Gå til innhold

Når Ipod får stor I


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132
Jeg tror det er nevnt tre ganger at dette ikke har tilbakevirkende kraft :) Gamle artikler blir dermed ikke endret til den nye standarden.

Fortsatt vil vel WiMax og ExpressCard bli skrevet med CamelCase, men det får så være. Amobil har jo skrevet WiMax og Iphone om hverandre en god stund nå om jeg ikke er helt på jordet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser denne diskusjonen har gått heftig. Har ikke lest hele, men vil si jeg syntes valget deres om og endre produkt navn er helt feil.

 

Dere sier dere gjør dette for og ikke forsøple språket med rare skrivemåter. Og gir eksempler hvor man har navn med tall.

 

ja greit nok dere kan enkelt lage små bokstaver istede for store. Men hva skal dere gjøre med tall midt i et ord? bytte 1 ut med l ? 7 ut med t ?

 

Dette er ganske enkelt ikke deres avgjørelse. Vil bare gjøre det upraktisk og foreksempel google et produkt som man leste en artikkel om.

 

Antagelig vil det også plasere artikkelene deres lenger ned på lista i søkemotorer.

 

Hele hensikten når jeg leser et navn er at jeg vil asosiere det med produktet. Og det er altså iMac ikke Imac som trekker den asosiasjonen best.

 

Om det kommer et produkt med et navn som er for søplete for dere.. boikot produktet, ikke bare navnet.

Lenke til kommentar

Hehehehe! Mailen - unnskyld, e-posten - fra språkrådet oppsummerer vel egentlig hele denne meningsløse diskusjonen. Det neste blir vel at hardware.no beskylder språkrådet for å være inkompetente, og at de sletter alle poster fra brukere som er uenige i hardware.no sitt standpunkt :!:

Vet ikke helt om du "henger" ut hardware.no uten grunn eller hvor du legger begrunnelsen for at Hardware.no sier at språkrådet er inkompetente.

Det Hardware.no gjør er å "forenkle" språket i artikklene, noe jeg syns er helt ok.

 

 

jornt prøver vel heller å se en humor i det hele fordi han (og jeg...) mener at hardware.no er alt for bastante og nekter å innse feil (i alle fall offentlig) i denne saken. Jeg mener hardware gjør språket vanskeligere.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ikke vet helt om jeg skal le eller gråte når jeg ser den elendige journalistikken som er på de siste artiklene?

Directx og Mcafee for å nevne et par... det er jo helt tragisk å se de skrives slik!

Nå som vi har fått flere uttalelser fra Språkrådet og veldig mange brukere mot dette forslaget burde dere, Hardware.no, være såpass voksne å innse at dere har driti dere ut. Når til og med argumentene ikke holder, kan jeg ikke skjønne annet enn av dere er arrogante og viser liten respekt for leserne deres hvis dere ikke gjør noe med saken!

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som ikke vet helt om jeg skal le eller gråte når jeg ser den elendige journalistikken som er på de siste artiklene?

Directx og Mcafee for å nevne et par... det er jo helt tragisk å se de skrives slik!

Nå som vi har fått flere uttalelser fra Språkrådet og veldig mange brukere mot dette forslaget burde dere, Hardware.no, være såpass voksne å innse at dere har driti dere ut. Når til og med argumentene ikke holder, kan jeg ikke skjønne annet enn av dere er arrogante og viser liten respekt for leserne deres hvis dere ikke gjør noe med saken!

 

Signert.

Lenke til kommentar
Personlig syns jeg det gir mye mindre flyt i lesingen når det skrives "Ipod", nettopp fordi jeg stopper opp og irriterer meg over at det ikke er slik det skrives.

 

Det er en vanesak. Hadde produktet hett Ipod til å begynne med, og hw.no fant plutselig ut at de skulle skrive iPod pga. I-ens betydning, så ville du nok irritere deg over at hw.no skrev det med liten I. Men har du lest det nok ganger som Ipod så venner du til deg det òg. Men det blir jo litt annerledes i dette tilfellet siden "alle" andre kommer til å skrive iPod, mens hw.no tar en "norsk" vri.

 

Jeg irriterer meg mer over skribenter som f.eks. skriver: "Ny patch til COD4 på vei", eller: "Ny AI-teknologi under utvikling".

