Gå til innhold

Test: Apple Iphone 3G


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sagt at noen journalister er korrupt.

Jeg har sagt at kanskje noen ikke er særlig komfortable mtp kontrakten og dermed spiller safe og gir telefonen høyere karakter.

 

Ikke sagt at det har skjedd her, men sier det at det kan ha skjedd. Det har sannelig skjedd før.

 

Snakket hovedsakelig til nerd-light. :)

 

Synes bare ikke man skal være så rask med å rope ut at en journalist er kjøpt og betalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men de hadde vel ikke noe valg hvis de skulle ha en test av denne telefonen på lanseringsdagen, men de kunne sagt nei slik som aftenposten da, men det er opptil hver redaktør. Denne kontrakten minner sterkt om de sterkt begrensende fotokontraktene som er blitt så populære blant store artister på turne nå

Lenke til kommentar

nerd-light: Kontrakten sier jo ikke noe om at de skal gi den høyere karakter? Kontrakten gir heller ikke journalistene noen fordeler. Det kontrakten gjør er jo å ta fra journalisten en del. Han kan ikke vise telefonen til andre nesten, han kan ikke ditt, og ikke datt.

 

Dette minner da om det motsatte av bestikkelse?

Lenke til kommentar

For meg (Ja, jeg har macbook, og er sikkert derfor fanboy og skulle gjerne pult steve jobs fordi mac er livet mitt!!!!!1112342hundredeogtoogførti), så er de eneste negative delene kameraet og dårlig batteritid, i tillegg til prisen. Alt det andre hadde jeg ikke hørt om før engang, så det er temmelig w/e

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Ang. journalistavtalen Apple ville ha folk til å skrive under, så er det mange som har gitt fullstendig blaffen i den, siden den er bygget på californisk lov og ikke går overens med norsk lov.

 

For øvrig venter jeg med å teste telefonen selv før jeg gir den et terningkast. Uansett, jeg testet den forrige Iphone-en og den var rett og slett fantastisk. Og mange av manglene finnes det tilleggsprogram som retter opp. Tilleggsprogrammene _må_ tas i betraktning, for de gir telefonen nærmest ubegrensede muligheter og brukergrensesnittet åpner for programmer og spill og et utvalg gratisprogrammer alle Symbian-brukere bare kan drømme om. Har Symbian-telefon selv, men jeg misunner alle Iphone- og Ipod Touch-eiere alle gratisprogrammene de bare kan laste ned og installere på et par sekunder.

Lenke til kommentar

Först måste jag börja med att nämna att jag gillar iPhone, den är jävla stilig, något annat är svårt att hävda. 2G varianten saknade allt för mycket enligt mig och även om jag inte dagligdags använder "allt" på min N95 så gör jag det trots allt med jämna mellanrum. Det faktum att det inte fanns stöd för MS Exchange ActiveSync i den förra versionen var en definitiv showstopper för mig.

Jag såg därför med glädje fram till 3G versionen när det började stå klart att en sådan var på tapeten.

 

Det skall dock sägas att för många så har nog iPhone det som "krävs" men för en "multiuser" som mig så börjar det bli lite för mycket kompromisser även med 3G versionen:

 

- Har GPS men finns pt ingen navigationsprogramvara tillgänglig till tlf (va f-n skall jag med GPS till om inte just det. Jag behöver ingen GPS för att berätta för mig VART jag är. Det VET jag. Jag behöver en som kan säga hur jag tar mig från A till B).

 

- 2MP kamera utan autofokus (till vardags bär jag inte med mig min Canon EOS 350 men när man har småbarn är det förvånansvärt ofta som det är en "moment" som man vill föreviga. Med N95 blir det helt OK bilder som oxå kan användas till annat än MMS). 5MP är inte ett måste på en telefon men autofokus är det...

 

- Kan inte använda tlf som modem! Vänta här nu, finns det överhuvudtaget mobiler idag som inte tillåter detta?? Ja, tydligen och detta hade jag inte ens funderat över förrän jag läste artikeln. Detta tog jag som en självklarhet och för mig så betyr det tyvärr over & out för iPhone som alternativ. Jag sitter ibland och jobbar i stugan på fjället och där är det HSDPA täckning. Inte f-n att jag skall behöva ha med mig en ekstra telefon till det.

 

- Kan inte ta upp video! Igen, inget jag använder till daglig men det sker. N95 gör en förvånansvärt god jobb här.

