Jump to content

St Thicket

Medlemmer
  • Content Count

    1476
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

61 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  1. Jeg sjekket beholdningen, og kunne dessverre ikke finne noen dioder som matcher, dessverre. Hadde bare småsignaldioder igjen.
  2. PTC brukes ofte som strømbegrenser, så det er tivlsomt at det er brudd i denne fordi da ville det ikke vært lys i det hele tatt.
  3. Hvis du bor i bergensområdet kan det godt hende jeg har en diode eller 10 liggende på lager som du kan få. Tror jeg skal klare å finne en diode som matcher spesifikasjonene.
  4. Kan du utdype? Mener du at hvis anleggsflaten ikke er helt ren, vil skiven bli skjev da? Hvor små toleranser er det her?
  5. Støtter dette. Prøv å bytte dioden, og se om det blir bedre. Hvis det ikke virker har du bare tapt noen få kroner. Hvis du bor i en større by i norge får du sikkert tak i dette: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/halvledere/dioder/luxorparts-diode-1n4007-100-pk--p90411
  6. Alle henger seg opp i "støtvis bremsing", så jeg føler jeg må utdype litt. Jeg snakker bremsing på giret inntil fartsgrensen er på vei til å overstiges, slik at jeg trør lett på bremsen til jeg er like under fartsgrensen igjen. Det er ikke slik at jeg bråbremser nå og da, men det er heller ikke slik at jeg lener meg på bremsen alle de 5 kilometrene ned en bratt bakke. Jeg bremser ved behov, men ikke hele tiden. Jeg vet at temperatur ikke er det mest optimale for noe som helst materiale. Jeg skjønner at biler er designet for å takle bruk av de mest teknisk utviklingshemmede brukerne. Jeg har hatt 5 biler som har overlevd mine 20 år som sjåfør, så jeg tror ikke det er kjørestilen min som er årsak til kast i bremseskivene. Mulig Volkswagen lager biler for tyske trauste middelaldrende menn, men i så fall er jeg i riktig målgruppe (hvis man regner vestlig hvit med germansk opphav som tysk)
  7. Bilen har gått 160.000 så det er ikke umulig at det er noe med forstillingen.
  8. Min 2005 Golf hadde kast i skivene da jeg kjøpte den i oktober 2016. Jeg byttet rett før EU-kontroll i mai 2007, men nå er kastet tilbake igjen. Byttet til Brembo skiver og Brembo klosser - i tillegg til at jeg byttet bremsesklanger. Noen som har vært borti dette, og har en anelse om hva som kan være galt? Til info er kjørestilen min slik at jeg foretrekker å gire ned fremfor å bremse. Altså er jeg ikke den som går rett på bremsingen, men planlegger kjøringen slik at det ikke skal bli for mye sløsing av bevegelsesenergi. Når jeg kjører ned lange bakker er jeg ikke den som holder foten på bremsen hele tiden, men bremser støtvis for å unngå unødig oppvarming av bremser. Jeg føler ikke at jeg har stresset bremsene på noe vis siden jeg byttet dem sist... så hva kan andre årsaker være?
  9. Ja, det er vel det jeg ender opp med om jeg ikke går for trådløs Jeg har sett Cat5 og Cat6 med flerlags skjeming... kategoriene sier bare noe om hvilken datahastighet de kan klare å oppnå. Fiberrøret er bare ca 12mm i ytre diameter, og enda mindre i indre diameter. Tror det blir vanskelig å få kobberkabel inn idet. Elektrokabelen er dobbeltisolert ettersom den er beregenet for nedgraving. Uten at jeg kjenner regelverket, antar jeg at dette er trygt nok til å ha i samme rør hvis det er trygt nok til å graves ned. Men jeg tror ikke jeg går for denne løsningen på grunn av usikkerhet rundt støy.
  10. Hva baserer du dette på? Eneste fordelen med cat7 er at den støtter høyere frekvenser på grunn av dens utforming. Her snakker vi impedanstilpasning - ikke nødvendigvis støyskjerming.
