Gå til innhold

Når Ipod får stor I


Anbefalte innlegg

Vi blir bedt om å fortsette diskusjonen på en saklig og seriøs måte, men samtidig sier dere (redaksjonen) at dette er en endelig avgjørelse.

 

Betyr det at dere kan ombestemme dere, siden dere ber oss fortsette å diskutere hvor lite lurt dette faktisk var?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har det blitt påpekt fra forumstyret at tall i produktnavn ikke vil endres så alt dette vil forholde seg som normalt. Til opplysning finnes det allerede et spill som heter Driver så om Driv3r skulle blitt endret ville det kunne skape komplikasjoner.

 

Til informasjon, forumstyret har intet med dette her. Forumstyret har med Diskusjon.no å gjøre. Denne saken dreier seg om en redaksjonell avgjørelse i Hardware-nettverket. :)

Oisann. Jeg var litt rask i svingen der, forumstyret har naturligvis ikke kommet med noen slik uttalelse. Det feilaktige utsagnet tar jeg på min egen kappe.

 

Edit: Skrivefeil

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Men hvordan kan HW-nettverket si at det er feil det produsentene har gjort?

Det er mulig jeg misforstod (og jeg gidder ikke bla tilbake for å finne kilden), men i et av de siterte brevene fra Språkrådet mener jeg de indirekte påpekte at det også på engelsk skal benyttes stor forbokstav i særnavn. Dermed er det i ytterste konsekvens Språkrådet som står bak en slik uttalelse.

 

Hardware.no har vel heller aldri direkte beskyldt noen for å skrive feil. De har bare påpekt at de vil forholde seg til produktnavn slik de mener er best i redaksjonelt stoff.

Lenke til kommentar
En artikkel som skaper 27 sider med debatt og reaksjoner på et eneste døgn er ikke hverdagskost her i kategorien og det hadde kanskje vert på sin plass å i det minste fått noen offisielle kommentarer for å supplere selve artikkelen?

Sånn som denne?

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11107497

Slik som den ja. Men jeg tenkte kanskje mer på en samlet meningsytring fra de instansene som i utgangspunktet vedtok forslaget. Jeg regner ikke med at dette er noe som artikkelforfatter Håvard har bestemt uten samtykke fra flere, og jeg så kanskje for meg at saken ville bli drøftet på ny i "redaksjonene" i ly av den store pågangen. At det kanskje var litt snarlig å komme med et slikt krav et knapt døgn etter publisering var kanskje ikke så veldig gjennomtenkt av meg men jeg kjenner ikke til hvor fort slikt snappes opp og hvordan prosessene rundt slike saker behandles.
Lenke til kommentar
Men hvordan kan HW-nettverket si at det er feil det produsentene har gjort?

Det er mulig jeg misforstod (og jeg gidder ikke bla tilbake for å finne kilden), men i et av de siterte brevene fra Språkrådet mener jeg de indirekte påpekte at det også på engelsk skal benyttes stor forbokstav i særnavn. Dermed er det i ytterste konsekvens Språkrådet som står bak en slik uttalelse.

 

Det ble påpekt at regelen om stor bokstav på egennavn er universal, men at sære egennavn skal staves slik produsenten har sagt det skal staves.

Endret av eckmann
Lenke til kommentar
Jeg regner ikke med at dette er noe som artikkelforfatter Håvard har bestemt uten samtykke fra flere, og jeg så kanskje for meg at saken ville bli drøftet på ny i "redaksjonene" i ly av den store pågangen.

 

Jeg regner med at redaksjonen drøfter og diskuterer ting, uten at jeg skal vedkjenne meg noen kjennskap til den prosessen. Men Håvard Røste er ansvarlig redaktør for Hardware-nettverket og har nok siste ordet i avgjørelser. :)

Lenke til kommentar
Ser det er noe diskusjon rundt Språkrådet (jeg har kun scrollet raskt gjennom her, jeg har ikke tid til å lese alle innleggene). De er, som navnet tilsier, et råd. De er veiledende, ikke rettledende. En redaksjon må få lov til å tenke selv, de er ikke underlagt Språkrådet.
Språkrådet gir rettskrivingsnormer til kulturdepartementet som tar et endelig vedtak - i praksis vil jeg si de er rettledende.
Lenke til kommentar
Det er mulig jeg misforstod (og jeg gidder ikke bla tilbake for å finne kilden), men i et av de siterte brevene fra Språkrådet mener jeg de indirekte påpekte at det også på engelsk skal benyttes stor forbokstav i særnavn. Dermed er det i ytterste konsekvens Språkrådet som står bak en slik uttalelse.

Du tenkte kanskje på dette:

 

Alle merkenavn er navn og dermed egennavn (særnavn). Både på engelsk og norsk er regelen at slike skal skrives med stor forbokstav. Om noen likevel velger et merkenavn med liten forbokstav og ev. andre rariteter i skrivemåten, bør andre språkbrukere benytte samme skrivemåte. Det dreier seg om respekt for beskyttede varemerker og - kanskje ikke minst - for andres navnevalg.
Jeg tolker andre setning som at dette gjelder for skaperne av merkenavnet. Hvis ikke er jo utsagnet motstridende.

 

Jeg regner ikke med at dette er noe som artikkelforfatter Håvard har bestemt uten samtykke fra flere, og jeg så kanskje for meg at saken ville bli drøftet på ny i "redaksjonene" i ly av den store pågangen.

