Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd Russefeiring på nært hold. Russ som har stjålet matpakken til 1 klassinger. Vannsprut med vannpistoler i gangene i  skolebygningene. Og bruk av brannslange for å spyle andre. Og sitte under pulten i april mai dagene når russetiden er på sitt verste. Dette er hva russetiden innebærer. Og mye fyll. 

Det som burde vært gjort er å flytte russetiden til etter eksamen og etter at ungdommen hadde fått vitnemålet sitt . De kunne lånt noen lastebiler med sitteplass til hver klasse så kunne de feiret på skikkelig vis. Dette gjøres i Danmark og er stilig opplegg . Det er ærer 13 års utdannelse.  

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sosialist57 skrev (På 31.8.2021 den 16.10):

Jeg har opplevd Russefeiring på nært hold. Russ som har stjålet matpakken til 1 klassinger. Vannsprut med vannpistoler i gangene i  skolebygningene. Og bruk av brannslange for å spyle andre. Og sitte under pulten i april mai dagene når russetiden er på sitt verste. Dette er hva russetiden innebærer. Og mye fyll. 

Det som burde vært gjort er å flytte russetiden til etter eksamen og etter at ungdommen hadde fått vitnemålet sitt . De kunne lånt noen lastebiler med sitteplass til hver klasse så kunne de feiret på skikkelig vis. Dette gjøres i Danmark og er stilig opplegg . Det er ærer 13 års utdannelse.  

Vel Russestyret må være klare på å motarbeide morbide knuter og dårlig atferd, å stjele mat er ikke innafor, men vannsprut er vel ok..

At russefeiringen er når den er har vel med nasjonaldagen å gjøre?

Danmark og Sverige har ikke den samme kulturen som oss.. og ikke samme markante følelse for mai..

Men du har ett poeng....

Lenke til kommentar

Vannsprut er farligere enn matpakkestjeling . Har sett folk bli desperate når de har blitt sprutet på. Og står man i ei skoletrapp da så kan det bli knuffing og farlige fall i trapp. Det hadde vært langt å foretrekke forbud mot russeeffekter og at skolen arrangerte felles russefeiring etter vitnemålutdeling med lasteplankjøring slik som i Danmark. 

Den norske russefeiringer er dum dekadent og latterlig . Farlig også. Folk kan få lungebetennelse av all vannsprutingen . Det å holde på slik hele siste halvåret av sin 3 års videregående skole er for latterlig. For det starter ved juletider så smått .  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sosialist57 skrev (32 minutter siden):

Vannsprut er farligere enn matpakkestjeling . Har sett folk bli desperate når de har blitt sprutet på. Og står man i ei skoletrapp da så kan det bli knuffing og farlige fall i trapp. Det hadde vært langt å foretrekke forbud mot russeeffekter og at skolen arrangerte felles russefeiring etter vitnemålutdeling med lasteplankjøring slik som i Danmark. 

Den norske russefeiringer er dum dekadent og latterlig . Farlig også. Folk kan få lungebetennelse av all vannsprutingen . Det å holde på slik hele siste halvåret av sin 3 års videregående skole er for latterlig. For det starter ved juletider så smått .  

Det er farlig å leve også, det må ikke nødvendigvis være forbudt...

Men jeg er enig med deg at eksamen ligger uheldig til. Men er vel heller pga 17Mai. Og har vært slik siden nasjonens morgen....

De har samme lignende tradisjon i Sverige og Danmark også...

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Det er russetid, hvorfor er ikke denne tråden aktiv igjen? Det er jo et av de sikreste vårtegnene vi har! :wee:

Årets russ har hverken eksamen eller fraværsgrense å forholde seg til. Det gir seg utslag i tomme klasserom. Lærere fortviler. Uten eksamen er det hva elevene viser i timene som utgjør grunnlaget for karakterene, men når elevene ikke er på skolen har ikke lærerne noe vurderingsgrunnlag, og elevene får rett og slett "ikke vurdert".

