Gå til innhold

Når Ipod får stor I


Anbefalte innlegg

Det er markedsføring jo. Man lærer om dette trikset ganske tidlig om man tar seg utdannelse innen markedsføring. Men alle navn er jo ment å skulle skille seg ut. Det er derfor blitt et mer og mer brukt triks at man fremhever det ved å bruke store bokstaver, tall og andre tegn. Om du er opptatt av fakta så må du ta til deg at det er markedsføring å lage "trendy" navn, deriblant store bokstaver midt i ordet, samt bruk av tall og tegn.

Det du ikke skjønner her, er at man ikke unngår gratis markedsføring ved å skrive Ipod i stedet for iPod. "Ipod" lyser faktisk mer opp, fordi det ser unaturlig ut. Selvsagt velger nVidia sin skrivemåte får å gi navnet mer identitet, men jeg vil ikke kalle slike uskyldige navneeksempler for aggresiv, urettferdig, dårlig, umoralsk, snikende eller utskillende markedsføring. Navnet i seg selv skal også være trendy.

Hvorfor Hardware.no, som fungerer som promotør for merkevarer og produkter når dem skriver om ting, skal kjøre en antimarkedsføring og gjøre merkenavn mindre gjenkjennelig, det forstår jeg bare ikke.

 

Coca Cola

 

Der har vi et godt kjent navn. Bokstavsammensetningen er så viden og godt kjent, at man ikke behøver se ordene mer enn et tidels sekund for straks å gjenkjenne merkevaren og få assosiasjoner til iskald og deilig leskedrikk. Hver gang Coca Cola nevnes, er det markedsføring for produsenten. Coca Cola er et så genialt og innarbeidet merkenavn at du faktisk kan se at bokstavene lyser ut av denne teksten. Uten noe trylleri eller juks taler bokstavene alene sin sak. Hvis navnet iPod skal kamufleres med egenoppfunnet skrivemetode for å vekke mindre oppmerksomhet om produktet og skape færre assosiasjoner og dermed redusere markedsføringseffekten av navnet, skaper det urettferdighet mot Apples markedsføring i forhold til andre produsenters merkevarer som får navnet trykket i sin helhet.

 

Eksempel:

 

Coca Cola, Ipod, Apple, Microsoft <- Hvilket merke legger man minst merke til?

 

iPod, co c a co la, nVidia, MSN <- Hvilket merke legger man minst merke til?

 

iPod, Coca Cola, Apple, Microsoft, nVidia, MSN <- Hvilket merke legger man minst merke til?

 

Skjønner du hva jeg vil frem til Dotten? Hardware.no har utbasonert en mening uten å sjekke kilder og reell forståelse for retningslinjer angående skriftspråket.

 

Som jeg har nevnt tidligere så er det retningslinjer for hvordan man kan opprette navn. Men når navnet er opprettet, må man se på navnet som en sitering når man skriver det. Man retter heller ikke opp skrivefeil når man siterer en tekst. Man siterer ord og tekst i sin helhet, og man kan ikke sitere noen merkenavn annerledes enn andre.

 

iPod er en merkevare, og Hardware.no viser manglende respekt for merkevaren når de forskjellsbehandler Apples produkter i forhold til andres produkter.

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå tipset VG om saken, da det er en sensasjon at en redaktør i en publikasjon eid av Orkla har trukket en så bastant og provoserende beslutning. La oss håpe at VG tross samarbeid med Amobil, setter seg inn i saken og ser galskapen.

 

De kommer nok aldri til å skrive om det, da dette ikke dekker deres type journalistikk, men se for dere overskriften:

 

"Et av Norges største nettsted går mot språkrådet"

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar

Har vært ute i dag jeg, til og med lest en bok og gjort lekser :)

 

@atomtissetassen: Hvorfor kun VG? Hvorfor ikke hele bunten?

 

Når det gjelder oppropet er det spennende å se at minst 2 stykker kommer fra Tønsberg, blir dere med en tur på byen? :p

Lenke til kommentar

Sett på akkurat denne siden du ser nå i skrivende øyeblikk:

 

TheExperience.no, GZIP aktivert, Lo-Fi-versjon, IP.Board, Nokia N-gage, Iron Man

 

I følge Hardware.no er dette dårlig norsk, og de nevnte egennavnene og ordene (for skriveregler gjelder jo for ord også) burde vært som følger:

 

Theexperience.no, Gzip aktivert, Lo-fi-versjon, IP.board, Nokia n-gage, Iron man

 

For å være mer ekstrem så må man jo også komme orddeling til livs. Selv om man siterer et engelsk navn, så må det jo rettes i forhold til norsk skriftspråk i følge redaktør, og dermed er dette riktig:

 

Ironman

 

Edit: Overskriften på denne tråden er feil. Den skulle vært: "Når Ipod får stor i". Og det er faktisk helt riktig, men redaktøren overså det.