 

Jeg regner med at redaksjonen drøfter og diskuterer ting, uten at jeg skal vedkjenne meg noen kjennskap til den prosessen. Men Håvard Røste er ansvarlig redaktør for Hardware-nettverket og har nok siste ordet i avgjørelser. :)

Jeg fryktet nesten det. :) En morsom debatt var et ihvertfall, og det var flott å se at flere brukere kom litt ut i varmen la frem sine meninger på bordet. At så mange personer som representerer forumet også kom med uttalelser var flott og alt i alt synes jeg interaksjonen og meningsutviklingen har vert fruktbar så langt.
Lenke til kommentar
Men hvordan kan HW-nettverket si at det er feil det produsentene har gjort?

Det er mulig jeg misforstod (og jeg gidder ikke bla tilbake for å finne kilden), men i et av de siterte brevene fra Språkrådet mener jeg de indirekte påpekte at det også på engelsk skal benyttes stor forbokstav i særnavn. Dermed er det i ytterste konsekvens Språkrådet som står bak en slik uttalelse.

 

Det ble påpekt at regelen om stor bokstav på egennavn er universal, men at særnavn skal staves slik produsenten har sagt det skal staves.

Litt på kanten av diskusjonen her, men egennavn og særnavn er det samme. Ikke det at særnavn er noe ord i alminnelig bruk lenger i følge ordboka. Det svartjenesten fra språkrådet påpekte var at man bør benytte samme skrivemåte av respekt for merkevaren og navnevalget.

 

Men uansett var det bestride argumentet at noen hadde beskyldt produsentene for å gjøre feil i utgangspunktet. Jeg mener igjen at det er Språkrådet som indirekte gjør dette, helt uavhengig av om Hardware.no gjør rett i å endre skrivemåten.

Lenke til kommentar
Ser det er noe diskusjon rundt Språkrådet (jeg har kun scrollet raskt gjennom her, jeg har ikke tid til å lese alle innleggene). De er, som navnet tilsier, et råd. De er veiledende, ikke rettledende. En redaksjon må få lov til å tenke selv, de er ikke underlagt Språkrådet.
Språkrådet gir rettskrivingsnormer til kulturdepartementet som tar et endelig vedtak - i praksis vil jeg si de er rettledende.

 

I praksis blir ikke det rettledende. Det er ikke som om myndighetene går inn og pålegger en redaksjon å gjøre som Språkrådet sier. :)

 

Ellers, så vil jeg nok tro at redaksjonen alltid vil lytte til tilbakemeldinger og har fortløpende evalueringer av alt som har med det redaksjonelle. Så leserne må jo bare komme med konstruktive innspill og ikke slutte av. Rent personlig har jeg nok ikke tid til å følge alle innlegg som kommer, det er litt for travelt til akkurat det. For de som ser på dette som negativt så håper jeg i hvert fall solen skinner der man er slik at det gir litt lys i hverdagen. Og jeg håper det ikke ødelegger leseopplevelsen for mye.

Lenke til kommentar

Finner et argument som "øke den redasjonelle kvaliteten" helt bak mål. Jeg mener nå at man skal komme med sine egne regler i hytt og pine, osv. Er en større faktor at kvalitet går ned. Personlig finner jeg dette like idiotisk som de reglene EU pålegger oss, sitter en gjeng i et mørkt avlukke i Brussel og bestemmer over hva vi skal gjøre her i landet. Samme sak her, sittet tett inne på det lille kontoret til HW og kommet opp med noe som ikke et blink av realitet. (Dette er ikke ment som hets, men min beskrivelse av saken.)

 

Birger :)

Lenke til kommentar
Og jeg håper det ikke ødelegger leseopplevelsen for mye.

Trodde vedtaket ble gjort av hensyn til leserne. :roll:

Det er altså ikke av uvitenhet at vi ikke skriver produktnavnene slik produsentene gjerne vil. Det er av hensyn til leserne.

Viser da igjen til følgende: iPod eller Ipod, korleis skal det skrivast? 80% så langt foretrekker iPod fremfor Ipod (81 stemmer for øyeblikket). Hvilket hensyn er det egentlig snakk om?

Lenke til kommentar
Trodde vedtaket ble gjort av hensyn til leserne. :roll:

 

Folk er forskjellig. Rent personlig ble jeg som leser glad for dette. Og jeg føler meg ikke akkurat som den eneste. Og folk flest tviler jeg egentlig bryr seg særlig om det står Ipod eller iPod. Men på den andre siden syntes jeg det er morsomt å se at det også er endel som bryr seg, da denne diskusjonen ble meget populær. Som forumadmin er jeg jo glad for akkurat det. Det blir ikke slik diskusjon om alle hadde vært enige, så her er det nok nok av dem som både liker dette og som ikke liker det.

Lenke til kommentar

Om folk er forskjellige, hvorfor gjøre noe som bare en liten gruppe foretrekker (hw.no)? Virker ikke som det er tatt i betraktning at det skader leseforståelsen mer enn det faktisk hjelper.

 

Om man har et produktnavn som da iPod, som skrives Ipod i en annen publikasjon, hvordan skal vi vite at det er snakk om samme produkt (ikke vær vanskelig her, "alle" kjenner til iPod, klar over det)? Dette gjelder alle produkter med ulike varianter. Ser ikke logikken bak denne tenkegangen, uansett bortforklaringer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...