Gå til innhold

Dimme LED-lys fra IKEA?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har kjøpt to pakker av "DIODER" fra IKEA (link).

 

De ser slik ut;

 

53205pe153426s4hk2.jpg

 

Transformatoren befinner seg i selve stikkontakten, og har følgende spesifikasjon påskrevet;

LED power supply

TYPE: SLT5-12V

Prim.: 220-240Vac, 50Hz

Sec.: 12Vdc, Max 0,42A, 0,5-5W

ta: 35 grader Celcius | tc: 60 grader Celsius

 

Bak på LED-stripene, står det følgende;

TYP: L0607

12Vdc

0,7W

 

Jeg bruker de bak TV'en for å lyse opp veggen litt. Spørsmålet er hvordan jeg kan få dimmet lyset? Kan jeg kjøpe en slik en på Clas Ohlson? Eller må signalet dimmes etter at det har kommet ut fra transformatoren? (altså at det må dimmes som 12V, og ikke som 220V)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teoretisk sett skal det ikke ha noe og si om du dimmer det før eller etter transformator. (Rett meg noen om jeg tar feil) En transformator fungerer slik at det er så så mange vinninger på hver side (primær og sekunder siden) inne i den og det er forholdet i mellom disse som bestemmer hvor mye spenningen skal øke eller minske. Det samme forholdet vi være der uansett om det er 220V eller om det er 12V.

 

Transformatorer og LED lys er normalt ganske hardfør, men om utstyret tåler og bli dimmet er en annen sak. :shrug:

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Bare å slenge på et potmeter i serie med LED'ene det vel? :)

 

Husk at LEDs må ha en viss spenning for å lyse i det hele tatt, så det er ikke sikkert det funker veldig bra. om du skal dimme mye.

 

Si at dine bruker 20-25mA, så skulle det holde lenge med et 250ohms potmeter på 0.2w

 

Edit:

 

Hvis jeg ikke tar mye feil (lenge siden sist jeg holdt på med slikt), så bruker dimmere PWM for å dimme, altså å begrense strømpulsenes bredde. Dette vil ikke funke på DC, så du må dimme før trafo i så fall. Enkleste er som sagt et potmeter, men det finnes mer avanserte saker som lar deg kjøre PWM på DC.. i så fall kan du dimme dem så mye du vil. Uansett, tror det greieste er et potmeter, evt. fast motstand om du ikke har behov for å justere...

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Sist jeg kjøpte noe fra IKEA som krevde 12V fulgte det med noen beist av jernkjernetrafoer. Da jeg skulle ha flere lys i skapet og ikke var ivrig til å ha flerfoldige kilo med trafo liggende ble de byttet med en elektronisk trafo.

 

Ser at den trafoen du linker til jobber mellom 40-300W (Evt ned til 20W på halogen.)

 

Siden de lysene du linker til nesten ikke bruker strøm vil ikke den dimmeren klare å dimme.

 

Høres smartere ut den tanken om å sette et potmeter inn på sekundærsiden. Da får du dimmet ned ganske bra, og det er ikke dyrt eller komplisert.

Lenke til kommentar
Bare å slenge på et potmeter i serie med LED'ene det vel? :)

 

Husk at LEDs må ha en viss spenning for å lyse i det hele tatt, så det er ikke sikkert det funker veldig bra. om du skal dimme mye.

 

Si at dine bruker 20-25mA, så skulle det holde lenge med et 250ohms potmeter på 0.2w

 

Edit:

 

Hvis jeg ikke tar mye feil (lenge siden sist jeg holdt på med slikt), så bruker dimmere PWM for å dimme, altså å begrense strømpulsenes bredde. Dette vil ikke funke på DC, så du må dimme før trafo i så fall. Enkleste er som sagt et potmeter, men det finnes mer avanserte saker som lar deg kjøre PWM på DC.. i så fall kan du dimme dem så mye du vil. Uansett, tror det greieste er et potmeter, evt. fast motstand om du ikke har behov for å justere...

 

Hvorfor kan ikke pulsbreddemoduslasjon fungere med DC? Kan man ikke bare dele opp DC-strømmen i "firkantpulser" og sørge for at frekvensen er høy? (så det ikke blinker synlig).

 

AtW

Lenke til kommentar

Oida.. her var det mye synsing..

 

1: De større leverandørene som Osram og Philips har enda ikke lansert LED med dimming fordi dimmingen som utføres krever tilsvarende oppsett som brukes i dimming for lysrør. (dvs med ballast)

 

2: Pulsviddemoduleringsstyring på DC vil kreve styringselektronikk som man hittil ikke har brukt i annen DC sammenheng enn DC -> AC i UPS, og er en særdeles fordyrende måte å konstruere en dimmer på.

 

3: Powerled, og Ledstrips (som de i bildet til OP) krever en arbeidsspenning på 12V, om du dimmer ned denne med et potmeter, så må den fortsatt ligge på mellom 9,5 og 12 V.

Dette er ikke direkte enkel prosedyre, og de som driver med dette snakker om at de har klart å sette sammen dimmere som klarer det og samtidig opprettholde driftsspenning på 12 V.

