Gå til innhold

Når Ipod får stor I


Anbefalte innlegg

EDIT: Utdypning. Enhver som har hørt noe om markedsføring vet at slike ting er med på å differensiere og posisjonere Apple iPod på en annen måte i menneskers hode. I dag har vi så mye å velge i, så det å skille seg ut er viktig. Personlig syntes jeg det er penere med liten i, og det er noe man lettere legger merke til.

 

Se bare på Fatal1ty, tenk på alle 14-åringene som gjenkjenner 1337-skrift og tenker at de kommer til herje i Counter-Strike med det. "Kansje jæi får 100 fps oxo!!!"

 

Men er det da riktig at relativt lille hardware.no skal stille seg i bresjen å fronte et radikalt system som er stikk i strid med hva Norsk Språkråd anbefaler, som differensierer seg fra måten alle andre sider og publikasjoner forholder seg til, og som i tillegg ikke ser ut til å ha den positive effekten som et klart mindretall kjemper for?

 

Hvilken positiv effekt, og hvilket mindretall?

 

Ståle: Var den rettet mot meg? Hvis ja: det skrives norsk på Hardware.no.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når Håvard Røste reiser i utlandet, så signerer han fremdeles visa-kvitteringene med Håvard Røste, ikke Havard Roste :)

Jeg vil tippe at signaturen (logoen om du vil) holder formen sin internasjonalt, mens navnet i tekstlig sammenheng mister sine særtegn og således blir endret i forhold til landets normer for skriftspråk. Det er jo helt i tråd med det redaksjonen har gjennomført her :)

Dette er bare tilfellet om man må transkribere fra et alfabet til et annet som følge av mangel på skrifttegn eller om man har særskilte skriveregler i det aktuelle landet. Her i Norge har vi ikke særskilte skriveregler som dikterer spesielle forandringer fra majuskel til minuskel i produktnavn, og den nye praksisen går stengt talt heller ikke ut på å transskribere ord. Det er derfor ikke i tråd med hva redaksjonen har innført.
Lenke til kommentar

"Det betyr for eksempel at vi nå konsekvent skriver ord som Ipod, Geforce og Playstation."

 

Dere kan ikke omtale iPod som Ipod og fremdeles referere til Apple sin iPod, det blir etter min mening feil siden Apple omtaler produktet sitt om iPod.

 

dvs. iPod, GeForce og PlayStation

 

Jeg syns heller ikke det er av hensyn til leserne, siden jeg ikke helt oppfatter med det første hva det går i når det står Ipod og ikke iPod, osv.

Lenke til kommentar
EDIT: Utdypning. Enhver som har hørt noe om markedsføring vet at slike ting er med på å differensiere og posisjonere Apple iPod på en annen måte i menneskers hode. I dag har vi så mye å velge i, så det å skille seg ut er viktig. Personlig syntes jeg det er penere med liten i, og det er noe man lettere legger merke til.

 

Se bare på Fatal1ty, tenk på alle 14-åringene som gjenkjenner 1337-skrift og tenker at de kommer til herje i Counter-Strike med det. "Kansje jæi får 100 fps oxo!!!"

 

Men er det da riktig at relativt lille hardware.no skal stille seg i bresjen å fronte et radikalt system som er stikk i strid med hva Norsk Språkråd anbefaler, som differensierer seg fra måten alle andre sider og publikasjoner forholder seg til, og som i tillegg ikke ser ut til å ha den positive effekten som et klart mindretall kjemper for?

 

Hvilken positiv effekt, og hvilket mindretall?

