Gå til innhold

Når Ipod får stor I


Anbefalte innlegg

Ser det er noe diskusjon rundt Språkrådet (jeg har kun scrollet raskt gjennom her, jeg har ikke tid til å lese alle innleggene). De er, som navnet tilsier, et råd. De er veiledende, ikke rettledende. En redaksjon må få lov til å tenke selv, de er ikke underlagt Språkrådet.
Språkrådet gir rettskrivingsnormer til kulturdepartementet som tar et endelig vedtak - i praksis vil jeg si de er rettledende.

I praksis blir ikke det rettledende. Det er ikke som om myndighetene går inn og pålegger en redaksjon å gjøre som Språkrådet sier. :)

Å pålegge er vel ikke det samme som å rettlede ;) Det er lov å skrive feil i Norge, men hw.no bør ikke prøve å kamuflere noe som norsk rettskriving så lenge språkrådet mener det ikke er det Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om folk er forskjellige, hvorfor gjøre noe som bare en liten gruppe foretrekker (hw.no)?

Nå finnes det vel ingen undersøkelse med tilstrekkelig tallmateriale og en representativ populasjon som underbygger påstandene om at de fleste misliker endringen. Og nei, avstemningen i forumet har mest sannsynlig ikke en representativ populasjon.

Lenke til kommentar
Om folk er forskjellige, hvorfor gjøre noe som bare en liten gruppe foretrekker (hw.no)?

Nå finnes det vel ingen undersøkelse med tilstrekkelig tallmateriale og en representativ populasjon som underbygger påstandene om at de fleste misliker endringen. Og nei, avstemningen i forumet har mest sannsynlig ikke en representativ populasjon.

Så hele opplegget er basert på vill gjetning? Av hensyn til leserne, osv.?

Lenke til kommentar
Jeg synes uantsett det er bra gjort av Hardware Online AS og likestille produkter (på godt og vondt) på denne måten, noe jeg mener bør være selvfølgelig i alle redaksjonelle tekster med et objektivt synspunkt, i tillegg fremmer det lesevennlighet.
Er det objektivt å ha en høyst subjektiv tolkning av den norske grammatikken? Det var i så fall nytt for meg.
Kanskje ikke. Men det er

 

 

Hardware.no har tabbet seg ut pga. en "journalist", og alle med tilknytning våger ikke annet enn å si seg enige. Til og med Simen1, som jeg alltid har sett på som en mann av gode prinsipper, har slengt seg på dette toget.

 

Hadde det nå bare vært 1. april.

:no:

 

Man bør heller gjøre en vurdering på hvert enkelt navn, og iPhone bør bli vurdert til å skrives slik.

Simen1 har like stor rett til å ha sine egne meninger som du har. Å bruke Simen1 som et indirekte argument er på grensen til det tåpelige, i tillegg anklager du han nærmest for å være kjøpt og betalt av Hardware Online AS, noe jeg ikke ville følt særlig hyggelig om det var meg du snakket om.

 

 

Her har du misforstått. Denne debatten handler om hvordan man skal formatere navn i redaksjonelle tekster, ikke om hvilke tall eller bokstaver som skal brukes. Hardware Online AS skal ikke endre navn fra Driv3r til Driver eller Fatal1ty til Fatality - selv om de måtte ønske det - vet de godt nok at de ikke kan gjøre det. Det ville være å endre produktnavnet, noe de ikke har rett til, det jeg mener Hardware Online AS derimot har rett til er å endre formateringen på navn, det er en vesentlig forskjell her.

 

Og det du sier om at det ikke er deres avgjørelse, vel, det er det faktisk. På samme måte kan de velge å fjerne samtlige artikler fra nettstedet, det er deres servere.

 

 

Hadde de bare hatt et eneste godt argument. "slik vi synes det skal skrives". :roll:

Det er jo artig at det fra prisguiden vil bli linket til prisguiden, der produktnavnet skrives korrekt.

Vel, du ba om svar og du fikk det. Du antydet at det ikke hadde kommet noe svar, vel svar har kommet og Håvard har svart mer enn det, videre:
Slik som den ja. Men jeg tenkte kanskje mer på en samlet meningsytring fra de instansene som i utgangspunktet vedtok forslaget. Jeg regner ikke med at dette er noe som artikkelforfatter Håvard har bestemt uten samtykke fra flere, og jeg så kanskje for meg at saken ville bli drøftet på ny i "redaksjonene" i ly av den store pågangen. At det kanskje var litt snarlig å komme med et slikt krav et knapt døgn etter publisering var kanskje ikke så veldig gjennomtenkt av meg men jeg kjenner ikke til hvor fort slikt snappes opp og hvordan prosessene rundt slike saker behandles.

