Gå til innhold

Test: Apple Iphone 3G


Anbefalte innlegg

Jeg har som sagt bare testet telefonen i noen timer, og kan godt være det er en msn klient tilgjengelig. Etter å ha googlet ser det ut som om at der er muligheter, uten at jeg gikk så veldig nøye inn på disse nå.

 

Ser forresten at nettavisen i dag har lagt ut en artikkel om 13 ting de irriterer seg over med iphone.

 

Selv satser jeg på å få leke meg litt mer med telefonen senere i dag før jeg da bestemmer meg for om dette er noe jeg kan leve med.

 

Kan nevne at jeg har 4 venner som alt har denne telefonen. 3 av de er jenter, og de er alle kjempe missfornøyd med telefonen og synes at alt er direkte tungvindt i bruk, tar for langt tid osv. Siste personen er en kompis av meg, og han tror jeg ikke kunne vært mer fornøy med telefonen. Skal sies at han aldri sender sms, men er kanskje fordi det er så tungvindt med telefonen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men Svortevik, er du sikker på at det ikke finnes en MSN-klient der ute? Har du sjekket AppStore? Altså, jeg vet ikke om det eksisterer til 3G iPhone enda. Men Fring og Agile Messenger (som jeg selv bruker) finnes til iPhone. Men da må mobilen være jailbreaked, noe som ikke er mulig å gjøre med 3G iPhone enda.

 

Men jeg vil nå tro at utviklerne av Agile og Fring vil lansere produktene sine på AppStore i nærmeste framtid.

 

Ligger dessverre ikke noe IM-klient på Appstore enda som støtter msn, men som du sier så tror jeg også det vil komme om ikke lang tid.

Lenke til kommentar
Jeg har som sagt bare testet telefonen i noen timer, og kan godt være det er en msn klient tilgjengelig. Etter å ha googlet ser det ut som om at der er muligheter, uten at jeg gikk så veldig nøye inn på disse nå.

 

Ser forresten at nettavisen i dag har lagt ut en artikkel om 13 ting de irriterer seg over med iphone.

 

Selv satser jeg på å få leke meg litt mer med telefonen senere i dag før jeg da bestemmer meg for om dette er noe jeg kan leve med.

 

Kan nevne at jeg har 4 venner som alt har denne telefonen. 3 av de er jenter, og de er alle kjempe missfornøyd med telefonen og synes at alt er direkte tungvindt i bruk, tar for langt tid osv. Siste personen er en kompis av meg, og han tror jeg ikke kunne vært mer fornøy med telefonen. Skal sies at han aldri sender sms, men er kanskje fordi det er så tungvindt med telefonen...

 

Altså SMS-skrivingen vender man seg til. Jeg synes at det var kronglete og vanskelig i begynnelsen, men når man vender seg til følsomheten i skjermen så trykker man mindre og mindre feil, og etterhvert så går det smooth. Men å og skrive samtidig er dessverre ikke like lett. Men dette gjelder nok alle ting med touch/berøringsskjerm.

 

En ting som hjelper meg på skrivingen er å ha "klikke"-lyden på når man skriver. For da får man en bekreftelse på at man har trykket, og at telefonen har registrert det.

Lenke til kommentar
En ting som hjelper meg på skrivingen er å ha "klikke"-lyden på når man skriver. For da får man en bekreftelse på at man har trykket, og at telefonen har registrert det.

 

Bare synd det er veldig irriterende over tid å høre på den klikkelyden. Jeg hadde det på i starten men samboeren min ble ganske lei etter kort tid å høre på meg skrive meldinger. :)

Lenke til kommentar
En ting som hjelper meg på skrivingen er å ha "klikke"-lyden på når man skriver. For da får man en bekreftelse på at man har trykket, og at telefonen har registrert det.

 

Bare synd det er veldig irriterende over tid å høre på den klikkelyden. Jeg hadde det på i starten men samboeren min ble ganske lei etter kort tid å høre på meg skrive meldinger. :)

 

Hehe.. Ja, det var det da. Jeg blir ikke plaget av lyden, men folk rundt meg derimot..

 

Men men.. Jeg slår den ikke av før en person eller to har fått nok, og gir meg en strak høyre rett i tinningen min. Da skal jeg heller ta hintet :p

Lenke til kommentar
En ting som hjelper meg på skrivingen er å ha "klikke"-lyden på når man skriver. For da får man en bekreftelse på at man har trykket, og at telefonen har registrert det.

