Gå til innhold

hva syns dere om 95 kr i timelønn på bensinstasjon? jobber i helgene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv jobber jeg på den lokale coop Prix og får 94.49,- timen, synes dette er litt vel lite da jeg gjør en god del da jeg ikke sitter i kassa er det kun å løfte varer og drive på ...

Men mellom 16:00 og 20:00 på lørdag får jeg 84,- mer i timen om jeg jobber mer enn 12timer uka, noe jeg ikke alt for ofte gjør :(

 

Er 17år og 7mnd, synes jeg burdte fått mer, hva synes dere ?

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at en 16-åring får seg sommerjobb som elektriker. Hvem er det som står ansvarlig om du har gjort feil og elektriske installasjoner smelter og det blir brann?

Nettop. Han kan ikke klage på lønnen når han i det hele tatt får jobbe som "elektriker" noe han ikke har lov til. Lønnen er bra når han ikke har kunnskapen som trengs noe som er veldig viktig som elektriker.

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at en 16-åring får seg sommerjobb som elektriker. Hvem er det som står ansvarlig om du har gjort feil og elektriske installasjoner smelter og det blir brann?

Nettop. Han kan ikke klage på lønnen når han i det hele tatt får jobbe som "elektriker" noe han ikke har lov til. Lønnen er bra når han ikke har kunnskapen som trengs noe som er veldig viktig som elektriker.

Selvføgelig er det lovlig, har dokumenter på at jeg har lov hvis jeg har en fagmann til å følge med. Sjangsene for at ting skal smelte/ta fyr/skades er så små, at de nesten ikke finnes. Det du påpeker er at mannen med lappen kjører bedre en mannen som er 40år eldre, tusen ganger mer erfaring en han med lappen. Grunnen til at han siste ikke har lappen er urelevant.

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at en 16-åring får seg sommerjobb som elektriker. Hvem er det som står ansvarlig om du har gjort feil og elektriske installasjoner smelter og det blir brann?

Nettop. Han kan ikke klage på lønnen når han i det hele tatt får jobbe som "elektriker" noe han ikke har lov til. Lønnen er bra når han ikke har kunnskapen som trengs noe som er veldig viktig som elektriker.

Selvføgelig er det lovlig, har dokumenter på at jeg har lov hvis jeg har en fagmann til å følge med. Sjangsene for at ting skal smelte/ta fyr/skades er så små, at de nesten ikke finnes. Det du påpeker er at mannen med lappen kjører bedre en mannen som er 40år eldre, tusen ganger mer erfaring en han med lappen. Grunnen til at han siste ikke har lappen er urelevant.

Det er ikke lov i teorien hvis man ikke har fagbrev. Sånn er det bare. Når er det jo sånn at du er 16år og har ikke gått ferdig elektro utdanningen. Det er kunnskapen som man har lært på skole som er viktig. Sammenligningen med erfaring å kjøre bil er bare dum for du blander inn alder og erfaring. Det som er sagt om er at man trenger kunnskapen og fagbrevet for å få lov til å holde på med elektroinstallasjoner.

Endret av Joker91
Lenke til kommentar
Selv jobber jeg på den lokale coop Prix og får 94.49,- timen, synes dette er litt vel lite da jeg gjør en god del da jeg ikke sitter i kassa er det kun å løfte varer og drive på ...

Men mellom 16:00 og 20:00 på lørdag får jeg 84,- mer i timen om jeg jobber mer enn 12timer uka, noe jeg ikke alt for ofte gjør :(

 

Er 17år og 7mnd, synes jeg burdte fått mer, hva synes dere ?

Du er under 18 år, å da er det helt kurrant lønn å godt betalt i forhold tel det vanlige. Hadde du vært OVER 18 år derimot, hadde det ikke vært fullt så bra

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at en 16-åring får seg sommerjobb som elektriker. Hvem er det som står ansvarlig om du har gjort feil og elektriske installasjoner smelter og det blir brann?

Nettop. Han kan ikke klage på lønnen når han i det hele tatt får jobbe som "elektriker" noe han ikke har lov til. Lønnen er bra når han ikke har kunnskapen som trengs noe som er veldig viktig som elektriker.

Selvføgelig er det lovlig, har dokumenter på at jeg har lov hvis jeg har en fagmann til å følge med. Sjangsene for at ting skal smelte/ta fyr/skades er så små, at de nesten ikke finnes. Det du påpeker er at mannen med lappen kjører bedre en mannen som er 40år eldre, tusen ganger mer erfaring en han med lappen. Grunnen til at han siste ikke har lappen er urelevant.

Det er ikke lov i teorien hvis man ikke har fagbrev. Sånn er det bare. Når er det jo sånn at du er 16år og har ikke gått ferdig elektro utdanningen. Det er kunnskapen som man har lært på skole som er viktig. Sammenligningen med erfaring å kjøre bil er bare dum for du blander inn alder og erfaring. Det som er sagt om er at man trenger kunnskapen og fagbrevet for å få lov til å holde på med elektroinstallasjoner.

Hvis det er ulovlig i teorien, hvordan utdanner man da elektrikkere...

Lenke til kommentar

Som 18 åring er vell normal lønn på 110 kr timen.

 

Arbeidsgiver kan ikke bruke som argument at siden det er lite å gjøre skal du kun få 95 kr i timen. Ansvaret er like stort som på alle bensinstasjoner. Og siden du er alene på jobb gis dette ekstra ansvar og risiko.

- Vist man f.eks hadde jobbet på 7Eleven på Karl Johan i Oslo. Ville man aldri fått mer betalt i timen siden det er mer trafikk på 7Eleven i Oslo enn på 7Eleven i Tromsø.

 

En lønn på 95 kr timen er lite. Og er mer normal lønn for en 16 åring i sommerjobb. Jeg jobber som resepsjonist på dagtid med 130 kr timen. Der jeg kun jobber aktivt 4 timer av mine 8 timer på jobb. Men jeg får ikke mindre betalt siden det er lite å gjøre. Men hos meg er lønnen tariff bestemt etter avtale.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

95 kroner er alt for lite i forhold til hva du burde hatt...

 

Jeg er 17 og tjener 70,- timen :S

Og jobber fra 9 - 19. 5-6 ganger i uken...

1. Du har krav på overtidsbetaling på minimum 40% når arbeidsdagen blir mer enn 9 timer.

2. Du har krav på overtidsbetaling når du innenfor syv sammenhengende dager jobber mer enn 40 timer.

3. Lønnen din er i utgangspunktet for lav.

 

Overtiden er en ting, en annen ting er at å forlnage denne typen arbeidsmengder så mange dager på rad til vanlig er brudd på arbeidsmiljøloven, da det ikke er lov å basere driften på overtid...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...