Jump to content

janingar

Medlemmer
  • Content Count

    652
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

117 :)

About janingar

  • Birthday 03/04/1985

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  1. Hei. Jeg skal snart på et jobb-intervju og har i den anledning fått en oppgave jeg må løse fram til intervju 😮 Kunne trenge litt hjelp på veien. Litt enkelt forklart så er oppgaven som følger: En 230VAC (6kW) UPS (med innebygd batteri) har per nå strømforsyning fra en kilde. Oppgaven går ut på lage en løsning som lar denne UPS'en kunne bli forsynt fra en alternativ 230VAC-kilde dersom hoved-kilden faller ut. Selv har jeg mest kompetanse innen automasjon og ikke med strømforsynings-systemer. Så jeg tenker da enkelt og greit noen relé mellom linjene som sørger for å koble ut/inn hoved- eller alternativ spenningskilde etter hvilken som har strøm, men har på følelsen av at dette blir altfor enkelt i forhold til hva den potensielle arbeidsgiveren forventer 🤔 Er ellers utdannet elektro-ingeniør. Har lagt ved et utsnitt av el-skjema under. Rød pil markerer rekke-klemme for nåværende strømforsyning. Tenker å legge til et par til ved siden av og deretter noen reléer. Har undersøkt litt på nett allerede og har vel skjønt at UPS'er er nærmest et eget fagfelt å regne. Nærmere bestemt elkraft 😏
  2. Hei. Jeg kjøpte nylig litt mer RAM til PC'en min og da oppstod det et lite problem. Raskt om PC'en. Den er 5 år gammel og utstyrt med et Gigabyte hovedkort (produktinfo), og hadde opprinnelig 2x4 GB Crucial Ballistix DDR3 RAM installert (produktinfo). I dag forsøkte jeg å installere 2x8 GB RAM av typen Corsair Vengeance (produktinfo). Det likte åpenbart ikke PC'en som da ikke lenger ville slå seg på. Derimot når jeg tok ut de opprinnelige Crucial RAM-brikkene så fungerte alt fint igjen. Spørsmålet er: Kan noen andre her se noen grunn til hvorfor de ikke skulle fungere sammen? Alle 4 brikkene skal ha nøyaktig samme CL-timing, minnehastighet og spenning 🤔 Så det burde ikke være noen grunn til at de ikke fungerer sammen, utover at det er to ulike merker og kjøpt med 5 års mellomrom.
  3. Eller den kan gi folk narkolepsi :O Dette var dessverre resulatet for en del av de som tok svineinfluensa-vaksinen for 10 år siden. https://www.nrk.no/livsstil/_-en-medisinsk-katastrofe-1.10880384
  4. Hei. Jeg foretok et søk selv og fant både NRK-artikkelen, men fant også denne i fra VG: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BJEaOe/professor-om-usa-gaar-mot-aa-bli-et-u-land Denne tar for seg de enorme forskjellene og blant annet hvordan USA bruker ekstreme summer på det millitæret i forhold til det meste av verden. På slutten av artikkelen finner man dette sitatet: "På den andre siden – et stort våpenlager, små muligheter for å ende opp i bedre kår enn de du ble født inn i, og et politisk system der pengene rår og presidenten ansetter sine egne slektninger som rådgivere."
  5. Hei. Jeg må bytte bremseskiver og klosser foran på BMW'en (2012 mod.) min før neste års EU-kontrol (januar). Vet at det viktigste er bremseskiver og klosser, men i dag er det jo alltid noen smådeler i tillegg som må med. Er litt usikker på om jeg har fått med alt i denne handlelista (fra GS bildeler): Er den lista komplett? Eller er det noe som også er overflødig? 🙂 Den siste "delen" som GS mener er nødvendig her er "bremsepasta" (ikke på lista), men er ikke det i praksis vanlig kobberfett? Takk for alle svar.
