Gå til innhold

Test: Apple Iphone 3G


Anbefalte innlegg

Skal jeg være helt ærlig så ble jeg litt overrasket over denne testen. Jeg gleder meg til iPhone 3G og skal ha den, men utifra testen så var kanskje terningkast 5 litt høyt. Det som bekymrer meg mest er batteritiden på den nye telefonen.

 

Også litt usikker på om jeg skal kjøpe telefonen nå på fredag. Kompis av meg rådet meg til å vente. Han mente Apple kommer til å forbedre hardwaren på telefonen etterhvert. Bedre batteritid osv. Vet ikke om det stemmer, men har litt lyst å vente for å se om ting blir forbedret, bugs blir rettet opp etc. Hva mener dere?

 

PS. Er det mulig å spille DivX/Xvid filmer på iPhone 3G?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NetComs monopol ser kanskje ut til å ikke vare så lenge: http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/07/09/540421.html

Blir vel i så fall dumt å legge for mye vekt på dette i en evt test, og synes det er bra at en ikke ser ut til å ha tatt dette med i sammendraget, selv om det er med rette er kommentert i testen.

 

Ellers vil jeg si spørre dere som er utrolig bastante på at denne telefonen ikke fortjener en 5er: Har dere prøvd telefonen? Regner med det er nei, siden dere ikke nevner dette i deres innlegg. Hvordan er dere da så sikker på at en som faktisk har testet telefonen (og gjerne har god nok kunnskaper om nok andre mobiltelefoner til å gjøre en sammenligning) bare har dratt et terningskast ut av løse luften?

 

Har ikke prøvd telefonen selv, og er dermed ganske ydmyk i forhold til å kommentere den ene eller andre veien, noe kanskje andre burde forsøkt? Har likevel testet iPod Touch endel, og denne ga i alle fall mersmak nok til å vurdere en iPhone.

Lenke til kommentar

Man kan diskutere veldig fritt om man ønsker å binde seg totalt til Apple sine løsninger når det gjelder musikk, programmer etc. Personlig ønsker jeg det, men skjønner at det er en "dealbreaker" for mange.

 

MEN: Jeg er skuffet over at apple ikke har gått hardere ut og frontet det at de har fjernet MMS. Det blir snudd til noe fullstendig negativt, men apple kunne vinklet dette positivt i retningen

 

"vi var først til å droppe diskettstasjon, og det ble ramaskrik. [blablabla] Vi fikk rett! Nå dropper vi også MMS fordi det er en gammel og utdatert teknologi som vi ser at ingen har bruk for lengre" - Rett og slett dårlig markedsstrategi at de ikke har fått medievinklingen rundt MMS til å bli bedre. De har jo en kjempesuksess med et lignende tiltak fra før. Men regner med at de har oversett det siden de er et amerikansk selskap og mms ikke er viktig der.

 

En ting jeg liker med Iphone er at den har mindre dilldall, men jeg HATER at jeg ikke kan logge inn i nettbanken min med den. Regner med at det kommer løsninger, men det er det største problemet jeg har med den forløpig. God og balansert artikkel.

Lenke til kommentar

Cyrus664: Som med all annen hardware så vil det komme nyerer og bedre om man venter, men ikke forvent at Apple lanseres 3.generasjon før tidligst 2009.

Filmer må man sikkert konvertere over til ett eller annet iTunes-jallaformat, om det ikke evt kommer noe tredjepartsprogram for andre formater.

Endret av djchange
Lenke til kommentar
Skal jeg være helt ærlig så ble jeg litt overrasket over denne testen. Jeg gleder meg til iPhone 3G og skal ha den, men utifra testen så var kanskje terningkast 5 litt høyt. Det som bekymrer meg mest er batteritiden på den nye telefonen.

 

Også litt usikker på om jeg skal kjøpe telefonen nå på fredag. Kompis av meg rådet meg til å vente. Han mente Apple kommer til å forbedre hardwaren på telefonen etterhvert. Bedre batteritid osv. Vet ikke om det stemmer, men har litt lyst å vente for å se om ting blir forbedret, bugs blir rettet opp etc. Hva mener dere?

 

PS. Er det mulig å spille DivX/Xvid filmer på iPhone 3G?

Jeg ville kanskje rådet deg til å se ann om NetCom får opprettholde sitt monopol, og om prisene evt vil dale. Tviler på at det vil komme en ny revisjon med det første egentlig.

 

PS. Det er vel ikke mulig per i dag, men det finnes nok av gode gratisprogrammer som kan re-encode slike slik at de kan spilles. Da vil en også gjerne samtidig gjøre filmer beregnet på TV/skjermvisning mindre i oppløsning, som fører til en mindre fil og plass til flere på enheten.

Lenke til kommentar

hardkjerne: Jeg er ikke så bekymret for abn. prisen da det er jobben min som betaler den (vel, i alle fall inntil 500 i måneden).

 

Mulig jeg bestiller den i morgen da, men fremdeles så bekymrer batteritiden meg. Hvor mye ekstra kan man presse ut av batteritiden om man slår av 3G, GPS og Wi-Fi?

Lenke til kommentar

Om det ikke stemmer så bør Amobil sette mangel av stereo bluetooth som ett minus i konklusjonen, siden de gjorde det til en så big deal når de trodde den hadde det.