 

Håvard Røste, eller "artikkelforfatteren" som de fleste kaller han her, er faktisk "Ansvarlig redaktør" og representerer derfor redaksjonenenes samlede synspunkt. For eksempel kunne ikke Einar Eriksen publisert nyheten, for det ville kun representert hans eventuelle synspunkt. Her er det Håvard Røste som er forfatter. Han representerer ikke bare "Hardware.no" gjennom sin stilling som redaktør der, men er i tillegg "Koordinerende redaktør for hele hardware-nettverket" noe som betyr at han er hele nettverkets ansikt utad.

Lenke til kommentar

Her er forresten hva Apple selv sier om betingelser for bruk av deres registrete varemerker...:

 

"Always spell and capitalize Apple’s trademarks exactly as they are shown in the Apple Trademark List. Do not shorten or abbreviate Apple product names. Do not make up names that contain Apple trademarks."

 

Vil tro en rask sjekk hos flere andre produsenter viser til tilsvarende vilkår ang. omtale av registrerte varemerker...

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar
Om folk er forskjellige, hvorfor gjøre noe som bare en liten gruppe foretrekker (hw.no)?

Nå finnes det vel ingen undersøkelse med tilstrekkelig tallmateriale og en representativ populasjon som underbygger påstandene om at de fleste misliker endringen. Og nei, avstemningen i forumet har mest sannsynlig ikke en representativ populasjon.

Så hele opplegget er basert på vill gjetning? Av hensyn til leserne, osv.?

Nå kjenner jeg ikke beslutningsgrunnlaget for den redaksjonelle avgjørelsen, så det kan jeg ikke kommentere. Mitt innlegg var ment som svar på TCis påstand om at kun en liten gruppe foretrekker endringen. Dette er en ubegrunnet påstand, og jeg bestrider den med at det ikke er presentert noe tallmateriale som underbygger dette.

Lenke til kommentar
Om folk er forskjellige, hvorfor gjøre noe som bare en liten gruppe foretrekker (hw.no)?

Nå finnes det vel ingen undersøkelse med tilstrekkelig tallmateriale og en representativ populasjon som underbygger påstandene om at de fleste misliker endringen. Og nei, avstemningen i forumet har mest sannsynlig ikke en representativ populasjon.

 

Minnes det var en avstemming på forumet ang. nye site designet når det kom opp - så hvorfor ikke nå?

 

Lag en artikkel på hovedsiden med en poll, da får folk det med seg. Jeg for min del kommer ikke til å lese artikkler på hardware.no uten videre pga. denne "endringen" - den er alt for irriterende og uvant, da leser jeg heller nyheter fra sider hvor det skrives slik det skal.

Lenke til kommentar
Om folk er forskjellige, hvorfor gjøre noe som bare en liten gruppe foretrekker (hw.no)?

Nå finnes det vel ingen undersøkelse med tilstrekkelig tallmateriale og en representativ populasjon som underbygger påstandene om at de fleste misliker endringen. Og nei, avstemningen i forumet har mest sannsynlig ikke en representativ populasjon.

Om det ikke er gjort noen undersøkelser. Hvordan kan en liten gruppe i redaksjonen bestemme hva som er mest lesevennlig for leserene? Jeg trodde forumbrukerene her også er deres lesere.

 

Jeg begynner å miste litt respekten for redaksjonen og hw.no her.

Lenke til kommentar
Her er forresten hva Apple selv sier om betingelser for bruk av deres registrete varemerker...:

 

"Always spell and capitalize Apple’s trademarks exactly as they are shown in the Apple Trademark List. Do not shorten or abbreviate Apple product names. Do not make up names that contain Apple trademarks."

 

Vil tro en rask sjekk hos flere andre produsenter viser til tilsvarende vilkår ang. omtale av registrerte varemeker...

Vet at Intel og NVIDIA også har regler for dette. Blir interessant å se om produsentene krever at varemerkene brukes rett ved utlån til tester og lignende. Det er kanskje en søkt problemstilling, men definitivt noe hw.no burde ha i bakhodet Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
Om folk er forskjellige, hvorfor gjøre noe som bare en liten gruppe foretrekker (hw.no)?

Nå finnes det vel ingen undersøkelse med tilstrekkelig tallmateriale og en representativ populasjon som underbygger påstandene om at de fleste misliker endringen. Og nei, avstemningen i forumet har mest sannsynlig ikke en representativ populasjon.