 

Det at det blir "lettere" å lese tekster der alle produktnavn er endret i henhold til det nye systemet som beskrives i artikkelen er den "positive effekten" ved systemet som et klart mindretall argumenterer for. Det er selve kjernen i debatten, nemlig at tekster skal blir mer ryddige og lette å lese med det nye systemet. Mindretallet er de som stiller seg positiv til forslaget. Som diskutert tidligere har vi ikke noen sikre tall på dette, men jeg har fulgt tråden gjennom 30 sider og det er klart at i denne tråden er forkjemperne for systemet i mindretall. blant et foreløpig tallmateriale på 100 brukere mener 8 av 10 at iPod skal skrives iPod. Det sier ikke noe om hva folk foretrekker men jeg har hele tiden argumentert utifra et prinsipielt ståsted uten å ta for mye hensyn til hva jeg synes ser best ut, for det er egentlig ikke så relevant. Selv om alle var enige om at det nye systemet betraktelig øket lesbarheten ville det ikke være et godt nok argument der det står alene, til å forsvare rekken av ulemper. Men så er det jo slik at det er delte meninger om den positive effekten av det nye systemet også.

 

Edit: Omformulering

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Jeg kan forstå det om dere har det problemet når dere leser Iphone og ikke iPhone. Selv merker jeg ikke forskjell.
Om det skulle være et problem å skjønne det, tenk deg et hvilket som helst produkt. Hvordan kan folk vite at det gjelder det aktuelle produktet om Hw.no ikke skriver det slik som det skal skrives?
De vet det fordi det kun er et selskap som selger produktet iPhone, uavhengig av om det blir skrevet Iphone eller iPhone. Ingen har, meg bekjent, et likt produkt- eller merkevarenavn som noen andre.

 

Ville jo være uhyre idiotisk om nye navn måtte registreres som IPHONE, iPhone, Iphone, iPHONE osv. for å nevne noe. Slik jeg har forstått det er det navnet i seg selv som blir registrert, deretter får det være opp til en selv hvordan man formaterer det - ja, de fleste har det som normalt å følge selskapet sin skrivemåte.

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Jeg kan forstå det om dere har det problemet når dere leser Iphone og ikke iPhone. Selv merker jeg ikke forskjell.
Om det skulle være et problem å skjønne det, tenk deg et hvilket som helst produkt. Hvordan kan folk vite at det gjelder det aktuelle produktet om Hw.no ikke skriver det slik som det skal skrives?
De vet det fordi det kun er et selskap som selger produktet iPhone, uavhengig av om det blir skrevet Iphone eller iPhone. Ingen har, meg bekjent, et likt produkt- eller merkevarenavn som noen andre.

 

Ville jo være uhyre idiotisk om nye navn måtte registreres som IPHONE, iPhone, Iphone, iPHONE osv. for å nevne noe. Slik jeg har forstått det er det navnet i seg selv som blir registrert, deretter får det være opp til en selv hvordan man formaterer det - ja, de fleste har det som normalt å følge selskapet sin skrivemåte.

Men lPhone og Iphone er to forskjellige ord.

Lenke til kommentar

Det er klart, lPhone uttales: "elphone", mens iPhone uttales iphone.

 

Ja ... Jeg forstår at du tastet feil tast, men jeg har prøvd å si det høyt noen ganger nå og jeg hører ingen forskjell på iPhone og Iphone uantsett hvor hardt jeg prøver.

Endret av TSP
Lenke til kommentar
De vet det fordi det kun er et selskap som selger produktet iPhone, uavhengig av om det blir skrevet Iphone eller iPhone. Ingen har, meg bekjent, et likt produkt- eller merkevarenavn som noen andre.

 

Ville jo være uhyre idiotisk om nye navn måtte registreres som IPHONE, iPhone, Iphone, iPHONE osv. for å nevne noe. Slik jeg har forstått det er det navnet i seg selv som blir registrert, deretter får det være opp til en selv hvordan man formaterer det - ja, de fleste har det som normalt å følge selskapet sin skrivemåte.

Jeg mener andre produkter enn iPod. DiRT er ikke det samme som Dirt. Driver er ikke det samme som Driv3r. Fatality er ikke det samme som Fatal1ty. Vel, håper du skjønner poenget nå.

Lenke til kommentar
@fargoth: Fikk ikke med meg at du hadde fått svar, må ha kommet etter jeg trykket på "Svar" -knappen ;) Uantsett er det flere enn bare du som ikke fått med seg dette.

