår jeg veldig godt. Det er prisen vi betaler for 3G...men jeg kan alltids slå det av.

 

MMS argumenet skjønner jeg også. Å lansere en telefon i Norge som ikke støtter MMS er litt merkelig, og man skulle kunne forvente at Netcom hadde snappet opp den SDKén og laget ett eller annet til lanseringen....men nei. Så vi må vel vente litt til til noen frivillige tar på seg oppdraget.

 

En helt annen ting er jo at folk heller burde våkne opp og bruke epost til dette. MMS er jo bare en måte å melke penger ut av folket på....ihvertfall i 2008!

 

Alt pratet om musikkfiler i WMA skjønner jeg ikke. Min realitet for eksempel er Mac datamaskiner hjemme, musikk fra iTunes Store og WMA er liksom ikke et tema.

Blir som å kjøpe en Microsoft Zune og syte og klage over at den ikke spiller Apple Lossless. Ren dritprat!

 

Men man samme måte som man ikke kan forvente at Microsoft vil optimalisere en dings for Apple OS, så kan vi heller ikke forvente det motsatte. Man må våkne opp og innse hva iPhone er.

 

Og til det den er laget for er den genial!

Lenke til kommentar

Jeg er i USA nå og har veldig lyst til å kjøpe den nye Iphonen 3G.

Men må jeg kjøpe telefonen med abonnement eller kan jeg få den uten?

Åssen får jeg den til å funke når jeg kommer hjem?

 

Har veldig lite peiling, så det hadde vært fint vis noen svarte takk!:)

Lenke til kommentar
Viser vel bare at mange er mer opptatt av hvordan funksjoner som er på telefonen enn hvor brukbare de er.

 

Mobilkamera kommer alldri til å bli bra nok til at jeg gidder å bruke det. Det samme gjelder egentlig MMS. Ser heller ikke helt poenget med Java, da iPhone-SDKet er kraftig i seg selv. Det er vel de tre ankepunktene de fleste har mot iPhone.

 

Nå blir jeg vel stemplet som apple phan-boi av alle windows mobile/symbian fan-boyene :p

 

Ole_Gunnar har helt rett i at poenget med iPhone er ikke HVA den kan, men HVORDAN den gjør det den kan. Interface og brukeropplevelse er helt fantastisk i forhold til alt annet jeg har prøvd...og det begynner å bli en del.

Og App Store gjør det enkelt og utvide softwarefunksjonene etterhvert, og bare noen dager etter lansering er jeg en smule imponert over hva dem har fått til. Ser fram til fortsettelsen. :D

Lenke til kommentar

Jeg er ikke Apple-fanboi og ikke har jeg løpt og kjøpt en iPhone heller. Jeg har idag en SE K610i, så da kan dere selv regne ut hvor mye funksjoner jeg virkelig trenger i en mobiltelefon.

 

Så, hvorfor skal en som meg kjøpe en iPhone? Vel, man kan ikke annet enn la seg sjarmere av hva Steve Jobs (og Apple) får til. Hans fremtoning og presentasjon av nye produkter, når han står på scenen, er bare helt unik og jeg skjønner godt at mange løper og kjøper et Apple-produkt pga. det. Jeg har selv vurdert det, flere ganger.

 

Det jeg "savner" i livet er en ordentlig MP3-spiller, et godt kamera, epost på en mobil enhet og muligheten til å surfe på internett uavhengig av hvor jeg befinner meg. På min SE K610i har jeg Opera Mini, gmail for mobile devices (eller hva det heter) og en råtten lydavspiller (og lite minne). Dette er "behov" en iPod Touch kan rette på, og man man istedenfor velger en iPhone, så slipper man å drasse på en enhet for mye.

 

Det en iPhone gjør, gjør den sabla bra. Den har en av de beste MP3-spillerene på markedet, den fungerer som en tlf og ved hjelp av WiFi og fungerende 3G, kan man faktisk surfe på internett med en fullverdig webleser. Dette er funksjoner du idag ikke finner på så veldig mange andre bærbare enheter!

 

Hvor mange mobiltelefoner i dag har et bra(!) kamera? Et tusenkroners digitalt kompaktkamera har (tør jeg påstå) så mye bedre optikk enn et mobilkamera, at selv om oppløsningen ikke er på mer enn 3 megapixel, vil bildene fortsatt bli så uendelig mye bedre. Ingen av de mobiltelefonene med kamera, har overbevist meg om at de kan være en fullverdig erstatning av et vanlig digitalkamera. Så å diskutere kvaliteten på kameraet på iPhone, som er ment til å ta kjappe bilder du kan se på telefonen eller videresende som MMS (jeg mener epost), blir bare tullpreik! ;)

 

Så, hvor ofte sender jeg MMS? DET er sjelden. Og med tanke på hvor lite utbredt dette er i USA, skjønner jeg godt at Apple vil ha deg til å sende en epost istedefor. De har nok en annen baktanke med dette, og det er å få deg til å signe opp for en .Mac konto så du kan bruke enda flere av Apples tjenester.

 

Nå må jeg ærlig innrømme at jeg mottar to-tre MMS-meldinger i løpet av et år, og det ville vært kjipt å ikke kunne motta disse. Men, det skulle jeg nok klart å leve med.

 

Etter hva jeg har lest og forstått, så er egentlig iPhone en sabla god telefon/mp3-spiller/surfedings og den fortjener helt sikkert en femmer på terningen. For hvermansen i gata er det en genial dings, helt enkelt! Hvis du har behov og ønske om å dille med operativsystemet, installere programmer og kanskje tilogmed resette software i telefonen din en gang hver uke, skjønner jeg at Symbian/Android/Windows Mobile kanskje er et bedre valg. Men, hvor lenge gidder du å holde på med det? Jeg ville gått lei ganske fort, men det er meg, da...

 

Det eneste problemet jeg nå ser med iPhone 3G, er batterilevetiden. Hvis den MÅ lades hver dag, er det ganske negativt i forhold til hva den er lansert som og ment å brukes til. Størrelsen er kanskje også et problem, for om man skal ha den i bukselomma, kan man i verste fall få et forklaringsproblem i det man rusler inn på lekebutikken for å kjøpe Lego til nevøen.

 

Nei, jeg tror jeg venter noen måneder, til hypen har lagt seg og folk har levd med telefonen en stund. Først da ser man hva som virkelig gjelder og om jeg fortsatt har lyst på en. Selv etter at alle og hvermansen sitter med en i hånden.

Endret av johanf
Lenke til kommentar
Leste ikke hele, men Apple har nå aldri vært kjent for å være blandt de beste mp3 spillerene ;)

 

Ikke med tanke på lydkvalitet, men når det kommer til brukervennlighet, så ligger de på topp. Og hvem kan vel si at iPhone/iPods mp3-spiller ikke ser bra ut?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...