 

- Kan inte använda telefonen som "lagringsenhet" till PC´n?! Med 16GB så hade det varit fint då jag i jobben ofta "bär med mig" en del filer. Fint å slippa släpa på USB minnepinnar, det är nog av ting att släpa på.

 

- MMS.... No comments..

 

- Bluetooth transfer... No comments...

 

- Batteritiden. Kan väl inte verifieras ännu men flera som har testat den hittills (läst några tester i sverige och norge) och de kommenterar detsamma kring batterilevetiden allihop. Det är oaktuellt att behöva bära med sig laddare hela dagarna...

 

- Bluetooth A2DP saknas (..och det på en mobiltelefon som i huvudsak är en mp3 spelare...)

 

- Säkert flera ting är jag rädd för men nu orkar jag inte skriva mer. Natti natti.

 

(...dere skall se att det säkert blir iPhone på mig likaväl men just nu lutar det åt Diamond även om N95´an än idag slår alla på marknaden. Har haft den nu sedan den kom och "suget" efter något nytt börjar bli stort... ;)

Endret av superswede
Lenke til kommentar
Vil tro at en iPhone er den type produkt man burde anmelde etter førsteinntrykket har lagt seg.

Dette for å få frem de ekte kvalitetene, og ikke de første som møter deg.

 

Helt enig. Men du kan være trygg på at disse testene kommer og vil være i favør av telefonen. Så langt ser utvalget på App Store ganske så bra ut, og bedre blir det etterhvert som utviklerne blir ferdig med de tyngre applikasjonene. En test av iPhone burde egentlig inkludert både populære App Store-applikasjoner og Mobile Me-pakken. Årsaken til at App Store bør være med i tester er at mange av funksjonene telefonen får kritikk for at den mangler vil være gratis å laste ned til telefonen. Eksempelvis konverteringsprogramvare, små spill, synkroniseringsprogramvare, fjernkontroller, IM-applikasjoner, sosiale nettverks-applikasjoner, nettradio-applikasjoner osv. osv. Siden mye er gratis og bra, enkelt å finne og enkelt å laste ned, slik at de fleste vil gjøre det, så burde det nesten være med i en test.

 

Angående batterikapasiteten så er den neppe så dårlig som folk vil ha det til. Slår man av 3G, WIFI, bruker telefonen som en vanlig telefon og dimmer skjermen ned til 35 % av full lysstyrke slik at den kommer på nivå med Diamond-skjermen, så vil den nok vare en god stund før man må lade. En uke, vil jeg tippe. Testen har jo tatt utgangspunkt i alt slått på alltid, som er realistisk fordi brukerne får en telefon de har lyst til å bruke og vil bruke mye. At man må lade en gang i døgnet er nok prisen man må betale for å kunne kose seg. Poenget er at man dersom det er nødvendig KAN få batteriet til å vare opp mot en uke.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar

Hva brukes bluetoothbrikken i telefonen til? Skjønner ikke hvorfor de har den der.. Vil tro at det kommer oppdateringer.

 

Må man betale for ekstraprogrammer? På min n810 har jeg aldri betalt for programmer. Og jeg har installert MYE...

 

Jeg er modellhelikopterfreak og driver og progger på et par programmer, det ene bruker USB til å programmere Hyperion servoer og det andre skal jeg fikle litt med Virtuelle Flybaroppsett. V-Bar kan programmeres med USB eller Bluetooth. Kan jeg lage de programmene jeg vil og dele de med andre? Disse programmene skal kjøre på linux eller java også(Har ikke bestemt meg ennå, linux på n810 eller java på alle mulig mobiler).

 

Koster utviklingssett noe SDK? Eller er det fritt frem for hobbyister?

 

Jeg bruker i dag Firefox på n810, med siste firmware er den ganske god, rask og takler 3-4 sider oppe samtidig. Er safari like bra som firefox på n810?

 

 

Kan man ikke koble til internett over bluetooth? Skjønner at usb-kabel ikke støttes, det er noe dritt, men over bluetooth må da støttes?

 

Får man overganskabel så jeg kan laste bilder rett inn fra kameraer? Det må jeg nesten kunne. Er så liten skjerm på kameraet mitt.

Endret av martiol
Lenke til kommentar

2.0 har screenshot-funksjon innebygd. Virker ikke som om journalisten har fått med seg det. HAHAHAHAHHAHAHHHA. Eh, ja.