 

Jeg for min del kommer ikke til å lese artikkler på hardware.no uten videre pga. denne "endringen" - den er alt for irriterende og uvant, da leser jeg heller nyheter fra sider hvor det skrives slik det skal.
Samme her.
Hvorfor ikke prøve å simpelten akseptere det og venne seg til det? Det blir ikke mindre uvant av å forlate nettstedet. ;)

 

Hvorfor skal man prøve å akseptere det? Hva er da vitsen med meningsutveksling som hardware.no ønsker? "Luft gjerne dine tanker i forumtråden nedenfor." står det i artikkelen.

 

Edit: Dette blir nok mitt siste innlegg i denne diskusjonen. Er bare å innse at som bruker har man ikke noe å si uansett.

 

GG.

Endret av Goodkat
Lenke til kommentar

TCi: Jeg forstår det første eksempelet ditt, men; Gamer.no, siden som har mest bruk for å omtale "Dirt" eller "DiRT" er en norsk spillside. De vil derfor ikke ha nytte av å bruke ordet "Dirt" i stort flere sammenhenger enn i omtale av produktet: "DiRT" eller "Dirt". Dessuten ser en som regel hva det er snakk om utifra setninger og hvor det er satt inn. Kan ikke tenke meg situasjoner hvor du ikke gjør det.

 

Eksempel 2 og 3 er ikke relevante. Hardware-nettverket ønsker å benytte seg av en annen formatering av navnet, de forandrer ikke navnet på noen måte. Og har allerede gått ut og sagt at Fatal1ty ikke vil bli Fatality. De vil tross alt ikke gjøre det vanskelig for personer å søke på deres egne eller andres sider.

Lenke til kommentar
TCi: Jeg forstår det første eksempelet ditt, men; Gamer.no, siden som har mest bruk for å omtale "Dirt" eller "DiRT" er en norsk spillside. De vil derfor ikke ha nytte av å bruke ordet "Dirt" i stort flere sammenhenger enn i omtale av produktet: "DiRT" eller "Dirt". Dessuten ser en som regel hva det er snakk om utifra setninger og hvor det er satt inn. Kan ikke tenke meg situasjoner hvor du ikke gjør det.

 

Eksempel 2 og 3 er ikke relevante. Hardware-nettverket ønsker å benytte seg av en annen formatering av navnet, de forandrer ikke navnet på noen måte. Og har allerede gått ut og sagt at Fatal1ty ikke vil bli Fatality. De vil tross alt ikke gjøre det vanskelig for personer å søke på deres egne eller andres sider.

De endrer jo navnet ved å formatere det på en annen måte.

 

Og hva med overskriftene? De sier veldig lite, hvis de få ordene kan bety mange ting.

Lenke til kommentar
TCi: Jeg forstår det første eksempelet ditt, men; Gamer.no, siden som har mest bruk for å omtale "Dirt" eller "DiRT" er en norsk spillside. De vil derfor ikke ha nytte av å bruke ordet "Dirt" i stort flere sammenhenger enn i omtale av produktet: "DiRT" eller "Dirt". Dessuten ser en som regel hva det er snakk om utifra setninger og hvor det er satt inn. Kan ikke tenke meg situasjoner hvor du ikke gjør det.

 

Eksempel 2 og 3 er ikke relevante. Hardware-nettverket ønsker å benytte seg av en annen formatering av navnet, de forandrer ikke navnet på noen måte. Og har allerede gått ut og sagt at Fatal1ty ikke vil bli Fatality. De vil tross alt ikke gjøre det vanskelig for personer å søke på deres egne eller andres sider.

Etter det jeg forstod, var det bare produktsidene som skulle bevare skriftmåten.

 

Men nå orker jeg ikke diskutere dette mer. Tåpelig sak, og redaksjonen og Hw.no ser ikke ut til å vrikke på seg. Noen kan vel ikke innrømme feil. Da får man bare boikotte artikler fra dem.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Plutselig ble det interessant å følge med på denne tråden igjen. Venter på link, folkens... :cool:

Et øyeblikk bare, må bare få registrert meg på opprop.no.

 

EDIT: Beklager dobbelpost, men jeg gjorde det så folk ikke skulle gå glipp av det :)

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...