Gå til innhold

Når Ipod får stor I


Anbefalte innlegg

Jeg syntes ikke det er så dumt med en slik regel. En test av Ipod vil kanskje ikke være det helt store problemet, men hvis dere hadde evnet å se ting fra andre menneskers side, så hadde dere oppdaget at hardware-artikler fort kan bli rotete. Skal man dra inn spesifikasjonene på f. eks en datamaskin der så sitter man fort igjen med en grøt av store og små bokstaver. Det er heselig. Det er også direkte frekt at produsenter tror de kan bruke det norske språk som en markedsføringskanal!

 

Men, slette tråden og starte på nytt? Bare saklige innlegg? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For vår del handler det om å være konsekvente i redaksjonelle tekster. Vi ønsker ryddigst mulig tekster og en felles standard for hele Hardware-nettverket. Da velger vi å skrive produsent- og produktnavn slik vi mener de bør, altså med stor forbokstav først i ordet og resten små. Men det er for all del lov å være uenig! :)

En felles standard, ja. Så da velger dere å skille dere ut fra alle andre nettpublikasjoner. Godt dere er for standarder, da... :p Altså, jeg syns det er prisverdig at dere kjemper for å beholde rikdommen i det norske språk, men dette syns jeg blir et skritt til siden. "iPod" eller "Ipod" har ikke noe med det norske språk å gjøre. Hadde det vært orddeling, kj-lyden eller kommaregler, skulle jeg støttet dere fullt ut. Dette blir bare teit. Det blir liksom bare å følge en regel for regelens skyld.

 

Og jeg vil forøvrig si at jeg blir satt ut hver gang dere skriver Ipod. Det tar meg faktisk et sekund eller to å forstå at dere fakisk snakker om iPod. Så dette hjelper ikke på lesbarheten for min del. Syns det bare blir tungvindt.

Lenke til kommentar
Nå kjenner jeg ikke beslutningsgrunnlaget for den redaksjonelle avgjørelsen, så det kan jeg ikke kommentere. Mitt innlegg var ment som svar på TCis påstand om at kun en liten gruppe foretrekker endringen. Dette er en ubegrunnet påstand, og jeg bestrider den med at det ikke er presentert noe tallmateriale som underbygger dette.

Greit nok. Jeg for min del lurer ennå på hvorfor man valgte å vedta dette, spesielt når det lille av underliggende årsaker som nevnes i artikkelen er blitt utfordret ganske kraftig og, såvidt meg bekjent, tilbakevist. Per akkurat nå er det intet igjen av argumentasjon for, hvis man i det hele tatt har en god grunn til å gjøre dette. Hadde man bare sagt at «vi gjør det fordi vi har lyst, fordi vi kan» så hadde saken vært en helt annen. Folk hadde sikkert reagert på at man tar seg slike friheter, men det er iallfall rettferdiggjort, for slike friheter har man anledning og lov til å ta seg. Som nettopp skrevet i en helt annen tråd: Når man forsøker å kamuflere noe med årsaker som ikke har rot i virkeligheten, vil folk reagere på dét, fremfor det faktum at man gjorde det man gjorde.

 

Det er svært mange ulike debatter som foregår i denne tråden. Noen for/imot iPod/Ipod, noen ler seg skakk av vedtaket og hvor barnslig/tåpelig de syns det er, noen pirker eller slår med slegge på fundamentet for argumentasjonen (som blir stadig tynnere, hvis det i det hele tatt er noe igjen), noen pirker grunnet inkonsekvens og derfor hykleri (siden man har vedtatt å skulle være konsekvent), og sikkert mye annet rart jeg ikke har fått med meg.

Lenke til kommentar
Det er også direkte frekt at produsenter tror de kan bruke det norske språk som en markedsføringskanal!

 

Og hvilken stor internasjonal produsent av et produkt har noengang tenkt slik?

 

Tror du f.eks. Apple overhodet tenker på norske gramatikkregler når de utvikler et produktnavn/logo..?

Lenke til kommentar
Jeg syntes ikke det er så dumt med en slik regel. En test av Ipod vil kanskje ikke være det helt store problemet, men hvis dere hadde evnet å se ting fra andre menneskers side, så hadde dere oppdaget at hardware-artikler fort kan bli rotete. Skal man dra inn spesifikasjonene på f. eks en datamaskin der så sitter man fort igjen med en grøt av store og små bokstaver. Det er heselig. Det er også direkte frekt at produsenter tror de kan bruke det norske språk som en markedsføringskanal!

 

Men, slette tråden og starte på nytt? Bare saklige innlegg? ;)

Jeg skal love deg at det vil føles veldig mye mer rotete om forskjellige sider finner på hver sin skrivemåte av navnene.
Lenke til kommentar

@fargoth: Fikk ikke med meg at du hadde fått svar, må ha kommet etter jeg trykket på "Svar" -knappen ;) Uantsett er det flere enn bare du som ikke fått med seg dette.

 

Jeg for min del kommer ikke til å lese artikkler på hardware.no uten videre pga. denne "endringen" - den er alt for irriterende og uvant, da leser jeg heller nyheter fra sider hvor det skrives slik det skal.
Samme her.
Hvorfor ikke prøve å simpelten akseptere det og venne seg til det? Det blir ikke mindre uvant av å forlate nettstedet. ;)
Lenke til kommentar

"Problemet" er at alle andre skriv iPod og iPhone, då blir det vanskelegare å lese når ein stadig ser både Ipod og iPod, alt etter kva side ein er innom. På forumet skriv dei fleste produktnavnet, då les du altså ein artikkel der det står "Ipod" og kommentarar der det står "iPod", skal det hjelpe på lesbarheten?