 

Meeeeeeeen, det er en helt annen diskusjon som vi ikke trenger å ta her. :)

Lenke til kommentar
Personlig syns jeg det gir mye mindre flyt i lesingen når det skrives "Ipod", nettopp fordi jeg stopper opp og irriterer meg over at det ikke er slik det skrives.

 

Det er en vanesak. Hadde produktet hett Ipod til å begynne med, og hw.no fant plutselig ut at de skulle skrive iPod pga. I-ens betydning, så ville du nok irritere deg over at hw.no skrev det med liten I. Men har du lest det nok ganger som Ipod så venner du til deg det òg. Men det blir jo litt annerledes i dette tilfellet siden "alle" andre kommer til å skrive iPod, mens hw.no tar en "norsk" vri.

 

Men det var vel egentlig akkurat det jeg prøvde å formidle. Produsenten har bestemt seg for at det skal skrives slik, og vi har blitt vant til det. Derfor føles - og ser - det uriktig ut når hw.no og diverse andre publikasjoner skriver "Ipod", og det er noe som har irritert meg når jeg har lest artikler på amobil tidligere.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236

Det eneste grunnlaget HW.no har for å skrive ting på denne måten er for å følge norsk rettskriving. Hvis ikke engang Språkrådet kan gå god for dette, syns jeg HW.no skal revurdere.

 

Rent personlig syns jeg det er greit å normalisere bokstavene, men hvis Språkrådet, autoriteten på norsk rettskriving, ikke sier det er akseptabelt, da må HW.no legge seg flat for det.

 

Dog syns jeg også at Språkrådet burde legge ut en ordentlig veiledning eller bestemmelse om dette på nettsidene deres.

Endret av medlem-156236
Lenke til kommentar

Til Eckmann: Så du mener at hw.no og all annen media skal skrive produktnavn slik produsenten selv gjør det? Så man må skrive DiRT og ikke Dirt, Driv3r og ikke Driver 3.

 

Hva hvis oppfølgern til BLACK skal hete "BLACK 2: THE EPIC SEQUEL" (rent hypotetisk), skal da hw.no og alle andre omtale spillet som BLACK 2: THE EPIC SEQUEL. Da blir det isåfall feil å kalle spillet for Black 2: The Epic Sequel.

 

Tror jeg hadde blitt rimelig irritert over å se så mange store bokstaver etter hverandre :p

Lenke til kommentar

Går alltids å bruke skjønn i spesielle situasjoner. Skribentene kjøres for pokker ikke etter en 100% konsekvent algoritme, de har all grunn og mulighet til å vurdere enkelttilfeller selv så lenge nettverket trekker denne artikkelen. Det er ikke noe poeng å være helt konsekvent. Dessuten vil nok BLACK 2 Få mindre bokstaver i tillegstittelen...

Lenke til kommentar
For å unngå "problemet" med å skrive et navn riktig og dermed gi potensiell reklame til et produkt, burde man da heller distansere seg helt fra produktet. Jeg foreslår at iPhone fra nå av erstattes helt med noe á la:

 

En-mobiltelefon-laget-av-et-firma-med-engelsk-navn-som-oversettes-til-norsk-som-"eple"

 

Kreativ navngiving unngås på denne måten helt og holdent! :)

 

Dette er en variasjon av det jeg har prøvd å formidle flere ganger i tråden! Enten så lever man med at et produktnavn er et produktnavn, og skriver det slik det er, eller så lar man være i sin helhet. Dette kunne godt også ha funket. En-mobiltelefon-laget-av-et-firma-med-engelsk-navn-som-oversettes-til-produktanonym-norsk-som-"Eple" er definitivt langt mer nøytralt og bygger mindre opp under branding enn både det iPhone og det ikke-eksisterende produktet Iphone gjør.

Lenke til kommentar
Hardware.no er jo ikke til for å markedsføre produktene. Forstår godt at de ønsker vanlig tekst som skal være enkel å lese.

De som ikke er fornøyde kan vel heller la være å lese på hardware.no om det så irriterer dere så _inderlig_ mye at de velger å skrive på en _ikke_ markedsførende måte.

Det er ikke markedsføring, det er et navn.