Tenk å måtte ta opp igjen et år med videregående på grunn av russetiden? Håper feiringen er så "legendarisk" at det er verdt det. 

For å komme litt inn på tema. Jeg syns ikke vi skal forby russefeiringen, absolutt ikke. Men, jeg ser at feiringen får mer og mer plass, skolen blir skvist mer og mer ut på sidelinjen. Russen starter planleggingen flere år i forveien. Noen steder brukes det millionbeløp på busser. En feiring som skal være en positiv opplevelse ender med skuffelse og splittelse for mange, når folk nærmest må konkurrere om å få være med på bussene. 

Jeg syns ikke det er sånn det skal være. Jeg tror ingen hadde tapt noe på å skalere ned feiringen noen hakk igjen, kanskje bortsett fra de kommersielle aktørene som melker ungdommen for hver krone de kan.

Men hvordan man skal få det til. Aner ikke. Kanskje skolen bør involveres mer?

 

 

Endret av :utakt
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 timer siden):

Jeg syns ikke det er sånn det skal være. Jeg tror ingen hadde tapt noe på å skalere ned feiringen noen hakk igjen, kanskje bortsett fra de kommersielle aktørene som melker ungdommen for hver krone de kan.

Men hvordan man skal få det til. Aner ikke. Kanskje skolen bør involveres mer?

Innvolvering av skulen vil nok være nøkkelen.

Den viktigaste grunnen til at russeferiringa i dag skjer meir før eksamen enn etter eksamenen er at så fort eksamenstida startar så sluttar skulen å være eit samlingspunkt. Den vanlege undervisninga sluttar før eksamensdagen, og på dei dagane enkelte har eksamen har dei andre lesedag. Etter siste eksamen forsvinner elevane kvar til sitt, ofte fordelt utover heile landet og kanskje også utlandet. Nokon startar å jobbe, reiser på ferie eller flytter til ny studiestad. Dette gjer at dersom ein vil feire med alle i sitt årskull så må ein gjere det medan alle fortsatt har den vidaregåande skulen som samlingspunkt.  

Dette behovet for å ha den siste festen før eksamen medan alle i klassa fortsatt er til stades og tilgjengelege har blitt ytterligare blitt forsterka ved at kommersialiseringa av russetida har gjort at russen må investere meir og meir for å ha ei "vanleg" russefeiring.
Betalar du 200 kr for ein labratoriefrakk som du kan skrive russehelsningar på så er det sikkert heilt greit at ein berre tek ein fest natt til 17 mai, men har du brent av 500 000 på full garderobe, russebuss, lydanlegg, bussjåfør, osv, osv, så blir det sjølvsagt lite valuta for pengane om du festar berre ein kveld.

Så kan ein sjølvsagt seie mykje om kva som er fornuftig og ufornuftig pengebruk, men eg er akkurat på same måten sjølv. Har eg bladd opp 30 000 kr for ein 14 dagars sydentur med hotell og full pakke så reiser eg ikkje heim på dag 2 utan at det er noko heilt spesielt som skjer, eg vil jo ha mest mogleg igjen for pengane eg har brukt.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg trodde ikke at det skulle bli så drøjt etter 16 år og jeg kan godt forstå ungdommen i dag:

https://www.nrk.no/trondelag/russen-i-oslo_-buskerud_-ostfold-og-akershus-synes-feiringa-har-blitt-for-ekstrem-_-vil-ha-endring-1.16797252

Russefeiringen har blitt alt for kommersialiseret og like farlig som sosiale medier. Vi må sette en stopper for det nå!