Hva skal man med GPS om Apple forbyr (iflg. SDK-retningslinjene) produksjon og levering (via AppStore) av tredjepartsprogramvare som gir nøyaktig turn-by-turn navigasjon i fart o.l. For å finne ut sånn ca hvor man er kan man jo uten GPS enten se seg rundt eller bruke GMs "Locate Me".

Lenke til kommentar

Grei test, men dere går jo litt i baret når dere fokuserer så hardt på "tvangstrøyen" som dere kaller det og kritisrerer telefonen for manglende WMA-støtte.

 

WMA og Windows Mobile er per definisjon tvangstrøye. WMA/WMV er en lukket og hyper properitær Microsoft standard som Apple-leiren ikke har mulighet til å lisensiere (Microsoft nekter).

 

Apple derimot bruker kun åpne og fritt tilgjengelige formater som MP3 og AAC. Begge formatene er godkjente ISO-standarder og er med andre ord vesentlig mer åpent enn Windows Media-formater som er bundet til Windows-platformen. AAC og MP3 fungerer ypperlig på tvers av alle platformen og implementering av disse standardene er enkelt.

 

Lever man i en begrenset og lukket Windows-verden, som jeg antar personen som har testet denne telefonen gjør, skjønner jeg jo at det kan være litt frustrerende at telefonen ikke støtter Microsoft sine formater og at det da er lett å anbefale en tvangstrøyetelefon som HTC Diamond. Lever og jobber man derimot opp mot alle tre store platformer (Windows, Linux og Mac) er man sjeleglad for at Apple baserer seg på standard formater som fungerer på tvers av alle platformer. Det er dessverre en stor misforståelse at Apple er lukket og Microsoft åpent. Microsoft virker kun åpent fordi "alle" bruker det, men i virkeligheten er Microsoft mer lukket enn et fengsel.

 

Jeg ønsker Apples iPhone hjertelig velkommen og håper de sammen med Googles Android kan knuse Microsoft Windows Mobile. Verden trenger flere produsenter som utfordrer tvangstrøyen Microsoft gir oss.

Endret av kristoffer99
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvordan de kan gi den en femmer? er de redde for og gi den dårligere eller? med tanke på hva de skriver om den hadde en 3'er eller 4'er vært mer passelig. Eller ligger det penger fra Apple og trussler fra "fanboys" bak hvor over-hypa amobil og itavisen og andre nett medier gjør telefonen?

 

Selv om det er ett Apple produkt går det faktisk ann og kritisere produktet.

 

Nei dette var skuffende amobil :thumbdown:

Lenke til kommentar

EX-adrin: Hjelper jo lite om de har laget det hvis Apple følger sine egne retningslinjer fra SDK'en og dermed ikke legger programmet ut på AppStore. Det står nemlig tydelig der at GPS-modulen ikke må/skal brukes til bl.a. turn-by-turn navigering. Men det gjenstår jo å se til fredag.

 

kristoffer99: Feks. Apples *.m4a-format er det ikke lett å få spilt av i f.eks WMP.

Dessuten er det heller ikke noen smal sak å synce iPhone 3G via Linux.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke dette , er dere betalt av Apple ?

 

her har dere testet en opphypet murstein av en telefon som har

 

- Svakt kamera

- Mangler MMS og multitasking

- Binder deg fullstendig som kunde til Apple

- latterlig batteri (noe dere glemte å ta med i konklusjon)

 

og ikke minst ITUNES

 

og fortsatt gir dere den en femmer ???

som jeg ser det så må du drasse med deg et digital kamera og en MMS telefon i tilegg for Iphone holder ikke mål.

Endret av warin
Lenke til kommentar

Skal selv ha denne etter jeg fyller 18, da det for meg ser ut som den perfekte, ehm, dingsen?

Uanz, skjønner at de med PC ikke vil ha denne, da mye blir komplisert kun pga det, en får vel først og fremst fullt utbytte av å være en macbruker (Og nei, ikke en idiot, som jeg tror mange her ville ha sagt, da dere har satt det inn i huet deres at pga dette er Apple, så må det være dårlig)

 

Jeg fatter ikke hvordan de kan gi den en femmer? er de redde for og gi den dårligere eller? med tanke på hva de skriver om den hadde en 3'er eller 4'er vært mer passelig. Eller ligger det penger fra Apple og trussler fra "fanboys" bak hvor over-hypa amobil og itavisen og andre nett medier gjør telefonen?

 

Selv om det er ett Apple produkt går det faktisk ann og kritisere produktet.

 

Nei dette var skuffende amobil :thumbdown:

 

Selv om det er ett "Apple produkt"(MELLOMROMWTF) går det faktisk ann å ikke lokke øyna og holde seg for øra og skrike "NEEIEHEIEHEIEIII APPLEERBÆSJ"

Endret av Boff3n
Lenke til kommentar

Hei

 

Er kommet en del tilbakemeldinger Bluetooth A2DP og batteri.

 

Ang. Bluetooth A2DP så har ikke Iphone dette. Opprinnelig tekst i testen og konklusjonen er feil og er nå blitt rettet. Vi beklager den glippen.

 

Når det gjelder batteriet er det flere som har påpekt at dette ikke er kommet med i konklusjonen. Det står nøye beskrevet på side 2 i testen, men vi er enig i at det bør komme med på konklusjonssiden også, og er derfor lagt til.

 

Takk for alle konstruktive tilbakemeldinger så langt. Bra å se at så mange engasjerer seg i debatten og leser testen! :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...