  11. Jeg har en et utvendig tilkoblingsskap (etter ny standard). Herfra går det fiber 10 meter inn i en boenhet hvor GET-routeren er plassert. Fra det utvendige tilkoblingsskapet til neste boenhet er det 40 meter - hvor det er lagt et rør som inneholder hovedstrømkabel. Det er også lagt et fiberrør mellom disse boenhetene, men det er ingen fiberkabel i dette. Utfordringen min er å få utvidet nettverket fra GET-routeren i den ene boenheten til den andre. Det letteste for meg ville vært å strekke en nettverkskabel fra boenhet 1 til boenhet 2. Dette blir da 50 meter med kabel som ligger tett mot strømkabel. Da må jeg ha en skjermet nettverkskabel som tåler å ligge i vann (fordi det er vann i røret). Er dette greit å få til, eller vil det være sløsing av tid og penger? Finnes det noen mulighet til å gjøre om fra vanlig RJ45 til fiber, og så trekke fiber hele veien på egen hånd? Jeg ser at fiberrøret som ligger i bakken er for tynt til at jeg vil kunne trekke fiber med kontakter, og jeg vet at dette ikke er noe man lett kan montere på egenhånd. Setter pris på tips og råd til dette. Alternativet mitt er å ha trådløs forbindelse, men da må jeg ofre båndbredde - noe jeg helst vil slippe.
  12. Hvem har samvittighet til å bruke over 10.000 på et leketøy som er så utrolig lett å miste og lett å knuse. Eneste grunnen til å kjøpe en iphone er at man enten har for mye penger, eller ikke skjønner verdien av penger. Eller så er man av den typen som bare MÅ imponere andre. Hilsen en som hadde dårlig samvittighet over å kjøpe telefon til 4000 - som attpåtil var 100% dekket av jobben - som nå er 2 år gammel og duger i massevis til det den skal gjøre.
  13. Godt tips. Kanskje det er like greit å sette den inn på verksted for å full rapport. Men, bilen ser ut til å være i veldig god stand. Det er utrolig lite rust i forhold til veldig mange andre biler jeg vurderte på før jeg kjøpte. Det jeg er mest bekymret for er hjuloppheng. 1. Vibrasjonen kjenner jeg kun i rattet, så jeg er sikker på at det er bremsene fremme. Jeg har kjøpt nye klosser og skiver. Kan det altså hende at glidebolter og kalipere er synderen? Skal sjekke disse grundig før jeg går igang. 2. Så vidt jeg vet er det bare overflaterust. Jeg oppdaget bare at lakken hadde sprukket og falt av noen steder. 3. Dette punktet tror jeg at verkstedet skal få ta seg av feilsøkingen på
  14. Nei, tenker å fikse selv. Har ikke kjempepeiling på dette, men har skrudd bremser og skiver før. Er ikke redd for å prøve å fikse hjulopphenget dersom jeg må. Hadde vært fint å få ting på stell slik at jeg slipper å svi av massevis av penger på verkstedet. Bilen er god, så jeg vil helst beholde den så lenge jeg kan.
  15. Jeg må inn på EU-kontroll innen utgangen av måneden, og har et par spørmål angående hjuloppheng. Dette er en Golf 2005 sportline 1,6 bensin, som er godt vedlikeholdt og har lite rust. Men jeg er usikker på om den vil komme gjennom en kontroll på grunn av følgende ting. 1. Bremsing. Jeg opplever vibrasjon ved kraftig oppbremsing. Det er ikke mye, men det er merkbart. Hva kan forårsake dette, og er det ansett som en feil som ikke vil passere EU kontroll? Kalippene er rustne, men jeg opplever ikke at bremsene henger. Kan det være skjevheter i kraftoverføringen som gjør at skivene blir skjeve? 2. Rusten fjær. på venstre side er fjæren merkbart rusten, Det ser ikke ut til at den er knekt, men det ser ikke spesielt bra ut. Hva er EU-kravene her? 3. Klakkelyder. På venstre side kommer det klakkelyder når jeg kjører over små humper. Det høres ut som om dette kan bli dyrt... noen peiling på hva det kan være? Kan det påvirke EU-kontrollen? Jeg setter pris på all tilbakemelding
×
×
  • Create New...