Gå til innhold

Test: Apple Iphone 3G


Anbefalte innlegg

Leste ikke hele, men Apple har nå aldri vært kjent for å være blandt de beste mp3 spillerene ;)

 

Ikke med tanke på lydkvalitet, men når det kommer til brukervennlighet, så ligger de på topp. Og hvem kan vel si at iPhone/iPods mp3-spiller ikke ser bra ut?

Helt enig der Lakus, og ja lydkvaliteten er mye dårligere. sier ikke at ipod er dårlig men synest virkelig ikke at den er så suveren på brukervennlighet iforhold til div andre jeg har prøvd gjennom årene.

 

 

 

 

Og jeg kan si at jeg ikke synest at ipod ser bra ut, men det er min personlige menig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leste ikke hele, men Apple har nå aldri vært kjent for å være blandt de beste mp3 spillerene ;)

 

Ikke med tanke på lydkvalitet, men når det kommer til brukervennlighet, så ligger de på topp. Og hvem kan vel si at iPhone/iPods mp3-spiller ikke ser bra ut?

Helt enig der Lakus, og ja lydkvaliteten er mye dårligere. sier ikke at ipod er dårlig men synest virkelig ikke at den er så suveren på brukervennlighet iforhold til div andre jeg har prøvd gjennom årene.

 

 

 

 

Og jeg kan si at jeg ikke synest at ipod ser bra ut, men det er min personlige menig.

 

How dear you! Selvfølgelig elsker du iPhones/iPods design og UI! Min personlige mening? Hva får deg til å tro at du kan ha din egen mening?

 

Mvh. Stiv Jåbbs

Endret av Steffen Moss
Lenke til kommentar
Leste ikke hele, men Apple har nå aldri vært kjent for å være blandt de beste mp3 spillerene ;)

 

Ikke med tanke på lydkvalitet, men når det kommer til brukervennlighet, så ligger de på topp. Og hvem kan vel si at iPhone/iPods mp3-spiller ikke ser bra ut?

Helt enig der Lakus, og ja lydkvaliteten er mye dårligere. sier ikke at ipod er dårlig men synest virkelig ikke at den er så suveren på brukervennlighet iforhold til div andre jeg har prøvd gjennom årene.

 

 

 

 

Og jeg kan si at jeg ikke synest at ipod ser bra ut, men det er min personlige menig.

 

How dear you! Selvfølgelig elsker du iPhones/iPods design og UI! Min personlige mening? Hva får deg til å tro at du kan ha din egen mening?

 

Mvh. Stiv Jåbbs

 

 

ok..

 

btw, sa ingenting om iphone.

Lenke til kommentar

Må lades 2 ganger om dagen? :!:

 

Latterlig dårlig for en moderne mobil, i tillegg et elendig kamera? Vel, det duger for gutter der solen aldri går ned :roll: dvs, ingen plasser :!:

 

Å er låst til Apples programmvare.. jaja.. utrolig at den kan få karakteren 5 da.

 

Klart den er lekker å se på, å har en bra trykkfølsom skjerm. Men hva hjelper det når en må begrense bruken av den for å spare strøm? Latterlig hele greia :!:

Lenke til kommentar
Må lades 2 ganger om dagen? :!:

 

Latterlig dårlig for en moderne mobil, i tillegg et elendig kamera? Vel, det duger for gutter der solen aldri går ned :roll: dvs, ingen plasser :!:

 

Å er låst til Apples programmvare.. jaja.. utrolig at den kan få karakteren 5 da.

 

Klart den er lekker å se på, å har en bra trykkfølsom skjerm. Men hva hjelper det når en må begrense bruken av den for å spare strøm? Latterlig hele greia :!:

 

Hva sammenligner du med?

 

Skal du skru på alt av teknologi uten noen begrensning kjører du tom hvilken som helst telefon på no time.

 

Poenget er å lære og begrense seg, og dette gjelder uansett telefon man bruker. Jeg har sjeldent vært så fornøyd med batteritiden på en telefon som men første iPhone. Hvis jeg bare slår av 3G når jeg ikke har bruk for det later det til at jeg vil ha samme brukeropplevelsen a den nye. 3G er ikke noe jeg trenger, men det er fint å ha muligheten iblandt.

 

Hva mener du med låst til Apples programvare? Man kan bruke Mediamonkey til overføring av filer til og fra telefonen.

 

Men hvis du mener at det skulle trekke ned karakteren for at integreringen med Mac er perfekt via iTunes, så har du misforstått hele poenget.

Lenke til kommentar

Man er jo heller ikke låst til apples software, men man må laste den ned via AppStore. Apple hoster programmene gratis hvis utgiver velger å gi dem ut gratis.