 

Man kan altså holde inne den ene knappen (Dere vet hvilken jeg snakker om) og skru på/av lydløs. Og bildet lagres. ;--D

 

 

Oooog jeg driter i dere som whiner om at iPhone suger, for jeg vet godt for meg selv at jeg syns den er fantastisk og angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte den.

Endret av :--{D
Lenke til kommentar
2.0 har screenshot-funksjon innebygd. Virker ikke som om journalisten har fått med seg det. HAHAHAHAHHAHAHHHA. Eh, ja.

 

Man kan altså holde inne den ene knappen (Dere vet hvilken jeg snakker om) og skru på/av lydløs. Og bildet lagres. ;--D

 

 

Oooog jeg driter i dere som whiner om at iPhone suger, for jeg vet godt for meg selv at jeg syns den er fantastisk og angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte den.

 

Gratulerer med ny telefon. Klarer den copy & paste også?

Lenke til kommentar
Gratulerer med ny telefon. Klarer den copy & paste også?

Har v1.

 

 

Og for å svare på spørsmålet til: Auch.

Jeg mener ikke at det er en meningsløs funksjon, men jeg strekker meg til så lang som å si at jeg ikke har sett dette fungere bra på noen telefon før (ja, jeg har testet windows mobile-OS). Og jeg klarer meg pent uten.

Lenke til kommentar
Jeg fatter ikke hvordan de kan gi den en femmer? er de redde for og gi den dårligere eller? med tanke på hva de skriver om den hadde en 3'er eller 4'er vært mer passelig. Eller ligger det penger fra Apple og trussler fra "fanboys" bak hvor over-hypa amobil og itavisen og andre nett medier gjør telefonen?

 

Selv om det er ett Apple produkt går det faktisk ann og kritisere produktet.

 

Nei dette var skuffende amobil :thumbdown:

 

Selv om det er ett "Apple produkt"(MELLOMROMWTF) går det faktisk ann å ikke lokke øyna og holde seg for øra og skrike "NEEIEHEIEHEIEIII APPLEERBÆSJ"

 

hehe. selvsagt kan man det. og jeg har gjort det helt frem till nå. Men følte bare min trang for og kritisere anmelderen for karakteren han ga ett produkt jeg er uenig i fortjener en fem basert på hva han skrev. Samtidig som jeg nå ser at posten var blandet med misnøye over overfloden at iphone artikkler den siste tiden.

 

Og for og stoppe videre diskusjon: Nei, jeg har ikke brukt iphone. Har aldri eid den og aldri prøvd den og kommer aldri till og eie den.

Lenke til kommentar
Jeg fatter ikke hvordan de kan gi den en femmer? er de redde for og gi den dårligere eller? med tanke på hva de skriver om den hadde en 3'er eller 4'er vært mer passelig. Eller ligger det penger fra Apple og trussler fra "fanboys" bak hvor over-hypa amobil og itavisen og andre nett medier gjør telefonen?

 

Selv om det er ett Apple produkt går det faktisk ann og kritisere produktet.

 

Nei dette var skuffende amobil :thumbdown:

 

Selv om det er ett "Apple produkt"(MELLOMROMWTF) går det faktisk ann å ikke lokke øyna og holde seg for øra og skrike "NEEIEHEIEHEIEIII APPLEERBÆSJ"

 

hehe. selvsagt kan man det. og jeg har gjort det helt frem till nå. Men følte bare min trang for og kritisere anmelderen for karakteren han ga ett produkt jeg er uenig i fortjener en fem basert på hva han skrev. Samtidig som jeg nå ser at posten var blandet med misnøye over overfloden at iphone artikkler den siste tiden.

 

Og for og stoppe videre diskusjon: Nei, jeg har ikke brukt iphone. Har aldri eid den og aldri prøvd den og kommer aldri till og eie den.

 

Hjelpe meg... Hva med å trolle i et forum der du faktisk har litt erfaring med det som diskuteres...

Lenke til kommentar

Ok - det har offisielt gått for langt med iPhone hysteriet..

 

Sjekk videoen Mac1 tok fra lanseringsfesten til Netcom:

http://mac1.no/artikkel/6981/netcom-lanseringsfest

 

Det ser jo ut som slosskamp for å få lov til å KJØPE en iPhone.. Liker iPhone, men dette er litt drøyt. Dette minner meg om TV-bilder fra afrika hvor man sloss om maten, men her har vi kremen av norsk ungdom som sloss for å være første mann til å få en telefon. Drøyt!

Endret av kristoffer99
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...