 

Bare synd det er veldig irriterende over tid å høre på den klikkelyden. Jeg hadde det på i starten men samboeren min ble ganske lei etter kort tid å høre på meg skrive meldinger. :)

 

 

en ting jeg lurer på:

 

Jeg har en ku990 no, og den har en kjempe fin funksjon:

Den vibrerer når jeg trykker på den, er det mulig å få noe som dette på en iphone? er enig at klikke lyder kan bli plagsomt for både meg selv og andre.

Lenke til kommentar
Har regnet litt på forventet levetid på Batteriet til iPhone og etter et par søk på nettet så har jeg funnet ut følgende :

 

Batteriet skal greie ca 400 ladninger før ytelsen synker med 20%, telefonen har ca 8 timers bruksverdi (noen påstår 6t med de fleste funksjoner i bruk) og med 20% lavere ytelse så synker dette til 6 timer etter ca 200 dagers bruk.

 

Er man Poweruser så er det godt mulig at batteriet på iPhone får lavere ytelse ganske fort og at man må bytte det ut etter ca 1 år, men normalt så vil nok gjennomsnittsbrukeren av telefonen greie seg ca 1 1/2 år før batteriet må byttes.

 

400 Ladninger (fra 1 til 100%) = 80% 3200t timers bruk med 8 timers kapasitet. (2 ladninger pr dag)

800 Ladninger = 60% = 2400t bruk med 6 timers kapasitet. (3 ladninger pr dag)

1200 Ladninger = 40% = 1600t bruk med 4timers kapasitet. (4 ladninger pr dag)

1600 Ladninger = 20% = 800t bruk med 2 timers kapasitet. (8 ladninger pr dag)

2000 Ladninger = 0% = 400t bruk med 1 timers kapasitet (her skal batteriet teoretisk ta kvelden). (16 ladninger pr dag).

 

Til sammen så har man ca 350 Dagers konstant bruk av telefonen før batteriet er helt ubrukelig, men man vil nok merke langt raskere at batteriet har lavere levetid.

 

Men som sagt dette krever at du benytter deg av telefonen såpass mye at du må lade den i snitt 2 ganger pr dag (noe som et par brukere allerede opplever).

 

Min Konklusjon er at iPhone brukeren vil merke ca etter 1 års bruk at man har lavere batterikapasitet, og må bytte batteriet etter 1 år og 8 måneder.

Dette med levetid på batteri er nok likt for alle mobiler, da det er samme teknologi (og ofte samme produsent) som ligger bak batteriet. Likevel lurer jeg på om regnestykket ditt er feil. Vil det ikke være en 20% degradering av dagens kapasitet (og ikke startkapasitet)? Dvs en omvendt eksponentiell kurve og ikke lineær?

 

Uansett er det nok å forvente at det kommer DIY-kit for bytte av batteri etterhvert. Husker det var problem med levetid på batteriene i de tidlige iPodene og jeg endte opp med å kjøpe et kit (batteri og verktøy) til min gamle som funket bra og var lett å bruke.

Klart at dette går utover garanti, men den er nok gått ut likevel når batteriet er modent for et bytte.

Lenke til kommentar
Med Iphone i hånden kommer du ikke til å savne det ordinære talltastaturet, men heller elske telefonen for muligheten til å bla deg rundt i bildealbumet med fingeren, forstørre tekst med én enkel bevegelse og å skrive på fullt tastatur rett på skjermen.

Det er grenser for hvor festlig det er å bytte bilder med touch-skjerm etter at du har prøvd noen ganger, og jeg hadde absolutt savnet tastatur.

Lenke til kommentar
ikke helt det samme side med de fleste andre telefoner kan brukeren selv bytte batteri ute noen problem.

Nå var det jo snakk om batterilevetiden, da.

 

 

ja, og vist batteriet på en iphone er død / kraftig redusert er det ikke så mye brukeren kan gjøre utenom å sende den inn. med andre telefoner er det en lett prosess å kjøpe et nytt batteri og bytte selv.

 

nekter ikke på at det ikke er samme teknologien, men er litt spesielt på en telefon hvor man ikke kan bytte batteri.