 

De regner med å kunne lansere dimmbar LED i løpet av sommeren. Jeg ville anbefalt deg å vente litt, og så se rundt om på internett fora på hvordan elektronikere løser det i etterkant.

 

De løsninger jeg har sett der ute idag krever god innsikt i elektronikk.

 

-blc

Lenke til kommentar
Dimming

Fluorescent light fixtures cannot be connected to a standard dimmer switch used for incandescent lamps. Two effects are responsible for this: the waveshape of the voltage emitted by a standard phase-control dimmer interacts badly with many ballasts and it becomes difficult to sustain an arc in the fluorescent tube at low power levels. Many installations require 4-pin fluorescent lamps and compatible dimming ballasts for successful fluorescent dimming. These systems keep the cathodes of the fluorescent tube fully heated even as the arc current is reduced, promoting easy thermionic emission of electrons into the arc stream.

 

Dessverre er ikke wikipedia dyperegående på hvordan utformingen av denne ballasten er, men det den teksten sier, for de som ikke er veldig oppegående på teknisk engelsk, er at pga behovet for å opprettholde spenningsnivåer på lyskilden, så kreves det spesielle elektroniske kretser for å få til dette og samtidig redusere strømmen.

 

Og det er akkurat derfor du ikke bare kan plugge til en hvilken som helst dimmer på LED også.

 

-blc

Lenke til kommentar

En variabel motstand som tåler 1w eller mer. Og sett den i serie med alle lysdiodene. Feks på Minusen ut til lysdiodene.

 

Skjønner ikke hva den store ledingen ut fordeleren er for noe. Om det er ledningen til transfomatoren eller en hjævli stor bryter lurer jeg veldig.

 

Men er det bare brytere som styrer fargene på denne så er det nok med 1 variabel motstand på felles minus eller felles pluss. Aner ikke hva som er i den "boksen", du får åpne og se.

 

Og begynne med dimming på primærsiden av en "transfomator" er da helt på trynet...

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar

Hei.

 

Det kan funke med dimmer på 230V siden, men tvilsomt siden effekten er så lav.

Du må ihvertfall bruke en dimmer beregnet for elektroniske trafoer.

 

 

På sekundersiden er det ikke noe problem å lage en enkel dimmekrets basert på pulsbredde regulering.

Å si at LED ikke kan dimmes, er ihvertfall noe stort tull. Den enkleste form for dimming er jo en variabel motstand. Man beregner minimum motstand ut fra maks strøm LED tåler, øker man motstanden over det vil det gå mindre strøm, og det blir mindre lys.

Samme vil skje om man har en fast motstand, og varierer spenningen inn.

 

Det optimale for regulering av LED's er egne driverkretser som er basert på pulsbredde og har gjerne drosler for å øke spenningen. De kan tilpasses for hvor mye strøm LED tåler, og evt. drive flere i serie med muligheter for dimming innebygget i kretsen.

Kan se eksempler på slike kretser her hos National f.eks.

 

 

Funker også med en enkel hjemmelaget krets hvis man ikke er avhengig av minimalt effekttap.

Hvis man ser siste post i denne tråden, finner man kort forklart hvilke deler som kan brukes.

Er omtalt regulering av vifter der, men det vil fungere fint til LED også.

 

Merk at en slik pulsbredde regulering vil ikke virke om det er en innebygget strømregulator i selve LED modulen.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Men og DIMME på primærsiden der det er 230volt er helt idiotisk når transfomatoren er av stor sannsynlighet en Swtichmode transfomantor, og en ordinær transfomator også, tror du den tåler avkappete vekslelspenninger? Neppe. Se for deg en periode kommer ut av en dimmer, den ser ut som at en del av sinuskurven er avkappet.

 

En variabel motstand på felles Minus eller Felles pluss fikser dette. Enkelt. Et skjema av hvordan den styrer forskjellige farger har vært morsomt.

Lenke til kommentar

@Nettulf

 

Hadde det virkelig vært så enkelt som du skal ha det til, så kan man lure på hva som får elektronikkgiganter som osram og philips til å unngå AKKURAT den metodikken du beskriver..

 

De velger ikke å unngå det fordi de ikke tjener nok penger på det. i en verden der pris styrer markedskreftene, og det å være først ute med en funksjon de VET markedet vil ha, utgjør oftere et behov for å utvikle billige løsninger enn dyre, så å si at du kan enkelt plassere et potmeter der er dessverre ikke en løsning jeg ser som mulig.

 

Dessuten er det flere her som glemmer at de LED stripsene der har 7 forskjellige farger, og dette skal også justeres..

 

men det er jo greit. ikke klag til meg om det ikke fungerer etter at kabler er klippet over og loddet på en motstand.

 

-blc

Lenke til kommentar
Men og DIMME på primærsiden der det er 230volt er helt idiotisk når transfomatoren er av stor sannsynlighet en Swtichmode transfomantor, og en ordinær transfomator også, tror du den tåler avkappete vekslelspenninger? Neppe. Se for deg en periode kommer ut av en dimmer, den ser ut som at en del av sinuskurven er avkappet.