  6. Det står litt om gruven i denne artikkelen hos NRK: https://www.nrk.no/trondelag/bautaer-over-ei-naer-fortid-1.6595998 Det jeg derimot er nysgjerrig på er, finnes det fortsatt drivverdig malm igjen i bunnen? Eller ble den lagt ned i 1997 pga. av at den var tømt? Vet at mange norske gruver strøk med ikke pga. av at de var tomme, men fordi vi ble utkonkurrert av lave råvare-priser. Noe som til dels har blitt langt bedre igjen i dag. Noe som burde reise spørsmålet om det finnes flere norske gruver som potensielt kunne bli gjenåpnet.
  7. Hva vil skje med den gamle togbrua? Vet at den er fredet, så den vil ikke bli fjernet, men hva slags planer blir det for den? Blir det gang og sykkelsti? Kunne gjerne stått en kommentar om det i artikkelen.
  8. Ja for Romsdalsaksen fjerner jo 4 ferge-strekninger (har også regnet med Brattvåg-Dryna) og gir flere tusen mennesker fastlandsforbindelse med på kjøpet. Selv om en mer rett vei kanskje tar en litt raskere i retning Trondheim så skal gjerne veiene gi nytte for folk flest. En vei som faktisk binder sammen både Molde, Midsund og Aukra bedre sammen med hverandre og Møre gir langt mer nytteverdi enn for noen hundre innbyggere på Sekken og Sunnmøringer som tydeligvis hater Molde og derfor vil unngå byen for alt i verden. Hele Romsdalsaksen oser mest av et hat mot Molde og alle som bor utenfor de største byene i landet. Det hevdes at den skal være billigere, men vil innebære en bruk av flytebruer i mye større skala enn noengang forsøkt før. Det er slettes ikke gitt at det er noe billigere. Dessuten kan det neppe bli spesielt billig å vedlikeholde de enorme flytestrukturene som vil være konstant utsatt for korrosjon i fra saltvannet.
  9. Nå er dette absolutt ikke mitt fagfelt, men vil ikke det å øke trykket i en tank og øke massen? (ettersom trykkøkning fører til større tetthet)
  10. Men ferjene er fortsatt noen av de styggeste som har trafikkert over til Nesodden.. De gamle ferjene hadde mye mer sjarm enn de nye.. men det er en annen historie.
  11. Til artikkeforfatter: Det hadde vært nyttig å inkludert i artikkelen hva dødeligheten til ubehandlet Ebola ligger på så man får et forhold til hvor stor faktisk reduksjonen er.
  12. Her tror jeg noen har glemt at leverandøren Rolls-Royce har skiftet navn ganske nylig. 1. april ble hele Commersial Marine-divsjonen til Rolls-Royce overført til Kongsberg Maritime. Så er ganske sikker på at det nå er inspektører fra Kongsberg Maritime som skal være med ombord. Den eneste maritime aktiviteten Rolls-Royce beholdt etter utsalg av Commersial Marine var Naval Marine.
  13. Det er ikke land det står på, men berggrunnen må ha den rette stabiliteten. Sånn jeg har forstått det er kalkgruver et velegnet sted å lagre materiale fordi omgivelsene er stabile og syre-nøytraliserende. Det er også et sterkt ønske om å lagre dette under bakken, men å skulle begynne å sprenge ut helt egne fjellhaller til formålet blir fryktelig kostbart og derfor vil man helst unngå dette. Spesielt med tanke på hvor mange tomme gruveganger vi har i landet. Nå har de jo riktignok vurdert og forkastet mange av de.
  14. Jeg fant dette debatt-innlegget fra Aftenposten: https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/xR6q38/Aftenposten-mener-Sjodeponiet-i-Kvalsund-bor-sikres-ytterligere De har tatt med et par punkter om sjødeponiet som mest sansynlig burde vært med som et krav i tillatelsen til Nussir. Blant annet at det burde legges ut "vegger" på bunnen rundt deponiet for å holde materialet på plass, og at dette til slutt ble dekket til når gruvedriften er over (en gang i framtiden).
  15. Jeg blant annet. Mye koseligere å lese en bok eller tidskrift på papir enn foran en skjerm. I tillegg til at man gjerne kan treffe kjente der.
×
×
  • Create New...