Og det er dermed greit å videreføre en så ubegrunnet og omdiskutert praksis uten å fremskaffe tilstrekkelig tallmateriale, til tross for den massive responsen som har kommet hittil?

 

Slik som den ja. Men jeg tenkte kanskje mer på en samlet meningsytring fra de instansene som i utgangspunktet vedtok forslaget. Jeg regner ikke med at dette er noe som artikkelforfatter Håvard har bestemt uten samtykke fra flere, og jeg så kanskje for meg at saken ville bli drøftet på ny i "redaksjonene" i ly av den store pågangen. At det kanskje var litt snarlig å komme med et slikt krav et knapt døgn etter publisering var kanskje ikke så veldig gjennomtenkt av meg men jeg kjenner ikke til hvor fort slikt snappes opp og hvordan prosessene rundt slike saker behandles.

 

Håvard Røste, eller "artikkelforfatteren" som de fleste kaller han her, er faktisk "Ansvarlig redaktør" og representerer derfor redaksjonenenes samlede synspunkt. For eksempel kunne ikke Einar Eriksen publisert nyheten, for det ville kun representert hans eventuelle synspunkt. Her er det Håvard Røste som er forfatter. Han representerer ikke bare "Hardware.no" gjennom sin stilling som redaktør der, men er i tillegg "Koordinerende redaktør for hele hardware-nettverket" noe som betyr at han er hele nettverkets ansikt utad.

Det stemmer, og det har også blitt oppklart tidligere. Jeg ser det derfor lite sannsynlig at han ønsker å snu i denne saken og siden majoriteten av dem som har uttalt seg her med en tilknytning til nettverket deler samme synspunkt ser jeg det som lite sansynlig at dette praksisen vil slutte å opphøre. Det må nok massive reaksjoner og press til fra både brukere og personer som faller under nettverkets paraply for at dette skal "snu i døra", med mindre Håvard og tilknyttede i et spontant øyeblikk tar helomvending og skifter synspunkt..
Lenke til kommentar
Om det ikke er gjort noen undersøkelser. Hvordan kan en liten gruppe i redaksjonen bestemme hva som er mest lesevennlig for leserene? Jeg trodde forumbrukerene her også er deres lesere.

Da misforstod jeg intensjonen med innlegget ditt; ref. utdyping i forrige innlegg. Beklager det.

 

Det var tydeligvis flere som misforstod meg også, så da kan vi sikkert bare slå en strek over den delen av diskusjonen :)

Lenke til kommentar
Her er forresten hva Apple selv sier om betingelser for bruk av deres registrete varemerker...:

 

"Always spell and capitalize Apple’s trademarks exactly as they are shown in the Apple Trademark List. Do not shorten or abbreviate Apple product names. Do not make up names that contain Apple trademarks."

 

Vil tro en rask sjekk hos flere andre produsenter viser til tilsvarende vilkår ang. omtale av registrerte varemeker...

Vet at Intel og NVIDIA også har regler for dette. Blir interessant å se om produsentene krever at varemerkene brukes rett ved utlån til tester og lignende. Det er kanskje en søkt problemstilling, men definitivt noe hw.no burde ha i bakhodet

 

Spørsmålet er om det har noen som helst rettslig tyngde, jeg har vansklig for se for meg at nvidia kan dikterer av jeg skriver "NVIDIA" i mine innlegg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Spørsmålet er om det har noen som helst rettslig tyngde, jeg har vansklig for se for meg at nvidia kan dikterer av jeg skriver "NVIDIA" i mine innlegg.

 

AtW

Om det ikke har rettslig tyngde så gikk argumentet på å legge press på redaksjonen med tanke på utlån av produkter til test. Det kan i så fall bli et artig scenario å takle. Ikke at jeg tror det er særlig sannsynlig.

Lenke til kommentar
Hadde de bare hatt et eneste godt argument. "slik vi synes det skal skrives". :roll:

Det er jo artig at det fra prisguiden vil bli linket til prisguiden, der produktnavnet skrives korrekt.

Vel, du ba om svar og du fikk det. Du antydet at det ikke hadde kommet noe svar, vel svar har kommet (...)
Det var vel jeg og ikke NgZ som ukritisk fremla at ingen offisielle uttalelser hadde blitt lagt på bordet, så den får jeg ta på min kappe. Men jeg presiserte også ytterligere i et påfølgende innlegg at jeg tenkte på en "samlet meningsytring fra de instansene som i utgangspunktet vedtok forslaget." og ikke fra enkeltpersonen Håvard. Deretter fulgte oppklaringen om Håvards maktposisjon. Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...