 

 

Idiotisk?

Alle dimmere som er beregnet på transformatorer kan dimme de på primærsiden.

Du får egne til jernkjerne trafo, samt til elektronisk trafo (som i prinsippet er en switchmode power).

Problemet i dette tilfellet er todelt:

Det er for lav effekt til at dimmeren vil virke.

Og du har en styring av LED på sekundærsiden som trenger en fast spenning.

 

Så ikke i første posten at det var ulike farger, da vil det bli en del vanskeligere.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar
@Nettulf

 

Hadde det virkelig vært så enkelt som du skal ha det til, så kan man lure på hva som får elektronikkgiganter som osram og philips til å unngå AKKURAT den metodikken du beskriver.. -blc

 

@mrblc

 

Tror kildene dine er litt på villspor, eller hukommelsen din, eller begge deler.... :p

 

Klippet ut fra en relativt tilfeldig valgt LED-lyskilde på hjemmesiden til OSRAM, merk det med rød skrift:

 

COINlight-OSTAR®

The COINlight-OSTAR® module is a round highpower LED spotlight with an integrated primary heat sink. Only one OSRAM OSTAR® Lighting is needed to produce light.

 

Special features:

  • Easy to integrate in standard luminaires
  • Integrated 38° optics
  • M3 internal thread for simple installation
  • Fitted with three connecting cables: Red +; Black -; White Dimming

  • Dimmable by pulse width modulation (PWM)

  • The modules can only be connected in parallel
  • Up to six modules can be connected one after the other with mid-feed with only one OT 75 unit

Gidder ikke ramse opp flere her, men dette viser at ferdige LED-lyskilder fint kan ha innebygget dimmer.

Har man en løs LED uansett type/merke, vil den enkelt kunne dimmes med PWM regulering.

 

Men i dette tilfellet med forskjellige farger, ligger det sikkert en del styring inne i strømforsyningen.

Skal man dimme dette må man mest sannsynlig gjøre et inngrep i selve styringen der.

Det kan også fungere med en seriemotstand ut til hver lyslist, men det avhenger av at det ikke er noe styringselektronikk i hver lyslist.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Bare å slenge på et potmeter i serie med LED'ene det vel? :)

 

Husk at LEDs må ha en viss spenning for å lyse i det hele tatt, så det er ikke sikkert det funker veldig bra. om du skal dimme mye.

 

Si at dine bruker 20-25mA, så skulle det holde lenge med et 250ohms potmeter på 0.2w

 

Edit:

 

Hvis jeg ikke tar mye feil (lenge siden sist jeg holdt på med slikt), så bruker dimmere PWM for å dimme, altså å begrense strømpulsenes bredde. Dette vil ikke funke på DC, så du må dimme før trafo i så fall. Enkleste er som sagt et potmeter, men det finnes mer avanserte saker som lar deg kjøre PWM på DC.. i så fall kan du dimme dem så mye du vil. Uansett, tror det greieste er et potmeter, evt. fast motstand om du ikke har behov for å justere...

 

Hvorfor kan ikke pulsbreddemoduslasjon fungere med DC? Kan man ikke bare dele opp DC-strømmen i "firkantpulser" og sørge for at frekvensen er høy? (så det ikke blinker synlig).

 

AtW

 

Jeg mente ikke at PWM ikke KAN fungere med DC, men at de PWM'ene som er beregnet på AC ikke fungerer på DC. Dette er fordi de er basert på triac som bruker nettfrekvensen (50Hz) som puls. DC mangler selvsagt denne "naturlige" frekvensen og derfor må man inn med mer avanserte saker, som jeg skrev tidligere.

 

men det finnes mer avanserte saker som lar deg kjøre PWM på DC.. i så fall kan du dimme dem så mye du vil.

 

En pulsbreddedimmer beregnet på LEDs vil også måtte kjøre på langt høyere frekvenser enn 50Hz for å ikke oppfattes som blinkende.

 

Og så over til fargene:

 

LED'ene har VELDIG sannsynlig felles emitter (-). DVS at hvis du slenger inn et potmeter her, så vil du dimme alle fargene. Problemet med LEDs er som sagt at de er dioder, og må ha en viss spenning for å lyse i det hele tatt, så det er ikke sikkert at du får skrudd dem så langt ned før de slukner helt.

Lenke til kommentar

Dere har mistet meg fra første post; jeg har vitterlig ingen anelse om hva dere snakker om :)

 

Det sagt, kan det se ut som linken jeg posta linker til fellesproduktet "DIODER". Denne kommer i to versjoner; en med flere farger, og en med kun hvit. Jeg har versjonen som kun er hvit - det er derfor ingen "kontrollboks" med en knapp som kan veksle mellom farger.

 

Lysene er festet i bakkant av TV'en min, for å unngå totalt bekmørke når jeg ser film. Ser at lyset er en smule lyst - og om det ikke er en "enkel" sak å dimme disse LED-lysa, finner jeg bare noe gjennomskinnbart, hvitt stoff/filter jeg fester over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...