 

edit: J.I.M.B.O var raskere enn meg

 

edit2: iPhone 3g skal visst ha BEDRE batteritid med 3g avslått enn gamle iPhone. Tror nok ikke batteriproblemet er like stort som mange tror.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Man er jo heller ikke låst til apples software, men man må laste den ned via AppStore. Apple hoster programmene gratis hvis utgiver velger å gi dem ut gratis.

 

edit: J.I.M.B.O var raskere enn meg

 

edit2: iPhone 3g skal visst ha BEDRE batteritid med 3g avslått enn gamle iPhone. Tror nok ikke batteriproblemet er like stort som mange tror.

 

hva er EGENTLIG forskjellen fra iphone 3g og "vanlig" iphone? utenom 3g da seff.

 

har hørt noen sa at cpu'en på den med 3g var litt raskere.

Lenke til kommentar
Leste ikke hele, men Apple har nå aldri vært kjent for å være blandt de beste mp3 spillerene ;)

 

Ikke med tanke på lydkvalitet, men når det kommer til brukervennlighet, så ligger de på topp. Og hvem kan vel si at iPhone/iPods mp3-spiller ikke ser bra ut?

Helt enig der Lakus, og ja lydkvaliteten er mye dårligere. sier ikke at ipod er dårlig men synest virkelig ikke at den er så suveren på brukervennlighet iforhold til div andre jeg har prøvd gjennom årene.

 

 

 

 

Og jeg kan si at jeg ikke synest at ipod ser bra ut, men det er min personlige menig.

 

How dear you! Selvfølgelig elsker du iPhones/iPods design og UI! Min personlige mening? Hva får deg til å tro at du kan ha din egen mening?

 

Mvh. Stiv Jåbbs

 

 

ok..

 

btw, sa ingenting om iphone.

 

 

Hehe.. "Ok"? Det var det? Greeeit..

 

Ja jeg skrev først iPhone, og slengte inn iPod når jeg leste det en gang til. Men så bestemte jeg meg for å beholde iPhone.. Men men..

Lenke til kommentar

Godt gjort du måtte ha 3stk for å finne ut at du ikke ble overbevisst da :)

 

 

Hahahaha! 5?

Så teit, den har jo så mange mangler. Likevel får den 5? Tørr ikke noen å gi mindre? Jeg har ikke tenkt å betale flere tusen for en telefon som er stokk dum.

Har hatt 3 stk 1.Gen iphone og er ikke overbevist..

Lenke til kommentar

og all diskusjon framover her blir dessverre pointless, ettersom dette igjenn blir en kamp om:

 

iNerd VS The World

 

iNerdene ser seg blinde på feil med kommentarer som: "det har jeg aldri brukt så det trengs ikke", "det ville gått på bekostning av design", "er ikke SÅ dårlig" "det er ikke SÅ dyrt" osv osv osv

 

The Rest kommer selvsagt med anti-apple kommentarer og vi vil selvsagt ikke si noe positivt om telefonen, men bare plukke ut det negative.

 

 

Som en anti-apple person skal jeg faktisk PRØVE å være objektiv her

 

iphones POSITIVE sider:

 

# Bra respons på skjerm - Slår faktisk de andre jeg har prøvd.

# "Enkel" i bruk - de fleste vil klare å bruke en iphone

# Design - "stilren" mange synes dette er viktig i forhold til innhold, se på Razr som eksempel

# Direkte tilkobling til itunes uansett hvor du er så du kan kjøpe sanger derfra ( DETTE er kun positivt viss du liker itunes og alt det står for)

 

iphones NEGATIVE sider

 

# All design, no brains, i forhold til andre smartphones har den mindre muligheter (IKKE vær uenig, mye vil du kanskje ikke bruke MEN WM og Symbian har maaaaange flere muligheter, kanskje for de har vært på markedet lenger, kanske fordi det er masse 3rd part programmer, men uansett)

 

# itunes - låst til itunes, pluss at itunes har dårlig lyd

 

# Dårlig lyd - når vi var inne på det så har iphone tatt trenden fra ipod om å ha dårligere lyd enn andre mp3 spillere/telefoner der ute

 

# pris - ja du får så mye datatrafikk du vil, men 10lapper + er vel mye for en telefon UANSETT.

 

# fanboys - er ikke noe som er mere irriterende enn noen som forsvarere dette med nebb og klør og kommer med teite kommentarer som: "apple kunne sikkert implementert f.eks MMS i telefonen, men de vet vel at folk ikke kom til å bruke det" WTF!?! det er fortsatt et dårlig valg viss alle på markedet HAR det og apple velger å IKKE ha det.

 

# batterilevetid - ja N95 har også dårlig batteri MEN det kan byttes ut iallefall

 

for å nevne noen.. jeg klarte iallefall å dra ut NOE positivt så kanskje jeg var litt objektiv

Lenke til kommentar

Gold1n3ye: :thumbup:

 

Men..