Heldigvis ser regjeringen dette og kommer til å sette inn en rekke tiltak:

https://www.vg.no/nyheter/i/Mo4o4m/regjeringen-vil-revolusjonere-russetiden-har-kommet-ut-av-kontroll

Så får vi en roligere dansklignende feiring om 16 år.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her sliter jeg egentlig å forstå hvorfor flytting av russetiden er en politisk sak. Er det stortinget som institusjon som skal vedta noe som er en privat  sak? Er ikke dette egentlig en mer naturlig saksprosedyra at man samler inn russepresidentene, og får dem til å vedta/eniges om å flytte russetiden? For meg er det mer nærliggende å tenke at dette er en riktig måte å gjøre det, ettersom jeg ikke ser hvilken myndighet stortinget skal ha over dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opplegget rundt russetid har gått totalt over stokk og stein. Jeg har et søskenbarn som begynte planleggingen av russetiden sommeren før vg1, når de fikk vite at de kom inn. Masse tid og penger brukt på markedsføring av russegruppen. Og med det jeg har sett av feiringen deres, så minner det egentlig om en helt ok guttetur til Syden.

Lenke til kommentar

Ja eg kan heller ikkje sjå korleis ein realistisk sett kan politisk flytte russefeiringa. Dei einaste måtane eg kan sjå er:

  • Ved å lage forbod som rammar russen særskilt som til dømes tidlegare forslag om å forby raude og blå snekkerbukser, men dette er mildt sagt problematisk å forby i eit demokratisk samfunn. Sjølv om ein berre innfører det som eit klesreglement på offentlege skular så er det problematisk, å det å forby bestemte klesplass i det offentlege rom ser eg på som heilt umogleg.
  • Ei anna løysing er dersom politikarane klarer å einast om å tilby ei offentleg russefeiring etter eksamenane som då må være attraktiv nok til at at russen vil benytte seg av muligheita, og som sikrar at ei slik offentleg russefeiring etter eksamen ikkje kjem i tillegg til den vanlege russefeiringa. Det einaste eg kan tenke meg på ståande fot (utanom gratis øl) er dersom Staten/Fylkeskommunen arrangerer attraktive gratiskonsertar til russen, og at ein finn ein måte å regulere slik at det er berre russ som har droppa den vanlege russefeiringa som får eit slikt tilbod om gratiskonsert.

 

Det som nok er den viktigaste grunnen til at dagens russefeiring foregår før eksamenane er jo at etter eksamen så er skulen stengt. Så då har ikkje elevane lenger det møtepunktet. I tillegg så vil veldig mange av elevane som er ferdige med eksamen flytte relativt fort etterpå. For å få seg hybel den staden ein skal studere så må ein ofte ta over studenthybelen alt i mai/juni, og når ein fyrst har og betalar for ein hybel på ein ny plass så er det ikkje så rart at mange også flyttar inn i løpet av sommaren før studiestart.
Så reint praktisk så vil "siste kveld med gjengen" for veldig mange russ være siste ordinære undervisningsveka før eksamenane starter. Når eksamenane startar så er mange heime og les, og dei som ikkje vart trekt ut til eksamen har fri og er ikkje på skulen.

Og sjølv om det skulle være politisk vilje til å ha dei vidaregåande skulane opne også etter siste eksamen slik at elevane har ein stad å samlast, så er spørsmålet kva er det ein kan tilby elevane å gjere på skulen i slutten av mai / starten av juni som dei gidder å møte opp på framfor å ta sommareferie etter at siste eksamen er avlagt og undervisninga er over?

 

 

Dei konkrete tiltaka som i følge VG artikkelen ligg føre er:

  • Flytte russeferinga til etter eksamen -> Kan ikkje gjennomførast så lenge russefeiring er eit privat anliggande som skulen ikkje vil ta del i.
  • Utvikle nasjonal strategi og handlingsplan for inkluderande russefeiring -> Rein skrivebordsøving, vil i beste fall føre til at skulen arrangere ein alkoholfri "graduation-day" sermoni for alle, som enten kjem i tillegg til den private russefeiringa eller som ikkje alle gidd å delta på.
  • Forbod mot sidevente seter utanom rutetrafikk -> Kan gjennomførast, men problematisk med tanke på likebehandling at ein skal akseptere lågare trafikksikkerheit i kollektivtransporten enn i private køyretøy. Eg kan heller ikkje sjå at forslaget påvirker russefeiringa utover at russen må ha anna innredning i bussane, kan til og med føre til forventning om at russen skal ha to bussar. Ein festbuss med dansegolv til bruk når den er parkert, og ein buss til med vanlege busseter for russen å køyre etter festbussen med.
  • Forby ståplassar utanom rutetrafikk -> Igjen same, vanskeleg å skulle ha unntak for privatpersonar. Sjølve forslaget er i bunn og grunn fornuftig. For det er jo noko rart at hovuderegelen er at alle skal bruke bilbelte i trafikken, men med unntak for kollektivtransport der det blir dyrt og ha nok bussar med nok sitteplassar med belte til å ta unna transportbehovet.
  • Skjerpa tilsyn mot den kommersielle russeindustrien -> Dette er strengt tatt urimeleg forskjellsbehandling av eit bestemt markedssegment. Men om det er snakk om meir ressursar til å føre tilsyn med kommersielle aktørar inkludert russeindustrien så er det noko heilt anna. Tilsyn for å syte for at alle som driv næring følgjer lover og reglar er veldig fornuftig, men ikkje om det berre skal gjelde enkelte typar næringar.
  • Dialog mellom partane -> Kjempefornuftig, men per i dag så mangler det formalisering av kven som representerer russen. Dei fleste russestyrer er ikkje demokratisk valgt blant all russen, det er vanlegvis ei rolle som dei mest populære berre tek på seg. Ein skule kan til og med ha fleire styrer og fleire russepresidenter.

 

Eg kan ikkje sjå at det er mogleg å gjere mykje anna enn å gi russen informasjon og rettleiing til at dei sjølve kan endre kurs. Mitt klare inntrykk er også at det er enormt stor forskjell frå skule til skule. Enkelte skular så drikk 18-19 åringar svært lite alkohol og er opptatt av å gjere det best mogleg på eksamen og vel kanskje å stå heilt utanfor russekulturen. Og på andre skular så har det gått heilt bananas der russefeiringa startar fyrste skuledag og ein brukar enorme summar på russebuss og festar i utlandet.

Så fyrste og einaste steget ein kan gjere reint politisk slik som eg ser det er at skulen og då Fylkeskommunen må bruke pengar på å arrangere gode feiringar i regi av skulen, og ikkje berre drive undervisning og gi elevane beskjed om å organisere sosiale aktivitetar på privaten.

Lenke til kommentar

Russefeiringen er gått fra å være noe man fokuserte på og gledet seg til i noen mnd, hvor feiringen var over på få dager. Til å være det største presset og fokuset 2-3 år frem i tid. Og som feires i lang tid. Folk er kanskje ikke kjent med at samtlige kan fint "rulle" flere mnder før på avsides områder hvor bussene kan møtes.. leie av lokaler og selger da billetter/alkohol/rulleplass i selve mai feiringen o.l ulovlig for å skaffe en inntekt til bussen sin er noe som også skjer i mindre grad..men det skjer.

Det er ikke unormalt at det planlegges allerede på ungdomskolen hvem som skal være på buss sammen.

Og for de som ikke ser hele bildet. For det gjorde ikke jeg heller da jeg var på den alderen.
jeg har vært heldig å fått vært rådgiver/veileder både på ungdomskole og videregående. Og historiene er mange

Det er med å skape et unødvendig press på altfor mange barn som ikke er klar for "alt" enda.
Noen barn føler seg tvunget til å følge "lederne" av bussene i hvor de søker videre skolegang. Og du ville blitt overrasket over hvor mange dette faktisk er. Største omfanget jeg hørte om var at han som var "leder" på en buss, fikk 9 stk som egentlig skulle søke seg til yrkesfag, til å søke seg inn på SSP, ellers fikk de ikke plass på bussen deres.
andre føler seg tvunget til å gå SSP ellers har de dårlig sjanse på å få være med på buss generelt, hvis de ikke allerede har fått invitasjon fra ungdomskolen.. Når de først kommer på vgs, så er man desperat etter å finne en "gjeng" med en gang.. Og gjerne her starter det drama og "beef"mellom de forskjellige bussene også..