Lenke til kommentar

Var nettopp innom Modmyifone.com og kom over dette på forsiden:

 

"Well posted on their blog is some bad news. Their new pwnage tool about to be released will activate and jailbreak the new 3G but it won't unlock. You guys are going to have to wait a little for that.

 

On a more positive note if you have a first gen iphone with the 2.0 software, it will be able to unlock that.

 

Apparently the latest build of firmware on the 3G is giving them some trouble and they want to wait until they perfect it."

 

 

 

 

Hva betyr dette? Kan vi som har 1.gen iPhone oppgradere til 2.0 nå, og unlocke den? Og da vil den bli totalt opplåst, slik 1.1.4 er nå?

 

 

 

Edit/Update:

(fra Iphone Dev Team)

 

 

 

So we’ve been working hard on getting the release ready and during this process we’ve been fixing some final bugs, the actual base of PwnageTool application is working fine and working with all devices that we support. We’ve been restoring our devices to various firmware revisions so that we can try to reproduce the conditions that most users will have. We are able to fully install any applications on any part of the current devices running 2.0 (and b103) and these versions are the iPhone 114, iPhone 2.0, iPhone 3G.

 

Apple released an update (b103) just before we were about to release and that support had to be added to the current version, it is pointless to release something that doesn’t work on devices out of the box (we’ve been told new 3Gs will have this firmware), we don’t want drama, and we want to do as little support as possible, so we want to make it right the first time.

 

It was lucky that we delayed slightly as we discovered a bug that causes unexpected behavior when using AppStore and third party applications on the same device. We are working on fixing that bug now, we don’t anticipate it is a big one, it has some really odd side effects, causing WiFi dropouts and the loss of stored passwords for WiFi networks. Of course this is only a minor software issue, nothing like the horrible static MAC address that another “elite byte adjuster” forced upon their users.

 

So, currently (when released) PwnageTool 2.0 will support:-

 

iPhone (1st Gen) with 2.0 - Activated, Unlocked & Jailbroken, (with support for third party applications).

 

iPod Touch with 2.0 - Activated & Jailbroken, (with support for third party applications).

 

iPhone (3G) with 2.0 - Activated, Jailbroken (with support for third party applications).

 

We’ve made some progress on the baseband unlock of the 3G device, but at this point PwnageTool will not support 3G unlocking or BootNeuter on the 3G device. It is, of course supported on the first generation device with 2.0. We’ll push out an update with 3G support if and when it is completed.

 

As soon as we fix this up and test a bit more we’ll be ready for release, we’ll get back to you with a release schedule soon.

 

Please loosen that seatbelt slightly while our cabin crew serve you complimentary drinks.

Endret av Steffen Moss
Lenke til kommentar
Telebutikken selger enten samme dag eller dagen etter de får inn iPhone.

Det er ikke alltid onsdag. I Drammen ble den solgt igår (torsdag) og selgeren sa de enten kom til å selge flere lørdag eller mest trolig mandag.

 

hva har dette med topic å gjøre? slikt har vi vel 2 andre poster for. minst.

Lenke til kommentar
Telebutikken selger enten samme dag eller dagen etter de får inn iPhone.

Det er ikke alltid onsdag. I Drammen ble den solgt igår (torsdag) og selgeren sa de enten kom til å selge flere lørdag eller mest trolig mandag.

 

hva har dette med topic å gjøre? slikt har vi vel 2 andre poster for. minst.

Linker ? Finner ikke noe jeg

Lenke til kommentar
Telebutikken selger enten samme dag eller dagen etter de får inn iPhone.

Det er ikke alltid onsdag. I Drammen ble den solgt igår (torsdag) og selgeren sa de enten kom til å selge flere lørdag eller mest trolig mandag.

 

hva har dette med topic å gjøre? slikt har vi vel 2 andre poster for. minst.

Linker ? Finner ikke noe jeg

 

Det er 2 iPhone poster godt gjemt på første side i "åpen diskusjon om mobil" forumet.

 

iPhone-tråden|Telefon, iPod og internett!

 

iPhone 3G-tråden | For deg som liker å prate (Ny tråd)

 

vist ikke de hjelper så kan du også lage en egen hvor selges iphone tråd. men tror at det er nokk iphone tråder på dette forumet no.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...