Lenke til kommentar
@fargoth: Fikk ikke med meg at du hadde fått svar, må ha kommet etter jeg trykket på "Svar" -knappen ;) Uantsett er det flere enn bare du som ikke fått med seg dette.

 

Jeg for min del kommer ikke til å lese artikkler på hardware.no uten videre pga. denne "endringen" - den er alt for irriterende og uvant, da leser jeg heller nyheter fra sider hvor det skrives slik det skal.
Samme her.
Hvorfor ikke prøve å simpelten akseptere det og venne seg til det? Det blir ikke mindre uvant av å forlate nettstedet. ;)

 

Hvorfor skal man venne seg til det når det er feil?

 

Hvorfor skal Hardware skille seg ut ifra alle de andre som klarer å gjengi produktnavn riktig?

 

Jeg er vant med å lese f.eks. Apple sine produkter omtalt som iPod og iMac. Når jeg da plutselig leser Ipod og Imac blir dette bare fullstendig feil og irriterende.

Lenke til kommentar
Ja.

 

Og du snakket om saklige innlegg..? Skjerp deg.

 

Det var bare for å understreke hvor simplet jeg mener dette skal være. Jeg fikk forresten innlegget slettet MENS jeg redigerte det:

 

 

EDIT: Utdypning. Enhver som har hørt noe om markedsføring vet at slike ting er med på å differensiere og posisjonere Apple iPod på en annen måte i menneskers hode. I dag har vi så mye å velge i, så det å skille seg ut er viktig. Personlig syntes jeg det er penere med liten i, og det er noe man lettere legger merke til.

 

Se bare på Fatal1ty, tenk på alle 14-åringene som gjenkjenner 1337-skrift og tenker at de kommer til herje i Counter-Strike med det. "Kansje jæi får 100 fps oxo!!!"

Lenke til kommentar
EDIT: Utdypning. Enhver som har hørt noe om markedsføring vet at slike ting er med på å differensiere og posisjonere Apple iPod på en annen måte i menneskers hode. I dag har vi så mye å velge i, så det å skille seg ut er viktig. Personlig syntes jeg det er penere med liten i, og det er noe man lettere legger merke til.

 

Se bare på Fatal1ty, tenk på alle 14-åringene som gjenkjenner 1337-skrift og tenker at de kommer til herje i Counter-Strike med det. "Kansje jæi får 100 fps oxo!!!"

Men er det da riktig at relativt lille hardware.no skal stille seg i bresjen å fronte et radikalt system som er stikk i strid med hva Norsk Språkråd anbefaler, som differensierer seg fra måten alle andre sider og publikasjoner forholder seg til, og som i tillegg ikke ser ut til å ha den positive effekten som et klart mindretall kjemper for?

 

@fargoth: Fikk ikke med meg at du hadde fått svar, må ha kommet etter jeg trykket på "Svar" -knappen ;) Uantsett er det flere enn bare du som ikke fått med seg dette.
OT: Det går fort i svingene her til tider så der er forståelig. Med en tråd på 30 sider og med så mange lange innlegg tror jeg mye argumentasjon og informasjon til tider drukner litt i sin egen mengde.
Lenke til kommentar

Jeg har også problemer med å forstå logikken bak Ipod istedenfor iPod. Det er et registrert merkenavn, som skrives med liten i. Dette er uavhengig av norske språkregler.

 

"Sjampanje" er et ord som norsk språkråd tidligere har innført som alterativ skrivemåte for Champagne. So what? Produktet som lages i Champagne heter Champagne, sjampanje er noe helt annet.

 

Når Håvard Røste reiser i utlandet, så signerer han fremdeles visa-kvitteringene med Håvard Røste, ikke Havard Roste :)

Lenke til kommentar
Jeg kan forstå det om dere har det problemet når dere leser Iphone og ikke iPhone. Selv merker jeg ikke forskjell.

Om det skulle være et problem å skjønne det, tenk deg et hvilket som helst produkt. Hvordan kan folk vite at det gjelder det aktuelle produktet om Hw.no ikke skriver det slik som det skal skrives?

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Når Håvard Røste reiser i utlandet, så signerer han fremdeles visa-kvitteringene med Håvard Røste, ikke Havard Roste :)

Jeg vil tippe at signaturen (logoen om du vil) holder formen sin internasjonalt, mens navnet i tekstlig sammenheng mister sine særtegn og således blir endret i forhold til landets normer for skriftspråk. Det er jo helt i tråd med det redaksjonen har gjennomført her :)

Lenke til kommentar

Iphone kunne vært en kina-kopi

 

Når Håvard Røste reiser i utlandet, så signerer han fremdeles visa-kvitteringene med Håvard Røste, ikke Havard Roste :)

Jeg vil tippe at signaturen (logoen om du vil) holder formen sin internasjonalt, mens navnet i tekstlig sammenheng mister sine særtegn og således blir endret i forhold til landets normer for skriftspråk. Det er jo helt i tråd med det redaksjonen har gjennomført her :)

Vi har liten i her i Norge også. Stop P også faktisk.

Lenke til kommentar
Har problemer med å se hvordan vedtaket er forsvarlig. Så vidt jeg kan se er det alt annet enn konsekvent, og svært hyklersk. Lesbarhetsargumentet er heller ikke gyldig. Er det noe mer igjen som kan forsvare vedtaket? Hvilket hensyn er det snakk om?

Enig i det. De kunne i det minste endre argumentene i artikkelen, siden de absolutt ikke på noen måte holder mål.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...