 

"# pris - ja du får så mye datatrafikk du vil, men 10lapper + er vel mye for en telefon UANSETT."

 

Den koster da ikke 10k. Dette blir for telefonen pluss ett års bruk. Skal vi tenke på denne måten, så blir absolutt alt dyrt. F.eks bil. En bil til 100.000kr, greit nok. Ikke så dyrt tenker du. Men så kommer jo bensin, årsavgift ++++ i tilegg. Så skal man jo gjerne ha bilen i ett par år. Og da er vi oppe i 500.000kr for bil, bensin, avgifter, reperasjoner osv.

 

Ingen tenker slikt når de kjøper bil o.l, for da vil du få noen overraskelser trutt og jevnlig. For prisen på bilen er 100.000kr. Prisen for iPhone er prisen du betaler cash. Resten kommer som pris for forbruk ditt.

 

Og nei, iPhone koster ikke 10k. Den koster gjerne det inkl. abb. i ett år. Men du er ikke tvunget til å beholde dette abb. Bryter du abb, så er du nede i ca. 4500kr. Det er ikke dyrt.

 

Føler noen at dette er ett motangrep mot Anti-Eplene, så nei. Mye jeg er enig i, men det at den er dyr er ikke sant, for det kommer an på DEG.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet iPhone noen timer og sitter igjen med delt inntrykk av telefonen.

 

Synes grensesnittet på telefonen er bra. Alt ligger lett tilgjengelig, og enkelt å finne fram. I tillegg ser telefonen ganske bra ut, og den trykkfølsome skjermen er helt rå.

 

Jeg er likevel usikker på om jeg ville hatt denne telefonen selv. Å skrive meldinger er utrolig tungvindt, og tar MYE lengre tid enn på vanlige taster på en mobil.

 

MMS synes jeg er greit å ha. Grunnen er at jeg ofte er ute på tur med min datter, og da er det kjekt for familie og min datter å kunne sende bilder av hva vi ser underveis på turen, samt om min datter gjør noe spesielt er det stas å kunne sende bilder av det der og da.

 

Kameraet på iPhone er dessverre ikke godt nok i det hele tatt. Er jo ikke brukenes til noe bildene som blir tatt.

 

Batteriet virket også å være litt i svakeste laget, men kan ikke uttale meg så mye om akkurat dette på den korte tiden jeg har testet telefonen.

 

Ikke fant jeg noen mulighet for å kunne legge inn msn heller, noe jeg synes er ett must på en slik telefon. Går vel gjerne mot Apple sine prinsipper å tillate msn.

 

Alt i alt virker det som en utrolig spennende telefon, men virker samtidig litt uferdig pga unødvendige mangler i telefonen. Er nok mye gøy med denne telefonen, men spørs om det positive med denne telefonen er nok til å dekke over for de få, men irriterende manglene.

 

En ting til jeg ikke helt klarer å skjønne er hvordan folk her inne klarer å bli så personlig preget av en mobiltelefon. Når noen kritiserer telefonen de har tar de det jo som ett personlig angrep på lik linje som om at noen faktisk går til angrep på familiemedlem. Dere må ta det med ro, det er bare snakk om en telefon, en upersonlig elektrisk sak som dere garantert har byttet ut innen ett år fordi det da er kommet noe nytt og bedre.

 

Kan legge til at jeg faktisk er litt uenig i at prisene er så altfor gale. Jeg ringer ca 1000 min i løpet av en mnd, har rundt 900-1100 sms, og datatrafikk er beskjedent med min nåværende mobil, mye pga jeg benytter meg av wifi for det meste, og kun er msn og andre småprogrammer som går via 3g ellers. Har stort sett regninger på rundt 900 kr pr mnd med mitt chess abb. Så med mindre jeg har valgt totalt feil abb og kan spare mye på å bytte, så vil jeg faktisk få en iPhone 3g til 1 krone samtidig som mine regninger vil være tilnærmet lik i dag, men nå med større frihet til å surfe osv uten at regningen går opp.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Har regnet litt på forventet levetid på Batteriet til iPhone og etter et par søk på nettet så har jeg funnet ut følgende :

 

Batteriet skal greie ca 400 ladninger før ytelsen synker med 20%, telefonen har ca 8 timers bruksverdi (noen påstår 6t med de fleste funksjoner i bruk) og med 20% lavere ytelse så synker dette til 6 timer etter ca 200 dagers bruk.

 

Er man Poweruser så er det godt mulig at batteriet på iPhone får lavere ytelse ganske fort og at man må bytte det ut etter ca 1 år, men normalt så vil nok gjennomsnittsbrukeren av telefonen greie seg ca 1 1/2 år før batteriet må byttes.