 

Det er markedsføring jo. Man lærer om dette trikset ganske tidlig om man tar seg utdannelse innen markedsføring. Men alle navn er jo ment å skulle skille seg ut. Det er derfor blitt et mer og mer brukt triks at man fremhever det ved å bruke store bokstaver, tall og andre tegn. Om du er opptatt av fakta så må du ta til deg at det er markedsføring å lage "trendy" navn, deriblant store bokstaver midt i ordet, samt bruk av tall og tegn.

 

Ser det er noe diskusjon rundt Språkrådet (jeg har kun scrollet raskt gjennom her, jeg har ikke tid til å lese alle innleggene). De er, som navnet tilsier, et råd. De er veiledende, ikke rettledende. En redaksjon må få lov til å tenke selv, de er ikke underlagt Språkrådet.

 

Dette må være den mest aktive språkdiskusjonen siden gulost vs. hvitost. Var artig å maile litt med Finn Erik Vinje i den saken der. Føler ikke akkurat det samme engasjementet i denne saken for min egen del. Jeg får bare håpe dette ikke ødelegger nattesøvnen til enkelte, jeg tviler på at dette vil føles som noen markant endring for folk flest. :)

 

Får håpe folk ikke river hodet av hverandre nå i en triviell og artig diskusjon rundt språket.

 

Edit: Og bare for å påpeke, jeg jobber med forumet Diskusjon.no. Jeg er ikke tilknyttet noen av redaksjonene i nettverket, ei heller er jeg hverken skribent eller journalist. Jeg uttaler meg som leser i dette tilfellet og fremlegger mine preferanser :)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Igjen, diskuter saken og slutt å trekke frem irrelevant tull for å forøke å styrke egne meninger, eller hva du nå forsøker å oppnå.

Jeg skjønner vel ikke helt hvorfor dere har så vondt for det her - dere kan da vel skrive akkurat som dere vil. Problemet var at argumentasjonen deres holder ikke mål. Jeg ler riktignok like mye av dere samme hva, men rett skal være rett.

 

Med andre ord, velg en forklaring dere syns er grei: "jeg gidder ikke", eller "jeg er så lat og fantasiløs at hver eneste artikkel jeg skriver inneholder produsentens produktnavn i hver setning - og dette må stoppes nå! Med en gang! *blunke, blunke* Og se som vi herser med varemerke- gigantene! Præhæhæh!" - jeg gir da vel blanke. Eller det vil si, da ville jeg vel heller kanskje støttet påfunnet.

 

Men denne "konsekvente" skrivemåten er ikke korrekt norsk grammatikk. En kan heller ikke unnskylde det ved at det høres mer riktig ut, eller at det er mer naturlig - ingen av delene har noe for seg: som dere selv må innrømme - å forandre produktsidene ville være komplett idiotisk. Og det er knapt veldig vanskelig å se at det ikke har noe med ordlyd å gjøre at noen kom på dette. Så la vær å argumentere som om dette har noe med grammatikk og norsk å gjøre, hvis dere har noe som helst håp om å bli tatt seriøst på noe som helst punkt. Selv med allverden slags velvilje en skulle ha. For hva enn det var dere forsøkte å få til når det gjelder bruk av produktnavn.

 

Forøvrig er ikk denne håpløse argumentasjon i etterkant av en artikkel noe nytt - "balansen" med diverse tester, for eksempel, blir ofte kommentert, simpelten fordi testene har et underfundig preg av subjektivitet - en kan rett og slett ikke se hva slags kriterier anmelderen bruker for å komme frem til terningkastet. Noe som imøtegås, flittig på forumet av noen anmeldere, med høybårne proklameringer i etterkant om "balanse" og "konsekvens". Uten at noen av leserne blir noe klokere av den grunn, siden mangelen på gode forklaringer er den samme. Så problemet er innholdet i det dere skriver - og latskapstiltak som dette vil ikke ha noen som helst innvirkning på akkurat det. Istedet lesses dette opp på en ganske jevn strøm av så latterlige artikler fra hw.no at jeg ærlig innrømmer jeg blir flau på deres vegne når det går presisje i "i"en i "iPod".

