Gå til innhold

Dimme LED-lys fra IKEA?


Anbefalte innlegg

Jeg kan anbefale å bruke denne styringskretsen for å generere PWM for å styre LED. Den kan gå på drivspenningen direkte, og kan justeres med potmeter:

http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html

 

Av erfaring kan bør man bruke potmeter med flere omdreininger for å få fullt utslag, ettersom kresen er veldig følsom for motstandsvariasjon.

 

I tillegg er denne kretsen svært billig å lage, og delene er helt kurrante å få tak i.

 

PWM ER den beste måten å dimme Dioder på, ettersom man ikke tukler med spenningen, men heller bestemmer hvor lenge dioden skal lyse pr tidsenhet. De som hevder noe annet har ikke forståelse for halvlederelektronikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PWM ER den beste måten å dimme Dioder på, ettersom man ikke tukler med spenningen, men heller bestemmer hvor lenge dioden skal lyse pr tidsenhet. De som hevder noe annet har ikke forståelse for halvlederelektronikk.

Å sette en motstand i serie er jo på ingen måte å "tukle med spenningen". Hvis du har forståelse for halvlederelektronikk så innser du vel at spenningen er det dioden selv som bestemmer. Det er strømmen man justerer på.

Det enkleste er å sette en motstand i serie, men da kaster man vekk effekt i varme. Det slipper man med PWM.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner fortsatt svært lite om hva som blir diskutert :-)

 

Er vi blitt enige om det i det hele tatt er mulig å dimme disse LED'ene? Hvordan i så fall? Om det innebærer masse koblinger her og der, tror jeg heller at jeg satser på løsningen jeg nevnte i forrige post; feste en form for halvtransparent stoff/hvitt stoff over LED'ene.

 

Trodde i utgangspunktet LED var like "enkelt" å dimme som alt annet, og at en "vanlig" dimmer ville fungere. Tydeligvis ikke.... :-)

Endret av jocke
Lenke til kommentar

Man er enige om at en vanlig dimmer ikke vil fungere. Effekten er for lav.

Det skal være relativt enkelt å redusere lysstyrken med motstander. Men det innebærer å kutte og lodde ledninger, og det kan bli litt problematisk å anbefale korrekt type og verdi til noen som ikke kan eksperimentere litt selv.

Lenke til kommentar

Den enkleste og raskeste måten her vil nok være å bare legge inn en seriemotstand.

Vil få litt varmetap i denne kontra å lage en switcheregulator, men er som sagt mye enklere.

 

Vil man ha en skikkelig dimming som går helt fra mørkt til full lysstyrke, vil jeg anbefale switcheregulator.

 

 

Om det stemmer at du bor i Bergen, kan jeg evt. se på disse lysene for deg og hva som er mulig å gjøre.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Jeg skjønner fortsatt svært lite om hva som blir diskutert :-)

 

Er vi blitt enige om det i det hele tatt er mulig å dimme disse LED'ene? Hvordan i så fall? Om det innebærer masse koblinger her og der, tror jeg heller at jeg satser på løsningen jeg nevnte i forrige post; feste en form for halvtransparent stoff/hvitt stoff over LED'ene.

 

Trodde i utgangspunktet LED var like "enkelt" å dimme som alt annet, og at en "vanlig" dimmer ville fungere. Tydeligvis ikke.... :-)

 

Dersom du ikke har noe kompetanse innenfor elektronikk vil nok det beste bare være å "sote" de litt så lyset blir litt dempet. Er nok et bedre alternativ enn å klusse med ledninger :)

 

Som de nevnte før er det slik at en diode trenger en viss spenning for å i det hele tatt lyse. Derfor er det ikke så lett å bruke en dimmer fordi denne fort gjør spenningen for lav til at dioden vil lyse. For området som kan dimmes er veldig lite.

 

Mvh.

Jan Ingar.

Lenke til kommentar
PWM ER den beste måten å dimme Dioder på, ettersom man ikke tukler med spenningen, men heller bestemmer hvor lenge dioden skal lyse pr tidsenhet. De som hevder noe annet har ikke forståelse for halvlederelektronikk.

Å sette en motstand i serie er jo på ingen måte å "tukle med spenningen". Hvis du har forståelse for halvlederelektronikk så innser du vel at spenningen er det dioden selv som bestemmer. Det er strømmen man justerer på.

Det enkleste er å sette en motstand i serie, men da kaster man vekk effekt i varme. Det slipper man med PWM.

Helt enig!

 

IKEA LED-stripen har 9 hvite lysdioder.

FAKTA: Bak står det 12V 0.7W.

Det er loddet inn 3stk 120R sammen med 9 lysdioder.

 

BEREGNINGER:

Det går til sammen 0.7W/12V = 58.3mA gjennom 9 lysdioder.

Det vil si at 3stk LED i serie (tre slike i parallel) er satt opp til å ha 58.3mA/3=19.4mA. Spenningsfallet over 120R blir 120R*19.3mA = 2.33V.

Det vil da være (12V-2.33V)/3 = 3.22V på hver hvit lysdiode.

 

For å forenkle beregningen litt kan vi modellere hvit LED stripen fra IKEA med en diode med 9.67V med en 40R i serie. Hvis du setter inn en 150R potmeter som må tåle minimum (I^2*R = 12.3mA^2 *150=) 0.023W vil du kunne begrense den totale strømmen ned til 2.33V/(40R+150R)=12.3mA. Det vil si 4.1mA på hver lysdiode.

Lysstyrken vil da bli redusert til 21.1% av full lysstyrke!

Det siste utsagnet forutsetter en bratt strøm/spenning kurve og lineær effekt/strøm kurve.

PWM er ikke alltid ønskelig fordi genererer elektromagnetisk stråling som kan forstyrre andre elektronikk.

Endret av ddd-king
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...