Så man har allerede ved skoleoppstart skapt et miljø som skaper splittelse.  For noe dumt som hvem som skal være på hvilke buss.  Vennskap som brytes opp fordi A blir invitert, men ikke B. 

Off nei..lista er uendelig lang av baksiden av russefeiringen.. jeg har opplevd den gode siden selv, men bare hørt om de dårlige sidene i etterkant. Og i det større bildet så kunne jeg fint vært uten russefeiringen slik den er i dag.

De 150k jeg jobbet for og la inn i bussen hadde jeg nok hatt det bedre med å spart, og hatt en god kapital til potensielt videre utdanning som kommer etter VGS.

For hvis man skal dra frem 1 positiv ting..Så er det jo at mange av ungdommene faktisk gjør en innsats for å få inn penger også.

Men ja..Totalt sett altfor mye press og dårlig miljø som skapes.

Hadde det vært en enkel feiring som i form av 1-2 helger med større arrangement hvor alle kan delta og forhåpentligvis kose seg. Og som flere nevner..En lastebil med ungdommen på planet i 17 mai toget.. Ja hva mer trenger man?

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (3 minutter siden):

Det er med å skape et unødvendig press på altfor mange barn som ikke er klar for "alt" enda.
Noen barn føler seg tvunget til å følge "lederne" av bussene i hvor de søker videre skolegang. Og du ville blitt overrasket over hvor mange dette faktisk er. Største omfanget jeg hørte om var at han som var "leder" på en buss, fikk 9 stk som egentlig skulle søke seg til yrkesfag, til å søke seg inn på SSP, ellers fikk de ikke plass på bussen deres.
andre føler seg tvunget til å gå SSP ellers har de dårlig sjanse på å få være med på buss generelt, hvis de ikke allerede har fått invitasjon fra ungdomskolen.. Når de først kommer på vgs, så er man desperat etter å finne en "gjeng" med en gang.. Og gjerne her starter det drama og "beef"mellom de forskjellige bussene også..

Eg er langt på veg einig med deg, men samtidig så ser eg ikkje heilt at dette er eit russe-problem og ikkje eit ungdoms-problem. Russefeiringa er nok med å framhever behovet for å finne seg ein klikk, og då kanskje særleg fordi det på ein russe-bil/buss er ei heilt praktisk maksgrense for kor mange som kan være med i russegruppa utan at det blir forlite plassar på bussen til alle.

Likevel er viktigheita av å finne seg ein gjeng tidleg, og aller helst alt på ungdomsskulen for å ikkje bli ståande utanfor meir eit ungdomsproblem enn eit problem med russefeiringa som såleis. Dei som blir ståande utanfor og ikkje får være med på ein russebuss er jo typisk akkurat dei same som sitt heime i helga fordi dei ikkje har blitt invitert med på fest.

Lenke til kommentar

Bestå eksamen først, feir med måte etterpå - uten busser i mangemillionersklassen. 
Hvis man skal feire mange års skolegang, gjør det slik en voksen burde ha gjort det. 
Ikke drikk med begge hender og gjør de dummeste tingene man kan gjøre. 

Hvis straffbare ting blir begått; straff på lik linje med en vanlig voksens forbrytelser. 
Ikke la de slippe unna "for de er jo bare russ og må få ha det gøy" - NEI! Gi bøter som svir.
Fengselsstraff om nødvendig. På tide å ta gode avgjørelser i voksenlivet nå. 

Hilsen tante Sofie. 🤨

Lenke til kommentar

Det var ingen som hadde noe kjøretøy da jeg var russ. Det nærmeste var slike rød- og blåmalte vans eller minibusser, men ingen jeg kjente eller gikk i klasse med var med på det. Vi hadde uansett ikke økonomien til det.

Når kom alt dette vi ser i dag med russebusser og ritualer? Husker pent lite av det fra min egen russefeiring. Det begynte vel i april, inkluderte noen fester og sosiale treff. En frivillig tur til kongeparken og det var det. Nå virker det som ting planlegges fra første år på videregående? Og det er russefester lenge før april/mai?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...