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar
Det er markedsføring jo. Man lærer om dette trikset ganske tidlig om man tar seg utdannelse innen markedsføring. Men alle navn er jo ment å skulle skille seg ut. Det er derfor blitt et mer og mer brukt triks at man fremhever det ved å bruke store bokstaver, tall og andre tegn. Om du er opptatt av fakta så må du ta til deg at det er markedsføring å lage "trendy" navn, deriblant store bokstaver midt i ordet, samt bruk av tall og tegn.

Det du ikke skjønner her, er at man ikke unngår gratis markedsføring ved å skrive Ipod i stedet for iPod. "Ipod" lyser faktisk mer opp, fordi det ser unaturlig ut. Selvsagt velger nVidia sin skrivemåte får å gi navnet mer identitet, men jeg vil ikke kalle slike uskyldige navneeksempler for aggresiv, urettferdig, dårlig, umoralsk, snikende eller utskillende markedsføring. Navnet i seg selv skal også være trendy.

Hvorfor Hardware.no, som fungerer som promotør for merkevarer og produkter når dem skriver om ting, skal kjøre en antimarkedsføring og gjøre merkenavn mindre gjenkjennelig, det forstår jeg bare ikke.

 

Og hvordan kan du påstå at Ipod "lyser" mer opp? Jeg ser ikke helt den, iPod er penere visuelt spør du meg og den lille i-en er knyttet til kvalitet og elegang design.

 

nVidia sier "N-Vidia", akkurat som om N er litt særstilt i forhold til resten av ordet, spør du meg. Hør på introen i spill for eksempel.

 

Ipod og iPod skal du lete i galehuset for å finne noen som uttaler forskjellig.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar
Og hvordan kan du påstå at Ipod "lyser" mer opp? Jeg ser ikke helt den, iPod er penere visuelt spør du meg og den lille i-en er knyttet til kvalitet og elegang design.

Den lyser opp fordi det ser feil ut. "Akkkurat" lyser opp fordi det er en k for mye. Ipod ser galt ut, og jeg legger merke til det. Dermed har ordet fått litt ekstra oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Når Håvard Røste reiser i utlandet, så signerer han fremdeles visa-kvitteringene med Håvard Røste, ikke Havard Roste :)

Jeg vil tippe at signaturen (logoen om du vil) holder formen sin internasjonalt, mens navnet i tekstlig sammenheng mister sine særtegn og således blir endret i forhold til landets normer for skriftspråk. Det er jo helt i tråd med det redaksjonen har gjennomført her :)

 

Nja, ikke helt. Det jeg ville frem til, er at Håvard fremdeles heter Håvard selv om han er i utlandet. Selvfølgelig kan det gjøres tilpassninger når særnorske bokstaver ikke er tilgjengelige, ellers skal navnet skrives likt.

Lenke til kommentar

Jeg ser argumentene deres, men er bare tildels enig når dere sier at det blir lettere å lese artikklene deres. Jeg skumleser ofte artikler, og kjenner jeg igjen stikkord som f.eks. iPod, GeForce osv. så er det fordi jeg kjenner igjen skrivemåten. Ordet blir som et bilde; det skal se slik ut for at jeg skal kjenne det igjen umiddelbart. Og produsenters valg av kreative navn er jo nettopp fordi det skal skille seg ut og bli husket.

 

Kanskje det kan sammenlignes med at man fyller igjen "hullet" i eplet til Apple fordi det er jo slik et eple ser ut..?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Mye tulleartikler (H)hardware.no ha begynt med nå da. Ipod, iPod, IPOD, IpOd, IpoD - skjerp dere.

 

CAre, CaRe, CarE, Car3. PiRk, P1rk.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Damn... fikk ikke med meg at det hadde kommet sååå mange svar her inne.. tenkte jeg skulle legge inn en kommentar etter dem som man kan se på Amobil sine sider.. ;)

 

Nå må jeg lese igjennom 31 sider om norsk grammatikk og bruken av denne.. hehe

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Hvis dette er så naturlig og bedre for dere er det vel ganske pinlig at dere ikke greier å ha orden selv engang?

Nok et eksempel på at merkenavnet er det enkleste... (har ikke merket feilene i produktinformasjonen da kanskje dette blir hentet fra prisguiden)

Star Wars tittelen du har understreket hadde ikke blitt endret under de nye reglene til HW.no, siden det er en tittel. Er kun stor/små bokstaver innenfor et sammensatt ord som ikke vil tolereres.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...