 

400 Ladninger (fra 1 til 100%) = 80% 3200t timers bruk med 8 timers kapasitet. (2 ladninger pr dag)

800 Ladninger = 60% = 2400t bruk med 6 timers kapasitet. (3 ladninger pr dag)

1200 Ladninger = 40% = 1600t bruk med 4timers kapasitet. (4 ladninger pr dag)

1600 Ladninger = 20% = 800t bruk med 2 timers kapasitet. (8 ladninger pr dag)

2000 Ladninger = 0% = 400t bruk med 1 timers kapasitet (her skal batteriet teoretisk ta kvelden). (16 ladninger pr dag).

 

Til sammen så har man ca 350 Dagers konstant bruk av telefonen før batteriet er helt ubrukelig, men man vil nok merke langt raskere at batteriet har lavere levetid.

 

Men som sagt dette krever at du benytter deg av telefonen såpass mye at du må lade den i snitt 2 ganger pr dag (noe som et par brukere allerede opplever).

 

Min Konklusjon er at iPhone brukeren vil merke ca etter 1 års bruk at man har lavere batterikapasitet, og må bytte batteriet etter 1 år og 8 måneder.

Lenke til kommentar
Da har jeg fått testet iPhone noen timer og sitter igjen med delt inntrykk av telefonen.

 

Synes grensesnittet på telefonen er bra. Alt ligger lett tilgjengelig, og enkelt å finne fram. I tillegg ser telefonen ganske bra ut, og den trykkfølsome skjermen er helt rå.

 

Jeg er likevel usikker på om jeg ville hatt denne telefonen selv. Å skrive meldinger er utrolig tungvindt, og tar MYE lengre tid enn på vanlige taster på en mobil.

 

MMS synes jeg er greit å ha. Grunnen er at jeg ofte er ute på tur med min datter, og da er det kjekt for familie og min datter å kunne sende bilder av hva vi ser underveis på turen, samt om min datter gjør noe spesielt er det stas å kunne sende bilder av det der og da.

 

Kameraet på iPhone er dessverre ikke godt nok i det hele tatt. Er jo ikke brukenes til noe bildene som blir tatt.

 

Batteriet virket også å være litt i svakeste laget, men kan ikke uttale meg så mye om akkurat dette på den korte tiden jeg har testet telefonen.

 

Ikke fant jeg noen mulighet for å kunne legge inn msn heller, noe jeg synes er ett must på en slik telefon. Går vel gjerne mot Apple sine prinsipper å tillate msn.

 

Alt i alt virker det som en utrolig spennende telefon, men virker samtidig litt uferdig pga unødvendige mangler i telefonen. Er nok mye gøy med denne telefonen, men spørs om det positive med denne telefonen er nok til å dekke over for de få, men irriterende manglene.

 

En ting til jeg ikke helt klarer å skjønne er hvordan folk her inne klarer å bli så personlig preget av en mobiltelefon. Når noen kritiserer telefonen de har tar de det jo som ett personlig angrep på lik linje som om at noen faktisk går til angrep på familiemedlem. Dere må ta det med ro, det er bare snakk om en telefon, en upersonlig elektrisk sak som dere garantert har byttet ut innen ett år fordi det da er kommet noe nytt og bedre.

 

Kan legge til at jeg faktisk er litt uenig i at prisene er så altfor gale. Jeg ringer ca 1000 min i løpet av en mnd, har rundt 900-1100 sms, og datatrafikk er beskjedent med min nåværende mobil, mye pga jeg benytter meg av wifi for det meste, og kun er msn og andre småprogrammer som går via 3g ellers. Har stort sett regninger på rundt 900 kr pr mnd med mitt chess abb. Så med mindre jeg har valgt totalt feil abb og kan spare mye på å bytte, så vil jeg faktisk få en iPhone 3g til 1 krone samtidig som mine regninger vil være tilnærmet lik i dag, men nå med større frihet til å surfe osv uten at regningen går opp.

 

Ahh..

 

Må si det er deilig å lese om erfaringer som ikke har noe som helst med fanboys å gjøre. Blandt flere hundre innlegg, så må jeg si at det er denne som hadde hjulpet meg mest, siden brukeren her har holdt seg objektiv, og ikke har blandet inn sitt personlige forhold mellom Apple, HTC, Nokia og Samsung.

 

Men Svortevik, er du sikker på at det ikke finnes en MSN-klient der ute? Har du sjekket AppStore? Altså, jeg vet ikke om det eksisterer til 3G iPhone enda. Men Fring og Agile Messenger (som jeg selv bruker) finnes til iPhone. Men da må mobilen være jailbreaked, noe som ikke er mulig å gjøre med 3G iPhone enda.

 

Men jeg vil nå tro at utviklerne av Agile og Fring vil lansere produktene sine på AppStore i nærmeste framtid.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...