 

Og vær så snill - slutt med den jævla sippingen hver gang noen klager på skriveriene deres. Det er faen meg hver gang. Seriøst, skru av kommentarene hvis det plager dere så mye. Og hei - hvorfor stoppe der: fjern det banneret fra forum- viewen også, så kan dere enkelt forsette med seppukuen i fred.

Lenke til kommentar

En artikkel som skaper 27 sider med debatt og reaksjoner på et eneste døgn er ikke hverdagskost her i kategorien og det hadde kanskje vert på sin plass å i det minste fått noen offisielle kommentarer for å supplere selve artikkelen? Hvis det hele bare kulminerer til intet har diskusjonen vert forgjeves og man må spørre hvilken funksjon det tjente å i det hele tatt kommentere den. Hvis det postes 500 kommentarer som reaksjon på en avgjørelse og disse ikke ikke en gang er verdig en kommentar, hva er da poenget med å kringkaste slike beslutninger og i tillegg oppfordre til meningsytring i kjølvannet av artikkelen?

 

Til Eckmann: Så du mener at hw.no og all annen media skal skrive produktnavn slik produsenten selv gjør det? Så man må skrive DiRT og ikke Dirt, Driv3r og ikke Driver 3.

Jeg mener det er det eneste riktige. Gamer.no har jo tidligere brukt de rettmessige navnene for begge de nevnte spillene, Colin McRae: DiRT og Driv3r og det fungerte utmerket spør du meg. Nå har det blitt påpekt fra forumstyret av artikkelforfatter Håvard Røste at tall i produktnavn ikke vil endres så alt dette vil forholde seg som normalt. Til opplysning finnes det allerede et spill som heter Driver så om Driv3r skulle blitt endret ville det kunne skape komplikasjoner.

 

Hva hvis oppfølgern til BLACK skal hete "BLACK 2: THE EPIC SEQUEL" (rent hypotetisk), skal da hw.no og alle andre omtale spillet som BLACK 2: THE EPIC SEQUEL. Da blir det isåfall feil å kalle spillet for Black 2: The Epic Sequel.
Nå har vi enda til gode å se slike navn i hyppig utfoldelse, men hvis det var det produsentene ønsket å kalle spillet sitt så skal det følgelig også gjengis slik hvis vi skal gå inn i den prinsipielle debatten. Men fra et realistisk ståsted kan det jo brukes skjønn som -Teddy- indikerer og det kan jeg gå med på så lenge det går den «riktige» veien, altså at man endrer uhamslige tittelnavn i særskilte ekstremtilfeller og påpeker dette i artikkelen, fremfor å gjøre dette med alle tekster uten å opplyse om det konsekvent. Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Det er ikke markedsføring, det er et navn.

Det er markedsføring jo. Man lærer om dette trikset ganske tidlig om man tar seg utdannelse innen markedsføring. Men alle navn er jo ment å skulle skille seg ut. Det er derfor blitt et mer og mer brukt triks at man fremhever det ved å bruke store bokstaver, tall og andre tegn. Om du er opptatt av fakta så må du ta til deg at det er markedsføring å lage "trendy" navn, deriblant store bokstaver midt i ordet, samt bruk av tall og tegn.

Vel, eg ser ikkje heilt problemet. Når det blir skrive ein artikkel om eit produkt er jo det ein reklame i seg sjølv. Når ein brukar først les artikkelen veit vedkomande kva det er snakk om. Om det då står iPod eller Ipod synest ikkje eg har noko betydning for kor mykje ein reklamerer for produktet.

 

Det eg derimot er ganske lei er når det reklameres for andre produkter, for eksempel eit sett øyrepluggar og det står "Mp3, iPod earplugs" i teksten. iPod er blitt synonymt med mp3-spelar, det er litt dumt. Når det derimot er eit produkt som skal omtalast, eller reklamerast for, synest eg riktig navn bør nyttast.

Lenke til kommentar
Nå har det blitt påpekt fra forumstyret at tall i produktnavn ikke vil endres så alt dette vil forholde seg som normalt. Til opplysning finnes det allerede et spill som heter Driver så om Driv3r skulle blitt endret ville det kunne skape komplikasjoner.

 

Til informasjon, forumstyret har intet med dette her. Forumstyret har med Diskusjon.no å gjøre. Denne saken dreier seg om en redaksjonell avgjørelse i Hardware-nettverket. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...